Noista turvaväleistä olen hiukan eri mieltä. Minusta Saksassa on huomattavan suuret välit ja siksi helppo vaihtaa kaistaa missä vain, paitsi jos on stau. Asian voi tarkistaa Googlen karttapalvelusta katsomalla ilmakuvia maailmalta eri paikoista. Selvästi Saksan moottoriteillä on parinkin rekkayhdistelmän pituiset välit. Aika pitkät välit on Ruotsissakin. Lyhimmät ovat Suomessa ja Meksikossa, hyvä jos henkilöauton mittaiset.
Euroopassa ei läheskään kaikissa moottoritien tuloliittymissä ole kärkikolmiota, vaan ramppi liittyy omana kaistanaan moottoritiehen ja jatkuu loputtomiin. Vasemmalla äärimmäinen kaista saattaa loppua asfaltin säästämiseksi. Niitä oli jo Ruotsissakin ja Saksassa hyvin tavallisena. Ruotsissa oli joillakin alemmankin luokan teillä myös risteysten keskikaide tehty niin, että kääntyvien kaistalta suoraan ajaminen ei ole mahdollista ja liittymästä oikealle kääntyvällä on oma kaista oikealla ja suoraan tulevien kaista jää vasemmaksi ja loppuu hetken kuluttua oikealle ohjaavaan viivoitukseen.
Kun nyt asiasta tosiaan eksyttiin, niin kerronpa vielä, että Nevada kulki Saksan baanalla kaasu pohjassa 162 km/t laukkujen kanssa ja ilman tuulenohjaimia, navigaattorin mittaamana, ja nopeusmittari näytti 175. Ja Nevadan varatankki tankkivalon syttymisen jälkeen riitti 52 km vaikka luulin, että olisi ainakin 80 riittänyt. Luxemburgin väki on niin syvästi katolista, että helluntaina kaikki huoltoasemat ovat kiinni. Kortilla toimivia kylmäasemia siellä ei juuri ole. Poliisit olivat oikein hauskoja poikia. Antoivat kyydinkin lentoaseman huoltsikalle ja takaisinkin. Pitkään juteltiin donitsikahveilla kuppilassa ja olivat kovin kiinnostuneita Suomen luonnosta, jokamiehen oikeuksista, poliiseista, työllisyydestä, verotuksesta ja kaikesta mahdollisesta. Siellä poliisin hätänumero on 113, vaikka muut hätänumerot ovatkin 112. Se on hätätilanne jos menovesi loppu moottoritiellä.