Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142681 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #270 : Tammikuu 08, 2017, 17:40:25 ip »
<snip>
Ajoasu, mukaan lukien hanskat, kypärä ja saappaat, suojaavat kyllä melkoisesti. Viimeksi noin 7 vuotta sitten hirvikolarissa ollessani liu'uskelin asfaltilla eri asennoissa. Kun meno pysähtyi niin kaikenlaista riekaletta roikkui ympärillä. Mutta ei mustelmia eikä raapiutumia.
<snip>

Mulla ei peurakolarissa tullut riekaleita - syynä ehkä se, että enimmäkseen kierin, en niinkään liukunut. Pieniä reikiä tosin paloi joka puolelle, niikuin haulikolla olisi ammuttu. Louisin halpisajoasu oli.  :)
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #271 : Tammikuu 08, 2017, 18:05:07 ip »
Hirvieläinkolari on varsin todennäköinen onnettomuus näillä seuduin.
Viime kesänä kaksi läheltäpitiä. Toinen hirviaita-alueella 3 -tiellä. Oli metsäkonekuski katkaissut hirviaidan omavaltaisesti. Hoidin hänelle sakot.

Mutta nyt menee kauas California 1400 -osastolta. Mutta korjataan asia: Tulipa ensimmäisen kerran jarrutettua tosipaikassa ABS-jarruilla. Kyllähän se vauhti hiljeni mutta ei sellaisella voimalla kuin edellisellä pyörällä jarrutus tapahtui ilman ABS:sää. Sitä olen ihmetellyt mutta syitäkin huomattavasti huonompaan jarrutustapahtumaan löysin. Pyörä on painava ja siinä oli viikonloppureissulasti päällä. Säätila hieman kymmenen asteen yläpuolella. Painavaa on hankalampi pysäyttää sillä se vaatii enemmän energiaa. Jarrut ovat kokolailla vastaavat kuin ovat 1100 Brevassa joka oli edellinen käyttöpyöräni. Satuloiden kiinnitystapa on vain eri. Muotijuttuja. Mutta suurin syy olivat varmaankin renkaat: eivät sporttiset kuten Brevassa vaan enemmänkin customtyyppiset peruskumit. Kylmä asfaltti ja kylmä rengas yhdessä renkaiden kovahkojen kumilaatujen kanssa ei ilmeisesti tuottanut odottamaani pysäytystehoa. Hirvi hoiti itse homman: kääntyi penkalta takaisin tulosuuntaansa.

Toinen tapaus oli Kaarina Maununtyttärentiellä kun peura oli loikata syliin. Silloin en ehtinyt tekemään mitään. Matka vain jatkui.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #272 : Tammikuu 08, 2017, 18:32:58 ip »
Hanskat on talvisin mutta polkupyöräkypärää en ole vielä päässäni kokenut. Myös mopoikä ja osa moottoripyöräilystäkin alussa meni kypärättä. Harrastan tosin vain talvipolkupyöräilyä. Kesällä moottorin voimalla. Jopolla pääsee kätevästi verstaalle, baariin ja baarista kotiin. Polkupyörä antaa hyvää tukea paluumatkalla.

Tuttavapiiristä on poistunut eräs henkilö polkupyörällä kaaduttuaan. Ilman kypärää. Kypärä olisi 99% varmuudella pelastanut hengen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #273 : Tammikuu 08, 2017, 18:34:58 ip »
Aika harva kokeneempi pyöräilijä abs:iä on kehunut. Aloittelijalle, ja varsinkin autoilun parista siirtyvälle ihan hyvä juttu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #274 : Tammikuu 08, 2017, 21:16:40 ip »
Kyllä. Itse olen jarrujen tehoon pettynyt. Mutta katsotaan ensi kaudella mitä asialle voisi tehdä. Pitäähän sitä takamus satulasta irrota kun oikein kahvaa rutistaa. Suhteellisen kevyttoimiset jarrut kuitenkin. Mutta ei voi verrata Brevan hyviin alkuperäisjarruihin. Mutta mistä sitä tietää mikä on loppujen lopuksi parasta. Eräs tutuntuttu sanoi 1400 Calin hankittuaan että hänen ensimmäinen pyöränsä jossa on sekä tehoa että jarrut samalla kertaa. On myös hänen ensimmäinen eurooppalainen pyöränsä. Sitä ennen vain japanilaisia. Customeita aina.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #275 : Tammikuu 08, 2017, 23:37:44 ip »
Ihan mielenkiinnosta voisin radalla testata jotain abs-peliä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #276 : Tammikuu 11, 2017, 11:11:33 ap »
Jarruasiasta olen kuunnellut muiden mielipiteitä sekä katsellut netistä koeajovideoita niin jarruja on yksipuolisesti vain kehuttu. On siis kuitenkin eroa sporttisempien pyörien jarruihin. 1100 Brevan ei-abs-jarrut ovat mielestäni hyvinkin sporttiset vaikka pyörä itse ei niinkään. Taisin vain tottua liian hyvälle. Toisaalta, tämä pyörä on ensimmäinen itsellä jossa on ABS-jarrut. En tiedä pitääkö laittaa tehottomuuden tunne ABS:n syyksi vai johtuuko tunne vain suuresta pyörän massasta.
Kaksi päällä ajettaessa matkakalusto mukana on painoa hieman yli 600 kg. Brevan suhteen vastaava paino oli reilusti alle 500 kg.
Silti siinä ylittyi pyörälle sallittu kokonaismassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #277 : Tammikuu 11, 2017, 22:34:41 ip »
Noin isoilla massoilla ei ole mikään ihme, jos on vähän pehmeät jarrut. Absi varsinkin, kun koettaa pitää pidon rajamailla. Hidastuvuus on kuitenkin saavutettava kahdella renkaalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #278 : Tammikuu 11, 2017, 23:00:45 ip »
Olihan sitä totuteltava ensin abseihin. Pitää vain runtata molemmat jarrut kiinni niin tulee maksimihidastuvuus. Ainakin pitäisi tulla. Ennen abseja piti jarrutusta ja väistöä erikseen opetella useamman kerran. Nyt kai sitten ei tarvitse. Sen kun vaan puristaa ja kääntää. Kuinkahan jyrkkään sitä uskaltaisi jarrutuksen aikana kääntää? Uusi asia opiskeltavaksi. Luulen että selkäydin käskee löysätä kahvasta ennen käännöstä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #279 : Tammikuu 17, 2017, 13:03:52 ip »
Sain edukkaasti, tai miten sen nyt ottaa, valmistettua lisävalopatterin C14 nokalle.
Alkoholipyörästä otin lisävalot uusiokäyttöön: http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-lisakaukovalot.html
Noin viiden vuoden ajan ne ovat olleet siinä mutta projektin jouduttua hieman sivuraiteelle nyppäsin ne irti.

Kyseisten lisävalojen materiaali on hyvälaatuista. Umpio on myös terästä eikä muovia niin kuin yleensä nykyään.Kromaus on kestänyt käytön ja ulkoilmassa varastoinnin. Siksi ostin uudet samanlaiset lisäpitkät Biltemasta vaikka hinta olikin tällä välin noussut. Toivoakseni laatu on yhtä hyvä. Lisäksi ostin Motonetista alle 20€ sumuvalot. Niissä on rumat kotelot. Siirsin niistä umpiot Bilteman koteloihin. Varalle jäi käyttämättömät lisäpitkien umpiot.
Tulosta pidän oikein näyttävänä. Motonetin kilkkeet menivät metallinkeräykseen.

Olisihan nuo saanut lisävarusteinakin mutta taisin säästää jonkun verran rahaa tekemällä itse ja käyttämällä halpisosia aihioina.
Nykytekniikkaakin olisi ollut tarjolla mutta niiden ulkonäkö ei tyydyttänyt. Lisäksi ledivalaistuksella syntyy huonosti "oikeaa valoa". Sitä sinistä suhrua en viitsi katsella. Plussana olisi tietysti alhainen energian kulutus. Pyörässä on jännitemittari joten siitä voi katsella onko pelkoa akun varauksen alentumisesta. Eivätpä nuo valot yhtä aikaa ole toiminnassa.
http://www.motomatti.fi/2017/01/california-1400-lisavalotelineen_16.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #280 : Tammikuu 17, 2017, 15:09:14 ip »
Omassa on sellainen vakio "voita tikunnenässä"-valo ja se on riittänyt. Mutta ehkä noita joku kokee tarvitsevansa. Tulee vaan moisesta umpiopaljoudesta mieleen nämä vehkeet:



Kun tuo Calin oma umpiokin on niin täynnä polttimoita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #281 : Tammikuu 17, 2017, 16:19:17 ip »
Lainaus
Kun tuo Calin oma umpiokin on niin täynnä polttimoita.
Päiväajovalo on ihan ok mutta varsinaiset valot ovat enemmän ulkonäköjuttu kuin tehokkaat. Sitä paitsi lyhyet ja pitkät palavat yhtä aikaa ja etuala on liian valoisa. Lähinnä lisäpitkiltä odotan, vaikka ovatkin vain halvat markettivalaisimet, apua edellä mainittuun valaisuongelmaan. Ainakin Alkoholipyörässä oli niistä apua. Sumuvaloja voi poltella päiväajovalojen kanssa ja lisäpitkillä voi vilautella että tulisi huomatuksi. Tosin nykyisellä kytkennällä ovat lisäpitkät ja sumuvalot vaihtoehtoiset. Vaihtokatkaisin on ohjausakselin vasemmalla puolella muotolevyssä.
Alkukaudesta tuskin tulee paljon pimeäajokokemusta mutta syksymmällä sekin tapahtuu lähes vääjäämättä. Mielellään en pimeässä aja jos on vaihtoehto ajaa päivällä. Ainakin puolet asennuksesta on ulkonäkösyistä ja pitää pistää paremmaksi mitä alkuperäisosilla saisi aikaiseksi ja mitä kerhokaverilla on asennettuna pyörässään. Kilpavarustelua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #282 : Tammikuu 17, 2017, 19:08:35 ip »
Kyllä noista varmaan apua on pimeällä. Tuollaiseen isoon pyörään noita pystyy paremmin hukkaamaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #283 : Tammikuu 17, 2017, 19:46:21 ip »
Kiitos arvostuksesta.
 
Keula kaipasi tasapainotusta koska takana on sivu- ja takalaukut. Jotenkin rakenteelliset ja visuaaliset massat tekivät takapäästä liian massiivisen. Nyt etupää on sen kanssa paremmin tasapainossa. Vielä tilannetta tasapainottaakseni olen ajatellut koteloida etujarrut. Siinä onkin kovasti hommaa. Laitan joskus kauempaa sivusuunnasta otetun kuvan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #284 : Tammikuu 19, 2017, 22:26:47 ip »
Sivulaukkuja on hankala avata. Salpa aukeaa helposti mutta kannen avaaminen tunkemalla sormia kannen reunan alle ei ole oikein mukavaa. Laitoin kahvat avaamista helpottamaan.
http://www.motomatti.fi/2017/01/california-1400-sivulaukkujen-kahvojen.html