. Matka etenee tarvittaessa nopeammin kuin ns. kyykkypyörällä. Sama juttu oli myös Quotan suhteen. .
Tähän kyllä haluan esimerkin?
Hyvä esimerkki oli kaverini joka vaihtoi tonnisen GSXR:n Quotaan. Hän oli paperikoneasentaja keikkafirmassa ja teki siis pitkiä työmatkoja. Ihmetteli sitä että oli Quotalla nopeammin perillä kuin Sutsukilla. Sitä asiaa sitten analysoitiin ja kaksi syytä löytyi. Matkalla tarvitsi pysähtyä harvemmin ja ajoasento oli miellyttävämpi. Matkanopeus oli muutoin sama.
Itse huomasin asian ajellessani kerhokavereiden kanssa lapinreissua Quotalla. Muut ovat sportteineen tauolla, itse ajelin sen aikaa eteenpäin. Kohta taas ottivat kiinni mutta parinsadan kilometrin jälkeen sain taas tauolla olevat kiinni.
Toisinpäin kävi Centaurolla euroopanreissuilla: lujaa mentiin ja pysyin hyvin sakissa mutta piti pysähtyä melko taajaan tauoille. Bensaakin meni huomattavia määriä.
Rouvan ex-Bemarilla lähdettiin autolautalta kohti seuraavaa majoitusta Saksan rannasta. "Pojat" lähtivät kuin pyssynsuusta mutta muutaman tunnin päästä ajettiin heidän ohitseen ja oltiin ensimmäiset hotellissa. Sitä sitten päivittelivät.
Matkamoottoripyöräily on eri asia ja siinä pätee kokemus ja hyvä suunnittelu. Vaikka kyllä ihan "huruakin" on kiva ajella.
C14:sta ei vielä vastaavaa kokemusta ole mutta merkit on hyvät: tankillisella pääsee pitkälle ja ensi suvena vielä pidemmälle jos syksylliset säätöni moottorinohjaukseen ovat päteviä.
Suuren nopeuden käyttö ei ole tehokasta vaan tasaisen ja kohtuullisen nopeuden pitäminen vie pidemmälle. Vähemmän tankkaustaukoja ja perseenlepuutusta. Touring-geeli-satula tuntuu oikein mukavalta. Ohjaustankomuutos ja astinlautamuutos ovat myös toiveita herättäviä ergonomian suhteen. Sellaista 120 km/h tuntivauhtia kun laskettelee aina tankillisen kerrallaan niin on ehtoolla jo melko kaukana. Vahinko että Suomessa sellaisen nopeuden käyttö on kriminalisoitu suurimmalla osalla teistä.
Kokeneet matkamotoristit sanovat että 300 - 400 km per päivä on hyvä matkavauhti. Siihen en ole vielä päässyt. Kaasukättä syyhyttää vielä 300 km jälkeen edelleen. Nyt kun terveys taas sallinee niin tullee jonkinlaisia reissuja tehdyksi. Gruppo Nord:in järjestämä kokoontuminen kiinnostaa. Italialaiskokoontumisen voisi käydä päiväseltään kun on noin liki.