Kirjoittaja Aihe: V9  (Luettu 63621 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V9
« Vastaus #45 : Maaliskuu 23, 2016, 21:54:18 ip »
Lainaus
uudemmissa 8V- koneissa on voitelulle ja jäähdytykselle omat öljypumput
Eikös juuri näistä 1200 ccm 8V koneista ole konsensus, että ne käyvät useimmiten liian kylmänä. Jopa Australiassa...värkkäävät niitä kaihtimia öljynjäähdyttimiin. Majoneesia pukkaa venttiilikoppiin. Mutta muistelen että niissä ei ole termostaattia öljyn jäähdytyskierrossa, kuten vaikka vanhemmassa (4V) V11 mallissa jo oli. Kovasti vaikuttaa että nämä Piaggion alusta asti kehittämät (1400 ccm Cali ja V9) moottorit ovat hyviä tai vähintäänkin erittäin kiinnostavia. Jo tehtävänannossa on ollut vahvasti markkinointi ja segmentointi mukana. Tehdään ensikädessä Guzzi -moottoreita.

2002: "Carcano pitää ongelmallisena sitä, että Guzzin moottorit perustuvat vielä 35 vuotta ensikonstruktion jälkeen samaan moottoriin, joka on jo kehitetty maksimiinsa."

2016: 50 vuotta kulunut ja tulee täysin uusi "V9" - V2 Guzzi -moottori (motorcycle.com: "this is a cruiser that can pull wheelies when provoked.").
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: V9
« Vastaus #46 : Maaliskuu 23, 2016, 22:01:25 ip »
Ja kokemuksesta voin kertoa että 1100 Brevan jäähdytys on myös ylitehokasta vaikka ei ole kuin 2 venttiiliä per sylinteri. Vasta kun päivälämpötila on reilusti yli 20 astetta saattoi sanoa että kone on elementissään ja polttoaineenkulutus kuten pitääkin eli alle 5 litraa sadalle.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: V9
« Vastaus #47 : Maaliskuu 23, 2016, 23:01:43 ip »
Se on varmaan kasivenasessa siksi kaksi pumppua, että jäähdytykselle saadaan viipymää. On sen verran enemmän voitelukohteita, että voiteluun kiertää varmaan ihan hyvää haipakkaa, ei ehtisi lämpö siirtyä öljyyn ja siitä pois.

Lämpöhän siirtyy nopeammin, jos neste kiertää nopeammin.
Emeritus-guzzisti

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: V9
« Vastaus #48 : Maaliskuu 24, 2016, 04:53:10 ap »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9
« Vastaus #49 : Maaliskuu 24, 2016, 07:18:32 ap »
Se on varmaan kasivenasessa siksi kaksi pumppua, että jäähdytykselle saadaan viipymää. On sen verran enemmän voitelukohteita, että voiteluun kiertää varmaan ihan hyvää haipakkaa, ei ehtisi lämpö siirtyä öljyyn ja siitä pois.

Lämpöhän siirtyy nopeammin, jos neste kiertää nopeammin.

Joo ja ei. Kun kiertää liian lujaa, niin huonommin. Tämän takia monesti kun otetaan termostaatti pois järjestelmästä, jäähdytysteho heikkenee. Poistetun termein tilalle tulisi laittaa esim sopiva rikka, jolla virtausta kuristetaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: V9
« Vastaus #50 : Maaliskuu 24, 2016, 10:39:02 ap »
Lainaus
Joo ja ei. Kun kiertää liian lujaa, niin huonommin.
Niin, kuuma öljy jäähdyttää tehokkaammin.

Voi verrata arkiseen kahviin: sama määrä maitokahvia jäähtyy hitaammin kuin musta kahvi. Suuri lämpötilaero tehostaa jäähdytystä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9
« Vastaus #51 : Maaliskuu 24, 2016, 10:54:11 ap »
Ja nestejäähdytyksen neste on paineistettua, että lämpönä voidaan käyttää kovempia numeroita. Ennen aikaan oli maamoottoreita, joissa oli kiehutusjäähdytys. Niissäkin lämpöenergia siirtyi hyvin, kun vesi höyrystettiin avoastiassa sylinterin päällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: V9
« Vastaus #52 : Maaliskuu 24, 2016, 11:11:33 ap »
Vaan höyrystäessä kuluu vettäkin. Sitä on oltava saatavilla.
Veden jyrkät muodonmuutokset tilasta toiseen vaativat suurta määrää energiaa. Moni on varmaan koittanut tehdä jäästä vettä mutta se vaatii jopa enemmän energiaa kuin vedestä höyryksi. (kiehautus) Molemmissä tapauksissa vettä katoaa höyryksi merkittäviä määriä ilmakehän paineessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9
« Vastaus #53 : Maaliskuu 24, 2016, 11:57:53 ap »
No se on ehkä ajoneuvokäyttöön haastava saada riittävää vesisäiliötä mukaan, jos kiehuttaisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: V9
« Vastaus #54 : Maaliskuu 24, 2016, 12:51:50 ip »
Tavallisen polttomoottorin lämpötilahan voi ihan mitä vain vallitsevasta lämmöstä aivan kiinnileikkaamiseen asti. Kylmän koneen pitäisi lämmetä nopeasti sille suunniteltuun käyntilämpötilaan. Se vähän riippuu siitä mistä mitataan mutta jossain sadan asteen tietämillä se on yleensä ollut. Palotilassa on tietysti pajon kuumempaa mutta muutaman millin päässä jäähdytyskanavassa jo alempi lämpötila. Öljy sietää joka tapauksessa enemmän lämpöä kuin muut yleensä käytössä olleet jäähdytysaineet ilmaa lukuun ottamatta.

Koneen lämpenemisvaiheessa ei jäähdytystä saa olla mutta koneen lämmettyä sopivasti pitää jäähdytysjärjestelmän ryhtyä toimimaan mutta ei liian suurella teholla kuten suora ilmajäähdytys pyrkii tekemään. Jäähdytysjärjestelmässä on myös varaava puoli joka pystyy jollain tasolla pitämään lämpötilaa yllä kun moottori ei itse sitä tarpeeksi tuota. Näin saadaan tasaisempi kulutus ja pääosa päästöistä alhaisemmiksi kun moottorilla joka ei varaa lämpöä.

Lämpöä ei siis saa olla liikaa eikä liian vähän että moottori kykenee täyttämään päästönormit. Lämpötilan suhteen ollaan kuin keinulaudan eri päät: kylmänä tulee haitallisia hiiliyhdisteitä, kuumana typen oksideita joita pidetään vielä pahempina kuin CO-päästöjä.

TunturiTT on oikeassa jäähdytysaineen kierron suhteen: se ei saa kiertää liian lujaa sillä silloin on joko jäähdytystä liikaa (kylmä jäähdytysneste kuumassa kannessa) tai liian vähän (kuuma neste kuumassa kannessa). Siksi ylimääräistä jäähdytystehoa pitää olla mutta mutta sitä pitää rajoittaa nesteen kiertoa rajoittamalla ja säätämällä. (termostaatti tai sähkökäyttöinen pumppu) Jäähdytin itsessään taas toimii tehokkaimmin kun se on mahdollisimman kuuma.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V9
« Vastaus #55 : Maaliskuu 24, 2016, 20:08:17 ip »
http://www.cycleworld.com/2016/03/21/2017-moto-guzzi-v9-roamer-and-v9-bobber-cruiser-motorcycle-review-first-ride/

Nyt on tainnut Piaggion pyrkimykset onnistua, tuntuu että lehdistö (USA) riehaantuu... ja sen kautta ehkä jokunen ostaja.

Tässä joitakin lauseita tuosta jutusta:

"One of the most fun, distinctive, reliable, efficient, and just plain great motorcycle brands has been all but ignored in the U.S. for 95 years
If you can ride a motorcycle, you will feel instantly instinctively at home on this motorcycle, no excuses offered.

Added oil cooling and seriously revised thermodynamics.
There are plenty of motorcycles with larger engines that don’t provide the happy low-rpm usability of this power plant, which never complains at any combination of engine speed and throttle opening.

At idle, like all Moto Guzzi engines, the V9 has a pleasant side-to-side beat. Yet, once the rpms are at riding speed, the beat smooths right out and there is no distracting vibration in any gear at any speed.

Overall, V9 is a totally fine motorcycle worth considering if you’re looking for a friendly, reliable, comfortable, all-around fun bike. After riding these, one has to wonder why so few of us own a Moto Guzzi."
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2016, 23:03:18 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: V9
« Vastaus #56 : Maaliskuu 25, 2016, 10:19:26 ap »
Jo 1400 malli suunniteltiin USAn markkinoille ja V9 nyt seuraavaksi. Yksityiskohtia myöden (rengaskoot, sylinterimitat ym.) sikäläiseen makuun tehty.
Toivottavasti saa huomiota ja käy kaupaksi. Kyllä tämä uutukainen täytyy itsekin käydä koeajamassa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: V9
« Vastaus #57 : Maaliskuu 25, 2016, 11:03:27 ap »
Se on varmaan kasivenasessa siksi kaksi pumppua, että jäähdytykselle saadaan viipymää. On sen verran enemmän voitelukohteita, että voiteluun kiertää varmaan ihan hyvää haipakkaa, ei ehtisi lämpö siirtyä öljyyn ja siitä pois.

Lämpöhän siirtyy nopeammin, jos neste kiertää nopeammin.

Joo ja ei. Kun kiertää liian lujaa, niin huonommin. Tämän takia monesti kun otetaan termostaatti pois järjestelmästä, jäähdytysteho heikkenee. Poistetun termein tilalle tulisi laittaa esim sopiva rikka, jolla virtausta kuristetaan.

Jos asia noin olisi, termosifoni olisi paras jäähdytysjärjestelmä eikä pumppua tarvittaisi. Ei kai pumppua laiteta virtausta hidastamaan?
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9
« Vastaus #58 : Maaliskuu 25, 2016, 13:43:59 ip »
Ei laiteta. Mutta jäähdytysjärjestelmä mitoitetaan sen mukaan, että pumppu varmistaa veden kierron. Jos sitten kiertoa helpotetaan, vedenkierto nopeutuu ja sen viipymä vähenee. Veteen ei ehdi siirtyä lämpöä moottorista tai jäähdytin ei kerkeä luovuttamaamaan kaikkea lämpöä. Tästä sitten tullee harmia.
Termosifoni ei toimi kovin hyvin vaihtelevassa kuormituksessa  ajoneuvokäytössä. Tulee kuormituksesta johtuen epätasaisen kuumia alueita ja termosifonikierto häiriintyy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: V9
« Vastaus #59 : Maaliskuu 25, 2016, 18:23:57 ip »
Ei laiteta. Mutta jäähdytysjärjestelmä mitoitetaan sen mukaan, että pumppu varmistaa veden kierron. Jos sitten kiertoa helpotetaan, vedenkierto nopeutuu ja sen viipymä vähenee. Veteen ei ehdi siirtyä lämpöä moottorista tai jäähdytin ei kerkeä luovuttamaamaan kaikkea lämpöä. Tästä sitten tullee harmia.
Termosifoni ei toimi kovin hyvin vaihtelevassa kuormituksessa  ajoneuvokäytössä. Tulee kuormituksesta johtuen epätasaisen kuumia alueita ja termosifonikierto häiriintyy.

Toimiihan se termosifoni, mutta siinä vesi kiertää liian hitaasti jäähdyttääkseen suht. tehokkaita nykymoottoreita, vesi kyllä lämpenisi hyvin.

Jos halutaan mahdollisimman korkeaa veden lämpötilaa, kannattaa toki pitää vesimolekyyli mahdollisimman kauan lämmönlähteen lähellä (hidas kierto), mutta sitähän moottorissa ei haluta, joten tuodaan nopeasti uusi molekyyli lämmitettäväksi jne. - lämpöhän siirtyy parhaiten, kun lämpötilaero on mahdollisimman suuri eli siksikään ei ko. molekyyliä kannata liikaa lämmittää vaan tuoda uusi molekyyli lämmitettäväksi eli nopea kierto.
Emeritus-guzzisti