TunturiTT tuolla jo heitti pikkulohkoisen vanhuudenvaivan: kuluneen kardaanin nivelen. Jos sieltä on neulat karussa niin varmasti tärrää mutta joissain tilanteessa taas ei. Helppo tarkistaa: löysää haitarikumin klemmari ja katso. Tässä kardaanissa ei ole kannatinlaakeria joten jos klappia on niin sen kyllä löytää.
Kiertokangen laakereiden rikkuminen paljastuu kyllä purkamattakin: ei ole öljynpainetta. Toimiiko öljynpaineanturi ja -valo? Epäilen tämän vian olemassa oloa. Ei ole mahdotonta mutta epätodennäköistä jos on öljynpaine kunnossa.
Puristuspainemittaus on halpa keino saada selville onko puristuksissa vikaa. Öhivuotomittaus/tutkimis ei sekään ole hankala. Kannessa on neljä kohtaa josta se voi vuotaa: imu- ja pakoventtiili, männänrenkaat tai jos sylinteristä on pinnoite irti. Kaksi jälkimmäistä aiheuttaa öljynkulutusta.
Oletko kytkimen katsonut? Sen sysäyksenvaimenninjouset voivat olla vanhuuttaan kuoleentuneet ja kytkin voi olla hieman epäkeskeinen. Onko kytkinkahvan tuntuma joka kerta samanlainen? Kuuluu olla. Jos ei ole niin sielläkin voi olla vikaa.
Samalla kun tsekkaa kytkimen niin voi katsella missä kunnossa vaihteiston laakeroinnit. Lievästi saa kahista mutta ei saa olla klappia akseleissa.
Takajousituksen hyvä kunto on turvallisuustekijä. En kuuttakymppiä kovempaa uskaltaisi viallisilla pumpuilla ajaa. Ainakaan kaarteeseen. Kardaanin toiminta vaikuttaa jousitukseen ja toisinpäin.
Kiitoksia hyvistä vastauksista.
Öljypainevalo toimii, luulisin ainakin, virrat kun laittaa päälle niin palaa, ja kun käynnistää niin sammuu, välillä jos moottori käy todella alhaista tyhjäkäyntiä, oikeastaan juuri ennen kun sammuu niin valo saattaa välähtää, moottorin sammuttua alkaa palamaan. Anturin toiminnasta ei ole tietoa, valo tuntuisi toimivan kuitenkin, miten anturin toiminnan voisi tarkastaa?
Mulla pitäis olla tuolla vielä tallessa semmonen tulppa mistä muokattu paineilmaletkun liitin kiinni. Sen kun ruuvaa tulpan tilalle ja kytkee letkun niin kuulee jos pihisee jostakin. Ajattelin kokeilla tuolla sen että vuotaako männänrenkaat, pitäisi alkaa ilma tulemaan öljytäyttö reijästä jos vuotaa, samalla näkee tietty imu- ja pakoventtiilin tiiveyden (puristustahdilla)
Kytkintä en ole tutkiskellut, mutta ajellessa en ole huomannut kahvassa erillaista tuntumaa, kardaanin nivelen kunnon tarkistan nyt kun tuli mainittua.
Jousitus täytyisi huoltaa, etuteleskooppikin on aika löysäkun jarruttaa vähän rajummin niin pumput menee pohjaan..
Onko tietoa voisikohan löytyä mahdollisesti jotain tiivistesarjaa takajousiin ja etuteleskooppeihin? Joskus koitin hakea, tuloksetta. Etuteleskoopit ovat paineilma-avusteiset ja tällä hetkellä ei paineilma pysy sisällä.
Muuten mikä mahtaa olla öljytikun ylärajan ja alarajan välinen määrä desilitroina suunilleen? Ilmotettu öljytilavuus on 2l mutta jostakin luin juttua, että se oikea määrä on 1,78l tms..
Mites muuten nuo venttiilivälykset? Imu 0,10 ja pako 0,15 vai imu 0,15 ja pako 0,20(korjaamokäsikirjassa 0,15 ja 0,20)