Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V65 käyntiongelma  (Luettu 32320 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #45 : Kesäkuu 08, 2016, 09:36:25 ap »
Meikäläisen V65 aikoinaan kilisteli 95 oktaanisella, 98 oktaanisella ei.
Emeritus-guzzisti

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #46 : Kesäkuu 08, 2016, 10:55:12 ap »
Meikäläisen V65 aikoinaan kilisteli 95 oktaanisella, 98 oktaanisella ei.

98 oktaaninen ollut käytössä, välillä tankattu shellin v-poweria.

Muistin, että venttiilivälyksien säätämisen jälkeen en uudelleen synkronoinut kaasuttimia, joten todennäköisesti pois balanssista, täytyy säädellä uudestaan ne ja asettaa tällä kertaa myös ilmaseosruuvit kohdalleen.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #47 : Kesäkuu 08, 2016, 16:12:13 ip »
Noniin,

Kävin hakemassa vaahtomuovisuodattimet ja niihin laitettavaa öljyä.

Pipercrosseja ei ollut mutta jotkut TwinAirit oli, aika samallaiset kuin pipercrossit, kaksi eri vaahtomuovikerrosta myös. Otin vanhoista kartiosuodattimista muovirinkulan ja klemmarin pois, muovrinkula istui hyvin vaahtomuovisuodattimen sisään ja siihen klemmari päälle ja kaasariin kiinni

Venttiilivälykset säädin vielä uudestaan ja synkronoin kaasuttimet ilmaseosruuvin kanssa

Kaupasta en vielä ottanut uusia suuttimia mitään kokoa, mutta oletettavissa oli että isoa tarvitsee kun kartiosuodattimia oli teipattu 3/4 umpeen että toimi vähäänkään hyvin 115pääsuuttimella. Löysin käyttämättömät 110 koon suuttimet ja kairasin 1,5mm terällä reijän 150suutinkoon toivossa, vähän ovaali siitä tuli mutta koeajolla kyllä tuolla pelasi hyvin.

Muutaman kilometrin pyrin ajamaan enimmäkseen täyskaasulla ja sitten tiensivuun kattomaan tulppia, vertailin niitä netissä oleviin "värikarttoihin" ja totesin ettei kovin kaukana ole. Tulin kotiin ja sain läppärin takaisin niin tein muutoksia karttaan ja kävin uudella koeajolla. Kyllä parani, vääntää paljon paremmin keski ja yläkierroksilla, alakierroksilla vääntö pysynyt hyvänä ja ottaa nyt 4.vaihteellakin rajoittimelle jos tarve vaatii. Vitosella mentiin 7000-7500rpm mihin olen tyytyväinen.

Huomasin myös että se napatus oli hiljentynyt ja rupesin tarkemmin sitä kuuntelemaan ajossa ja alkoi tuntumaan siltä, että ääni tuli kaasuttimesta/ olisi imuääntä.. ;D

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #48 : Kesäkuu 19, 2016, 19:18:50 ip »
Terve,

Nyt on tullut ajettua reilu 1000km sytytyksen uusimisen jälkeen ja suht hyvin tuntuu pelaavan. Tuo ääni jota epäilin aiemmin imuääneksi on kyllä jotain muuta kuin imuääntä, sen verran ikävän kuuloista se on. Venttiilijouset on ehjät ja ne näyttäisi kyllä olevan muutenkin kunnossa ja venttiilivälykset on ok.

Huomattu myös seuraavanlainen asia, 3.vaihteella kun ajaa ja on kierroksia yli 5000rpm ja sen jälkeen päästää kaasun "nolliin" niin pyörä alkaa täristää paljon, tuntuu perseessä ja jaloissa aika hyvin, mutta kun vetää kytkimen pohjaan niin tärinä loppuu. 4.vaihteella täristää myös hieman. Eli jos ajaa yli 5000rpm kierroksilla, päästää kaasusta ja vetää kytkimen pohjaan niin ei täristä ollenkaan.

Mietin mahtaisiko "kolina" johtua kiertokangen väljyydestä kampiakseliin tms kun kansipuoli tuntuisi olevan kunnossa. Täytyy purkaa sylinterit pois ja kokeilla jos sieltä löytyy klappia tms samalla katsoa vielä kansien kunto.

Kiitoksia vastauksistanne

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #49 : Kesäkuu 19, 2016, 20:19:53 ip »
Kannattanee myös tarkastaa kardaanin nivelen kunto. Täristääkö oikeaa jalkatappia?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #50 : Kesäkuu 19, 2016, 20:43:17 ip »
Kannattanee myös tarkastaa kardaanin nivelen kunto. Täristääkö oikeaa jalkatappia?

Moro, takajousitus on melko huonossa kunnossa, heittänyt öljyt pihalle iskareista joten on melko löysä perä nytten. Täristäessä sen tuntee perseessä ja molemmissa jaloissa, ihan ku takarengas pomppisi. Vai voisiko tuo jousitus olla syypää siihen.. Ihmettelen vain kun juurikin 3.vaihteella täristää eniten, nelosella vähän, muilla ei yhtään.

Tarkastin öljyt juuri koneesta, melkein alarajassa.. Kone on ulkopuolelta suht puhdas, eli ei roimi enää huohotinsysteemistä, käynnistelin ja kaasuttelin, tuli mustaa putkista.

Sylinterit on kyllä suhteellisen puhtaat, joku aika sitten tuli huolleltua kannet, seetit hiottiin ja laitoin vähän säätöshimmejä jousien alle, samalla venttiilivarren kumit vaihdoin, voi olla että ne vuotavat..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #51 : Kesäkuu 19, 2016, 21:08:31 ip »
TunturiTT tuolla jo heitti pikkulohkoisen vanhuudenvaivan: kuluneen kardaanin nivelen. Jos sieltä on neulat karussa niin varmasti tärrää mutta joissain tilanteessa taas ei. Helppo tarkistaa: löysää haitarikumin klemmari ja katso. Tässä kardaanissa ei ole kannatinlaakeria joten jos klappia on niin sen kyllä löytää.

Kiertokangen laakereiden rikkuminen paljastuu kyllä purkamattakin: ei ole öljynpainetta. Toimiiko öljynpaineanturi ja -valo? Epäilen tämän vian olemassa oloa. Ei ole mahdotonta mutta epätodennäköistä jos on öljynpaine kunnossa.

Puristuspainemittaus on halpa keino saada selville onko puristuksissa vikaa. Öhivuotomittaus/tutkimis ei sekään ole hankala. Kannessa on neljä kohtaa josta se voi vuotaa: imu- ja pakoventtiili, männänrenkaat tai jos sylinteristä on pinnoite irti. Kaksi jälkimmäistä aiheuttaa öljynkulutusta.

Oletko kytkimen katsonut? Sen sysäyksenvaimenninjouset voivat olla vanhuuttaan kuoleentuneet ja kytkin voi olla hieman epäkeskeinen. Onko kytkinkahvan tuntuma joka kerta samanlainen? Kuuluu olla. Jos ei ole niin sielläkin voi olla vikaa.

Samalla kun tsekkaa kytkimen niin voi katsella missä kunnossa vaihteiston laakeroinnit. Lievästi saa kahista mutta ei saa olla klappia akseleissa.

Takajousituksen hyvä kunto on turvallisuustekijä. En kuuttakymppiä kovempaa uskaltaisi viallisilla pumpuilla ajaa. Ainakaan kaarteeseen. Kardaanin toiminta vaikuttaa jousitukseen ja toisinpäin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #52 : Kesäkuu 19, 2016, 21:55:08 ip »
Ei taida Guzzeissa kiertokangenlaakerit kovin helpolla kulua. Silloin on yleensä ollut joku voitelukierron vika ja se lienee pikkulohkossa harvinaista. Isolohkossa voi öljynputsari ruuvautua irti.
Kytkimen tarkastusta ei kannata arastella. Se on yhden päivän homma kun katkaisee traktorin ja kasaa takaisin. Samalla saa putsattua hankalasti tavoitettavat paikat.
Jos laatikon puolelta kuvittelee tärinän lähteitä, yksi voisi olla sisäänmenoakselin laakerointi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #53 : Kesäkuu 19, 2016, 21:58:34 ip »
TunturiTT tuolla jo heitti pikkulohkoisen vanhuudenvaivan: kuluneen kardaanin nivelen. Jos sieltä on neulat karussa niin varmasti tärrää mutta joissain tilanteessa taas ei. Helppo tarkistaa: löysää haitarikumin klemmari ja katso. Tässä kardaanissa ei ole kannatinlaakeria joten jos klappia on niin sen kyllä löytää.

Kiertokangen laakereiden rikkuminen paljastuu kyllä purkamattakin: ei ole öljynpainetta. Toimiiko öljynpaineanturi ja -valo? Epäilen tämän vian olemassa oloa. Ei ole mahdotonta mutta epätodennäköistä jos on öljynpaine kunnossa.

Puristuspainemittaus on halpa keino saada selville onko puristuksissa vikaa. Öhivuotomittaus/tutkimis ei sekään ole hankala. Kannessa on neljä kohtaa josta se voi vuotaa: imu- ja pakoventtiili, männänrenkaat tai jos sylinteristä on pinnoite irti. Kaksi jälkimmäistä aiheuttaa öljynkulutusta.

Oletko kytkimen katsonut? Sen sysäyksenvaimenninjouset voivat olla vanhuuttaan kuoleentuneet ja kytkin voi olla hieman epäkeskeinen. Onko kytkinkahvan tuntuma joka kerta samanlainen? Kuuluu olla. Jos ei ole niin sielläkin voi olla vikaa.

Samalla kun tsekkaa kytkimen niin voi katsella missä kunnossa vaihteiston laakeroinnit. Lievästi saa kahista mutta ei saa olla klappia akseleissa.

Takajousituksen hyvä kunto on turvallisuustekijä. En kuuttakymppiä kovempaa uskaltaisi viallisilla pumpuilla ajaa. Ainakaan kaarteeseen. Kardaanin toiminta vaikuttaa jousitukseen ja toisinpäin.

Kiitoksia hyvistä vastauksista.

Öljypainevalo toimii, luulisin ainakin, virrat kun laittaa päälle niin palaa, ja kun käynnistää niin sammuu, välillä jos moottori käy todella alhaista tyhjäkäyntiä, oikeastaan juuri ennen kun sammuu niin valo saattaa välähtää, moottorin sammuttua alkaa palamaan. Anturin toiminnasta ei ole tietoa, valo tuntuisi toimivan kuitenkin, miten anturin toiminnan voisi tarkastaa?

Mulla pitäis olla tuolla vielä tallessa semmonen tulppa mistä muokattu paineilmaletkun liitin kiinni. Sen kun ruuvaa tulpan tilalle ja kytkee letkun niin kuulee jos pihisee jostakin. Ajattelin kokeilla tuolla sen että vuotaako männänrenkaat, pitäisi alkaa ilma tulemaan öljytäyttö reijästä jos vuotaa, samalla näkee tietty imu- ja pakoventtiilin tiiveyden (puristustahdilla)

Kytkintä en ole tutkiskellut, mutta ajellessa en ole huomannut kahvassa erillaista tuntumaa, kardaanin nivelen kunnon tarkistan nyt kun tuli mainittua.

Jousitus täytyisi huoltaa, etuteleskooppikin on aika löysäkun jarruttaa vähän rajummin niin pumput menee pohjaan..

Onko tietoa voisikohan löytyä mahdollisesti jotain tiivistesarjaa takajousiin ja etuteleskooppeihin? Joskus koitin hakea, tuloksetta. Etuteleskoopit ovat paineilma-avusteiset ja tällä hetkellä ei paineilma pysy sisällä.

Muuten mikä mahtaa olla öljytikun ylärajan ja alarajan välinen määrä desilitroina suunilleen? Ilmotettu öljytilavuus on 2l mutta jostakin luin juttua, että se oikea määrä on 1,78l tms..

Mites muuten nuo venttiilivälykset? Imu 0,10 ja pako 0,15 vai imu 0,15 ja pako 0,20(korjaamokäsikirjassa 0,15 ja 0,20)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #54 : Kesäkuu 19, 2016, 22:46:06 ip »
Lainaus
miten anturin toiminnan voisi tarkastaa?
Anturi toimii oikein kun valo toimii oikein. Jos valo palaa käydessä niin joko anturi on rikki tai öljynpaine on kateissa. Jos valo on aina sammuksissa on virtapiirissä tai polttimossa vikaa tai anturi sökö. Tarkistus on helppo: ota anturista johto irti kun on virta päällä ja maadota johdin. Valon pitäisi syttyä välittömästi.

Lainaus
mistä muokattu paineilmaletkun liitin kiinni
Mullakin oli aikanaan sellainen yksinkertaistettu "vuotomittari". Sillä saa paljon selville.

Lainaus
en ole huomannut kahvassa erillaista tuntumaa
Lienee toistaiseksi kytkin kunnossa.

Lainaus
etuteleskooppikin on aika löysä kun jarruttaa vähän rajummin niin pumput menee pohjaan..
Etupäähän saanee liki kaikkia osia jousia myöden. Ensiapu on noin viisi senttiä holkkia jousten jatkeeksi.
Keulaputkiin tarvitse uudet iskunvaimentimet. Niistä vanhoista on kyky kadonnut. Iskunvaimentimet ovat jousten yläpäässä lampunkorvakkeiden tienoilla. Ja tietenkin uudet teleskooppiöljyt ja tiivisteet.

Lainaus
jotain tiivistesarjaa takajousiin
Heitä vanhat metallinkeräykseen ja laita uudet.

Lainaus
öljytilavuus on 2l mutta jostakin luin juttua, että se oikea määrä on 1,78l
Moottoriöljyä on vajaa puoli litraa viivojen välissä. Jos aiot radalle niin ei kannata laittaa ihan ylärajaan. Terve Guzzin kone ei juuri öljyä haukkaa.

Lainaus
Imu 0,10 ja pako 0,15 vai imu 0,15 ja pako 0,20(korjaamokäsikirjassa 0,15 ja 0,20)
Molemmat arvot pätevät. Siviiliajoon pätee pienemmät välykset.

Selkeästi sinulla on hyvin käytetty V65 käsissäsi. Kotimaasta osia saa rajoitetusti. Stormilla on jotain sekä Motonetissä. Motonet tunnistaa jopa mallisi. Lähinnä yleis- ja huolto-osia. RMHeino tuskin on kiinnostunut hankkimaan pyörääsi osia. Stein Dinse, TLM, Reboot Guzzi, ym muut alan liikkeet toimittavat kohtuuhinnoin uusia ja käyttyjä osia.

Yäältä saat lisäselvitystäkin mutta käytä Foorumin hakutoimintoa niin ei tarvitse kysellä samoja uudelleen kun ne on jo kyselty.

Mutta kerro ihmeessä kuin laitto edistyy ja pyörästä tulee kunnon kulkine.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #55 : Kesäkuu 19, 2016, 23:24:05 ip »
Lainaus
miten anturin toiminnan voisi tarkastaa?
Anturi toimii oikein kun valo toimii oikein. Jos valo palaa käydessä niin joko anturi on rikki tai öljynpaine on kateissa. Jos valo on aina sammuksissa on virtapiirissä tai polttimossa vikaa tai anturi sökö. Tarkistus on helppo: ota anturista johto irti kun on virta päällä ja maadota johdin. Valon pitäisi syttyä välittömästi.

Lainaus
mistä muokattu paineilmaletkun liitin kiinni
Mullakin oli aikanaan sellainen yksinkertaistettu "vuotomittari". Sillä saa paljon selville.

Lainaus
en ole huomannut kahvassa erillaista tuntumaa
Lienee toistaiseksi kytkin kunnossa.

Lainaus
etuteleskooppikin on aika löysä kun jarruttaa vähän rajummin niin pumput menee pohjaan..
Etupäähän saanee liki kaikkia osia jousia myöden. Ensiapu on noin viisi senttiä holkkia jousten jatkeeksi.
Keulaputkiin tarvitse uudet iskunvaimentimet. Niistä vanhoista on kyky kadonnut. Iskunvaimentimet ovat jousten yläpäässä lampunkorvakkeiden tienoilla. Ja tietenkin uudet teleskooppiöljyt ja tiivisteet.

Lainaus
jotain tiivistesarjaa takajousiin
Heitä vanhat metallinkeräykseen ja laita uudet.

Lainaus
öljytilavuus on 2l mutta jostakin luin juttua, että se oikea määrä on 1,78l
Moottoriöljyä on vajaa puoli litraa viivojen välissä. Jos aiot radalle niin ei kannata laittaa ihan ylärajaan. Terve Guzzin kone ei juuri öljyä haukkaa.

Lainaus
Imu 0,10 ja pako 0,15 vai imu 0,15 ja pako 0,20(korjaamokäsikirjassa 0,15 ja 0,20)
Molemmat arvot pätevät. Siviiliajoon pätee pienemmät välykset.

Selkeästi sinulla on hyvin käytetty V65 käsissäsi. Kotimaasta osia saa rajoitetusti. Stormilla on jotain sekä Motonetissä. Motonet tunnistaa jopa mallisi. Lähinnä yleis- ja huolto-osia. RMHeino tuskin on kiinnostunut hankkimaan pyörääsi osia. Stein Dinse, TLM, Reboot Guzzi, ym muut alan liikkeet toimittavat kohtuuhinnoin uusia ja käyttyjä osia.

Yäältä saat lisäselvitystäkin mutta käytä Foorumin hakutoimintoa niin ei tarvitse kysellä samoja uudelleen kun ne on jo kyselty.

Mutta kerro ihmeessä kuin laitto edistyy ja pyörästä tulee kunnon kulkine.

Kiitoksia vastauksesta.

Noin 0,5dl öljyä lisäsin ja oltiin ylärajan tienoilla, öljynä käyttänyt nyt Motul Classic Oil 20W-50 mineraaliöljyä.

Tarkastin öljypaineanturin toiminnan ilmoittamallasi tavalla ja se on ok.

Nykyinen huohotusjärjestelmä on muuten samallainen kuin alkuperäinen, paitsi ilmaputsarikoteloon menevä letku on vaihdettu pitempään ja menee maahan. En ole ainakaan huomannut että sieltä olisi öljyä tullut.(ei ole ollut lätäkköä maassa, eikä ole sotkenut ympäristö letkun läheltä) Kun moottori käy tyhjäkäyntiä voi käsin tuntea letkusta tulevan ilmaa mutta kierrosten noustessa se sieltä ei tule mitään.

Kokeilen tulevalla viikolla tuota paineilmakikkaa josko jotakin ilmenisi. Muistaakseni mulla pitäs olla hyllyssä vielä yläkerran tiivisteet molemmille puolille niin kai puran kannet ja sylinterit pois ja tarkistan varuiksi että kaikki on kunnossa, sillä sen äänen alkuperä ihmetyttää.. En tiedä silti varmaksi onko se ääni kuulunut aina, sillä siitä on usea vuosi kun tolla on viimeksi ajettu.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #56 : Kesäkuu 19, 2016, 23:50:40 ip »
Samalla kun tsekkaa kytkimen niin voi katsella missä kunnossa vaihteiston laakeroinnit. Lievästi saa kahista mutta ei saa olla klappia akseleissa.

Mitä vaihdelaatikkoon tulee niin kyllähän sekin voisi pientä remonttia kaivata, kaikilla vaihteilla kuuluu jotain ääntä jollakin kierrosalueella, mutta en ole kovin huolestunut vielä, sillä kuvittelisin että aina sieltä jotain kuuluu.. Tosin "pahin" ääni tällä hetkellä on 3vaihteella matalilla kierroksilla(2000-4000rpm) kuuluva ujellus.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #57 : Kesäkuu 20, 2016, 06:35:27 ap »
Kyllä se pikkulohkon loota yleensä jollottaa. Siellä voi kokeilla eri öljyjä. Ei kannata huolestua ennenkuin tarvii tupla suojauksen korviin  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #58 : Kesäkuu 20, 2016, 07:44:22 ap »
Kyllä se pikkulohkon loota yleensä jollottaa. Siellä voi kokeilla eri öljyjä. Ei kannata huolestua ennenkuin tarvii tupla suojauksen korviin  ;D
Joo niinhän se on ;D muuten, GL4 vai GL5 luokan öljy?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #59 : Kesäkuu 20, 2016, 08:28:23 ap »
Ihan sama, molemmat kelpaavat.
Jos saat ostettua jostain korjaamosta tai oljyhuollosta Neste Hypoidi LF öljyä
voi laatikko toimia sillä liukkaammin. LF = Low Friction =pieni kitka.
Sohc van Helmi.