Kirjoittaja Aihe: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen  (Luettu 23528 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 541
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #30 : Huhtikuu 18, 2015, 20:11:41 ip »
Koetin kurkkia Daytona RS/Sport 1100 Workshop Manualista mutta en kohtuuvaivalla löytänyt vastausta... miten lienee sitten hammastus (se jota anturi lukee) pyörintänopeuden lisäksi?
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 035
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #31 : Huhtikuu 18, 2015, 21:49:32 ip »
Kuvasta päätellen apuakseli pyörii puolella nopeudella kampiakseliin nähden, päinvastaiseen suuntaan.
Korjaamokäsikirjan (PDF linkki) sivulla 73 phonic wheel on yksi hampaaton kohta eli yksi pulssi pär kierros.

motomatti

  • Viestejä: 13 095
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #32 : Huhtikuu 22, 2015, 21:07:36 ip »
Pilkun viilausta: Centauron moottori ei ole tuon edellisen viestin liitekuvan näköinen. Vaikuttaa sen sijaan olevan alkupään Daytonan moottori.
Centauron moottori on ulkonäöltään samanlainen kuin on Daytona RS:n moottori laajennettuine ja loivasti V-muotoisine öljypohjineen jossa suodattimen voi vaihtaa ulkokautta öljypohjaa irrottamatta.

ALi

  • Viestejä: 1 035
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #33 : Huhtikuu 22, 2015, 23:25:22 ip »
Internet tietolähteenä voi usein olla epäluotettava - Centaurona toi mulle"myytiin".
www.centauro-owners.com/articles/engine.html
Kuvien alla tekstissä kerrotaan, että on maalattu tumman harmaalla, eri öljypohjalla, -jäähdyttimellä ja filtterillä.
Pääasia, että sisäkalut on ok - kierroslaskua ajatellen. Mutta joo... hyvä, että pilkut(kin) tulee joskus viilattua.
Mopiili-ecu-ohjelma etenee sekin. Ja on vähän ollu siinäkin tuota viilattavaa  :D

motomatti

  • Viestejä: 13 095
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #34 : Huhtikuu 23, 2015, 00:01:10 ap »
Itseä kyllä kiinnostaa erityisesti ajon aikainen data ja sen seuraaminen. Kokemusta siitä on erityisesti MegaSquirtin osalta. Sekä Windows että Linux pohjalta. (Mm. alkoholikäyttöinen pyöräni) Läppäri mittaritaulun päällä ei kuitenkaan ole ihan paras asia. Ei näe mittareita mittareilta ja sivullisetkin huomauttelevat.

Tässä Android puhelimen käytön suhteen koetaulussa olevana näyttönä on paljon hyviä puolia: pieni koko ja suhteellisen halvat kustannukset. Varsinkin kun on jo noi kaapelitkin olemassa.

Siinä samalla tuli ne huonotkin puolet: kolme kaapelia linjassa on ajon aikana todennäköinen häiriölähde. Tarkoitan lähinnä liitoksia. Osan niistä voi ohittaa laittamalla kunnon liittimet kuten Fiat-kaapelin virransaannin. Ajatus olisi siis saada jatkuvatoiminen "lisämittari" koetauluun.

Plussaa olisi mahdollinen muokkausmahdollisuus.

ALi

  • Viestejä: 1 035
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #35 : Huhtikuu 23, 2015, 01:47:30 ap »
Nuo kaapelit juuri tuottavat pientä päänvaivaa. Ennenkaikkea katkenneen yhteyden pikainen ja/tai automaattinen palauttaminen. Loggaus (lambda, RPM, TPS, ign.advance, injection pulse, temp air, temp engine, voltage) toimii jo eli kirjoittaa noita arvoja .csv tiedostoksi puhelimen muistiin. Ajon aikan näytöllä on samat ja lisäksi pyytämäni Closed loop indicator (punainen ruksi=off ja vihreä pallo=on). Se on myös kokeiltu toimivaksi käytössä. Tärkeä tieto ajossa, kun karttoja muokataan ja säädetään. Looppihan menee myös pois, kun koneen lämpö laskee alle 78 asteen.
Jotta dataliittimestä saa ajon aikana tälle lisämittarille syötettyä latausvirtaa, niin täytyy myös vähän askarrella.

motomatti

  • Viestejä: 13 095
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #36 : Huhtikuu 23, 2015, 18:37:13 ip »
Lainaus
lisämittarille syötettyä latausvirtaa, niin täytyy myös vähän askarrella.

Onko niin että kyseisen tyypin puhelimissa menee lataus saman micro-usb:n kautta?
Jos ei niin riittänee tavallinen puhelimen autolaturi?
Puhelimessahan ei varmaankaan tarvita sim-korttia eikä muita yhteyksiä ulkomaailmaan kuin em. johtimet?
Akunkestonkin pitäisi olla täten varsin hyvä.

ALi

  • Viestejä: 1 035
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #37 : Huhtikuu 23, 2015, 19:46:37 ip »
Onko niin että kyseisen tyypin puhelimissa menee lataus saman micro-usb:n kautta?
Juuri näin se menee. Sen saa kyllä järjestettyä liitekuvan otg johdolla tai adapterilla, joihin tupakansytytinlaturi liitetään.
Tutkin myös tuota otg:ta (tai usb host) ja näyttää sille, että sitä ei kaikki (etenkään vanhemmat/halvemmat) puhelimet tue. Samsung Galaxy, Sony Xperia, LG Optimus, Huawei Ascend mm. kyllä, mutta kattavaa puhelinlistaa ei tunnu löytyvän.
Tässä kumminkin pari (pdf linkki)(pdf linkki).

motomatti

  • Viestejä: 13 095
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #38 : Huhtikuu 23, 2015, 20:16:21 ip »
Tuo parijohtiminen otg lienee käytännöllisin. Signaalilinjaan ei tule lisäliittimiä kuten tuon palikan kanssa tulisi.

ALi

  • Viestejä: 1 035
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #39 : Huhtikuu 23, 2015, 20:44:41 ip »
Kun saisi eculta tulevaan Fiat 3pin pistokkeeseen suoraan pikkusievän bluetoothin  ::)
K-line data usb:ksi (liitekuva) - usb vielä bluetoothiksi, niin koko johtohässäkkä olisi tarpeeton.
Joku "Kiinan ihme" tästä hommasta nyt vielä puuttuukin  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 095
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #40 : Huhtikuu 23, 2015, 21:18:50 ip »
Lainaus
koko johtohässäkkä olisi tarpeeton

Kannatan kyllä bluetoothia jos vain se sitten kanssa toimii eikä pätki kuten tahtoo kokemukseen perustuen tapahtua. EMC-suojaus täytyisi pyörässä olla ehdottomasti kunnossa.

Johtovirityksenkin kanssa voisi elää jos sen purkaisi ja kokoaisia mahdollisimman liittimettömäksi. Silti VAG-kaapelin "herkkähipiäinen" muunnin poimii ulkopuolisia häiriöitä. Pitäsi varmaan kääriä johdosto lyijyyn tai ainakin folioon.

Eräässä vaikeassa tapauksessa pidensin Fiat-kaapelin puolella metrillä ja pujotin sen rosteriseen suojasukkaan. Suojauksen liitin maadoitukseen molemmista päistään. Alkoi data kulkea. Suurin etu lieni kuitenkin pituus. Vag-kaapelin elektroniikka siirtyi reilun metri päähän oletetusta häiriölähteestä.

Liitteenä kuva viritetystä johtimesta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 381
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #41 : Huhtikuu 23, 2015, 21:35:20 ip »
Mitä etua siitä langattomuudesta tässä on? Sama kai se on olla näyttölaite johdon päässä, kun se pitää kuitenkin kiinnittää pyörään. Tuo micro usb kun löytyy monista valmiista telineistä. Samalla pääsisi ehkä häiriöisestä yhteydestä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 095
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #42 : Huhtikuu 23, 2015, 21:56:30 ip »
Lainaus
Mitä etua siitä langattomuudesta tässä on?
Aiemassa yhteydessä juurikin pähkäilin sitä että johdinversiossa matkalla on useita liittimiä jotka ovat potentiaalisia vikageneraattoreita.

Langattomuudesta on myös se hyvä puoli että "mittalaitteen" voi ottaa pyörästä irti ja lukea ja mahdollisesti muokata tietoja lyhyehkön matkan päästä sekoilematta johtojen ja liittimien kanssa.

Kelpaisi ainakin minulle jos joku sellaista tarjoaisi plug and play-muodossa.

Käyttämässäni toisenmerkkisessä ympäristössä bluetooth on arkipäivää. Esimerkiksi ratapyörää voidaan säätää varikolta käsin. http://tunerstudio.com/index.php/cablesandbluetooth

ALi

  • Viestejä: 1 035
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #43 : Huhtikuu 23, 2015, 21:58:46 ip »
Bluetooth tuntuu toimivan 5AM malleissa, miksei siis tässäkin. Bluetooth yhteysongelma 15M/16M/15RC malleissa liittyy ELM327 palikkaan, jonka (OBD) sanavarasto on niin suppea , ettei (non-standard) tietopyynnöt mene perille ja tule takaisin.
Muutenhan tietoliikenne on hyvin yksinkertaista tekstivirtaa, jota lähinnä vain jankutetaan uudestaan ja uudestaan.
Mitä etua siitä langattomuudesta tässä on?
Yleissopivuus kaikkiin (Android) puhelimiin ja monen pistokejatkoksen väheneminen. Nyt myös VAG-KKL välijohdolle tarvitaan virransyöttö, jonka tulisi katketa virta-avaimesta.
Guzzin jo avimesta kytkeytyvä 3pin pistokkeen virta riittäisi mokkulalle (tarve alle 50mA) suoraan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 381
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #44 : Huhtikuu 23, 2015, 22:01:36 ip »
No lähteehän se puhelin siitä töpselistä helposti. Itse ainakin saan sen irti mitenkään sekoilematta. Jos vaihtoehtona on pätkivä bluetooth häiriöineen, niin..
Ja mitä tulee tuohon ratapyörän säätämiseen varikolta;  onneksi tuon on vain teoriaa. Olisi nimittäin tolkuttoman vaarallista puuhaa, muutella ajokäytöstä varikolta käsin. Paras tapa lienee edelleen kerätä dataa ja kuunnella kuskin toiveita, joiden mukaan sitten säädetään mieluisaksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.