Kirjoittaja Aihe: Kalkatusta vaihdelaatikosta  (Luettu 26189 kertaa)

motomatti

Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #30 : Joulukuu 02, 2015, 17:33:41 ip »
Voi olla tähän lähtöön nämä jutut hieman myöhässä: http://www.motomatti.fi/2015/11/varavaihteisto-alkoholipyoraan.html
Työkaluista: http://www.motomatti.fi/2015/11/tyokaluja-vaihteistoremonttiin.html

Osassa työvälineistä näkyy puumerkkini. Silti niitä jää toisinaan kadoksiin kun joku tulee pajalle kuin tuulispää ja haluaa lainata erikoiskaluja "vähäksi aikaa vaan". Nykyisin en enää lainaa. Olen sillä tavalla muuttunut ikäväksi ihmiseksi.

GuzGuz

« Vastaus #31 : Joulukuu 02, 2015, 18:25:50 ip »
Juu, hyvät ystävät kun lainaa työkaluja, niin palautuvat ehkä tai jos ja missä kunnossa..
Kirjoissa on vielä suurempi kato käynyt, työkalut kyllä vi..hatuttanut enemmän.

motomatti

« Vastaus #32 : Joulukuu 02, 2015, 20:31:16 ip »
Noissa esittämissäni kaluissa on se hyvä puoli että niitä saa ostaa yleisesti. Mulla on tyylini mukaisesti halpamarketin versiot. Joitakin olen inspiroinut itse. Jos on tarmoa ja välineitä tehdä työkaluja niin voi miettiä mikä olisi hyvä aihio josta muovata.

Taanoin piti asentaa valurautaisia männänrenkaita mäntineen sylinteriin mutta ei ollut työkaluja siihen. Kahdet vanhat linjapihdit ja muutama ABA-klemmari joutui muodonmuutoksen kouriin ja tuli oikein hyvät kalut. Kaikki 18 männänrengasta sujahti paikoilleen.

TunturiTT

« Vastaus #33 : Joulukuu 02, 2015, 20:58:47 ip »
En lainaa kuin kotiremonttivälineitä. Tallityökalut pysyvät tallissa. Tai no, tuo tyttö (2,5v) kuskailee niitä kun silmä välttää. Ehkäpä se tarkoittaa sitä, että mulle on kehittymässä oiva talliapulainen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kurtsi

« Vastaus #34 : Joulukuu 03, 2015, 09:26:51 ap »
Kiitoksia Matille linkeistä. Paljonkin on vielä apua ennenkuin aski on kasassa. Hyvä puoli on, että ei ole kiire homman kanssa. Voi tehdä ajatuksella ja asiaan perehtyen. Tuota mietin, että kumpaan kasaan aikanaan ;laatikkoon vai takakoppaan. Näkyy onnistuvan molemmin tavoin. Matin kuvista näkee, että minulla se mutterimuotoinen prikka on kulunut tosi paljon laakerin ulostyöntymisen takia. On siinä hiomatahnaa laatikossa pyörinyt. Ihme kyllä ei propussa ole paljon näkynyt.

motomatti

« Vastaus #35 : Joulukuu 03, 2015, 23:15:13 ip »
Lainaus
se mutterimuotoinen prikka on kulunut tosi paljon laakerin ulostyöntymisen takia.

Tuommoisen osan tekee lähon sorvari kuhan vaan mitat tietää. Enpä sitten muistanut mitata kun tänään taas yhden laatikon niputin. Olisiko 5 mm keskeltä ja reunasta 4 mm? Se mutterimuoto on siksi että ne mutterin kulmat ottavat kiinni laakerin ulkokehään ja suoralle osuudelle jää öljykanava. Pitäähän öljyn kiertää.

Torstain asennuksia: http://www.motomatti.fi/2015/12/varavaihteiston-erikoisuuksia.html
En jaksanut vielä oikolukea juttua joten siellä voi olla virheitä. Muutakin kuin kirjoitus-.
Jatkan vielä artikkelia kun jaksan.

Kurtsi

« Vastaus #36 : Joulukuu 04, 2015, 13:55:41 ip »
Tämä Hexaconal spacer näyttää löytyvän reilun kympin hintaan.   http://www.hmb-guzzi.de/shop/Gearbox/Drive-Parts/Hexagonal-spacer--Input--clutch--shaft--5-speed-models.html. Mutta ne tekee itse jotka osaa ... 

Laakerisarja (6 päälaakeria) hintaan 198 € + ilmeisesti alv http://www.hmb-guzzi.de/shop/Gearbox/Bearings/Bearing-set-5-speed-gearbox.html. Laatutavaraksi vielä kehuvat ?

motomatti

« Vastaus #37 : Joulukuu 04, 2015, 14:16:42 ip »
Kurtsin laittama linkki laakerisarjan hinnasta on hyvin kohtuullinen. Lähilaakerikaupassa oli vaihdeakselin etupään rullalaakerin hinta, joita onneksi on vain yksi kpl/laatikko, 160€, tingittynä. Noita pieniä rullalaakereita saa lähikaupasta vain tilaamalla.
SD:n toimitusaika oli mielestäni kohtuullinen: perjantaina tilaus sisään niin tiistaina illalla oli paketti kourassa kotiovella.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #38 : Tammikuu 04, 2016, 15:36:52 ip »
Kurtsi, viittikkö katsoa onko sun vaihteistossa tuo kuvassa näkyvä ohut "prikka" nro 33?

Eilen pesin osia ja muistin mukaan jotain niinkun puuttuu. Sitten aloin kaivella osakuvia ja kali kolmosesta (tuo kuva) eteenpäin tuo näkyy kuvissa mutta vanhemmissa ei. Vanhempien guzzien tapauksessa se voi kyllä sielä olla vaikka kuvissa ei näykkään...

Että oonko mä sen jo johonkin hukannu vai onko sitä koskaan ollukkaan.

http://www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Unsorted/Washer-SP-III::2834.html

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

« Vastaus #39 : Tammikuu 04, 2016, 20:04:34 ip »
Kaksi laatikkoa viime kuussa kasanneena on tuoreessa muistissa että välyslevy siellä on. Määrittelee matopyörän sijainnin. Voi se tehdä jotain muutakin joka ei ole vielä mulle valjennut.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #40 : Tammikuu 04, 2016, 21:09:59 ip »
Joo mutta emmä sitä matopyörän levyä tarkoita. Vaan semmosta hengettömän ohutta prikkaa joka tulee (jos tulee) ennen tuota O-rengasta.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

« Vastaus #41 : Tammikuu 04, 2016, 21:33:01 ip »
Sekö ei ole tuon spoorituksen päällä vaan ohuemmassa kohtaa akselilla?
Eikös tuon o-rinkulan ole tarkoitus tiivistää tuon matopyörän sisäpuoli ettei sieltä liemi karkaa?

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #42 : Tammikuu 04, 2016, 21:38:49 ip »
Joo, toppaa spooreihin. Ja siihen o-rinkula seuraavaksi. Mä aattelin että jos se rikka oli vähän suojaamassa tuota o-rinkulaa noilta spooreilta? Tai jotain. Kumminkin nyt näyttääs että se on sinne lisätty kun on hypätty kali kakkosesta kolmoseen.

http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/pdf/gearbox-rebuilding-john-noble.pdf    on se tuolakin, sivu 13. "narrow washer"

Pekka

« Vastaus #43 : Tammikuu 04, 2016, 21:50:06 ip »
Onko kyseessä säätölevy mikä näyttäisi olevan joissain askeissa takimmaisen laakerin ja vitosen hammaspyörän
välissä? Sitä ei siis välttämättä ole kaikissa vaihteistoissa.
Ilmeisesti valmistustoleranssijuttu, sen ja etupäähän tulevien levyjen avulla säädetään "hammaspyöräpaketin"
pituus ja paikka oikeiksi.
Sohc van Helmi.

Kurtsi

« Vastaus #44 : Tammikuu 05, 2016, 09:06:41 ap »
Kyllä siellä tuommoinen hengetön prikka on ja varmaankin O-renkaan tukena. Laite on siis Cali II -84.
Kasaamaan en ole vielä päässyt. HMB:ltä tilaamani osat ovat olleet jo monta päivää matkalla, mutta ei ole vielä näkynyt