Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142658 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #210 : Lokakuu 30, 2016, 21:37:27 ip »
Olisihan sen nyt ihan mukavuustekijä jos voisi edes kesän ajaa samalla renkaalla. Mutta ei se näytä riittävän koko kesää. Ainakin toukokuu pitäisi jättää väliin koska silloin tiet ovat nastarenkaiden jäljiltä karheita ja kylmänä liukkaita. Ajokauteni on noin Vapusta syyskuun lopulle. Riippuu säistä. Sateeseen en enää huviajoa lähde tekemään mutta pidemmälle, suunnitellulle, reissulle kyllä lähden säästä riippumatta.

Nyt on mennyt usko alkuperäisrengastukseen. Eikä ajotapani ole mitenkään repivä mutta ajan kyllä reippaasti ja pitkiä matkoja kerralla. Eturengas on yhtä kulunut. Mennyt kesä meni osittain pyörään tutustumiseksi ja jatkuu vielä. Tekniikassa on asioita joita pitää tutkia ja tehdä parannuksia.

Jos auton renkaan saa 60 - 100€ hinnalla ja alkuperäinen takarengas maksaa noin 300€ niin mielelläni kokeilen. Jos tuntuu pahalta ajaminen niin pitää uskoa että on ostettava ainakin alkuperäisen kokoinen kumi taakse mutta jotain muuta merkkiä/mallia. Eturengas onkin ihan kohtuuhintaisten luokkaa eli se saa olla tavanomainen mp-kumi. Pysyy jarrutusteho hyvänä.

Teen rengastyöt ja tasapainotuksen itse eli siinä suhteessa ei tule juuri kuluja. Eikä rengasliikkeen "pojat" sorvaa lastua vanteesta. Suurin työhän on ottaa takapyörä pois paikoiltaan ja laittaa takaisin.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #211 : Lokakuu 30, 2016, 21:43:45 ip »
Lainaus
Polttoainetalouteen linkki http://www.fuelly.com/motorcycle/moto_guzzi
Kovin vähäistä oli otanta Guzzeissa. Ei oikein kunnon tilastoa saa vielä mistään mallista. Tosin en itsekään kirjautunut. Ehkä noin kuuden kuukauden päästä on jotain kerrottavaa taas kulutuksestakin. Osa asiaan liittyviä säätöjä on vielä tekemättä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #212 : Joulukuu 18, 2016, 18:44:50 ip »
Sellainen kokemus Cali 1400 Customin astinlaudoista että tavallinen matalalla korolla oleva ajosaapas vaeltaa astinlaudoilla. Vasemmalla sitä pidättelee vaihdevivun molemmat päät mutta oikealla saapas jalkoineen liukuu hiljalleen jarrupolkimen alle. Pari kertaa jo irrottanut jalkaa siirtäessä polkimen kumin. Toinen vaihtoehto on että jalka liukuu taapäin ja havahtuu siihen kun korko lipsahtaa pois astinlaudalta. Nämä siis viime kesän havaintoja. Astinlaudat eivät erityisesti tärise mutta jos saappaan pohja koskee astinlaudan reunukseen tuntee tien pienetkin epätasaisuudet.

Ryhdyin muutostöihin ja käänsin astinlautoja peräpäistään alaspäin ja keskemmälle ja etupäistään ylemmäs ja leveämmälle. En paljoa mutta ainakin kylmiltään tuntui jalalle mukavammalta. Jos osoittautuu että ovat hyvät niin otan kannakkeet irti ja teen muutokset hitsaamalla. Nyt on vain pultteja ja irtopala korjaamassa tilannetta.
http://www.motomatti.fi/2016/12/astinlautojen-asennon-muutostyo.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #213 : Joulukuu 18, 2016, 20:07:02 ip »
Tuo voi olla ihan hyvä muutos. Ei tarvitse luottaa pelkkään tossun ja astinlaudan kitkaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #214 : Joulukuu 18, 2016, 20:35:29 ip »
Varmaan terveemmät jalat astinlaudoilla pysyisivät mutta kun omissa ei ole pidemmän paikallaanolon jälkeen kunnon asentotuntoa. Ajaessa kun ei kovin paljon jalkajumppaa tule tehtyä. Ehkä joudun tekemään astinlaudan takaosaan pienen olakkeen jos jalat karkailevat vielä. Siellä astinlaudan alla on jopa kierteellisiä kiinnityskohtia valmiina.

Nyt joutuu opiskelemaan poljinten paikat uusiksi mutta se tuskin on iso homma. Kun kumituetusta astinlaudan kannesta aika jättää niin teen kiinteän pinnan. Nykyajan kumien kestävyys kun ei hääviä ole niin todennäköisesti jo parin vuoden päästä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #215 : Joulukuu 18, 2016, 21:38:02 ip »
Miten muuten varpaat tavoittavat hallintalaitteille? Silloin kun kävin koeajamassa, totesin pystyväni
käyttämään jalkahallintalaitteita vain juuri ja juuri. Polkimet olivat pahasti niin, että polvesta olisi koiven
pitänyt taipua myös sisään päin, sinne sylinterin taakse.
Ongelma ehkä johtui omasta vajavaisesta fysiikasta ja liian topatuista ajovarusteista?
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #216 : Joulukuu 18, 2016, 22:00:53 ip »
Astinlaudat on monessa mopolla liian vaa'assa. Silloin tennarin pitäminen laudalla on pidemmän päälle teennäisen tuntuista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #217 : Joulukuu 18, 2016, 22:33:08 ip »
Lainaus
Polkimet olivat pahasti niin, että polvesta olisi koiven pitänyt taipua myös sisään päin, sinne sylinterin taakse.
Meissä on pieniä ja isompiakin eroja. Enimmäkseen perittyjä ominaisuuksia. Mitä mallia mahdoit kokeilla?

On mallikohtaisia eroja. Customin satula oli edempänä. Nyt on Touringin geelisatula ja siinä istutaan yli viisi senttiä taaempana. Ei silti Customin satulallakaan polveni yltäneet sylintereihin kiinni. Vaimo irtisanoutui ensi kokeilulla Customin takasatulasta mutta tästä uudemmasta tykkää kyllä.
Muutama päivä sitten kokeilin MGX-21:stä ja siinä sai hieman venyttää jalkoja että yletti jalkatapeille. Satulasta ei siten saanut tukea.

Customissa oli ongelmana myös liian edessä oleva ohjaustanko. Vaihdoin leveämmän ja taaksepäin enemmän yltävän ohjaustangon niin sain selkää suoremmaksi ja ristiselkä yltää satulan portaaseen asti. Customin ajoasento on sellainen jossa jaloilla ja käsillä kurkotetaan eteenpäin.

Seuraavat havainnot sitten suunniteltujen veronmaksujen aikoihin.
Sitä ennen monta muutostyötä odottaa tekemistään.
Toistaiseksi on soviteltu lisävarusteita omavalmisteosia kuten Bilteman takalaukku, etukaatumaraudat, sumuvalot, lisäpitkät, takakaatumarauta, lisäjarruvalo, takasumuvalo, leveämmät sarvet, lämpökahvat, tavarateline, 5V ja 12V ulosotot, pleksi, ilmanohjaimet pleksin alle, maalaus ja teippaus uusiksi, sivulaukut, astinlautojen asennonmuutos (vaiheessa), takalokasuojan jatke, rekisterikilven teline, rekisterikilven valo, polttoaineen kulutuksen vähentäminen, moottorin käyntilämpötilan nostaminen, voitelun parantaminen ja varmaan jotain muutakin. Suunnitteilla on vielä monen lisävarusteen tekeminen ja asentaminen. Ja sitten kun "pojat" saavat aikaiseksi XDF-koodin TunerProta varten niin pääsen moottorinohjauksen pariin persdynoamaan moottorinohjausta mieleisekseni. Että tekemistä kyllä harrastuksen parissa riittää. Saatan myös suvella ajaa muutaman kerran.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #218 : Joulukuu 18, 2016, 23:15:43 ip »
Lainaus
Polkimet olivat pahasti niin, että polvesta olisi koiven pitänyt taipua myös sisään päin, sinne sylinterin taakse.
Meissä on pieniä ja isompiakin eroja. Enimmäkseen perittyjä ominaisuuksia. Mitä mallia mahdoit kokeilla?

On mallikohtaisia eroja. Customin satula oli edempänä. Nyt on Touringin geelisatula ja siinä istutaan yli viisi senttiä taaempana. Ei silti Customin satulallakaan polveni yltäneet sylintereihin kiinni. Vaimo irtisanoutui ensi kokeilulla Customin takasatulasta mutta tästä uudemmasta tykkää kyllä.
Muutama päivä sitten kokeilin MGX-21:stä ja siinä sai hieman venyttää jalkoja että yletti jalkatapeille. Satulasta ei siten saanut tukea.

Customissa oli ongelmana myös liian edessä oleva ohjaustanko. Vaihdoin leveämmän ja taaksepäin enemmän yltävän ohjaustangon niin sain selkää suoremmaksi ja ristiselkä yltää satulan portaaseen asti. Customin ajoasento on sellainen jossa jaloilla ja käsillä kurkotetaan eteenpäin.

Eroja on koska itse tykkään, että jalkatapit ovat suunnilleen istumakohdan alapuolella.
En osaa sanoa mikä malli oli kyseessä, eikä varmaan oikein tiennyt juuri silloin paikalla ollut Heinon henkilökuntakaan. Kun kyselin, voiko
hallintalaitteita säätää tai onko jossain malleissa jalkatapit astinlautojen tilalla, pyörittelivät vain silmiään ::)
Sellaisen jalkatapillisen olen myöhemmin nähnyt.
Koeajetussa kuitenkin oli sellainen tilanne, että polkimet olivat piilossa sylintereiden takana ja jalat kiinni sylintereissä.
Jalkateriä piti kiertää sisäänpäin vaihde ja jarrupolkimien löytämiseksi. Ohjaustanko oli sylissä ja osui jalkoihin kun haki ohjauksen ääri-
asentoja. Stongan olisi varmaan saanut säädettyä kauemmas. Satulassa ei ollut mahdollisuutta siirtyä taaemmas sen muotoilun takia.
Mutta hienosti se meni löytämälläni reikäisellä asfalttipätkällä, pientä tärinää tuntui sekä kova jytinä renkaista ja jousituksesta.
Samalla pätkällä löystyivät V9 Roamerista peilien kiinnikkeet ohjaustangosta ;D
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #219 : Joulukuu 19, 2016, 15:21:26 ip »
Kun tapit tai laudat on suoraan pehvan alla, saa jaloilla tukea ajamiseen. Myös persuuksen puutumista voi silloin ehkäistä jalkajumpalla. Jos monot sojottavat suoraan eteen, niin kaikki paino on häntäluulla ja jalat eivät osallistu aktiiviseen ajamiseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #220 : Joulukuu 19, 2016, 16:47:47 ip »
Ei se paino häntäluulla ole, on nääs olemassa lihaksia, joita kutsutaan istumalihaksiksi.  ;)
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #221 : Joulukuu 19, 2016, 18:08:31 ip »
Korjaan sen verran, että pakaroilla, pelkästään häntäluun tai selän suuntaisesti.  :) Pidemmän päälle hankala asento, kun ei saa jaloilla autettua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #222 : Joulukuu 19, 2016, 18:32:56 ip »
Kun tapit tai laudat on suoraan pehvan alla, saa jaloilla tukea ajamiseen. Myös persuuksen puutumista voi silloin ehkäistä jalkajumpalla. Jos monot sojottavat suoraan eteen, niin kaikki paino on häntäluulla ja jalat eivät osallistu aktiiviseen ajamiseen.

Kas tässäpä oli syy minkä vuoksi h-d vaihtui grisoon. Oli tapit edessä tai ns. keskitapit (hd dyna) niin selkä ei pitemmän päälle tykännyt. Grisossa ehkä polvikulma hiukan liian tiukka mutta kuitenkin paljon mukavammin menee pitemmätkin taipaleet.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #223 : Joulukuu 19, 2016, 21:45:12 ip »
Jos ajaa aktiivisesti tai jopa urheilullisesti niin suoraan alhaalla olevat tapit ovat ehdottoman tarpeelliset. Hiukan on hutera olo kun ei jaloilla voi siirrellä painoa puolelta toiselle puhumattakaan että nousisi seisomaan edessä oleville astinlaudoille. Pitää vain unohtaa se sporttinen ajo ja suuntailla perse litussa ohjaustankoa sinne minne olisi tarkoitus mennä. Onnistuu sekin kuhna vähän harjoittelee. Suoralla voi sitten ajaa lujaakin.

Lainaus
Eniten ehkä minulla mietitytti auton-/ mp-renkaan erilainen reunan muoto vanteelle .... verratkaa. Päälle kuitenkin  ovat menneet ja kukaan ei ole tunnustanut että ongelmia olisi.
Miten lie, pitäisikö käyttää sisäkummia?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #224 : Joulukuu 19, 2016, 23:04:53 ip »
Auton vanteelle mopon renkaita laittaneet ovat joutuneet sorvaamaan vannetta lukkouraltaan, jotta kumi on saatu ehjänä vanteelle. Eli olisiko kumin mitoitus rennompi?
Hyvä pyörä, parempi mieli.