Kirjoittaja Aihe: Kalkatusta vaihdelaatikosta  (Luettu 26164 kertaa)

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #15 : Marraskuu 30, 2015, 12:10:32 ip »
Jep. Kiitos tiedosta.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #16 : Marraskuu 30, 2015, 13:13:30 ip »
Tämä keskustelu ajautuu aina lisäaineisiin. Niillä ei paljon kalkatuksia korjata. Nostan edellistä kysymystäni ylöspäin vähän täsmentäen.

Laatikko on nyt avattu, pesty ja vähän jo tutkittu. Vitosen rattaat oli odotetusti ruvella, 1-2 ja 3-4 siirtokaarukoissa kulumaa, mutta niinkai pitää ollakin noillakin kilometreillä. Valitsinrummussa oli reilusti päittäisvälystä kun se askiin yksinään istutin.

Ainoa oikea vika oli että vaihdeakselin kytkimen puoleisessa päässä oleva mutteri oli pyörinut auki ja jättänyt jälkensä koppaan. Ennen laatikon purkamista pyöritin sitäporakoneella  ja se kalkatus kuului silloin kun aski oli kallistettu eteenpäin. Olisikohan akselin pään hakkaaminen koppaan saanut äänen aikaan ?. Ääni on ihan kuin joku olisi koputellut askin sisällä jä pyytänyt päästä  ulos.

Joka tapauksessa valitsinrumpu pitää shimmata välyksettömäksi, mutta mihin suuntaan. Sitä pitää miettiä. Keskelle ?
Laakereissa ei tuntunut tai näkynyt sen ilmeenpää, mutta kannattanee vaihtaa (kaikki kuusi akselien päissä olevaa ?). Ainakin osan saa laakerikaupasta, mutta saako kaikkia ?. SD:ltä kai sitten mitä ei täältä löydy. Vitosen rattaiden lisäksi taidan harkita 1-2 vaihteiden haarukan vaihtamista, vaikka kallis taitaa olla.

Laatikon kopassa ja takakannessa on kaksi isompaa laakeria umpipesässä. Takakannessa oleva vaikuttaa haastavimmalta. Mites ne irti ? Lämmittää pitää varmaan ainakin, mutta tippuvatko ihan kopauttamalla. Amiskassa 60-70 lukujen taitteessa oli peltilaatikossa satsi tällaisiin tapauksiin. Siinä oli erikokoisia irtopuikkoja, joissa oli kärjessä kynsi, joka otti laakerin ulkokehän sisäreunaan. Näistä kasattiin ulosvetäjän runkoon kuhunkin tapaukseen sopiva systeemi ja johan lähti. Sen jälkeen en ole sellaista nähnyt, mutta enpä ole paljon laatikoita tai muita koppia availlutkaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #18 : Marraskuu 30, 2015, 13:53:51 ip »
Lainaus
Laatikon kopassa ja takakannessa on kaksi laakeria umpipesässä). Mites ne irti ? Lämmittää pitää varmaan ainakin, mutta tippuvatko ihan kopauttamalla. Ei taida kerhollakaan olla tuohon ylosvetäjää.

Mulla on tänään huomenna tapetilla kyseisten laakerien irrotus, ilmeisesti tarkoitat paininraudoilla ja kolmella ruuvilla kiinni olevia kaksirivisiä urakuulalaakereita jotka ovat usein tiukassa. Kun akselit on vedetty ulos laakereista ja lukitusosat irrotettu voi laakerit kolistella niiden sisäkehään tuurnalla ulkoapäin vasaralla naputtelemalla lämmityksen kera. Voivat nimittäin olla liimatut paikalleen. Laakereiden pyöriminen pesissään kun ei ole harvinaista näissä vaihteistoissa. Tämä lyömällä tapahtuva irrotustapa saattaa rikkoa laakerin mutta vaihtoonhan ne ovat menossa joka tapauksessa.

Mutta vaihteistossa on myös täysin umpiperissä olevia pienempiä laakereita joiden irrotukseen tarvitaan omanlaisensa työkalut. Kuten se laakeri joka on kiinni sillä vasenkätisellä kierteellä olevalla mutterilla vaihdeakselin etupäässä.

Tässä ulosvetokuvia ja juttua laakereista ja rattaista: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-vaihteiston-purku-jatkuu.html

Lainaus
vaihdeakselin kytkimen puoleisessa päässä oleva mutteri oli pyörinut auki ja jättänyt jälkensä koppaan. Ennen laatikon purkamista pyöritin sitäporakoneella  ja se kalkatus kuului silloin kun aski oli kallistettu eteenpäin. Olisikohan akselin pään hakkaaminen koppaan saanut äänen aikaan ?

Olet ilmeisesti löytänyt kolkkeen syyn. Vaihdeakselin osien päittäislukitus vapautuu kun mutteri aukeaa ja hammaspyörät pääsevät liikkumaan sen verran että niiden kytkentätapit ottavat kiinni orjarenkaiden sakaroihin.

Lähes kaikkia vaihteistossa olevia laakereita saa laakerikaupan hyllyistä mutta Stein Dinseltä tulee halvemmaksi jos tilaa isomman määrän kerralla. Myös päittäislaakereiden eli kytkimen painelaakerin ja ryhmäpyörän painelaakerin kuntoon pitää kiinnittää huomiota.

Kallein laakeri on rullalaakeri vaihdeakselin etupäässä ja se löytyy laakerikaupastakin. Pienemmät rullalaakerit kytkinakselin takapäässä ja ryhmäpyörän etupäässä voi olla hankala löytää laakeriliikkeestä muuta kuin tilaamalla. Muut laakerit paitsi kytkimen painelaakeri ovat yleistä hyllytavaraa.

Lisäksi sekä ryhmäpyörässä ja varsinkin vaihdeakselissa on lukuisa joukko neulalaakereita. Ne pyörivät silloin kun vahde on kytketty jollekin muulle pykälällä ja kytketyn vaihteen laakeri ei pyöri mutta kantaa kuitenkin säteettäiskuorman mikä syntyy hammaskosketuksesta. Jos ko. laakeri on kulunut on hammaskosketus väärä.

Suosittelen vaihtamaan ainakin viitosvaihteen neulalaakerin sisäkehineen. Tavanomaista laakeriliiketavaraa.
Laakerin ulkokehän vierinpintana toimii laakerin sisäkehä. Jos siellä on kulumaa tai koloja on kyseinen hammaspyöräpari vaihdettava. Se voi tulla kalliiksi. Siksi laakereihin kannattaa kiinnittää huomiota. Viitosvaihteen ryhmäpyörän puoleisen hammaspyörän irti saamiseksi on otettava selville miten orjarenkaan akselilla oleva liukuspoori irrotetaan. Lukitus on hieman ovela. Voimaa ei tarvita lainkaan. Jos tarvitaan niin on toimittu väärin alusta asti. Kannattaa tutustua räjäytyskuviin ja korjaamokäsikirjaan.

Laakerit ovat halpoja tai kohtuuhintaisia, hammaspyörät arvokkaita mutta akselit kalliita. Jos vaihdeakselin puolelta vaurioituu jonkin muun kuin viitosvaihteen ratas menee koko ryhmäpyörä uusiksi. Sama ensiövedon hammaspyörien suhteen.

http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyoran-vaihteiston-laakerointia.html

Muissa artikkeleissä lisää vaihteistoasiaa.

Vaihteiston parasta hoitoa on asianmukainen öljynvaihto ja voimakas magneettiproppu. Irtotavara ja hienoinen metallipöly öljyn joukossa syö vierintälaakerit salakavan hiljaa harmaiksi pinnoiltaan ja kuluttaa myös rulla- ja neulahäkit joista osat pääsevät irtaantumaan ja silloin tulee helposti täystuho. Jopa vaihteiston kotelo voi katketa. Harmaus laakeripinnoilla aiheuttaa lämpöä ja kuluminen nopeutuu ja koko ajan irtoaa materiaalia.

Laakerit kevyesti liimaamalla paikoilleen. Pitää huomioida ettei tuki laakeripesien matalia öljykanavia liimalla. Mutterit mutterilukitteella kiinni sen lisäksi että niiden reuna napautetaan uraan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2015, 17:34:47 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #19 : Marraskuu 30, 2015, 14:24:05 ip »
Lainaus
Mitä kokoa akseli?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Laakerinulosvedinsarja-9-osaa-2000020878/

Tuo on hyvä sarja mutta ei riitä kuin kahteen rullalaakeriin tässä yhteydessä eivätkä nekään ole enää ehyitä (tosin ei taida tarvitakaan) irrotusprosessin jälkeen.

Itse suosin kolmisakaraisia sisä- ja ulkopuolisia ulosvetäjiä kuten tuolta linkistäni voi nähdä. Akseleilla olevat neulalaakereiden sisäkehät voivat olla myös hyvin tiukasti kiinni. Lämpö auttaa niissäkin mutta tarvitaan myös ulosvetäjän apua.

Tämä on toimiva setti lämmön ohella: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Irrotustyokalut-2000019463/
Tarvitaan siis myös tämä kalu: 20353

Lisäksi tarvitaan kiinnipitotyökalu ettei kytkinkeskiö pyöri akselin kruunumutterin avauksen yhteydessä ja vastaava kalu vaihdeakselin takapään spooriin. Syntyy helposti vanhasta kardaanin takapään holkista kun siihen hitsaa kiinni korvakkeen josta sen saa kiinni vaikka viilapenkkiin. Toimii myös purku- ja kokoonpanoalustana.
Kruunumutteria varten tarvitaan oma avaimensa joita olen tehnyt lukuisiin eri kohteisiin koneistamalla halpishylsyistä.

Jossain vaiheessa minulta on tulossa "niksipirkkamainen" artikkeli sovelletusta työvälineiden käytöstä ja niiden valmistuksesta. Kuvia on jo jonkinverran aiheesta.

Työvälineiden kehittämisessä on hyvänä apuna kekseliäisyys tai jopa työmenetelmän muutos joka voi jopa poistaa kokonaan jonkin työvälineen tarpeen. Työkaluja tehdessä tarvitaan yleensä kulmahiomakonetta ja viilaa sekä toisinaan hitsausta. Älkää heittäkö pois vanhoja kytkimen tai kardaanin osia. Niistä löytyy aihioita hyviksi työkaluiksi.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #20 : Marraskuu 30, 2015, 15:55:23 ip »
Siinäpä tuli taas hyvä joukko päteviä neuvoja. Kiitos niistä. Tuo vitosen rattaan vieressä olevan orjarenkaan lukitus on melkoinen älykkyystesti. Vähän sitä jo päältäpäin ihmettelinkin ja ihmettelen vielä lisää. Kutakuinkin kevyin menetelmin pitäisi irti saada. Vitosen rattaat on ilman muuta vaihdettava ... ja se  toisen sisäkehällä oleva neulalaakeri myös (nyt kun Matti esitti hyvät syyt sille). Laatikkoa ei muuten koskaan ennen avattu, joten oliskohan Luigi liimannut laakereita ?. Samoin mainiitu lukitusmutterin pettäminen on tietysti myös ihan tehdasasenteista.

Kruunumutterin avaamiseen löytyi joskus 90 -luvulla hylsystä tehty toimiva kalu samoin kytkinkeskiöstä tehty kiinnipitokalu, mutta kun oli booreiltaan sitä vanhempaa mallia ja ratas uudempaa

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #21 : Marraskuu 30, 2015, 17:51:19 ip »
Lukitus on toteutettu porauksella akselin poikkissuuntaan mutta ei läpi. Se sisällä on jousi ja lyhyt tappi. Kapealla sondilla (hammasläärikalu) pääset painamaan tapin sisään akseliin. Sitten käännetään laakerin sisäkehää niin että akselin hammastus sattuu sisäkehän sisähammastuksen kohdalle. Normaalisti sitten vedetään holkki yli hammastuksen ja etsitään tallin peränurkasta muun rojun joukosta sitä pientä tappia ja jousta.

Jos jousi on ruostunut, kuten usein on, se kannattaa vaihtaa.

Mutta on aivan totta ja toteutunutta että laakerin ja hammaspyörän saa irti isolla prässilläkin. Tulee vain enemmän osia hankittavaksi.

Shimmien määrä on rajallinen mutta niitä on monessa paikassa. Kannattaa purkaessa pitää shimmejä silmällä. Myös kumisilla O-renkailla on osia kiinnitetty. Kumiosat on hyvä vaihtaa. Kaikki. Voivat olla aika rapsakkaita jo?

Vaihteistossa on kaksi paperitiivistettä jotka voi tehdä aivan hyvin itse. Huulitiivisteitä on kaksi joista toisessa on huulessa kierre. Sen olen laittanut kytkinakselille. Samassa yhteydessä tulee myös O-renkaita asennettavaksi. Lisäksi on kaksi pientä kartiokasta kumiholkkia kytkimen työntötankoon laitettavaksi kytkinakselin takapään sisään.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #22 : Marraskuu 30, 2015, 22:51:01 ip »
Kiitos tiedoista. Saakohan SD:ltä muuten vaihteiston tiivistesarjaa tutto completo ? Löytyi laatikosta lisääkin ihmeteltävää. Kytkinakselin (input shaft)  kopan puoleinen neulalaakeri on monta milliä ulkona pinnan tasosta  Ihan tiukassa se tuntuu paikassaan istuvan.  Akselilla holkin takana oleva mutterion hankautunut laakerin ulkokehää vasten pois puolet paksuudestaan ja  pääsee liikkumaan akselin suuntaan n. 3 mm ja pyörimään vapaasti. Onko mutterissa ja akselilla ollut kierre ? ja mikä on mutterin tarkoitus. Mikä ihme on työntänyt neulalaakerin ulos (tai siis vaihteiston sisään päin) ? Näistä johtuen vain puolet neulojen pituudesta on kantanut akselin takapäätä. Etupää nyt ei ole päässyt liikkumaan tietenkään. Kuten sanottua, Mandellon jäljiltä laatikko on.
 

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #23 : Marraskuu 30, 2015, 23:28:45 ip »
..mutteri aukesi omasta LM IV myös 1992. Ilmeni siten että kiihdyttäessä vaihteet  ei pysyneet päällä -ne vaihteet mitkä kytkeytyy haarukoiden liikkuessa eteenpäin. Sata kilometriä tuli ajettua kotiin.. Purettaessa haarukat kuluneet niin paljon että oli pursetta reunassa , vaihderattaiden kytkentähampaat selvästi pyöristyneet. Uusi mutteri liimalla kiinni + tyssäys kaulukseen. Purseita hiukan pois eikä muuta tullut tehtyä --> laatikko toimi(-i) ihan kuin ennen haaveria

Akseli missä nykäyksenvaimenninjousi , takakannessa olevan laakerin paikalla pysymisen varmistus --> kannattaa lyödä pistepuikolla pari täppiä koolingin viereen.
Tämä laakeri oli sitten omassa liukunut ja syönyt sitä mutterin mallista prikkaa silloin kun laakeroin vaihteiston 2004 (280tkm)
Vieläkin on muuten samat haarukat ja rattaat ajossa...

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #24 : Joulukuu 01, 2015, 18:43:48 ip »
Kytkinakselin takapään "mutteri" ei ole mutteri lainkaan eikä sillä ole kierrettä itsessään eikä akselilla. Se vain on helpompi tuon muotoisena vetää pois paikoiltaan jolloin tulee mukana rullalaakerin sisäkehä. Sisäkehä voi tarvita hieman lämmitystä niin ei tarvitse väkisin irrottaa. Muutenkin on hyväksi lämmittää aina kun siihen on mahdollisuus. Voi säästyä kiinnileikkautumiselta ja mahdollinen liimauskin antautuu lämmöllä. Kuumailmapuhallin on edullinen ja riittävä väline. Kootessa lämmitys auttaa siihen että senkun vain pudottelee osat paikoilleen. Jos on pakastin tai pakkanen niin käytettävissä niin isommat laakerit voi jäähdyttää ennen asennusta. Ei tarvitse vasaroida eikä tarvita myöskään tuurnia. Lämmitettävä kappale ei saa sinistyä. Alumiinin osalta riittää yleensä lämpötila jossa vesi kiehahtaa asennuskohteessa.

Huulitiivisteet menvät parhaiten paikoilleen kun ottaa asennuskohteesta irtolian pois sekä mahdolliset reunapurseet hienolla hiomakankaalla/karhunkielellä sekä voitelee öljyllä se asennuskohdan että huulitiivisteen ulkokehän. Huulitiiviste on asennettava sopivan kokoisella tuurnalla joka painaa tiivisteen ulkoreunasta. Tosin monet tiivisteet menevät öljyn kanssa ihan sorminkin painamalla mutta tuurnalla saa ne menemään suoraan.

Olen toisinaan käyttänyt Storm Motorin edullisia tiivistesarjoja mutta nykyään he myyvät vain paperitiivisteitä mutta ei kumitiivisteitä. Stein Dinsellä voi tulla hieman halvemmaksi mutta siinäkin on huomattava että kumitiivisteet ja paperitiivisteet ovat eri pussissa ja numerolla tilatessa. Lisäksi tulee toimituskulut.
Toki sieltä voi tilata tiivisteitä yksittäiskappalein. O-renkaita on vaihteistossa aika monta. Kytkinakselin pään huulitiiviste omaa kierremäisen muodon huulessaan. Muuten se on sama kuin vaihdeakselin tiiviste. Kierteellisiä huulitiivisteitä ei pyri laakerikaupan hyllystä löytymään. Sileähuulinenkin tiiviste aikansa kestää. Vaihdelaatikon paperitiivisteet voi tehdä itsekin eikä niitä ole kuin kaksi.

Lainaus
Mikä ihme on työntänyt neulalaakerin ulos
Laakeriin on mennyt törkyä ja se on pyörähtänyt pesässään. Esimerkiksi. Toisessa päässä oleva kaksirivinen urakuulalaakeri ei todennäköisesti anna ihan helpolla päittäin periksi joten sen "mutterin" on tarvinnut kulumalla antautua.

Lainaus
mutteri aukesi omasta LM IV myös 1992. Ilmeni siten että kiihdyttäessä vaihteet  ei pysyneet päällä -ne vaihteet mitkä kytkeytyy haarukoiden liikkuessa eteenpäin.
Sama täällä. Piti ajaa vaihdepoljinta painaen tallille. Sen mutterin irtoaminen taas tapahtuu vaihdeakselin etupäässä ja se on ihan oikea mutteri. Onpa ainakin yksi vaihteiston kotelo hitsattu umpeen kun öljyt tulivat mutterin tekemästä reiästä kytkintilaan. Siinä taitaa olla vasenkätinen kierre. Toisessa päässä akselia on samalainen laakeri kuin kytkinakselilla. Vasenkätisen mutterin alla oleva iso rullalaakeri pääsee mutterin auetessa myös liikkeelle. Jos sen rullat tai ulkokehä irtoavat on tuloksena hyvin huono vaihteisto.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #25 : Joulukuu 01, 2015, 21:28:50 ip »
Tuo vaihteistokotelo mahtuu muuten tavalliseen uuniin. Kannattaa toki varmistaa, että rouvasväki on muualla, kun kokkaa lootaa asennuslämpöön.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #26 : Joulukuu 01, 2015, 21:46:11 ip »
Ex-tyttöystävän keittiössä joskus Kadettin männäntappeja asensin. Kirjoitettu ehkä kertoo kaiken....

Mulla on tallissa sähkölevy, kosan, pienoiskaasupistooli ja "kaasukynä". Silti yleisin lämmönlähde on tämä: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahkotyokalut/Muut/Kuumailmapistooli-20-kW-2000021758/

Lämpöä ei tarvita kuin kohteen lähelle. Ei tarvitse koko osaa kuumentaa. Alumiini on erinomaisen joustava materiaali lämpöasioiden suhteen.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #27 : Joulukuu 01, 2015, 22:43:14 ip »
Tähän askiin sattui sitten molemmat mainitut taudit + rummun reilu välys; ainakin 0,5 mm (alkuperäisine shimmeineen tietysti). Hyvä, että maltoin syksyllä olla enempää ajamatta, ettei tullut isompaa vahinkoa. Vaihteet toimi kyllä ja kalina kuului vain vapaalla. Lisäksi vitosen rattaat ja kytkinakselin ratas ovat kärsineeet. Kytkinakselin ratas jää vaihtamatta. Kuten Matti totesi, se johtaisi ryhmäakselin ja kaikkien muidenkin rattaiden vaihtoon. Pitää tyytyä huonompaan. Ikkalan lähettämät linkit ovat olleet jo purkuvaiheessa suureksi avuksi (ja Matin juttu purkupyörästä tietysti). Niitä tavailin pitkin syksyä ennen kuin aloin hommiin. Tiesi suurinpiirtein mitä vastaan tulee. Uunia minäkin ensin ajattelin, mutta taitaisi tulla Molykotekinkkua jouluksi (laitoin monta vuotta sitten purkinloput laatikkoon ja pahanhajuista ja mustaa oli siellä vieläkin). Sitten muistin joskus hommatun kuumailmapuhaltimen. Ei taitaisi kylmäspreykään haitata laakereiden irroituksessa. Viikonloppuna menen HMPK:n tallille parin kilometrin päähän kokeilemaan laakerien irroitusta. Kun kävin siellä osia pesemässä, sattui paikalle GT äijä, jolle tuntui laatikkohommat olevan tuttua. Shimmejäkin saattaa löytyä kaverin laatikosta.   Tilailen sitten osia kun näkee paljonko joulusta jää rahaa jäljelle.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #28 : Joulukuu 02, 2015, 13:13:35 ip »
Kuumailmapuhaltajalla itse lämmitin , laakerit irtosi tosi helposti , liimaukset ehkä antautuneet vuosien aikana?

Kaksirivisen laakerin kuulia pitävä muovinen kehikko oli murtunut kolmeen osaan , palat oli onneksi niin isoja etteivät mahtuneet irtoamaan laakerin ollessa paikallaan ,- levisi vasta pöydällä. Jos kehästä murtuu riittävän pieni pala irti se mahtuu tulemaan laatikon puolelle ja kohta kuulat perässä..

-KG-

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #29 : Joulukuu 02, 2015, 17:02:05 ip »
Sen kytkinakselin etupään laakerin muovipidin voi hajota niinkin, että murunen työntyy stefaa vasten ja öljyä alkaa nopottaa juorureijästä pihamaalle. Etsin tilalle laakerin, jossa on metallipitimet. Minulla on semmoinen muistikuva, ettei laakerikuulien putoaminen ole ihan varmaa. Akselin pitää pystyä väistämään aika paljon ennenkuin kuula mahtuu muljahtamaan ulos ja siihen sattaa tulla akselin etupäässä estettä vastaan. Omassani oli kaikki kuulat koolien välissä, mutta olivat sillä tavalla hankautuneet harmaiksi, että kylkikontaktia siellä oli ollut jo tovin.