Kirjoittaja Aihe: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen  (Luettu 20685 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 031
Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« : Maaliskuu 22, 2015, 15:12:35 ip »
ECU malleista 15M, 16M, 15RC, 59M ja 5AM saa moottorinohjaustietoja kännykkään tai tablettiin.
Kolmesta ekasta USB johdoilla ja M5x malleista myös langattomasti.

Androidille on saatavilla ilmainen ScanMxxx:
https://play.google.com/store/apps/developer?id=scantwin
TuneECU (59M ja 5AM) työkalun yhteensopivuutta ei ole varmistettu Guzzi malleihin -> linkki).
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tuneecu

Langaton yhteys vaatii Fiat 3pin kaapelin (linkki) ja ELM 327 (v1.4 tai v1.5) bluetooth mokkulan.
USB versiolle tarvitaan puhelimeen tai tablettiin OTG adapteri, jolla saadaan siihen tavallinen USB portti.
Malleja esim. http://www.kaapelikauppa.fi/catalog/otg , mutta saa ihan marketeista, Motonet ym.
OTG (On The Go) ominaisuutta tukee Android 3.1 ja uudemmat, mutta ei aivan kaikki laitteet.
Lisäksi tarvitaan, joko USB->OBD2 ja OBD2->Fiat 3pin kaapelit,
tai suora USB->Fiat 3pi ("Ducati") kaapeli (linkki).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2015, 20:52:35 ip kirjoittanut ALi »

ALi

  • Viestejä: 1 031
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #1 : Huhtikuu 09, 2015, 03:08:30 ap »
Niille, jotka ovat kiinnostuneita ajonaikaisen laajakaista Lambdatiedon keräämisestä Android laitteella (ECU 5AM):

Tarvitaan Innovate LC-2 laajakaista lambda, ELM327 (v1.4 tai 1.5) bt-mokkula, Fiat 3pin OBD johto ja ScanM5x ohjelma  (ajossa yhteys toimii bluetoothilla):
- poistetaan vakio lambda ja siitä johtoliitin käytetään syöttämään eculle signaalia LC-2:sta
- vedetään Lc-2 johdot pyörään ja kalibroidaan lambda ilmassa. Tämä on automaattista
- kytketään Fiat 3pin johto ja siihen ELM327 bluetooth mokkula, joka paritetaan Android laitteen kanssa
- Lambda anturi kiinnitetään paikoilleen ja käynnistetään moottori
- LC-2 asetukset tehdään tietokoneella ja synkronoidaan ScanM5x, että molemmissa näkyy sama AFR/Lambda

ScanM5x log tiedosto on muodossa, jota Innovaten Logworks 3 ohjelma osaa suoraan näyttää.
Saa mm. taulukon, jossa näkyy AFR/Lambda eri kierrosluvuilla ja TPS asteilla.
( Alla muutama kuva tuosta setupista, jonka Beetle laittoi Roperin pyörään tammikuussa )

ALi

  • Viestejä: 1 031
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #2 : Huhtikuu 11, 2015, 03:40:25 ap »
ScanM ohjelmia tekevä Christian sai juuri M5x ohjelman uudistukset (ohjelman koko oli 9/2014, 230kt ja nyt 4/2015, 382kt) väliaikaiseen päätökseen. Kehittelyä ovat avustaneet mm. PaulDaytona sekä Bernd (linkki). Paraikaa Christian uudistaa M16 USB ohjelmaa ja olen yhtenä testaajana ehdotellut pikku lisäyksiä/muutoksia. Saan uuden betaversion kokeiltavaksi ensi viikolla. Julkaisuversion ominaisuudet riippuu mikä toimii vakaasti.
Toivomus olisi saada 15RC:lle lambda näyttö, co-säätö ja itseoppivien arvojen sekä tps:n reset. Mahdollisuuksia on ScanM5x:n mukaisesti paljon, kuten AFR-, kulutuslukema- ja vaihdenäyttöihin. Tuki tullee myös Innovaten sarjaportti bluetooth (linkki) adapterille. Ja tietysti dataloggaus ym. P8 ja P7 ecutkin on aikomus lisatä myöhemmin.

motomatti

  • Viestejä: 12 696
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #3 : Huhtikuu 11, 2015, 11:57:21 ap »
Vaikuttaa siltä että nyt on tarjolla jo useampia tapoja tarkastella, jopa puuttua, ECUjen toimintoihin.
Toisaalta se hajauttaa mutta seuraukset lienevät ajan kanssa positiivisiä kun tapoja toimia on erilaisia ja todennäköisesti eri ohjelmakokonaisuudet huomioivat eri tavalla moottorinohjauksen muuttujia.

Eniten mitä kaipaan näissä säätöhommissa, ohjelmistosta riippumatta, on että pääsisi laittamaan lambdan tavoitearvot kohdalleen Marellin ECUihin. (Lambda Target-nimellä eräässä toisessa järjestelmässä.) Nyt vaikuttaa siltä että säätöä tehdään ottamalla joko lambda pois ohjaamasta ECUa ja ajamalla puhtaasti karttapohjalta tai lambda päällä vain mietoja muutoksia tehden.

Lambda sinällään on välttämätön kun tehdään laajempaa muokkausta. Vähintäänkin ns penkitysvaiheessa sitä tarvitaan tai 100% aktiivisesti jos säätöä tehdään vähitellen ns persdynomenetelmällä ajamalla jokaisen muutoksen jälkeen vakioitu koeajo.

Camn

  • Viestejä: 2 529
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #4 : Huhtikuu 11, 2015, 21:48:46 ip »
Lainaus
on tarjolla jo useampia tapoja tarkastella, jopa puuttua, ECUjen toimintoihin
Eikös nämä mene niin, että GuzziDiag -työkalujeen "Reader" ja "Writer" ovat ainoat softat, joiden avulla oikeasti voi puuttua ecu:jen toimintoihin (muuttamalla TunerProlla edun sisältämää dataa).  Kaikki muut saatavilla olevat ohjelmat ovat "GuzziDiag" -tyyppisiä, siis vain näyttävät tai tallentavat (Datalogging) tietoja?

Tässä pätkä tuoretta keskustelua Saksan punaiselta foorumilta 10.4:
"
Onko nykyisenä smartphone aikana GuzziDiag:ia tai vastaavaa hyvää Apps:ia androidille, jolla voisi lukea Breva 750 ecua [15RC] ? ”Torque” ei käy, koska 15RC ei ”puhu” mitään yleistä protokollaa. "Launch" on lupaava, mutta vain autokäytössä.  Guzzin kohdalla se voisi toimia ehkä 5AM ecuista eteenpäin, ei siis  P7, P8, 16M, 15M ja 15RC.
Beard:
Jos minulla olisi aikaa, olisin jo ehkä tehnyt sen. Mutta se onnistuu vain omalla hardwarella, koska ei ole olemassa hardwarea, joka osaa kaiken mikä on tarpeen.  Enkä kehitä sitä itse, koska kustannukset olisivat n.500-600€ ennen kuin oltaisiin ”sarjatuotantovalmiita”. Vain diagnoosia varten tultaisiin kyllä toimeen olemassa olevalla hardwarella kirjoittamalla mikrokontrolleri –ohjelman uudestaan. Mutta kuten sanottu: ei aikaa.
"

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2015, 11:36:54 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 031
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 13, 2015, 00:20:55 ap »
Mukana helposti kuljetettavalle diagnostiikan juorukellolle on nyt paljon kiinnostusta. Eikä ihme, kun on nämä custom kartatkin levittyneet ympäri maailman ja tietokoneen suorituskyvyllä olevat puhelimet ajaa leikiten tällaisia sovelluksia.

Vain TuneEcu olisi tuollainen all-in-on tyyppinen ohjelma, mutta yhteensopivuuslistalla (linkki) ei ole Guzzeja  ??? .  Ohjelmoija Alain Fontaine kertoi käytettävän DDG (DucatiDiag) karttoja.  Ohjelmalla onnistuu jopa karttamuokkaus ja map writing.
https://www.youtube.com/watch?v=5t9s4qgay0g   ( kohdasta 48 sekuntia ->)
Karttapäivitys on rajoitettu johdolla tehtäväksi, vaikka ohjelma muuten juttelee ecun kanssa bluetooth mokkulan kautta.

Vanhemmat 15M, 16M ja 15RC eivät ymmäärrä bluetoothin (oik. ELM327 OBD:n) kieltä ja siksi olen Giupponia (Christian) kiusannut tästä "lankapuhelin-mallista"  :P . Nyt ohjelmaa kehitetään ja toivotaan, että siitä saa kätevän ajossa mukana pidettävän lisämittarin/-laitteen. Giupponille Guzzit ovat arvoitus (kellepä eivät olisi  ;D ) ja hän kiusaa sitten PaulDaytonaa ja Beardia hyvillä kysymyksillä, kuten "mitä sille Guzzi eculle pitää sanoa, että se lähettää minulle nämä ja nämä tiedot"   :o

Google kaupassa oleva ScanM16 USB ei vielä tahdo tunnistaa 15RC:tä kunnolla, mutta sain luvan laittaa tänne meidän foorumille yhden minulla toimivan beta version ladattavaksi. Lambda-arvo siinä ei kyllä elä, mutta on työn alla.

p.s. Minua miellyttää jo se, että saan nyt ajossa tietää mitä ecu näyttää moottorin lämpötilaksi.
Se kun menee alle 78 asteen open loop tilaan ja käynti on sen mukaista (eli kartan) - liian rikkaalla.
p.p.s. Tällä betalla saa jo 15RC vikakoodit luettua, testattua sytkäpuolat (varo!) ja ruiskut (varo!) sekä bensapumpun.
Testien jälkeen pitää pyörän virrat käyttää ->off ->on, että Init eli LiveData yhteyden muodostus onnistuu.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2015, 20:54:27 ip kirjoittanut ALi »

Camn

  • Viestejä: 2 529
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 13, 2015, 18:57:44 ip »
Lainaus
kertoi käytettävän DDG (DucatiDiag) karttoja
Tämä alkoi soittaa joitain kelloja, kaivelin GuzziDiag -tarinaa ja löysin sieltä tällaisen muistiinpanon:
"
GuzziDiag Writer osaa tarkistaa, että ecuun yritetään tuupata *.bin -tiedostoa, eikä esim. Ducatidiag ddg -tiedostoa. Mitään muuta kuin vain ja ainoastaan Guzzin ecuun kuuluvaa salaamatonta binääritiedostoa ei kannata alkaa Guzziin siirtämään.  Jos GuzziDiag Writer -ohjelmalla siirretään Ducatidiag –tiedostoa ecuun, sen on oltava tdr -tiedosto (löytyy yleensä jostain kansiosta, jos on jo muokannut ddg -tiedostoa tarvittavalla ohjelmalla). Tässä tapauksessa GuzziDiag Writer nurisee hiukan, koska tiedostokoko on liian suuri (kommentit mukana), mutta toimii kuitenkin. GuzziDiag Reader lukee ohjelman ecusta aina salaamattomaksi *.bin -tiedostoksi ja kirjoittaa sellaisen myös mukisematta takaisin.
"
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 343
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #7 : Huhtikuu 13, 2015, 20:34:41 ip »
Helkkari kun kiinnostaisi tuo ajonaikainen skannaaminen ja tiedonkeruu muutenkin, mutta tuohon omaan ei helposti saa lambdaa. Tossa on käyrissä mittausta varten m10 kierteellä olevat reiät. Pitäisi ostaa rosteriset lambdamutterit ja hitsailla kiinni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 696
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #8 : Huhtikuu 13, 2015, 20:58:05 ip »
Lainaus
Pitäisi ostaa rosteriset lambdamutterit ja hitsailla kiinni.

Kävin niitä Bilteman hyllystä noukkimassa ja tänään kolvasin kiinni Sääksjärvi Triken vasempaan pakokäyrään sinne ex-sivuseisontatuen korvakkeen sisään. Saan kätevästi yksikarvaisen kylmän lambdan lämpöeristettyä välttääkseni ajoviiman jäähdyttävän vaikutuksen.

Tässä tapauksessa ei ollut väliksi onko hela rosterinen koska putki on tavallista terästä. Paksua terästä.

Siellä jutun loppupäässä: http://www.motomatti.fi/2015/04/saaksjarvi-trike-pakoputkien-valmistusta.html

Törmäsin taannoin myös sellaiseen ilmiöön että Guzzin pakokäyrä on sekä päältä että sisältä rosteria mutta välissä mustaa rautaa. Kannattaa testata magneetilla ennen kuin päättää hitsausmenetelmästä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 343
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #9 : Huhtikuu 13, 2015, 21:42:36 ip »
Niinpä. Jackalissa on ruostumattomat rännit. En todellakaan halua niihin ruostuvia osia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 696
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #10 : Huhtikuu 13, 2015, 21:52:14 ip »
Sinänsä jännä että kalliissa malleissa on/oli kromattua terästä mutta edullisissa perusmalleissa aitoa rosteria. Kestoikä ihan eri luokkaa. Siksi S.Trikeenkin laitoin rosteripöntöt. Ajan mittaan saattaa putkistokin muuttua rosteriksi. Tosin maalttu teräsputki kestänee melkoisen kauan. Ainakin nuo alkukäyrät: seinämävahvuus 4,5 mm!

ALi

  • Viestejä: 1 031
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 14, 2015, 16:18:33 ip »
Pakoputki pulinat toiselle palstalle  ???   Nooo.... ei se nyt niin nuukaa ole  ;D

MUTTA:
Selvittelin 16M ecun säätömahdollisuuksia (ei ole ?), kun Scan Christianilla on se Ducati 996:ssa, eikä siksi pysty kokeilemaan juuri mitään tps, co trim ym juttuja. Yhteyden pitäminen koneen käydessä on myös kuulemma mahdotonta. Jos yhteys katkeaa, niin vaatii virtojen käyttämisen pois, että yhteyden voi muodostaa uudelleen (?). Jollain jotain tietoa tästä ? Ja vastaavasta ominaisuudesta 15M ecun kanssa ? 15RC llä ei tällaista ongelmaa ole.

Ja nyt ASIAAN:
Eli, että P7/P8, 16M ja 15M ecut voi korvata MyECU lla, joka on kännykällä säädettävissä (->pdf ohje) voi jopa ajaa karttapäivityksiä, lisätä lambda ohjauksen jne. Tässä yksi 16M MyECU asennusjuttu Tanskasta englannin kielellä (-> linkki).
Eniten mitä kaipaan näissä säätöhommissa, ohjelmistosta riippumatta, on että pääsisi laittamaan lambdan tavoitearvot kohdalleen ...
Tuossa MyECUssa näyttäisi olevan jopa tämä ominaisuus (linkin<- toka vikalla rivillä lukee "Fixed bug in decimal edit for O2 targets").
p.s.Beard lähetti tänään Giupponille 15RC emulaattorin, niin ohjelmakehiiitys helepottuuuva  :P
Ehdotin myäs bluetoottia, kun itellä olis siihin simppeli idea...

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2015, 20:55:54 ip kirjoittanut ALi »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 343
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #12 : Huhtikuu 14, 2015, 18:08:05 ip »
Onko tuossa skannauksessa viivettä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 031
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #13 : Huhtikuu 14, 2015, 19:21:42 ip »
USB:llä liitettynä Scan16M ei sen enempää, kuin GuzziDiagillakaan. ScanM5x bluetoothiltakin se saatiin pois, mutta ecun kautta kulkeva lambdatieto viivästyy ecun takia. Tästä oli keskustelua viime uudevuodenaattona (linkki). Siksi Giupponi lisäsi Scan5Mx:een ominaisuuden, jolla laajakaistatiedon saa kännykkään suoraan Innovate LC-2:n sarjaportista toisella (HC-06) bluetoothilla (linkki). Tuo vaihtoehtoisen lambda tiedon valinta tulee myös Scan16M:ään.
Näin Scan ohjelmalla tehty loggaus on tarkka ja se on luettavissa Innovaten Logworks ilmaisohjelmalla.
p.s. Ehdotin myös, että kaapelien tilalle saisi bluetooth valinnan, sillä HC-06 sta saisi serial->K-line mikropiirin (esim. MC33290) kanssa suoran puhelin-ecu yhteyden. HC-06 moduli, mikropiiri ja 3.3V regulaattori (jännitteen alennin) on muutaman euron ebayssä ja pikku rakentelulla eli kolvaten Fiat 3pin bluetooth voisi toimia. Bonuksena se kytkeytyisi päälle ja pois suoraan virta-avaimesta.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2015, 20:46:17 ip kirjoittanut ALi »

motomatti

  • Viestejä: 12 696
Vs: Mopiili ECU-scannaus ja säätäminen
« Vastaus #14 : Huhtikuu 14, 2015, 19:58:00 ip »
Lainaus
Yhteyden pitäminen koneen käydessä on myös kuulemma mahdotonta.

Tähän ilmiöön olen muutaman kerran törmännyt. Joka kerta on löytynyt vika pyörästä. Tulpanjohtovika, puolavika tai jopa startin solenoidin huono kosketus eli teknisesti sanottuna emc-häiriö. Jokin osa tai osakokonaisuus tuottaa liikaa sähkömagneettista säteilyä niin herkät yhteydet eivät toimi. Ei edes lankayhteys. Remontin paikka.