Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 391237 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #915 : Kesäkuu 19, 2024, 09:49:47 ap »
Varmaan se ulkopuolinen jousikin auttaa mutta oikeanlainen ja -mittainen letkulaatu lienee paras valinta. Etanolia sekä bensiiniä kestävä kumiletku jossa on kudosvahvistus. Nimestään huolimatta nykybensa ei ole kovin bentseenipitoista vaan polttoaine on ihan muuta ainetta. Silloin kun moottoribensiiniin aloitettiin lisäämään etanolia meni monella moottoripyöräiljällä letkujenvaihdoksi. Myös tankin sisäpuoleiset letkut piti vaihtaa etanolinkestävään laatuun. Siinä riitti asentajille että kotiasentajille puuhaa. Monilla jäi silloin matka kesken. https://fi.wikipedia.org/wiki/Bensiini#Bensiinin_kemialliset_ominaisuudet

Kauppojen hyllyillä on monenlaista letkua mutta pitää osata valita niistä se joka on tarkoitettu nykybensiinille. Se läpinäkyvä muoviletku, jota joissain kaasutinpyörissä vielä näkee, on vihoviimeinen vaihtoehto. Se kovettuu ja murtuu ja bensa menee maahan jos ei satu syttymään palamaan. Tätä tapahtui mennävuosina melko usein.

Niitä joita epäilyttää pyöränsä letkusto niin niitä voi puristella ja taivutella. Jos esiin tulee halkeamia, turvonneita kohtia, kosteita tai pehmeitä kohtia tai letkusta lähtee väriä bensiinin sekaan niin pikaisia toimenpiteitä tietää. Koskee myös huohotusjärjestelmän letkuja. Sillä moottoriöljytkin ovat muuttuneet...

Aapo

  • Viestejä: 693
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #916 : Kesäkuu 19, 2024, 10:59:57 ap »
Tarkistin vielä kerran TPS:n, piirtää hyvin kauniin käyrän koko kaasukahvan alueelle.

Nokka-akselin asentoanturi ei olekaan Guzzin kanssa sama, vaan Piaggion ja Indianin.

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #917 : Kesäkuu 19, 2024, 13:04:19 ip »
Onko jälkimmäisen tiedon eli anturin hinnan suhteen eroja?
Ilmeisesti eivät ole muiden antureiden kanssa samanlaisia. Oletan. Vähemmän on tarvinnut tähän aiheeseen viime vuosina perehtyä. Arvelin vain jos ovat kuitenkin saman tyyppisiä vaikka rakenteeltaan erilaisia niin mahdollisen hintaeron suhteen saattaisi tehdä adapterin esim. kiinnitykseen. Mutta jos on sähköisiä eroja niin sitten on hiukan hankalampaa. Tai vaatimuksena on erilainen signaalipyörä.

Aapo

  • Viestejä: 693
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #918 : Kesäkuu 19, 2024, 15:53:06 ip »
Morinin anturin hinnat netisssä välillä 15 -100 e, saatavuus heikohkoa, mutta kuitenkin löytyy. Paikallinen varaosafirma ei pysty toimittamaan, vaikka on Boschin tekele.

Guzzin anturin hintoja en tiedä enkä osaa toimintaeroista sanoa.

Huomenna saan uuden lambdan ja lainaan toisesta Morinista anturia. Saas nähdä.

Camn

  • Viestejä: 2 571
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #919 : Kesäkuu 19, 2024, 23:49:57 ip »
Kuvassa se tarvikeosa mikä on omassa nyt käytössä.Alkuperäinen siinä ylempänä mallina.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #920 : Kesäkuu 20, 2024, 10:09:22 ap »
Ainakin Daytonassa ja Centaurossa on samanlainen. Siihen aikaan sai uuden MotoItaliasta kohtuuhintaan. Myöhemmin netistä kalliimmalla. Mielestäni anturi joutu rakenteelliseen rasitukseen kun sen juuressa oli etäisyydensäätöshimmejä ja o-rengas. Ne aiheuttivat kiinnityslipareiden taipumista. Ei paljoa mutta saattoi aiheutta mekaanisen jännitystilan anturin muovirakenteeseen.

Oliko liitekuvan hajoneen anturin hajoamisen syynä tuo mikä näkyy eli johtimen kuoren irtautuminen ulkoisesta voimasta?
Omissa, aiemmissa pyörissäni ko. anturin tuhoutumiselle syynä oli lieriömäisen osan sisällä oleva käämi joka oli, ilmeisesti, kuumennut ja halkaissut itsensä. Oli tiukka irrottaessa ja loppukin anturista tuhoutui sen kanssa painiessa.

Camn

  • Viestejä: 2 571
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #921 : Kesäkuu 20, 2024, 14:43:39 ip »
No, tuanoinni… omalla kohdalla lopullinen syy oli tuossa proggiksessa liian laiha seos (”tasakaasunykiminen 3000 rpm”). Oli vaihdettu vääntönokka, vanha ruiskutuskartta ei enää ollut sopiva.
V11 - it defines you.

Aapo

  • Viestejä: 693
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #922 : Kesäkuu 20, 2024, 18:11:27 ip »
No nii. Uusi lambda ja toisesta Morinista nokka-akselinasentotunnistin. 30km koelenkillä tuntui toimivan, mutta vilkutti pari kertaa häiriövaloa. Diag ei kuitenkaan näyttänyt uusia vikailmoituksia. Lambda-arvo (mV) nousi edeelleen yli kolmen voltin (3000mV). Jokin ei edelleenkään ole ihan ok.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2024, 20:09:14 ip kirjoittanut Aapo »

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #923 : Kesäkuu 20, 2024, 20:16:02 ip »
Itsekin innostuin tänään puuhaamaan GuzziDiagin parissa. Toki ihan perushommaa kun ilmeni vikailmoitus joka välillä häipyi ja pari kertaa myös URGENT SERVICE-ilmoitus. http://www.motomatti.fi/2024/06/pitkasta-aikaa-guzzidiag.html

Camn

  • Viestejä: 2 571
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #924 : Kesäkuu 20, 2024, 22:42:47 ip »
Sergeant urgent, sir.

Luin blogitekstin. Eikös tuon ikäisissä ollut se juttu että tps -johdoissa oli liittimiä, joita piti jotenkin ”entrata” (johtojen kireys, liittimien puhtaus)? Ja sitten kaasunasennon ”uudelleenopetus”. Mitenhän mahtaisi mahdollinen vian toistuminen muuttua jos tekisi pelkästään tuon ”opetuksen”? Tulisiko samalla opetettua mahdollisesti hiukan nyt muuttuneet potentiometrien keskinäiset ”synkronierot” - ja matka jatkuu (ellei sitten tuo liitinasia ole vaivana).
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 571
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #925 : Kesäkuu 20, 2024, 22:57:58 ip »
Lainaus
Uusi lambda ja nokka-akselinasentotunnistin
Eikös tuossa ole nyt se että pitäisi vaihtaa yksi osa kerrallaan, että mahdollinen ongelman aiheuttaja löytyisi. Olisikohan tässä tapauksessa jotain saman suuntaista kuin joissakin 5AM -Guzzeissa muistelen olleen, että jotkut (joku) asia näkyy vain mittaristossa ilman että jää ecun muistiin vikailmoitus? Oliko öljynpaineanturin häiriö
sellainen ?  Koska muuten, vanhimpia ”P” -alkuisia ecuja lukuunottamatta, häiriöilmoitukset jäävät ecun muistiin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2024, 21:36:32 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #926 : Kesäkuu 20, 2024, 23:24:04 ip »
Lainaus
Eikös tuon ikäisissä ollut se juttu että tps -johdoissa oli liittimiä, joita piti jotenkin ”entrata” (johtojen kireys, liittimien puhtaus)? Ja sitten kaasunasennon ”uudelleenopetus”.

Aivan. Kunhan eläkeläisen kiireiltä ehdin niin saattanen tuon mainitsemasi prosessin viedä läpi. Ajasta se tuskin on kiinni. Viitsimisestä, ehkä. Pitää ottaa tankki pois.

Käytännössä kaasunasentopotentiometrien (Kaksi kaksoispotentiometriä jotka pyörivät vastakkaisiin suuntiin.) läppäri kiinni pyörään, näyttö päälle, ja muutaman sekunnin prosessi sitten kun vaijerien keskinäinen kireys on säädetty. Uudet vaijerit on jo hankittuna. Varoiksi. Onhan se, kai, nykyaikaa että vaijerien vaihdossa tai kiristyksessä tarvitaan tietotekniikkaa ja ohjelmisto.

Kyllä, johtosarjojen reitti ja liittimet tullevat tarkastelun piiriin kun tankki on muualla. Liittimien suhteen ei ole tullut vikailmoituksia. Ilmeisesti johtimien uudelleen reitittäminen korjasi vaivan. Nyt on eri syy.

Niille jotka eivät ole ottaneet, vielä, 1400:n tankkia ylös niin kerrottakoon, vastoin korjaamokirjan neuvoa, voi tankin nostaa pois paikoiltaan ilman että tankin kylkipaneeleita tarvitse irrottaa. Muovipäreet tankin etuosasta pitää purkaa pois. Venttiilikoppien koristekannet kannattaa irrottaa niin ei synny naarmuja ja tankilla on tilaa irtoamiseensa.

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #927 : Kesäkuu 20, 2024, 23:44:16 ip »
Sitten niille 1400 Guzzin omistajille joille tulee kauhun tunteita ja väristyksiä siitä että punainen valo mittaristoon syttyy ja teksi kertoo vakavasta viasta. Sen voi koittaa saada pois, mikäli vika on tilapäinen, siten että sammuttaa virta-avaimesta, odottelee hetken, laittaa virran päälle ja toteaa että URGENT SERVICE-ilmoitus on muuttunut SERVICE-ilmoitukseen. Sitten vain uudelleen avaimesta virta pois, tekstit häviävät, mutta punainen valo mittaristossa sammuu vasta liikkeelle lähdettyä ja moottorin teho on jälleen normaali. Jos näin ei käy parin, kolmen yrityksen jälkeen niin voi, kuitenkin, ajaa vajaateholla pyörän talliin, huoltoon tai minne vain. Kyseessä on pyörän vikasietotila.

Aapo

  • Viestejä: 693
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #928 : Kesäkuu 23, 2024, 15:40:09 ip »
Lainaus
Uusi lambda ja nokka-akselinasentotunnistin
Eikös tuossa ole nyt se että pitäisi vaihtaa yksi osa kerrallaan, että mahdollinen ongelman aiheuttaja löytyisi.

Juu, niin pitäisi, tuli nyt vaihdettua kaksi.

Moottori toimii nyt muuten, mutta vikavalo palaa 3000-3500rpm väillä. On tosiaan kierrosluku- riippuvainen, ei kaasukahvariippuvainen.
Laitoin tästä (Corsaro) poistetun n-a-anturin siihen toiseen Moriniin (Granpasso). Lyhyehköllä koeajolla tuntui toimivan.

Lambdan vaihdon jälkeenkin mV- arvo kohoaa yli kolmen voltin. Saman tekee myös Granpassossa.
Liekö joku yhteensopimattomuus välillä Guzzidiag-Morini.

Näyttövalikosta löytyy co (vai co2) säätö, Mitä sillä vöi tehdä ja uskaltaako?


Camn

  • Viestejä: 2 571
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #929 : Kesäkuu 24, 2024, 16:23:14 ip »
Lainaus
Näyttövalikosta löytyy co
Tämä on ruiskutusmäärän säätö tyhjäkäynnillä (ei pitäisi toimia kun tilassa "ei katteja").  Mutta mitä tarkempi säätäjä, sen vähemmän suosittelee käyttämään, koska vaikuttaa myös muualla (kierroksilla) hieman ruiskutukseen.  Ikään kuin "sotkee" karttojen mukaista toimintaa.
V11 - it defines you.