Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142676 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #300 : Maaliskuu 29, 2017, 21:18:01 ip »
Tällaista syntyi halpistarvikkeista: http://www.motomatti.fi/2017/02/sivulaukkujen-kanteen-suojaritilat-ja.html

Voi muuten kesähelteellä alkaa repsottamaan. Varsinkin jos tuossa nauhassa on yhtään jännitystä.

Onhan se aikalailla taivutuksessa.
Niin, jää nähtäväksi mitä aurinko ja musta tausta saavat aikaiseksi. Nämä nauhat on hankittu autotuninkiin erikoistuneesta liikkeestä. Tarkoitettu pakkauksen kuvan perusteella Saksan kilvissä olevan mustan Bemarin kylkiviivoiksi.....

Jos sulavat irti niin eipä korkealta putoa. Pitää ehkä tehdä rosterista grillit kansiin. 5 mm:n rosterilanka voisi olla sopivaa. Se ei helteestä piittaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #301 : Maaliskuu 29, 2017, 22:29:30 ip »
Lähes kaikki itsestään liimaantuva on irronnut auringon valossa. Niiden grippiteippien pitäisi pysyä puhtaalla pinnalla kuumallakin. Kolmea merkkiä kokeillut, ja kaikki irtoavat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #302 : Maaliskuu 30, 2017, 23:17:48 ip »
Taivuttelin noita "krominauhoja" perälaukun reunoihin.
Just sopivaan aikaan sikäli että onnistui irtoamaan koko poksi vauhdissa ihan omaa huolimattomuuttani tavaran onnettomasta sitomisesta (jäi sitten harvinaisesti laukku lukitsematta telineeseen ja sidokset aukaisi lukon n60kmh vauhdissa).
Eri tarinaa sinänsä, mutta ottivatpa nauhat vastaan pahimman kuluman asfattiin..Laukku selvisi yllättävän vähillä nihraumilla.
Mutta takaisin asiaan, niin nauhojen päät ihan pikku ruuveilla kiinni laukkuun tms, niin pysyvät jos raskii tehdä moisia reikiä kiinnitettävään.
Vähänkin tiukempi taivutus nauhojen kanssa ilman jotain päädystään mekaanisesti kiinni, niin taatusti irtoavat liimatarroistaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #303 : Maaliskuu 31, 2017, 09:46:29 ap »
Jos irtoavat niin pitää turvautua muuhun rakenteeseen. Aiemmin mainitsin teräksestä tehdyn "grillin" mutta se vaatisi reikiä kanteen. Kiveniskuteippi on yksi tai sitten yliteippaus: http://www.automatrix.fi/palvelut/teippaus/
Reiättömiäkin vaihtoehtoja siis on. Tosin kannessa on jo kaksi reikää avauskahvan asentamisen jäljiltä mutta sille en keksinyt muuta vaihtoehtoa.

Kumimaaliakin on esitetty mutta se kestää vielä vähemmän kolhiintumista eikä ole kiiltävä. Maalarilta kyselin kansien maalaamista ja lakkaamista niin hinta pyörii siinä 200€ tietämillä. Muunkin hintaisia maalareita on ja itsekin voin maalata mutta ei ole sopivaa maalaustilaa. Paksu lakkaus antaisi suojaa ja naarmut voi hioa piiloon.

Mutta kokeilen tämän tarranauhahomman ensin. Kun on tullut tehtyä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #304 : Maaliskuu 31, 2017, 09:49:09 ap »
Kumimaaleja on kiiltävänä myös. Ainakin auton pelleissä kestää hyvin (niitä ei toki ideaalitilanteessa potkita saappain).
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #305 : Maaliskuu 31, 2017, 10:03:14 ap »
Parilla kaverilla on pyöränsä laajat pinnat maalattu kumimaalilla mataksi. Havainnot siitä että ei kestä kolhiintumista eikä bensaroiskeita eivät houkuta. Kiiltävään en ole törmännyt. Sellaisen jos vetäisi suojaksi niin suojaahan se mutta osumat näkyvät eli ei oikein houkuta. Eiköhän asiaan ratkaisu tule keksittyä. Josko vaikka alkaisin treenaamaan jalan nousua tai muuttaisin metodia nostaakseni jalan satulan etuosan yli. Siinäkin on riskinsä. Joogalentäjäksi pitäisi ryhtyä.

Ajokauden tällä pyörällä, säästä riippuen, aloitan viimeistään Vapun tietämin niin sitten näkee miten käy.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #306 : Maaliskuu 31, 2017, 11:06:58 ap »
Lähes kaikki itsestään liimaantuva on irronnut auringon valossa. Niiden grippiteippien pitäisi pysyä puhtaalla pinnalla kuumallakin. Kolmea merkkiä kokeillut, ja kaikki irtoavat.

Mulla on paksut itseliimautuvat "teipit" sivulaukkujen suojana ja useamman vuoden olen niiden kanssa ajellut - pääasiassa auringonvalossa.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #307 : Maaliskuu 31, 2017, 11:27:03 ap »
Juu, teipit. Mutta nyt oli kyse paksummista. Kuten nuo listat tai vaikka esimerkkini grippi. Niissä on "itsestään liimautuva" pinta jossain rakenteessa. Tuo rakenne aiheuttaa jonkin asteista mekaanista rasitetta liimaa vastaan ja irtoaa sitten kelien lämmittyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #308 : Maaliskuu 31, 2017, 16:31:07 ip »
Juu, teipit. Mutta nyt oli kyse paksummista. Kuten nuo listat tai vaikka esimerkkini grippi. Niissä on "itsestään liimautuva" pinta jossain rakenteessa. Tuo rakenne aiheuttaa jonkin asteista mekaanista rasitetta liimaa vastaan ja irtoaa sitten kelien lämmittyä.

Teipit lainausmerkeissä. Nämä ovat autojen puskureihin tarkoitettuja.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #309 : Maaliskuu 31, 2017, 21:50:23 ip »
Ilmeisesti valmiiksi muodossa? Ei tule jännityksiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #310 : Maaliskuu 31, 2017, 23:06:18 ip »
Ilmeisesti valmiiksi muodossa? Ei tule jännityksiä.

Muodossa kyllä, mutta muoto on suora.
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #311 : Huhtikuu 09, 2017, 19:12:42 ip »
Luin Apriliapalstan Guzziosastolla tarinaa siitä, kun kaksi Guzzistia (V7-II ja Griso) esittävät totisella tekstillä, että heillä on pyörä mennyt itse itseään komentaen berserkkiin ja lähtenyt täydellä teholla lapasesta.  Siellä muutamat sitten koettavat perustella että ei mahdollista (Griso/5AM ecu = ei Ride By Wire, V7-II/MIUG3, ei varsinainen RBW, vaijeri liikuttaa läppää).

Tämä oli mielenkiintoinen kohta (P.Roper):
"
Lots of people crash. Lots of people who ride RBW bikes, try and blame the bike's electronics. That's the reason why the 7 SM bikes have a 4 way demand sensor and a data storage system in the ECU from which a file can be downloaded and analysed after the fact when claims of Berserker behaviour are made. So far, to the best of my knowledge, there hasn't been a successful claim because, quite simply, the evidence shows that the claimant was either mistaken or lying.
"
=> Tämähän lienee esim. onnettomuuksien tutkintalautakunnalle avuksi.  Jos ecu toimii ikään kuin lentokoneen "musta laatikko" ja tallentaa aina viimeiset toimet johonkin tiedostoon.  Saattaa olla sarjassamme "ecun toimintoja, jotka ovat siellä mutta joista ei isommin huudella"?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #312 : Huhtikuu 09, 2017, 19:33:05 ip »
Joskus kauan sitten enduropyörän kaasuvaijeri hirtti luistin yläasentoon. Kyllähän se hämmästyttää hetken mutta se tappokytkin on peukalon ulottuvilla. Varmaan kaasuvaijerin kanssa (Niin, useissa RbW-pyörissä on kaasuvaijerit) voi tulla vika: säie katkeaa ja jumittaa vaijerin, vaijerin kuori puristuu esim ohjausrajoittimen tai katteen väliin tai kaasukahvan kumi on siirtynyt pois paikoiltaan ja jumittaa. On myös kytkinkahva mitä puristaa niin meno loppuu välittömästi. Eikä se kone hajoa vaikka jäisikin huutamaan täysille hetkeksi. Virta-avainkin on ulottuvilla.

Tilanne on toki yllättävä ja jos sellaiseen ei ole tehnyt edes mielikuvaharjoitusta niin voi muuttua matkustajaksi ainakin hetkeksi.

En kyllä usko että on tapahtunut mitään sellaista että pyörä on toiminut hallitsemattomasti ja jos niin onkin niin kuljettajan pitää puuttua asiaan. Likimain sama juttu kun selitetään "erehdyin auton jarrupolkimen sijainnista".

Myönnän kyllä että yritin etsiä 1400:n tappokatkaisijaa enkä löytänyt. Asia on liian looginen: sama nappi mistä käynnistetään, käännetään vain toiseen suuntaan.

Lainaus
Jos ecu toimii ikään kuin lentokoneen "musta laatikko" ja tallentaa aina viimeiset toimet johonkin tiedostoon.
Täysi valmiushan useilla ECUilla on sillä niistä voi seurata ajon aikana eri toimintojen arvoja kahden eri tavan avulla: numeerisesti taulukoista sekä eri väristen (kukin väri kuvaa jotain toimintoa) käyrien avulla. Arvattavasti ei olisi mikään suoritus että järjestelmässä olisi muistipiiri joka tallettaa ainakin muutamat viime minuutit. Itse asiassa olisi jopa toivottavaa.

1400:ssa on tähän ihan käyttäjällekin suotu mahdollisuus: pyörä on Android yhteensopiva ja puhelimen tai tabletin ruudulta voi seurata ajonaikaista tietoa ja tutkia tietoja jälkeenpäinkin.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #313 : Huhtikuu 09, 2017, 20:39:49 ip »
..kaikki omistamani niin autot kuin moottoripyörät ovat olleet sen verran tehottomia että kun kaasu täysillä polkaissut/painanut jarrua on meno hyytynyt kuin seinään.. onko sellaisia laitteita missä voimaa enempi kuin jarruissa tehoa kuinka paljon? noin yleensä?

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #314 : Huhtikuu 09, 2017, 21:33:42 ip »
Mielenkiintoinen aihe spekuloitavaksi silloin kun on täysi teho käytössä. Etujarrusta ei liene suurta apua. Takakumi jää pyörimään todennäköisesti varsin tehokkaasti ainakin pienillä vaihteilla. Eipä ole tullut tapettua hevosvoimia takajarrulla koskaan.
Kun nyt mietin niin käytännössä reaktio olisi vetää kytkin pohjaan ja sitten jarruttaa. Se on sama reaktio kun haluaa pysähtyä nopeasti. Kytkin pohjaan ja jarrut kiinni. Monesti on käynyt niinkin että pysähtyessä kone käy vielä kierroksilla kun on puristanut etujarrua niin kaasukahva on edelleen kiertyneenä. Olisiko siinä yksi syy tahattomalle "ryntäytykselle"?

Kun otetaan huomioon ABS:n vaikutus silloin kun voimaa tulee pyörän moottorista voi jarrutuntuma olla erilainen. Normaalisti jarrutuksessa voima tulee takarenkaaseen tiestä ja voiman määrää pyörän paino, kitka ja nopeus. Käytännössä ajossa molemmista jos kytkimeen ei kosketa ja tehot täysillä. Nykiikö pahasti?