Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142700 kertaa)

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #330 : Kesäkuu 05, 2017, 15:52:48 ip »
Pitää vetää kirjoituksiani takaisin. Olen tällä ja muillakin aihepalstoilla mussuttanut, jotta Cali 1400:n ykkönen on liian iso. Syy saattaakin olla käyttämässäni polttoainelaadussa. Olen aikaisemmin tankannut E98-bensaa. Nyt tänä keväänä olen tankannut E95:sta. Kokeilin mökkitiellä hidasajoa. Sillä pätkällä missä aikaisemmin Cali 1400:n alkoi nykimään 15 km/h nopeudessa, nyt kesti ajaa 11 km/h. Eikä vielä muuttunut kenguruksi. Paljon hitaammin ei pääse tyhjäkaasulla. Myös kaupungissa valoista lähteminen tuntuu sujuvammalta. Näyttäisi tykkäävän enemmän E95:sesta kuin E98:sta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #331 : Kesäkuu 05, 2017, 21:46:57 ip »
Itse olen ajellut enimmäkseen ysiviitosella mutta joskus pyörällä on juhlapäivä ja annan tankillisen Nitro plussaa. Mitään selkeää eroa en ole huomannut. Tosin oma pyöräni ei nyi millään nopeudella ja jos antaa mennä tyhjäkäynnillä niin moottorinohjaus nostaa hieman kierroslukua kuin huomauttaakseen mutta ei sillä pääse mäkeä ylös.

Pitäisiköhän tankata 95E10 3/4 tankkia ja loput RE85:sta? 1100 Brevalle se kelpasi hyvin. On vain hieman hankalaa.

Kuten varmaan moni on lukenut näitä juttujani niin olen satsannut melkoisesti pyörän ergonomiaan sekä taloudellisuuteen. Kyseiset asiat ovat osin keskenään ristiriidassa. Pleksi, muut tuulensuojat ja laukut tuottavat ilmanvastusta joten säästöpuolelle on keskityttävä tavallista enemmän. Tavoite on silti vielä saavuttamatta: 5 litraa sadalle matka-ajossa ei ole vielä toteutunut mutta hyvin lähellä olen tavoitetta. Mitään monimutkaista ei ole tarvinnut tehdä eikä alkuperäisiä rakenteita taloudellisuutta hakiessa ole vaihdettu tai poistettu. Lähinnä pikku muutoksia ja lisäyksiä.

Tärkein oli moottoriöljyn lämmön säätäminen ajonaikaiseen haarukkaan 80 - 120 astetta niin että ylikuumenemisesta ei ole pelkoa. Moottorin lämpeneminen on nopeaa. Pyörä on itse asiassa hyvin varustettu kuumiin ilmasto-olosuhteisiin mutta ei meidän yleisimmin esiintyviin lämpötiloihin eikä sateisiin. Sade jäähdyttää moninkertaisesti nopeammin ilmaan verrattuna. Moottori on lämpötilaherkkä.

Sylinterinpään anturin lämpötilareagointiin tein pienen parannuksen mutta anturin rakenteesta johtuen se ei liene kovin tehokas toimenpide.

Ilman kierron muutos öljynjäähdyttimeen ja sen takana olevan tuulettimen tehon parantamiseen käytin enemmän järkeä kuin materiaalia. Jäähdytintuuletin ajaa ilman nyt kahteen kertaan kennon läpi kun alunperin se menee vain edestä sisään ja takaa pois. Öljyn kiertoa ei ole rajoitettu.

Suurin merkitys on kokonaisvälityksen tihentäminen. Nyt voi ajaa normiliikenteessä myös kuutosvaihteella. Normaalisti tämä ylivaihde toimi kohtuullisesti vasta 120 km/h vauhdissa. Nyt jo satasen vauhdissa. Jos lähtee Saksaan tai jonnekin missä tarvitaan pidempää välitystä niin niin pitänee palata vanhaan.

Aktiivista turvallisuutta olen myös parantanut. Olen lisännyt näkyvyyttä sekä eteen että taakse lisäämällä laillisia valoja eri tarkoituksiin. Esimerkiksi lisäjarruvalo takalaukun kanteen.

Passiivinen turvallisuus on jonkin verran parantunut lisärakenteilla- ja suojilla. Aktiiviseen ja passiiviseen turvallisuuteen vaikuttanee isoimmin kuljettajan hyvä ergonomia. Sitä varten piti muuttaa pyörän rakenteita ja asentaa lisävarusteita.

Pyörä alkaa olla "näköiseni" mutta harva sen huomaa koska suurin osa kansasta ei tiedä minkä näköinen sen pitäisi olla.

Moottorinohjaukseen en ole ohjelmallisesti puuttunut eikä siihen ole ilmennyt tarvetta samalla tavalla kuin muutamaan edelliseen pyörääni. Eikä se ole edes kotikonstein mahdollista. Pahus.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2017, 23:21:19 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #332 : Kesäkuu 05, 2017, 23:05:58 ip »
Onko tuossa muuta oktaanintunnistusta, kuin nakutuksentunnistin?
Jos tuo Paakanalla on vaikka vanha peruskartta, jossa syttyennakko on jo lähempänä äärirajoja. Sitten tuo ysikasi vie ennakon liian aikaiselle moottorin mielestä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #333 : Heinäkuu 08, 2017, 22:55:22 ip »
Pääsin hieman pidemmällä matkalla mittailemaan kulutuslukemia ajellessani mökiltä kotiin.
Siitä muistio: http://www.motomatti.fi/2017/07/mokilta-kotiin.html

Lisäys: nyt myös kartta reitistä ja lisää tekstiä aiheesta.

Nakutuksentunnistinta en ole löytänyt 1400 Californiasta. Koneen saa nakuttamaan jos kuuman moottorin yrittää kiihdyttää alta 3000 kierrroksilta isolla vaihteella nopeasti. Tosin rytinää kestää vain hetken ja matka etenee kohta vauhdikkaammin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2017, 16:00:47 ip kirjoittanut motomatti »

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #334 : Heinäkuu 19, 2017, 18:57:17 ip »
Moi!

Tämän kesä Saksan reissulla kävi sellainen tapaus, että Calin ajonesto/varashälyttimen kaukosäätimestä loppui paristo.
Eli pyörä ei lähtenyt enään eräältä parkkipaikalta käyntiin. Onneksi matkassa vara-avain, jolla käynnistys onnistui ongelmitta.
Paristo ei varoitellut mitenkään etukäteen, vaan simahti kerralla (en ainakaan tiedostanut oireita).

Pyörä on vuoden 2013 mallin Touring (viidettä kesää ajossa) ja 40 tkm ajettu. Paristojen vaihto onnistui seuraavan kaupungin foto-liikkeessä. Paristo maksoi 2€/kpl.
Kaukosäätimessä on niitä kaksi kappaletta. Työkaluksi riitti pieni ristipääruuvari. Nyt en muista pariston tyyppiä, mutta ilmeisen tavallinen malli.

Pitänee vaihtaa myös tuon vara-avaimen paristot, kun kerran ovat yhtä vanhat, vaikka sitä ei ole koskaan aiemmin käytetty.
Turha jäädä sen takia tienposkeen.

Calin mukana tuli kyllä johtoliitin, jolla pystyy ohittamaan kyseisen yksikön ongelmatilanteessa. Tuli jälkeenpäin mieleen, kun muistelin Vernerin antamaan käyttöopastusta.
Sillä pystynee deaktivoimaan hälyttimen, jos vaikka paristo loppuu kaukosäätimestä. Tästä en ole aivan varma? Muistaako joku asian hetimiten?

Myös muilla saattaa ongelma tulla piankin eteen, kun pyörät ikääntyvät!
t. Kimmo



Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #335 : Heinäkuu 19, 2017, 21:19:33 ip »
Tuli minulle uutta asiaa.

Olen ollut siinä uskossa oman pyörän osalta (Omaa sukua Custom.) että avaimissa on siru johon pyörän järjestelmä reagoi. Kaksi erilaista. Lisäksi on koodilla avattava ajonesto. Ei paristoja missään, tietääkseni. Paitsi tietysti pyörän akku.

Avaimen fyysisellä kopiolla ei saisi pyörää käyntiin. Pitäisi olla siru avaimessa ja ohjelmoituna ko pyörään että voisi laittaa virran päälle. Sitten pitää vielä tietää koodi että voi käynnistää.

Ovatkohan nämä eroja mallien välillä vai onko Kimmolla lisävarusteena varashälytin?

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #336 : Heinäkuu 19, 2017, 23:15:49 ip »
Jep,

Touring mallissa on vakiona varashälytin.
Olen antanut itselleni ymmärtää että varashälytin ja ajonesto ovat siinä yksi ja sama laite.
Voin olla väärässä. Ilmeisesti esim uudesissa V9:ssa on myös Matin mainitsema sirullinen avain.
Voihan se olla minullakin, mutta myös erillinen kaukosäädin hälylle ja se esti pyörän käyntiin lähdön.

t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #337 : Heinäkuu 19, 2017, 23:36:27 ip »
Lainaus
Olen antanut itselleni ymmärtää että varashälytin ja ajonesto ovat siinä yksi ja sama laite.
Paljon mahdollista. Joudutko joka kerta aktivoidaksesi pyörän naputtelemaan omin sormin salakoodin vai lähettääkö sähköinen avaimenperä koodin puolestasi? Ehkäpä on mahdollisuus ohittaa automatiikka manuaalisesti. Sillä edellytyksellä tietysti että on mahdollista asettaa myös manuaalinen hälyttimen purkukoodi.  Ettei ole nappiparistojen orjana.

Tilanne on tuttu eräästä vanhemmasta pyörästä: pyörää lähestyessäni puristin avaimenperää eikä kuulunutkaan tuttua pi-piip ääntä joka kertoo että omistaja on lähestymässä ja aikeissa ajaa. Laitoin avaimen kuitenkin virtalukkoon ja käänsin. 115 desibeliä rääkäisi välittömästi. Otti aikaa purkaa katteita että sai akun kaapelin irti. Läsnä olevat henkilöt eivät estäneet minua mutta pitivät kyllä silmällä. Lähimmästä valokuvausliikkeestä minäkin sopivat paristot löysin.

Vapiti

  • Viestejä: 37
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #338 : Heinäkuu 20, 2017, 07:04:12 ap »
Ostin oman -14 Touringini n. 4500 ajettuna. Siitä oli ensimmäisen omistajan pyynnöstä tuo varashälytin deaktivoitu jo kaupantekohetkellä. En tiedä miten tuo deaktivointi tapahtuu, mutta olen todella tyytyväinen siihen, siksi monta kertaa on porukkareissuilla ihmetelty pyöriä jotka jökähtävät näiden hälyongelmien takia tienvarteen. Ja yleensä ilman mitään varoitusta, tauon jälkeen ei vain lähdetä liikkeelle ilman ties mitä taikatemppuja.
Asiasta toiseen, ajoin eilen ensi kertaa pariin vuoteen 850 GT:lläni, rakastuin taas kerran siihen pyörään. Mikähän siinä on, että se aina vaan tuntuu enemmän oikealta moottoripyörältä kuin ehkä mikään muu ajamistani , vaikka uusi 1400 tekee kaiken kertaluokkaa tai useampaa paremmin? Moottoripyöräily on vahvasti myös fiilislaji.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #339 : Heinäkuu 20, 2017, 12:03:14 ip »
Oman, entisöimäni, -73 850GT:ni myin Centaurokiimassa -96. Toki hyvät rahat sain vauraalta yksityishenkilöltä mutta se oli kuitenkin "se ensimmäinen oikea moottoripyörä" minulla. Sitä ennen oli vain japanilaisia epävarmoja ja monimutkaisia käytettyjä kikottimia.

Ilman GT:tä olisin ehkä luopunut moottoripyöräilystä sillä japaninpyöräilyn ohessa piti rakennella autoja, ym harrastusta. GT sai minut lopullisesti keskittymään kokonaan moottoripyöriin ja muut harrastukset saivat mennä. Jopa autokin. Olin noin kymmenen vuotta ilman autoa. Perustettiin -88 kavereiden kanssa MC-kerho joka on vieläkin voimissaan. Sellaisia vaikutuksia voi GT:llä olla.

Nyt GT:n korvaa C14. Siinä on samaa GT-letkeyttä tien päällä kulkiessa ja nykyaikaiset jarrut. Isoin poikkeama GT:n suhteen. Jos nyt hankkisin GT:n niin siihen tulisi levyjarrukeula. Pyydän anteeksi puristeilta.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #340 : Heinäkuu 21, 2017, 21:28:41 ip »
Lainaus
Olen antanut itselleni ymmärtää että varashälytin ja ajonesto ovat siinä yksi ja sama laite.
Paljon mahdollista. Joudutko joka kerta aktivoidaksesi pyörän naputtelemaan omin sormin salakoodin vai lähettääkö sähköinen avaimenperä koodin puolestasi? Ehkäpä on mahdollisuus ohittaa automatiikka manuaalisesti. Sillä edellytyksellä tietysti että on mahdollista asettaa myös manuaalinen hälyttimen purkukoodi.  Ettei ole nappiparistojen orjana.

Ajoonlähtö edellyttää yhtä painallusta kaukosäätimestä ja pyörä piippaa vastakseksi. Sen jälkeen normi starttaus.

Deaktivointi tapahtunee helposti asentamalla hälyboxille menevään kaapeliin jumpilla varustettu vastakappale.
Sen pitäisi olla pyörän varusteissa mukana.

T. Kimmo



Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #341 : Heinäkuu 21, 2017, 22:04:57 ip »
Lisävarusteena on saatavilla myös Android yhteensopiva pyörän toimintojen seurantajärjestelmä eli kikkare johdon päähän ja sovellus puhelimeen. Vaikuttaa mielenkiintoiselta mutta onko siitä hyötyä esimerkiksi vikatapauksessa tai pystyykö sen kautta toimintoja seuraamalla saada sellaista tietoa jonka avulla säästäisi polttoainetta tai ohjaisi taloudelliseen ajotapaan? Tosin sen hinnalla saisi aika monta litraa bensaakin mutta pitkällä matkalla olisi mahdollinen apu asiaan. Ajotietokone kun jo kertoo melko tarkkaan hetkellisen kulutuksen ja kokonaiskulutuksen sekä muitakin matkantekoon liittyviä seikkoja.

Sovelluksen arvostelu ei ole erityisen korkealla: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.motoguzzi.multimediaplatform&hl=fi

Itsellä kun on ollut tämä polttoaineensäästökampanja ja matka-ajokulutus aktiivisessa ajossa (ei siis pihistysajossa) on nyt 5,4 litraa sadalle. Kyläajo ja pyöriminen runsaasti liikennöidyillä Treen lähiseuduilla valitettavasti nostaa kulutuksen yli kuuden litran sadalle. Moottorin käyntilämpötilan (mittaus jäähdytysöljystä heti jäähdytysöljypumpun jälkeen) olen säätänyt 100 asteeseen eikä se paljoa heitä vaikka ulkolämpötila muuttuisikin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #342 : Heinäkuu 23, 2017, 23:01:52 ip »
Nyt on jo sen verran monta tuhatta kilometriä takana auton renkaalla takapyörässä että voi kertoa rintaäänellä kokemuksesta. Leveys 205 mm.

Kaarteeseen kääntäminen on kevyttä. Jarruttaminen ja kiihdyttäminen sujuvat aivan normaalisti.
Nyt huvittaa lakiin kirjattu vaatimus renkaan pyöreästä olasta. Sillä ei ole merkitystä. Rengas ei nouse missään tilanteessa olalleen vaan kulutuspinta on tiessä koko ajan.
Matala paine 2 - 2,4 bar aiheuttaa lievää kiemurtelua mutta 2,5 - 2,8 on vakaata menoa. Isompi paine sopii kaksi päällä ajoon. Normaaliksi käyttöpaineeksi on sopiva 2,6 - 2,7 riippuen kuormauksesta. Jarrutus ja kiihdytys sujuvat kuten ennenkin.

Negatiiviset asiat ovat samoja kuin vakiorengastuksella: kulumaurissa pyrkii vaeltelemaan. Tien pituussuuntaiset halkeamat joissa toinen reuna on toista alempana pyrkii viemään matalamman reunan suuntaan. Normaalia tien kaltevuutta ei huomaa sen kummemmin kuin ennenkään.
Mitä suurempi vauhti niin tien epätasaisuuksilla on vähemmän ohjaavaa vaikutusta. Hidasajossa kivi, tms renkaan kulutuspinnan reunan alla kääntää pyörää. Sama ilmiö jos ajaa liian loivasti kadun reunakiven yli. Pitää siis olla tarkkana epätasaisissa paikoissa. Soratiellä ajaminen sujuu normaalisti kunhan pitää hieman vauhtia. Hidasajo mökkitien pehmeässä sannassa on vaativaa mutta ei mahdotonta. Mutta niin se oli alkuperäisrenkaallakin.

Jos asiassa on jotain jota en ole vielä havainnut, kuten renkaan kulumisesta johtuva ohjattavuuden muutos, tulen siitä kertomaan.

Kerrottakoon että eräs motoristituttu halusi koeajaa Californiaani. Ihan mielenkiinnosta. Palatessaan kehui ajettavuutta ja ketteryyttä kiertoliittymissä ja moottoritien rampeissa. Palattuaan kerroin että ajoit auton renkaalla. Hiukan hän säpsähti ja sanoi että ei olisi missään tapauksessa lähtenyt koeajamaan jos olisi asiasta tiennyt. Ennakkoluuloja siis on. Ja hyvä niin. Ei kenenkään pidä tahtomattaan laittaa auton rengasta pyöräänsä. Mutta aika monella niitä on. Tulee nimittäin vilkaistua sinne pyörän takapään suuntaan aina kun näkee raskaamman mallisen matka- tai custompyörän. Muutoin jää kyllä huomaamatta.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #343 : Heinäkuu 24, 2017, 09:09:19 ap »
<snip>
Nyt huvittaa lakiin kirjattu vaatimus renkaan pyöreästä olasta. Sillä ei ole merkitystä. Rengas ei nouse missään tilanteessa olalleen vaan kulutuspinta on tiessä koko ajan.
<snip>

Missähän laissa ko. vaatimus on?
Ao. ohjeessa todetaan vain: "Vaihdettaessa moottoripyörän taka-akselille henkilöauton rengas tulee ajoneuvon hallittavuutta arvioitaessa soveltaa 8§:ssa annettuja ohjeita koeajosta ja tarvittaessa vaadittava liitteen 1 mukaista selvitystä."

Sinänsä hupaisaa, kun edellytetään, että rengas mahtuu esteettömästi pyörimään - kukahan laittaisi renkaan, joka ei mahdu pyörimään?
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #344 : Heinäkuu 24, 2017, 10:02:26 ap »
Asiasta on Trafi kirjannut seuraavaa rengasohjeeksi: (Trafilla on oikeus tulkita lakia liikenneturvallisuuden parantamiseksi.)

Lainaus
Moottoripyörän ja mopon pyörät saa vaihtaa läpimitaltaan alkuperäisistä enintään 51 mm poikkeaviksi. Mopon vetävän pyörän halkaisijaa ei kuitenkaan saa muuttaa. Etupyörä ei saa muutoksen jälkeen olla takapyörää pienempi eikä etu- ja takapyörän nimellishalkaisijan ero moottoripyörässä suurempi kuin 102 mm tai mopossa suurempi kuin 76 mm.

Kytkettäessä moottoripyörään sivuvaunu saa moottoripyörään asentaa tarkoituksenmukaiset henkilöautonrenkaat. Kaksipyöräisessä moottoripyörässä saa takana käyttää henkilöautonrengasta ehdolla, että se on kaarreajo-ominaisuuksiltaan riittävä, pyöreäolkainen ja vyörakenteinen.

Moottoripyörän ja mopon pyörät saa vaihtaa vähintään samanpainoiselle ja -tehoiselle ajoneuvolle tarkoitetuiksi, rakenteeltaan ja tyypiltään alkuperäisistä poikkeaviksi edellyttäen, että uusien pyörien yhteydessä käytetään moottoripyörä- tai mopomallin alkuperäisiä tai vaatimukset täyttäviä jarrulaitteita.

Trafi myös esittää että rengasmuutos pitää muutoskatsastaa ja merkitä pyörän tietoihin. Asia on hieman kuollut kirjain sillä nykypyörissä asiaan liittyvä nopeusmittarin mahdollinen virhenäyttämä renkaan kehäpituuden muutoksesta ei koske ainakaan tätä pyörämallia.

Lauantaina juttelin Nurmen Maken kanssa tästä rengasasiasta ja sen kalibroinnista pyörän järjestelmään. Kalibrointia ei tarvinnut tehdä sillä parinkymmenen metrin ajolla pyörä kalibroi automaattisesti lyhyemmäksi muuttuneen renkaan kehämitan "pyörän ominaisuudeksi". Ilmeisesti käsin tehtävää kalibrointimahdollisuutta tarvitsee käyttää vain kun kokomuutos on "merkittävä".

Pyörän järjestelmä mittaa etu- ja takapyörien välistä kehämittaa ja sen muutosta ja ilmoittaa renkaiden paineen muutoksista merkkivalolla mittaristossa. (Keltaisessa valossa on merkkinä kuva renkaan kehästä.) Valo palaa joka kerta kun lähdetään liikkeelle kun moottori on välillä sammutettu ja kalibroi vallitsevan tilanteen mukaan kehämitat huomioiduksi ja sammuu. Samalla kytkeytyy päälle myös ABS jolla on oma keltainen varoitusvalo joka tällöin sammuu myös.