Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys  (Luettu 36161 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #45 : Tammikuu 25, 2015, 16:50:59 ip »
Oho, tuon mukaan sama nokka-akseli 1994 (Sport 1100) – Cali Aquila Nera 2011.

17 vuotta. Tämä on siis juuri "se" 2V -työntötankokone (jonka viimeinen "vanha" versio oli V11 mallissa, Calihan sai sitten Breva -päivityksiä jo oliko 2006).  Yllättävää näin asiasta ymmärtämättömänä mietiskellen että vaikka päästörajat ovat tuona aikana muuttuneet kovasti, niissä pysyminen ei ole edellyttänyt venttiilien ajoituksessa muutoksia. Ja että "sportissa" ja cruiserissa sama nokka vaikka käyttötapa on selvästi hyvin erilainen.

Minä myös olen ymmärtänyt nuo 8V asiat niin että edes imu- ja pakopuolen avartaminen vaikuttaa yllättävän vähän. Hauskan humoristis-/räävittömästi antavat huutia nämä aussikehittäjät niille, jotka kehuvat miten on imupuolella K&N:t ja pakopuolella killerit irti ja se ja se vaimennin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2015, 00:17:59 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #46 : Tammikuu 25, 2015, 17:40:31 ip »
Noita SD-n varaosaluettelon tietoja ei kyllä kannata siteerata ns. virallisena tietona. Kyllä ennen noita tuplatulppa 2V moottoreita Guzzilla oli eri nokka-akselit  Sportti malleille (37053305) ja California malleille.(30053360/29053360)

Niiden saatavuus Guzzilta vaan on nykyisin jo lähes mahdotonta ja siksi kai tuota 05053331 akselia tarjotaan nyt sitten kaikkialle.

T.Omo


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #47 : Tammikuu 25, 2015, 18:06:25 ip »
Niin kuin tuolla aeimmin totesinkin niin se mikä käy mekaniikalle ei välttämättä käy käyttäjätoiveisiin. Ilmeisesti näin on myös osien suhteen. Ei aina välttämättä vika ole "kartoissa" vaan tekniikan, kuljettajan mielitekojen ja moottorinohjauksen sovittamisessa keskenään niin että syntyy miellyttävä kokonaisuus.

MotoJussi jo joitakin aikoja sitten siirteli eri moottorinohjauksien välillä tiedostoja. Itsekin olen kokeillut että taulukkolaskennan kautta voi numeraalikarttoja siirrellä moottorinohjauksesta toiseen. Pientä käsityötähän se vaatii mutta jos niin voi jonkin asian tehdä hyvin niin se ilmeisesti palkitsee tekijänsä.

Kökköisenkin teknisen kokoonpanon voi optimoida. Sitten kun siihen löytyy tai tekee tekniikkapuolelle tarvittavia muutoksia on taas optimoinnin aika.

Aikanaan itse pidin terävästä kiihtyvyydestä, napakasta ja täsmällisestä ajokäytöksestä, ym vastaavasta mutta nykyisin ne ovatkin ei-toivottuja ominaisuuksia. Itselleni. Aikansa kutakin. Nyt pidän rauhallisesta ajelemisesta ja poikkeilemisesta mielenkiintoisiin paikkoihin. Siihen ei hevonvoimia tarvita kovinkaan paljoa. Ajo-ominaisuudetkin saavat olla verkkaisia. Sen huomaa jo autollakin ajaessa: satasen rajoituksella ei huvita ajaa sataa vaan jotain kahdeksaakymppiä lippalakki päässä. Erityisesti nuoriso asiasta huomauttelee. Niillä kun on aina olevinaan kiire. Niin oli itsellänikin, silloin joskus. Nyt on kiire kadonnut jonnekin. Aikaa on kalenteriin laitettu pitkälle eteenpäin. Miksi hosua.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #48 : Tammikuu 25, 2015, 19:57:49 ip »
p.s.Liitekuvina missä kaikissa 1100 malleissa on sama nokka-akseli ja 1200 Sport vs Griso - eri nokat/puristus ja teho/vääntö.

Tuossa vertailutaulukossa on 2v sport vs 8v griso. Ei oikein vertailtavissa, täysin eri moottori.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #49 : Tammikuu 25, 2015, 20:39:05 ip »
Oho, tuon mukaan sama nokka-akseli 1994 (Sport 1100) – Cali Aquila Nera 2011.

17 vuotta. Tämä on siis juuri "se" 2V -työntötankokone (jonka viimeinen "vanha" versio oli V11 mallissa, Calihan sai sitten Breva -päivityksiä jo oliko 2006).  Yllättävää näin asiasta ymmärtämättömänä mietiskellen että vaikka päästörajat ovat tuona aikana muuttuneet kovasti, niissä pysyminen ei ole edellyttänyt venttiilien ajoituksessa muutoksia. Ja että "sportissa" ja cruiserissa sama nokka vaikka käyttötapa on selvästi hyvin erilainen. Tästäkin perusnokasta eri pajat sitten tekevät omia versioitaan asiakkaan käyttötarkoituksen ja toivomuksen mukaisesti. Kun kyselin taannoin, annoin vakuuttaa itseäni että normiajoon ei kannata haikailla suurilla kierroksilla suurimman tehon antavaa versiota (vain radalle, yleensä myös venttiilikoneistoa päivitetään enemmän kierroksille) vaan sellaista, joka antaa eniten vääntöä normaalilla käyttöalueella mutta jää muutaman hevosen vajaaksi sitten korkeimmilla kierroksilla.

Minä myös olen ymmärtänyt nuo 8V asiat niin että edes imu- ja pakopuolen avartaminen vaikuttaa yllättävän vähän. Hauskan humoristis-/räävittömästi antavat huutia nämä aussikehittäjät niille, jotka kehuvat miten on imupuolella K&N:t ja pakopuolella killerit irti ja se ja se vaimennin.

Ei kai tuossa nokkahommassa mitään ihmeellistä ole. Olihan pikkulohkoissakin sama nokka kaksi- ja neliventtiilisissä. Eli Calissa on pienemmät kanavat ja venttiilit, kuin Sportissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #50 : Tammikuu 25, 2015, 20:41:38 ip »
Tuossa vertailutaulukossa on 2v sport vs 8v griso. Ei oikein vertailtavissa, täysin eri moottori.
Aivan totta. En lukenut mallivertailua kunnolla ja kokonaan.
http://www.webbikeworld.com/Moto-Guzzi-motorcycles/2008-moto-guzzi/
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #51 : Tammikuu 25, 2015, 22:49:59 ip »
Lainaus
Olihan pikkulohkoissakin sama nokka kaksi- ja neliventtiilisissä.

Saattoi olla. Itse olen kyllä tavannut pikkulohkoisia V65 ja V75 -neliventtiilimalleja leveämpinokkaisilla voitelukanavilla varustetuilla nokka-akseleilla. Niiden yhteydessä on sitten ne leveämpihattuiset nostimet. Itsekin olen sellaiset asentanut pariin Larioon joihin oli joku järkijoonas laittanut perusmallin nokka-akselin ja tavan nostimet jotka sitten pintapaineenkestämättöminä olivat poikineet. Toisen Larion nykyisen omistajan tiedän ja mikäli olen oikein ymmärtänyt oli Lariota viime kesänä ulkoilutettu muunmuassa moottoriradalla. Eli iskussa kaiketi on.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #52 : Tammikuu 25, 2015, 23:13:29 ip »
Lainaus
Olihan pikkulohkoissakin sama nokka kaksi- ja neliventtiilisissä.

Saattoi olla. Itse olen kyllä tavannut pikkulohkoisia V65 ja V75 -neliventtiilimalleja leveämpinokkaisilla voitelukanavilla varustetuilla nokka-akseleilla. Niiden yhteydessä on sitten ne leveämpihattuiset nostimet. Itsekin olen sellaiset asentanut pariin Larioon joihin oli joku järkijoonas laittanut perusmallin nokka-akselin ja tavan nostimet jotka sitten pintapaineenkestämättöminä olivat poikineet. Toisen Larion nykyisen omistajan tiedän ja mikäli olen oikein ymmärtänyt oli Lariota viime kesänä ulkoilutettu muunmuassa moottoriradalla. Eli iskussa kaiketi on.

Kumpi jaksaa vastata, minä vai TunturiTT?

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #53 : Tammikuu 26, 2015, 01:36:57 ap »
Kengurumaan "pojat" oli ajelemassa vkl. Oli +35 astetta eilen Sydneyssä ja kivat ajokelit.
No, nyt siellä maanatai aamu ja aikaa vit**illa, siis vitsailla.  Ja itse asia oli, että:
Lainaus käyttäjältä: Beetle
Unfortunately I don't have a tuned map for that pipe. I have a 'universal' map for the 1100.
Marko Nurmi at Proitalia is my map distributor for Finland. Please contact him through his webpage: www.proitalia.fi
Regards,
Että sellaista.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #54 : Tammikuu 26, 2015, 11:09:04 ap »
Eivät ole maksullisia. Siitä on jotain keskustelua ollut, mutta silloin homma muuttuisi aikalailla.
Monissa maissa (etenkin USA) on sellainen kuluttajansuoja, että jos jotakin, niin tekijä/myyjä on vastuussa jne.
Laitan vielä tiedustelun Paul Daytonalle Hollantiin, jos häneltä löytyisi Breva 1100:een mistral-pipe kartta.
Nevadaani sain häneltä neljä versiota - kaksi tehtaan (euro 2 ja euro 3) ja kaksi tuunattua.
Liittenä ovat nuo kartat (decell-pop=poksuttelee putkessa moottorijarrutuksessa).
Tässä vielä linkki v.2009 tehdaskarttojen mallinumeroihin (LINKKI).
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2015, 15:22:50 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #55 : Tammikuu 26, 2015, 14:22:28 ip »
Enpä ehtinyt kahvikuppia saada tyhjäksi (työpäivä), kun jo sain postia:
Lainaus käyttäjältä: Paul Daytona
Ok, here's 4 maps
2230ba10 is what is current for the bike
Then the same with lambda off.
Brvsp04 is the map that comes with kit 1 that has open pipes and airfilter done
2230ng19 is made by someone for a breva 1200, and put lot of time in it with lambda runs

Try these maps and let me know what works best. Maybe we can go from there.
After new map> tps reset and autolearning parameter reset.
Elikkäs 2230ba10 on uusin (muokattu) kartta pyörään
seuraava on sama, mutta lambda pois kytkettynä
Brvsp04 on kartta joka tulee kit 1 mukana. Siinä on avoin putki ja ilmansuodatin muokattu
2230ng19 on joku tehnyt Breva 1200:n, ja käyttänyt siihen paljon aikaa lambda mittauksilla.
"Testaa näitä ja kerro mikä toimii parhaimmin. Ehkä voimme jatkaa sitten siitä.
Uuden kartan jälkeen ->TPS reset ja itseoppivien arvojen reset (nollaus)."

Liittenä nuo Breva 1100 kartat. Lisää niiden hypistelystä -> LINKKI.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

tipi

  • Viestejä: 14
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #56 : Tammikuu 26, 2015, 17:17:59 ip »
Onko Breva 1200:sen moottori samanlainen kuin 1200 2V sportissa, vai onko kyseessä sama pyörä?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #57 : Tammikuu 26, 2015, 17:24:07 ip »
Eikös se ole sama pyörä, eri koristeet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #58 : Tammikuu 26, 2015, 17:28:47 ip »
Eikös Sportissa ollut Norgen mallinen 2V-kone alkuun ja myöhemmin sama 4V kone kuin Stelviossa ja Breva 1200:ssa tuo Norgen 2V-kone mitä oli. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #59 : Tammikuu 26, 2015, 17:48:56 ip »
Pientä eroa Breva 1200 ja 1200 Sportissa on (vm.-08).
Breva  95hp/7500rpm, 100Nm/5800, puristussuhde 9,8 (linkki)
Sport  95hp/7800rpm, 100Nm/6800, puristussuhde 9,6 (linkki)
Lehtiesittelyn mukaan eroa 2-1 pakoputkessa ja bensakartassa.
Runko sama, mutta eri vaatteissa, kuten TunturiTT kirjoitti.
( http://www.cycleworld.com/2007/03/13/first-ride-moto-guzzi-1200-sport/ )

p.s.Laitoin työkalupalstalle topicin noille kartoille. Olen vähän sellainen foorumi-terroristi, että käytän näitä "omana" ulkoisena kovalevynä. Netti kun on kaikkialla saatavilla niin laitan sinne mielelläni paljon linkkejä ja liitteitä. Sieltäpä ne sitten löytää ja hyvässä lykyssä niissä on muillekin jotakin kiinnostavaa (tai huvittavaa).
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)