Kirjoittaja Aihe: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen  (Luettu 42788 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #15 : Huhtikuu 14, 2015, 20:38:52 ip »
Mutta siis periaatteessa ja käytännön kokemuksella ei yhteyttä tarvitse 15M ja 16M muodostaa 10 sekunnin sisällä virtojen päälle kytkemisestä, kuten Christian minulle on kirjoittanut hänen käsityksensä olevan ?
Häiriön suhteen motomatti voi hyvin olla oikeassa, koska Ducati on nyt osina laturiremontin vuoksi.
Bensapumppukin on sökönä. Kyselin, onko letku luiskahtanut, mutta kuulemma moottor kokonaan jumissa.
( on muuten aivan sama tiivis paketti tankin sisällä, kuin Guzzissa ja sama "pika"liitinkin )

Innovaten LC-2 laajakaista mahdollistaa (ei tosin kartalla tai ecussa) lambda targetin itse asettamisen, jolloin karttamuokkauksessa saadaan logitieto halutulle seossuhteelle. Tämähän se on aussi-Beetlen ideana ollut.
Itse en (nyt, kun katalysaattorin kapea toiminta-alue on ymmärryksessäni) tuota lambda 1:stä poikkeamista enää pidä järin mielekkäänä. Pitäisi poistaa katalysaattori(t) tukkeutumisen ja/tai ylikuumenemisen välttämiseksi jne.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2015, 20:57:27 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #16 : Huhtikuu 14, 2015, 20:59:15 ip »
Valitettavasti en ole kyennyt ottamaan omaan 16M -moottorinohjaukseen (V10 Centauro) yhteyttä koska siinä on aikanaan MotoItalian vaihtama "teholastu". Ilmeisesti siksi ei synny kontaktia. Samoin sen vikailmoitusledi panee sen verran tiuhaan vilkkuen että piti kameralla kuvata vilkkuminen ja kuvankäsittelyllä hidastaa koodi. Siltä osin vikakoodit kyllä avautuvat.

15M ja 15RC -rasioihin kuten myös 5AM:ään voi yhteyden muodostaa GuzziDiagin avulla pitkäänkin "virrat päällä" olon jälkeenkin sekä katkaista yhteyden ja yhdistää uudelleen. Ainoa asia missä on toimittava ohjelman antamien komentojen mukaan tarkasti on kun lukee 5AM ECUlta .bin-tiedostoa eikä toimi heti lopettamalla toimenpiteen, kuten ohje käskee, ei yllättäen ole tallentunut vilaustakaan kyseisestä .bin-tiedoston sisällöstä. Uuden lukemisen, ja ohjeiden orjallisen tottelemisen jälkeen, tiedosto tallentui. Mikä lie siinäkin.....

Mobiilisäätöosastoa en ole vielä intoutunut käyttämään. Varmaankin olisin jos olisin nuorempi. Eläkeläisellä on jo sen verran harvassa aivosoluja että ei kerkiä kaikkea omaksumaan. Kunhan nyt tämän GuzziDiagin ja Innovaten laajakaistan kanssa sinuiksi pääsisi. Pitää varmaan ottaa ja pitää Innovate-teemaviikko kesäkuussa.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #17 : Huhtikuu 14, 2015, 21:16:03 ip »
Mobiilisäätöosastoa en ole vielä intoutunut käyttämään.
Ei tuota ole vielä kovin moni muukaan tehnyt. ScanM5x ohjelmaa on GooglePlaystä Androidille nyt ladattu 900 ja Scan16M:ää 200 kertaa. Ja nuo ovat koko maailman laajuisia lukuja !  Allekirjoittaneella oli kyseenalainen kunnia olla maailman ensimmäinen Android laitteella onnistuneesti 15RC ecuun tunkeutuja. Eikä siitä ole vielä kovin montaa viikkoa aikaa.

GuzziDiag ja TunerPro ovat varmasti ne pääasialliset ohjelmat, joilla säädöt ja muutokset tehdään jatkossakin.
Myös kannykkäsovelluksen kehittäminen on riippuvaista GuzziDiag kehittäjien työstä ecu salojen avaamisessa.
Kännykkä-monitori on siinä vain kätevä, että perstuntuman sijaan voi saada tietoa vaikka voiman uupumiseen ajon aikana, esim. onko kyse siitä, että lambda meni closed-loopiin, vai siitä, että moott. meni alle 78 asteen ja warm-up kartalle.

Sen verran uskallan jo nyt arvata, että tulevasta ajokaudesta tulee mielenkiintoista - ja askartelua - ja säätämistä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #18 : Huhtikuu 14, 2015, 22:05:49 ip »
Tähänkin asti on ollut mielenkiintoista seurata hommaasi. Toivottavasti intoa riittää. Itsellä modernein mobiilitietoväline on Nokian N9. Tottelee Meegoa joten siihen ei taida olla tarjolla mitään tämän suuntaista ohjelmaa?
Itse olen "tottunut" ajamaan miniläppäri (Ubuntu) auki mittaritaulun päällä ja siitä seurata mitä tapahtuu. Nyt on uudempi miniläppäri (XP) hankittu joten pitää tehdä uusi telinekin. Joutuu ajamaan lukulasit nenällä että näkee mitä koneessa tapahtuu.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #19 : Huhtikuu 14, 2015, 22:38:32 ip »
Scan16M tai ScanM5x ei tarvitse modernia tai ainakaan tehokasta. Muutaman kympin perus "Antero" luuri riittää - voi vaikka kysyä joltain tutulta, naapurilta tai lapsiperheestä. Pöytälaatikoissa tuohon tehtävään sopivia laitteita lojuu iso kasa vallan toimettomana. Mitään kallista kapulaa ei välttämättä kannatakaan laittaa kepin-nokkaan roikkumaan, kun kelirikkoista kantatiestöä puskee menemään. Joku mistä vaan päivänvalossa jotakin saa selvää. Ja jos ei saa, niin kätevä rakentaa "mukin", jonka pohjalla luuri on varjossa -ja luettavissa. Ohjelma pitää luurissa valon päällä, ettei sitä herätellä tarvihe.
"Miniläppäri ja lukulasit..."  ;D  siinähän jalankulkijat osottelee sormella - "tossa se hullu rofessori taas menee"  ;D

p.s.Vähän kö menis saunaan, pyytäisi kaverit EVÄINEEN mukaan, kytkisi isot kaiuttimet miniläppäriin, avaisi http://www.soundsnap.com/transport/motorbike ja painaisi "PLAY ALL"  - porukalla löylytellen sitten arvailtaisiin mistä merkistä on milloinkin kyse.  :P
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #20 : Huhtikuu 14, 2015, 22:48:20 ip »
Pelkästään jo paikallisella kerholla pidetään omituisena. Reilu kymmenen vuotta sitten kun aloittelin säätämään tietokoneella pyörääni niin kerhon japaninpyöräomistajat naureskelivat avoimesti touhuilleni. Eivät muuten naureskele enää. Kostoksi olen kieltäytynyt heidän pyöriensä säätämisestä. Kerhon italopyörät ovat saaneet kyllä säätöä. Vahinko vain että Diavelissa ei ole Marellia vaan on Mitsu.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #21 : Huhtikuu 16, 2015, 13:02:49 ip »
Kaivattaisiin 15M ja 16M kokeilijoita, kun on moottori käynnissä. Pitäisi kokeilla, että pysyykö yhteys päällä, vai ilmeneekö siinä katkoja (esim. RPM lukemassa) ja lisäksi painaa arvoja, jolloin ne "jäätyvät" harmaiksi ja painaa kohta uudestaan, että alkavatko lukemat jälleen elää. Ei tarvitse ajaa minnekään, eikä tehdä/osata mitään sen kummempaa. Jos on kaapelit GuzziDiagille, niin tarvii vielä välijohdon (linkki), joita myydään "kaikkialla".

Liitteenä on ladattavaksi versio, jossa on vakaa (ja mahd.viiveetön) yhteys 15RC:llä. Siinä Lambda mV jo toimii. Käännökset on puutteellisia, eikä siinä ole vielä työn alla olevia (co trim, tps reset, lambda loop indicator) toimintoja.
Tuota voi kokeilla myös "kylmillään" ilman usb:tä - menee Init napista esittely tilaan, jos usb yhteyttä ei havaita.
Kaikkea palautetta otetaan kiitollisuudella vastaan ja moitteet/puutteet/parannusehdotukset välitetään edelleen !!!

p.s. Liitekuvassa näkyy Beetlen tilaama "ruokalista". "To save" tallentuvat logitiedostoon ja "to display" näkyvät ruudulla ajon aikana.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2015, 20:58:36 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #22 : Huhtikuu 16, 2015, 20:15:31 ip »
Lainaus
ECU malleista M15, M16, M15RC, M59 ja M5A
Miksiköhän nämä nimitykset vaihtelevat - käyttävätkö eri moottoripyörävalmistajat kirjaimia Magneti Marellin ecujen nimitarroissa eri järjestyksessä vai sattuvatko softantekijät kirjoittamaan ne dokumentaatioonsa eri järjestykseen vai miten ?  On omiaan aiheuttamaan sekaannusta, arvelen?

Moto Guzzi on ymmärtääkseni käyttänyt Magneti Marellin valmistamia ecuja, joiden tyypit menevät aikajärjestyksessä:(IAW) P7, P8, 16M, 15M, 15RC, 5AM, MIUG3 ja 7SM.

Näyttäähän siellä olevan eri lähteiden listoissa muitakin eri moottoripyörissä käytettyjä Magneti Marelli malleja kuten esim. 15P, 59M, 26H ja 5SM.
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #23 : Huhtikuu 16, 2015, 20:37:39 ip »
"Rakkaalla lapsella on monta nimeä", ...  ;D. Ei vaan, hyvä kysymys Camn:lta. Ainakin minulla taitaa olla aiheuttanut sekaannusta tuo ScanM5x ohjelmanimi  ???. M kirjaimen pitäisi aina olla numeron jälkeen tämän Technoresearch datankin mukaan.
( http://technoresearch.com/data/media/pages/CurrentMotorbikeECUMasterList.pdf )
p.s.Tuolla(kin) listalla Bellagio 15RC, vaikkei ole. Tehtaan esitteissä 2007-09 luki ignition 15RC, vaikkei ole.
p.p.s.Näyttää ScanM16 ohjelman sisälläkin lukevan Scan16M, että korjattavaa on. Siis korjaan, että on kehitettävää.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #24 : Huhtikuu 16, 2015, 22:24:11 ip »
Vanhastaan muistan kun taloudessa oli hetken yhtaikaa Ducati ja Guzzi: Ensin mainitun ECU oli M16 ja Guzzin 16M.
Näin siis kyseisten pyörien kirjallisuudessa.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #25 : Huhtikuu 16, 2015, 22:59:34 ip »
Italialaiset !   :D  Aidat ja aidanseipäät...  ::)  , mutta olikos näissä niin, että 15M, 16M ja 15RC pystyy vaihtamaan ?
PaulDaytonan juutupi videossa (linkki) 15M Daytonassa, jossa pitäisi olla 16M. GuzziDiagin videon vasen alareuna kertoo, että pyöräksi on laitettu MGS-01 Corsa ja Paulin tekstiseloste kertoo 15M ecusta. Ja eikös motomatilla ollut toissatalvena joku 15RC:n tilalle laitettu 15M kunnostus-viritys-remontti-pyörä ?
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #26 : Huhtikuu 16, 2015, 23:21:21 ip »
Lainaus
15M Daytonassa, jossa pitäisi olla 16M
Poikkeus, joka vahvistaa säännön. Pauldaytonan kuuluisassa "Big bore -ratadaytonassa" on paljon vieraita osia. Muistan lukeneeni että oliko ehkä samoja aikoja kun hän vaihtoi siihen V11 vaihteiston, tuli myös V11 johtosarja ja MGS-01:n ecu karttoineen, siksi siis 15M.  Siihen aikaan ei ollut vielä GuzziDiag -työkaluja (Reader/Writer -ohjelmat), että olisi voinut ottaa minkä tahansa 15M ecun ja tuupata siihen mitkä tahansa tuohon ecuun passaavat kartat ensi alkuun. MGS-01 ecu oli siis hyvä ajatus ratapyörään sen aikaisten käytettävissä olevien mahdollisuuksien puitteissa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2015, 00:35:09 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #27 : Huhtikuu 16, 2015, 23:39:49 ip »
Eroja on. Jos 16M:n aikoo korvata 15M:llä niin joutuu johtotehtävien pariin.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #28 : Huhtikuu 17, 2015, 00:59:36 ap »
Lainaus
johtotehtävien
Ja anturien osalta oli maininta että 15M ecu tarvitsee rpm- ja tdc -tietoja antavalle anturille eri paikasta tiedot. 15M lukee 2V koneiden nokka-akselilla olevaa hammaspyöräkehää ja 16M 8V koneiden "service shaft" -akselilta vastaavaa.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #29 : Huhtikuu 17, 2015, 08:44:40 ap »
Onko neiden akseleiden pyörimisnopeus sama? Eli puolet koneen kierroksista? Silloinhan, jos anturityyppi on sama, on signaalikin (varauksella) samanlainen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.