Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142682 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #225 : Joulukuu 20, 2016, 10:55:38 ap »
Valkyrie porukka ei ainakaan käytä sisärengasta.  Eli tulossa kokeilu  ?? .... mielenkiintoista  ;D
MG1400:een ei kait ole Suomessa ( euroopassa ) edes laitettu. Ensimmäisiä ajokokemuksia odotellessa.


Mr

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #226 : Joulukuu 20, 2016, 12:24:25 ip »
Pitäähän se kokeilla. Renkaan hinta korkeintaan 100€. Koko 205/60-16. Kyselin kahdesta renkaanlaittopaikasta vanteen päälle sujuttamista. Kieltäytyivät tekemästä moista. Pyöräliikkeistä en ole vielä kysynyt. Pitää ehkä itse väännellä kumi vanteelle. Manuaalivehkeet on. Testaan ensin ilman sisäkumia ja jos ei paineilman henki pysy sisässä niin sitten sisuskumin kera.

Jos vertaa renkaan käytöstä auto vs mp niin renkaan toiminnot ovat jarrutusta ja kiihdytystä lukuun ottamatta käänteiset. Kun autossa kaarteessa renkaan kulutuspinnan ulkoreuna on suurimmalla rasituksella ja se pyrkii renkaan keskilinjaa kohti niin moottoripyörällä kaarteessa kallistettaessa renkaan sisäkaarteen puoleinen sivu pyrkii poispäin keskilinjalta. Uskoisin että rengastyypin valinnalla on tässä suuri merkitys. Ulkoreunoilla ei saa olla kovin voimakkaita muoto-uria tai palarakennetta. Pikemminkin yhtenäistä kumia. Keskellä saa olla voimakkaampaa muotoa. Kumin on oltava melko symmetrinen. Sellaisia on nykyään varsin vähän. Monilla auton renkailla on määritelty sijoituspaikkansa ja pyörimissuuntansa.

Moottoripyörän rengas ei tahdo sopia sinällään auton vanteelle ja päinvastoin. Siitä oli jossain amerikkalaisilla nettisivuilla oikein taulukkokin mitkä koot ovat ristiin yhteensopivat, mitkä eivät lainkaan ja sitten ne joista joutuu (valu)vanteesta sorvaamaan ainetta pois.

Dark Side -juttuja kirjoittaneet tahot (Amerikassa) ovat säännöllisesti muistaneet huomauttaa että vain omalla vastuulla ja heidän kirjoituksiaan ei pidä ottaa ohjeena. Ovat silti kokemuksiaan kirjanneet.
Merkittävin houkutuksista on autotyypin takarenkaan pitkä kestoikä: moninkertainen alkuperäis-Dunlop:iin verrattuna. Voisin sietää sitäkin jos vaihtoajankohdan saisi talveksi mutta kun pitää rengasremonttiin ryhtyä kesken ajokauden ja muutenkin on kuluja juuri silloin eniten. Olisi mukava lähteä pidemmällekin reissulle miettimättä missä ja milloin joutuu renkaan vaihtamaan.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #227 : Joulukuu 21, 2016, 18:24:32 ip »

Tällaista aikoinaan luin vanteiden eroavaisuuksista.  Rallienglannilla ei oikein saa selvää : http://www.goldwingfacts.com/forums/10-reference-faq-forum/400426-design-differences-between-car-motorcycle-rim-tire.html

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #228 : Joulukuu 21, 2016, 21:54:32 ip »
Hyvät kuvat ja paljon asiaa. Pitänee lukea ajatuksen kera. Kiitos linkistä!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #229 : Joulukuu 21, 2016, 22:12:18 ip »
Tuossa oli juuri paljon tekstiä lukkoharjanteen mitoituksesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #230 : Joulukuu 22, 2016, 09:01:32 ap »
Päk to astinlautakeskusteluun ... (Jungnerin suomalaisille määräämää englantia)

Ajotuntuma- ja ajofiilisjutuissa ei varmaankaan ole kovin yleispätevää tietoa tai kokemusta olemassa. Arvioita pitää lukea aina siitä vinkkelistä. Yksi tykkää edelleenkin äidistä ja toinen tyttärestä. Viriilimmät molemmista.

Itse koeajoin 1400 Customin Moto-Italiassa vuonna mikälie? Lyhyt lenkki, mutta se mikä laitteessa oli mielestäni moottorin lisäksi parasta, olivat astinlautojen sijoittelu sekä ohjaustanko. Juuri ne asiat jotka motomatti on omastaan laittanut, tai laittamassa uudelleenjärjestelyyn. Siis songa ja laudat.
Pitempää ajokokemusta on kertynyt sittemmin 1400 Eldoradosta ja onpahan mielestäni ohjaamon osalta paras combo mitä olen moottoripyöristä ajanut. Toisin on ollut viimeiset reilut 30-vuotta pelkkiä Guzzeja, ei sen parempia laitteita. Satuloita on ollut käytössä kaksi. Se Elkan orkkis stuukki kun on lähinnä yhdelle henkilölle. Toisena ollut käytössä Touringin geelisatula.

Osansa näihin minun tunnelmiini on likimain tuntinsa täyteen pyörineellä oikean jalan polvella. Tonnineljäsatasen polvikulma on erittäin armelias sille.
En ole kyllä ollut muutenkaan kovin innossani näiden suoraselkäpyörien sammakonjalka-asennosta. Siis siitä, että ne on viikattu sunnilleen suoraan siihen perseen alle. Ottaa polveen/polviin.  >:(
V11 Lempparissa koko homma on toisin, kun painopiste on yläkroplallakin sammakkomainen. Kuskin paino jakaantuu ihan toiseen tapaan. Suoraselkäpyörissä istun kyllä täydellä painolla kankkujeni päällä, oli tapit tai laudat missäpäin tahansa. Ei näillä kintuilla mitään painoa kevitellä silloin kun ajetaan vaikka puoli päivää putkeen. Enskapyörällä jaksan sitä muutaman minuutin. Maastossa en sitäkään vaikka pitäisi.

Vintagella tuli ajeltua muutama kymppi ja täytyy sanoa, että niin hieno laite kuin onkin, podin jonkun verran sellaista levottomat jalat ilmiötä. Yksin ajellessa viimeistään ekan satkun jälkeen tuli aina välillä vaihdettua koivet takatapeille. Ei ollut ollenkaan huono järjestely. Osaltaan asiaan vaikutti Stonen matalampi ohjaustanko jonka vaihdoin orkkiksen tilalle. Siihen innostuin sen Moto-Italiassa tehdyn 1400 Customin koeajon jälkeen. Siinäkin uitiin motomatin kanssa ihan erisuuntaan virtaa. Toki Vintage hommassa asiaan vaikutti myös se, että luovuin tuulisuojasta. Orkkis stonga pelitti hyvin sen takana.

Mitä polkimiin tulee, niin oli kyllä oivallinen oivallus rakentaa tonnineljäsatasessa viimeinkin se vaihdepoljin siihen malliin, että koko homman, siis välityksen vaihdon voi hoitaa pelkällä jakaterällä, eikä tarvi stepata pitkin astinlautaa vaihtaessa suuremmalle tai pienemmälle. Ehkä tuotakin prosessia helpottaa astinlaudan enemmän eteen sijoittaminen.
Tuohon edellä mainittuun liittyen pidän kyllä aina kesäisin, samassa hengessä kuin martat järjestävät perinneruokapäiviä, omalta osaltani sellaisen perinnevaihtamisen ajopäivän. Kantapäällä isommalle ja päkiällä, vai mikäseoli, pienemmälle.  ;D

Tuohon vielä lisäyksenä, että kuskin mitat ovat 184/100. Kumpi on pituutta ja kumpi leveyttä, se jääköön arvattavaksi.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2016, 13:10:09 ip kirjoittanut LeCa »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #231 : Joulukuu 22, 2016, 13:09:29 ip »
Lainaus
astinlautojen sijoittelu sekä ohjaustanko. Juuri ne asiat jotka motomatti on omastaan laittanut, tai laittamassa uudelleenjärjestelyyn.
Pyöräni on omaa sukua Custom. Ajoasento Custom-kuosissa ei ollut epämiellyttävä. Astinlaudatkin olivat sopivalla kohdalla mutta omat nilkat kun eivät taivu luontaisesti astinlaudan suuntaisesti niin siksi kääntö pystynpään ja etureunaa ulommaksi. Tämä siis henk. koht. ergonomian suhteen. Toimenpide astinlaudoille on peruutettavissa muutamassa minuutissa.

Customissa kun ei ole pleksiä niin alkuperäisen ohjaustangon sijainti toimii siinä aivan hyvin. Ilmavirtaa vasten pitää päästä nojaamaan hieman. Ohjaustangon leveys oli hyvä. Mutta kun laittoi Touringin pleksin niin ilmanpaine jäi pois ja silloin ylävartalon paino siirtyi osittain käsille ja samalla selkä, ihan huomaamatta, kääntyi kaarelle mikä ei ole selälleni hyväksi. Siellä on nivelissä vikaa.

Olen siis kehittänyt itselleni "ryhtipyörän" niin hyvin kuin saatavilla olevilla alkuperäisosilla sen voi tehdä. Vastaavaa tein jo edelliseen pyörään (Breva 1100) Siihenkin muutin ohjaustangon asentoa ja vaihdoin toisenlaisen satulan.
Ryhti keskittyy lähinnä nykyisen satulan ominaisuuksiin ja muotoihin: satulan puolivälissä on tukeva alaselän tuki. Siihen tukeutuminen mahdollistuu nyt hyvin, tosin ajamaan en vielä ole päässyt, mutta kovat odotukset ovat olemassa.
Muutososat ovat vakio Touring-mallin osia. Poikkeuksena vain astinlautojen asento.

Lainaus
Mitä polkimiin tulee, niin oli kyllä oivallinen oivallus rakentaa tonnineljäsatasessa viimeinkin se vaihdepoljin siihen malliin, että koko homman, siis välityksen vaihdon voi hoitaa pelkällä jalkaterällä, eikä tarvi stepata pitkin astinlautaa vaihtaessa suuremmalle tai pienemmälle. Ehkä tuotakin prosessia helpottaa astinlaudan enemmän eteen sijoittaminen.
Itse olen aina ollut "perinnevaihtaja". Silloin kun opettelin moottoripyörillä ajamaan oli useissa pyörissä kaksipäinen vaihdepoljin, jopa japanilaisissa. Myöhemmin tulin hankkineeksi 850GT:n. Siinäkin kaksipäinen vaihdepoljin. Siitä taas jäi paha muistijälki sillä kaavio oli siinä toisinpäin eli varpaalla pienemmälle. Toisinaan tulee tahattomia virheitä vieläkin.
Mutta olenpa oppinut ajamaan suhteellisen hyvin sellaistakin pyörää jossa polkimet ovat eri puolilla kuten eräissä Benelleissä. Merkki jonka harrastamisesta luovuin vuosi sitten ja myin "laivueeni" pois.

LeCan tekemät muutokset satulan suhteen ja oman moottoripyörän muokkaus on pitkälti sitä että tehdään pyörästä sopiva kropalle eikä päinvastoin. Ennenhän ei ollut mitään isompaa ongelmaa kuin luusto ja lihaksisto soveltui ties mihin asentoon.




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #232 : Joulukuu 22, 2016, 13:37:55 ip »
Meidän fyysisissä geometrioissa on eroja. Toiselle voi mitoitus olla just ja toiselle ei. Omalle ruumiinrakenteelle esim ei monenkaan Customin kuppimainen istuin sovellu, kun on raamia. Yleensä mitoitus tehdään keskimittaiselle. Oma Jackalikaan ei sovellu pienelle/keskimittaiselle kuskille, kun olen vaihtanut suorahkon crossitangon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #233 : Joulukuu 22, 2016, 14:26:58 ip »
Joskus aikoinaan koeajettuani Customin, tuli heti ensimmäiseksi mieleen että pitäisi säätää astilautoja pystymmäksi, kuten todettu nämä ovat hyvin henkilökohtaisia asioita.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #234 : Joulukuu 22, 2016, 15:15:02 ip »
Joskus aikoinaan koeajettuani Customin, tuli heti ensimmäiseksi mieleen että pitäisi säätää astilautoja pystymmäksi, kuten todettu nämä ovat hyvin henkilökohtaisia asioita.

Yksi ääni pystymmille astinlaudoille lisää. Vaikka Customin alkuperäissatulan pykälä on edempänä kuin Touringin satulan jota nyt käytän.
Tuo säätö joka näkyy laittamassani linkissä on poistettavissa. Se on myös helppo valmistaa ja asentaa jos joku muutosta kaipaa.
Tässä päivitetty juttu: http://www.motomatti.fi/2016/12/astinlautojen-asennon-muutostyo_20.html

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #235 : Joulukuu 25, 2016, 01:38:34 ap »
Käytiin rouvan kanssa koeajamassa viime kesänä Eldorado, väitti että on tyttöjen pyörä... Minä olin kyllä toista mieltä! Tosin en kyllä ymmärrä astinlautojen merkitystä kuten en montaa muutakaan asiaa moottoripyöristä... Kutsilla on kivaa kurvailla, se riittää mulle!  Muuten, vaimo käyttää astinlaudasta termiä jalkaparkki... Kokkolan termejä... terveiset MarkkuEVP:lle!

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #236 : Joulukuu 25, 2016, 02:18:14 ap »
Itse ajanut kanssa molemmilla, jalkaparkeilla ja keinupedaaleilla.
Hyvin sitä sopeutuu molempiin, tykkään noista pyöräni vaaka-astinlaudoistakin.
Aina sitä on hieman parannettavaa ergonomiassa ja se muuttuu kuskin iän myötä.


LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #237 : Joulukuu 25, 2016, 12:21:56 ip »
Hyvä nimi tuo jalkaparkki.  :)
Itselläni passaa jalan alle sekä tapit, että laudat, mutta tuollaista Eldorado tyyppistä masinaa ei tulisi mieleenkään vaihtaa tapeille. Itse asiassa voisin vaihtaa kyytiläisellekin jalkaparkit, mutta onhan aivan jeesushinnoissa jos pohtii orkkiksia.
Kuskille, eli pilotalle ne maksaa alle kahdensadan ja matkustajalle muistaakseni liki kuusisataa. Varmaan kullatut aluslevyt?

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #238 : Joulukuu 25, 2016, 16:33:58 ip »
Hah, osaavat kyllä hinnoitella.
Hyvä esimerkki aihetta sivuten oli perinteiseen haiveneeseen sivuvanttien vipukiristimet.
348e suomalaiselta maahantuojalta, saman valmistajan hieman nettiä selaten löytyi 128,50 dollareissa mutta siis tilaten amerikkoja myöden.
Alkuperäisten valmistaja on Hollantilainen.
Löysin onneksi käytetyt suomesta 40eurolla ja sopi paatin patinaan, -59 taisi olla veistetty.
Huikeaa on ahneus nykyisin.
Sori että vetää venepuolelle välillä helavitkutin asiat..

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 26, 2016, 00:23:17 ap kirjoittanut GuzGuz »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #239 : Tammikuu 01, 2017, 22:23:48 ip »
Sain vinkin miten auton renkaan voi soveltaa paremmin toimivaksi moottoripyörän takarenkaana.
Se sisältää koneistusta eli takapyörä renkaineen käyttöpaineellaan varustettuna laitetaan sorviin ja renkaan reunoista hiotaan osa kulutuspinnasta pois. Se muuttaa renkaan profiilia huomattavasti pyöreämmäksi. Noin puolet kun kulutuspinnan paksuudesta ottaa pois reunoista ja keskelle jää 2/3 koskematonta pintaa niin renkaan kulumiskesto ei siitä juurikaan huonone koska suurin osa matkasta ajetaan keskustan varassa ja vain kaarteissa tarvitaan reunoja.

Tarkoittaa että se osa renkaasta joka laittaa kallistaessa hanttiin hiotaan pois suurelta osalta. Kuulostaa jotensakin kokeilukelpoiselta koska eihän renkaat reunat muutenkaan matkapyörässä kovin kulu. Asia pitää testata.