Moi!
Tämän kesä Saksan reissulla kävi sellainen tapaus, että Calin ajonesto/varashälyttimen kaukosäätimestä loppui paristo.
Eli pyörä ei lähtenyt enään eräältä parkkipaikalta käyntiin. Onneksi matkassa vara-avain, jolla käynnistys onnistui ongelmitta.
Paristo ei varoitellut mitenkään etukäteen, vaan simahti kerralla (en ainakaan tiedostanut oireita).
Pyörä on vuoden 2013 mallin Touring (viidettä kesää ajossa) ja 40 tkm ajettu. Paristojen vaihto onnistui seuraavan kaupungin foto-liikkeessä. Paristo maksoi 2€/kpl.
Kaukosäätimessä on niitä kaksi kappaletta. Työkaluksi riitti pieni ristipääruuvari. Nyt en muista pariston tyyppiä, mutta ilmeisen tavallinen malli.
Pitänee vaihtaa myös tuon vara-avaimen paristot, kun kerran ovat yhtä vanhat, vaikka sitä ei ole koskaan aiemmin käytetty.
Turha jäädä sen takia tienposkeen.
Calin mukana tuli kyllä johtoliitin, jolla pystyy ohittamaan kyseisen yksikön ongelmatilanteessa. Tuli jälkeenpäin mieleen, kun muistelin Vernerin antamaan käyttöopastusta.
Sillä pystynee deaktivoimaan hälyttimen, jos vaikka paristo loppuu kaukosäätimestä. Tästä en ole aivan varma? Muistaako joku asian hetimiten?
Myös muilla saattaa ongelma tulla piankin eteen, kun pyörät ikääntyvät!
t. Kimmo