Kirjoittaja Aihe: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen  (Luettu 31085 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #60 : Huhtikuu 10, 2016, 22:48:27 ip »
Moottoripyörällä ei tosiaan kovin ihmeellisiä kevätjuhlaliikkeitä tarvi esittää, että jonot ovat paperia. Vielä kun saisi splitata..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #61 : Huhtikuu 10, 2016, 22:54:02 ip »
Mulla on ollut pieniä autoja. Alle tonnisella koneella useampiakin. Hyvin on kerinnyt moottoritievauhtiin. Pakkoko sitä isoa vaihdetta on heti ottaa käyttöön. Ei moottori lievästä piiskaamisesta hajoa vaan puhdistuu. Varveja koneeseen ja punarajalla vaihto isompaan. Kyllä se siitä lähtee!

Ulkomaassa käydessä Daewoo neljän hengen kuormalla tukehtui vuorenrinteeseen. Huomattiin sitten että ilmastointi oli päällä. Havainnon jälkeen matka jatkui. Ohutta on vuoristoilma.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #62 : Huhtikuu 11, 2016, 00:04:34 ap »
Tuosta moottoritieajosta sen verran, että rampilta tulijan olisi syytä katsoa, mikä liikennemerkki tuolla rampilla on ennen kuin tullaan varsinaiselle ajokaistalle. Eiköhän sieltä löydy tuo kärjellään oleva kolmio, joka ainakin minun saamieni oppien mukaan (autokoulu vuonna 1974) tarkoittaa väistämisvelvollisuutta. Jos moottoritiellä ajavat alkavat enenevässä määrin väistellä rampeilta tulevia, syntyy paljon turhia kaistanvaihtoja ja vaaratilanteita. Samalla tuo keskikaista tukkeutuu entisestään kun siellä "roikkujien" sekaan tuppaavat nämä rampilta tulijoita väistävät. Vähitellen on menetetty iso osa moottoritien ideasta, paremmasta liikenteenvälityskyvystä. Osa autoilijoista on valitettavasti jo alkanut pitää itsestään selvänä, että moottoritiellä ajavat väistävät rampilta tulijaa. Entäpä jos tämä kummallinen tapa kolmion takaa tulijoiden väistämiseen siirtyy alemmalle tieverkostolle. Silloin ei puutu "vauhtia ja vaarallisia tilanteita".

Olen vahvasti sitä mieltä, että kaikkien tiellä liikkujien tulisi mieltää liikennesääntöjen sisältö ja myös noudattaa niitä. Liikkuminen moottoriajoneuvoilla on meille kaikille melko haastavaa hommaa ja tilanteet vaihtuvat nopeasti. Tilanteiden hallintaa helpottaa se, mitä paremmin ennalta arvattavaa kanssakulkijoiden käyttäytyminen on. Yllä olevalla en tietystikään tarkoita sitä, että omista oikeuksista olisi aina ja kaikisssa tilanteissa pidettävä kiinni.   

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #63 : Huhtikuu 11, 2016, 08:05:18 ap »
Tuosta Junkersin kommentista tuli mieleen työturvallisuuskoulutus muutaman vuoden takaa.

Kuvitellaan, että juuri nyt keksittäisiin auto ja 2-kaistainen tie ja etsittäisiin väkeä töihin ajamaan.

Työn kuvaus lyhennettynä:  "Ajatte 60...120 kmph nopeutta 6 metriä leveää kaistaa pitkin kaikilla keleillä ja valo-olosuhteissa. Vastakkaista kaistaa ajaa samalla tavalla kuljettajia vastakkaiseen suuntaan ja myös he pysyttelevät omalla kaistallaan siten ettei, törmäys tule mahdolliseksi. Sen lisäksi, että pidätte ajoneuvon omalla kaistallanne, seuraatte muuta liikenneympäristöä ja otatte huomioon muutamalla kymmenellä erilaisella liikennemerkillä osoitetut asiat. Kaupungissa teitä on liikkeellä tuhansia ja siellä noudatatte opetettua järjestystä esim. risteysajossa ja kaistanvaihdossa. Otatte myös huomioon, että osa muista kujettajista tekee virheitä tai ei tarkoituksellisesti noudata sääntöjä."

Jotenkin tulee mieleen, että tuolla kuvauksella koulutuksen täytyisi olla erittäin pitkä ja perusteellinen. Siis erilainen kuin nykyään. Silti liikenne vaan toimii aika hyvin.



 

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #64 : Huhtikuu 11, 2016, 09:43:51 ap »
Tapa väistää rampilta tulijaa aiheuttaa turhia kaistan vaihtoja. Tarpeetonta sivuttaisliikettä
ja sähläystä.
On se kummallista kun rampilta tulija ei osaa sovittaa ajonopeuttaan sellaiseksi, että
pääsee muiden kulkemista häiritsemättä liikennevirtaan mukaan. Onnistuu helposti kun
rampilta tulija tähtää sen kohdalle osuvan taakse eikä eteen. Mutta eihän se suomalaiselle sovi,
eikä oikein saksalaisellekaan.  On ihan oikein kun on kiellettyä. Poliisin soisin tuota valvovan aktiivisesti,
tulisi sakotusbudjetti keralla kuntoon.

Kyllä se Saksassa sujuu... jos Saksassa ajettaisiin Suomen tyylillä, moottoritielle ei pääsisi kukaan, on liikennetiheys ja nopeudet toista luokkaa.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #65 : Huhtikuu 11, 2016, 10:53:47 ap »
Tuosta Junkersin kommentista tuli mieleen työturvallisuuskoulutus muutaman vuoden takaa.

Kuvitellaan, että juuri nyt keksittäisiin auto ja 2-kaistainen tie ja etsittäisiin väkeä töihin ajamaan.

Työn kuvaus lyhennettynä:  "Ajatte 60...120 kmph nopeutta 6 metriä leveää kaistaa pitkin kaikilla keleillä ja valo-olosuhteissa. Vastakkaista kaistaa ajaa samalla tavalla kuljettajia vastakkaiseen suuntaan ja myös he pysyttelevät omalla kaistallaan siten ettei, törmäys tule mahdolliseksi. Sen lisäksi, että pidätte ajoneuvon omalla kaistallanne, seuraatte muuta liikenneympäristöä ja otatte huomioon muutamalla kymmenellä erilaisella liikennemerkillä osoitetut asiat. Kaupungissa teitä on liikkeellä tuhansia ja siellä noudatatte opetettua järjestystä esim. risteysajossa ja kaistanvaihdossa. Otatte myös huomioon, että osa muista kujettajista tekee virheitä tai ei tarkoituksellisesti noudata sääntöjä."

Jotenkin tulee mieleen, että tuolla kuvauksella koulutuksen täytyisi olla erittäin pitkä ja perusteellinen. Siis erilainen kuin nykyään. Silti liikenne vaan toimii aika hyvin.


Ei välttämättä olisi tunkua tuohon pestiin, ainakaan näillä tileillä, mitä siitä nykyään on luvassa. Maksu suoritteet miinusmerkkisiä lähinnä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #66 : Huhtikuu 11, 2016, 11:05:08 ap »
Tapa väistää rampilta tulijaa aiheuttaa turhia kaistan vaihtoja. Tarpeetonta sivuttaisliikettä
ja sähläystä.
On se kummallista kun rampilta tulija ei osaa sovittaa ajonopeuttaan sellaiseksi, että
pääsee muiden kulkemista häiritsemättä liikennevirtaan mukaan. Onnistuu helposti kun
rampilta tulija tähtää sen kohdalle osuvan taakse eikä eteen. Mutta eihän se suomalaiselle sovi,
eikä oikein saksalaisellekaan.  On ihan oikein kun on kiellettyä. Poliisin soisin tuota valvovan aktiivisesti,
tulisi sakotusbudjetti keralla kuntoon.

Kyllä se Saksassa sujuu... jos Saksassa ajettaisiin Suomen tyylillä, moottoritielle ei pääsisi kukaan, on liikennetiheys ja nopeudet toista luokkaa.

Sujuu myös monessa muussa valtiossa.

On todella outoa, että juuri tuo kiihdytyskaistan kohta on joillekin niin vaikeaa ja vaarallista  siirtyä vasemmalle kaistalle, mutta muualla kyllä söhelletään kaistalta toiselle, että onko kyse enemminkin kiusanteosta ja näyttämisestä, että ”minä olen oikeassa”.
Minä olen aina väistänyt rampilta tulevia ja väistän jatkossakin ikään ja sukupuoleen katsomatta. :)
2002 Atlantic 500
2004 B750

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #67 : Huhtikuu 11, 2016, 14:03:29 ip »
Tuo minun lommoinen Transiitti toimii tässä kohtaa aika hyvin. Kaikki näkevät jo kaukaa,
 a) tuo ei ole ennenkään väistänyt b) se on jo ajanut jonkun päälle.  ;D.
Sohc van Helmi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #68 : Huhtikuu 11, 2016, 14:31:16 ip »
Ostin jokunen vuosi sitten uuden viikatteen kaupungista, poikittain takaritsiin tuli sidottua kun matkustajakin mukana.
Kotimatkalla pikku ruuhkassa huomasin kummasti rauhoittavan autojen ihan vierestä kiilailuja.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #69 : Huhtikuu 11, 2016, 18:37:32 ip »
Näin hyvin kun aiheesta ollaan eksytty  ;D Eli sekalaisin kuorma jonka olen kuljettanut mp:llä oli Bluebirdin etulokasuoja, etupuskuri ja selässä happi-/ asetyleenireppupullot letkuineen ja X11 kahvoilla. Maalla tämähän on arkipäivää...

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #70 : Huhtikuu 11, 2016, 21:07:41 ip »
Kotokunnassa eräs ritari kuskasi pappa-Tunturilla kaikenlaista kaatopaikalta kotiinsa. Mm. kolmenistuttava sohva, liesi, jääkaappi jne. Ja ajamalla, ei taluttamalla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #71 : Huhtikuu 11, 2016, 22:25:38 ip »
Saksassa kuten monessa muussakin maassa toimii moottoritiellä ihan hyvin myös se tapa, että seuraa muuta liikennettä ja kiihdyttää rampilla oman nopeutensa sellaiseksi, että voi siirtyä moottoritielle sujuvasti ilman, että muiden tarvitsee väistellä.
 

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #72 : Huhtikuu 12, 2016, 09:49:00 ap »
Saksassa kuten monessa muussakin maassa toimii moottoritiellä ihan hyvin myös se tapa, että seuraa muuta liikennettä ja kiihdyttää rampilla oman nopeutensa sellaiseksi, että voi siirtyä moottoritielle sujuvasti ilman, että muiden tarvitsee väistellä.

Totta, mutta eivät ne Saksassa kysy, että tarvitseeko väistää, vaan väistävät. Ja Saksassa ei tunneta tätä ns. turvaväliä eli usein ei ole sellaista väliä, johon voi sujuvasti siirtyä, jos joku ei väistä.

Mutta onhan toki Saksassakin hiljaisempia ja vähäliikenteisempiä aikoja, jolloin voi rauhassa kiihdytellä ja sujuvasti siirtyä...
Emeritus-guzzisti

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #73 : Huhtikuu 12, 2016, 15:29:40 ip »
Noista turvaväleistä olen hiukan eri mieltä. Minusta Saksassa on huomattavan suuret välit ja siksi helppo vaihtaa kaistaa missä vain, paitsi jos on stau. Asian  voi tarkistaa Googlen karttapalvelusta katsomalla ilmakuvia maailmalta eri paikoista. Selvästi Saksan moottoriteillä on parinkin rekkayhdistelmän pituiset välit. Aika pitkät välit on Ruotsissakin. Lyhimmät ovat Suomessa ja Meksikossa, hyvä jos henkilöauton mittaiset.

Euroopassa ei läheskään kaikissa moottoritien tuloliittymissä ole kärkikolmiota, vaan ramppi liittyy omana kaistanaan moottoritiehen ja jatkuu loputtomiin. Vasemmalla äärimmäinen kaista saattaa loppua asfaltin säästämiseksi. Niitä oli jo Ruotsissakin ja Saksassa hyvin tavallisena. Ruotsissa oli joillakin alemmankin luokan teillä myös risteysten keskikaide tehty niin, että kääntyvien kaistalta suoraan ajaminen ei ole mahdollista ja liittymästä oikealle kääntyvällä on oma kaista oikealla ja suoraan tulevien kaista jää vasemmaksi ja loppuu hetken kuluttua oikealle ohjaavaan viivoitukseen.

Kun nyt asiasta tosiaan eksyttiin, niin kerronpa vielä, että Nevada kulki Saksan baanalla kaasu pohjassa 162 km/t laukkujen kanssa ja ilman tuulenohjaimia, navigaattorin mittaamana, ja nopeusmittari näytti 175. Ja Nevadan varatankki tankkivalon syttymisen jälkeen riitti 52 km vaikka luulin, että olisi ainakin 80 riittänyt. Luxemburgin väki on niin syvästi katolista, että helluntaina kaikki huoltoasemat ovat kiinni. Kortilla toimivia kylmäasemia siellä ei juuri ole. Poliisit olivat oikein hauskoja poikia. Antoivat kyydinkin lentoaseman huoltsikalle ja takaisinkin. Pitkään juteltiin donitsikahveilla kuppilassa ja olivat kovin kiinnostuneita Suomen luonnosta, jokamiehen oikeuksista, poliiseista, työllisyydestä, verotuksesta ja kaikesta mahdollisesta. Siellä poliisin hätänumero on 113, vaikka muut hätänumerot ovatkin 112. Se on hätätilanne jos menovesi loppu moottoritiellä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #74 : Huhtikuu 12, 2016, 17:27:21 ip »
Minä olen Saksassa saanut moottoritiellä jopa sakot liian pienestä turvavälistä. Eli sitä jopa valvotaan (kameralla).

Siihen oli joku laskukaava, pitiköhän se olla vähintään puolet nopeudesta metreinä - eli 150km/h, min 75m väliä. En muista enää. (Löytynee StVZO:sta sanatarkasti). 300 EUR maksoi.