Lainaus JuhaV:ltä:
Olisin varoinen vetämään tätä johtopäätöstä 100 % varmuudella yksinkertaistetusti siten että jos ECU yksikkö on sähköisesti identtinen niin karttoja voi vaihdella mielin määrin pyörästä toiseen.
Ei toki niin, mikäli on epäilyskin että kyseinen asennettava tiedosto on sisäiseltä rakenteeltaan eri kuin alkuperäinen. Mutta se ei estä millään tavoin siirtämästä toisesta moottorinohjaustiedostosta "tiedon palasia" kuten esimerkiksi osan sytytyskartasta yksinkertaisella leikkaa ja liimaa-komennoilla. Ne kun ovat "vain" numeroita ruudukossa. Muutoin kyseinen .bin-tiedosto pysyy rakenteeltaan entisenlaisena ja kelpaa nikottelematta takaisin ohjausyksikköönsä.
Omat kokemukseni ovat rajoittuneet lähinnä 15M-moottorinohjauksiin joissa olen tehnyt seikkailuita eri mallisarjojen kesken kokeellisesti. Kuten jo aiemmin kerroin saa Californian luulemaan itseään V11 Sportiksi. Tällöin on 15M pyyhitty ensin tyhjäksi asennettaessa toisen mallisen pyörän .bin-tiedostoa ECUn sisään. Ja sama toisinpäin. Ei ongelmia. Osoittautui kuitenkin ettei se ole järkevää muokkaamatta tiedostoa koska moottoreissa on liikaa eroja. Softa toimii mutta rauta laittaa hanttiin.
Mutta esimerkiksi en ryhtyisi siirtämään kokonaista .bin-tiedostoa 15M-moottorinohjauksesta 15RC-moottorinohjaukseen. Saati sitten 5AM-järjestelmään. Silti voi siirtää "yli rajojen" yksittäisiä tiedoston osia "leikkaa ja liimaa" menetelmällä ja siinä välissä muokata tätä tiedoston osaa säätötietokoneen laskentatauluko-ohjelmassa.
Kokemuksesta että eri mallisten pyörien 15M-järjestelmän sisällä voi vaihtaa kokonaista .bin-tiedostoa toiseen malliin, oli se sitten käytännössä järkevää tai ei, niin näkyy onnistuvan myös 5AM-moottorinohjauksien välillä. Siis siirto toisesta pyörämallista toiseen kokonaisena tiedostona tai tiedoston osina.
Epäilys siitä että eri mallisissa pyörissä, kuten JuhaV mainitsi, voi olla alkuperäisen ohjelmoijan aivoituksista johtuen eroavaisuuksia, on otettava huomioon. Tai saatava asiasta selvyys ennen toimenpiteitä.
Tämän kuitenkin voi välttää siirtämällä vastaavien tiedoston osien numeraalitaulujen osa-alueita kopioimalla ja liittämällä alkuperäiseen tiedoston osaan. Eli ei muokata tai muuteta .bin-tiedoston sisäistä järjestystä tai rakennetta vaan vain yksittäisiä arvoja. Tätä voisi verrata myös siihen että alkuperäistiedostoa muokataan "karttojen" osalta jolloin voidaan olla varmoja että tiedoston rakenne ei ole muuttunut toimenpiteiden aikana. Vain sen yksittäiset arvot on muutettu.
Spekulaatiota: kun moottorinohjaustieto kopioidaan pyörän ECUsta tietokoneelle siinä kokonaisuudessa kuin mitä tapahtuu normaalilla Reader-kopiotoiminnolla ja saadaan aikaiseksi .bin-tiedosto. Herää kysymys että onko tiedosto niin täydellinen että sen voi syöttää toiseen ECUun niin että se korvaa täydelleen siellä aiemmin olleen tiedoston vaikka se olisikin ollut täysin erilainen ja sen tietokomponentit, joihin JuhaV viittaa, eri lailla järjestäytyneenä? Tätä emme toistaiseksi voi tietää koska, tietojeni mukaan, suurin osa .bin-tiedostosta on käyttäjälle, esimerkiksi juuri TunerPro:lla avattuina, näkymättömissä ja muokkaamattomissa. Käyttämämme "tiedostotulkit", XDF-ohjelmat kun paljastavat vain niitä kohteita joita voimme säätää eikä niitäkään kaikkia. Esimerkiksi lambdan asetusarvojen muokkaus on vielä pimennossa.
Mutta toistaiseksi näyttää siltä että saman moottoriohjausjärjestelmän sisällä voi tehdä "täydellisiä" moottorinohjaustiedostojen vaihtoja. Ainakin Breva kulkee Norgen tiedostolla tarvittaessa, jne.
En kuitenkaan lähtisi koittamaan esim. Ducatin vastaavan järjestelmän tiedonsiirtoa Guzziin.....