Kirjoittaja Aihe: V9  (Luettu 63622 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9
« Vastaus #30 : Maaliskuu 21, 2016, 23:14:35 ip »
Ilmajäähyn ajat alkaa olla ohi. Vaaditaan aika kovia palolämpöjä, että kokonaispäästöt saadaan riittävälle tasolle.
Biopolttoaineiden lisäämisellä saataisiin lisäaikaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: V9
« Vastaus #31 : Maaliskuu 22, 2016, 09:29:12 ap »
Sekä tonnineljäsatasessa että V-ysissä sylinterinkannet näyttävät olevan melkoiset möhkäleet - niihin ilmeisesti uppoaa lämpöä.  ???
Emeritus-guzzisti

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: V9
« Vastaus #32 : Maaliskuu 22, 2016, 20:53:25 ip »
Sieltä motorcycle.com artikkelista selviää, että V9 moottorissa on ns. Hemi-kansi (puolipyöreä palotila kannessa) V7:n Heron tyyppisen (tasainen kansi, palotila männässä) sijaan. Tällä rakenteella saadaan aikaan mm. parempi jäähdytys.

"The most serious revision is a completely new cylinder-head design, using a modern hemi-head arrangement rather than the V7’s Heron-style that uses a dished piston as the combustion chamber. Guzzi says the hemi head is more resistant to detonation and is easier to cool. It also helps the engine meet tough Euro 4 emissions regulations."

ja hehkutusta lisää..

"One of the cleanest-looking modern motors you’ll find anywhere. Guzzi was not only able to avoid the complexity of liquid-cooling, it was also able to avoid an external oil cooler. “It’s proudly air-cooled,” boasts Mercanti."

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V9
« Vastaus #33 : Maaliskuu 22, 2016, 21:44:15 ip »
Kannessa on kuitenkin valmiina vesikanavat ? Tulevien pakokaasumääräyksien vaatimia muutoksia silmällä pitäen ?  Tai vaikka tuleviin "poliisimalleihin", joiden pitää kestää pitkää tyhjäkäyntiä ilmastonmuutoksen riivaamassa Euroopassa.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: V9
« Vastaus #34 : Maaliskuu 22, 2016, 22:01:57 ip »
Lainaus
Kannessa on kuitenkin valmiina vesikanavat ?
Kuvasta on vaikeaa hahmottaa miten öljykierto menee mutta kanavista päätellen kansissä voi kiertää öljy jäähdytysmielessä. Jos kanavat olisivat tyhjät niin lämmön johtuminen olisi aika surkeaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9
« Vastaus #35 : Maaliskuu 22, 2016, 22:48:21 ip »
Eiköhän se öljylle ole. Noissahan on jo ihan hyvän kokoinen öljynjäähdytinkin?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: V9
« Vastaus #36 : Maaliskuu 23, 2016, 09:32:30 ap »
Vesipohjaista nestejäädytystä pidetään hyvänä ja yksinkertaisena ratkaisuna. Silläkin on rajoitteensa: se ei kestä kovinkaan paljon yli 110 asteen lämpötiloja paineistettunakaan.
Paineistamaton, pumpun avulla kiertävä öljyjäähdytys sen sijaan kestää lämpöhuippuja hetkellisesti yli 160 asteen. Jatkuvana lämpönä voi olla noin 140 astetta niin että öljyn laatu voiteluominaisuuksiltaan ei kärsi. Voidaan siis käyttää samaa voiteluöljyä jäähdytykseen ja voiteluun. Lämpö jakautuu tällöin koko moottoriin ja jäähdytimen käytössä suuri lämpötilaero ilman ja jäähdyttimen pintalämpötilan suhteen tietää hyvin tehokasta jäähdytystä. Samalla saadaan korkea palamislämpötila hallintaan. Mitä suurempi lämpötilaero sitä suurempi teho. Haittana on suurissa lämpötiloissa lisääntyneet typen oksidipäästöt.

On myös öljyjä jotka kestävät useita satoja asteita mutta ne on suunniteltu lämmittämiseen tai jäähdyttämiseen mutta ei niinkään voiteluun. Näin ajatellen voi olla mahdollisuus nähdä tulevaisuudessa erillisöljykiertoja kriittisissä kohteissa jäähdytyksen suhteen kyseisenlaisella öljyllä.

Kaikki maalla käytettävät moottorit ovat loppujen lopuksi ilmajäähdytteisiä.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: V9
« Vastaus #37 : Maaliskuu 23, 2016, 09:51:28 ap »
Eiköhän se öljylle ole. Noissahan on jo ihan hyvän kokoinen öljynjäähdytinkin?

V9:ssä ei ole ulkopuolista öjynjäähdytintä ja siitähän he ovat oikein ylpeitä, kuten tuosta lainauksesta käypi ilmi:
"Guzzi was not only able to avoid the complexity of liquid-cooling, it was also able to avoid an external oil cooler. “It’s proudly air-cooled,”


motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: V9
« Vastaus #38 : Maaliskuu 23, 2016, 10:12:34 ap »
Ylimääräinen lämpö siis absorpoituu V9:ssä moottorin muuhun massaan tasaisesti ja sitä kautta ulos ilmavirtaan.

Kun taas California 1400-sarjassa on iso öljynjäähdytin jäähdytyspuhaltimineen. Noin 30 cm kanttiinsa.
Jossain olen mielessäni nähnyt havainnekuvan että siinäkin on öljykanavia sylinterikannessa ja siten pidetään sylinterikantta suhteellisen vakioidussa lämpötilassa ja liika lämpö hukataan syylärin kautta ilmastoa lämmittämään. Mikä on hyvä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: V9
« Vastaus #39 : Maaliskuu 23, 2016, 13:41:45 ip »
Ei kait sitä noilla tehoilla paljoa jäähdytystä tarvita. Voi olla jopa ongelma, että kylmänä käy,
kun jäähdytysrivat näyttävät noin suurilta. Tai sitten siellä onkin iso alumiinimöntti mihin lämpöä
yritetään säilöä? Jäähdytysrivat ovatkin pelkkää isottelua ;D

Eivät ole kovin suuret jäähdytysöljykanavat 1400cc koneessa.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9
« Vastaus #40 : Maaliskuu 23, 2016, 13:42:24 ip »
Siksipä se öljynjäähdytin laitellaan, hukkaamaan lämpöjä. Tuossa on  vaan kannessa lisänä kanavat jäähdytysöljylle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9
« Vastaus #41 : Maaliskuu 23, 2016, 13:45:36 ip »
Eipä niitä kovin isoiksi kannata tehdä, vaatii sitten isompaa öljypumppua tai omaa jäähdytysöljypumppua. Termostaatti tuolla varmaan on kylmäkäynnille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: V9
« Vastaus #42 : Maaliskuu 23, 2016, 17:51:19 ip »
Noissa uudemmissa 8V- koneissa on voitelulle ja jäähdytykselle omat öljypumput.
Tämä uutukainen V9 pärjännee yhdellä pumpulla kun, öljynjäähdytinkin on katsottu
tarpeettomaksi.

Kivasti hämmentävät ja hämäävät noilla mallimerkinnöillä.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9
« Vastaus #43 : Maaliskuu 23, 2016, 21:18:24 ip »
Se on varmaan kasivenasessa siksi kaksi pumppua, että jäähdytykselle saadaan viipymää. On sen verran enemmän voitelukohteita, että voiteluun kiertää varmaan ihan hyvää haipakkaa, ei ehtisi lämpö siirtyä öljyyn ja siitä pois.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: V9
« Vastaus #44 : Maaliskuu 23, 2016, 21:46:37 ip »
Tai niin kuin tuolla aiempana mainitsin: kun jäähdytystä oikeasti tarvitaan on kuuma öljy tehokkaampaa jäähdyttämään kun lämpötilaero on suuri.