Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys  (Luettu 36158 kertaa)

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #30 : Tammikuu 21, 2015, 20:00:53 ip »
^
Samoilla linjoilla, vaikka itselläni on Brevasta vieläpä tuo pienempitehoinen, 72 hevosvoimainen 850-versio. Ei kyllä ole enempiä tehoja tullut kaivattua. Ei vaikka edellisessä pyörässä olikin tuplasti paukkuja.
Putken vaihto on jokus käväissyt mielessä, mutta sekin lähinnä äänien vuoksi. Vakiopörinätkin kyllä varsin miellyttävät. ;D
Breva V850
Vespa GTS 250ie

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #31 : Tammikuu 21, 2015, 20:15:50 ip »
Juu, se on jännä juttu, että jossakin vaiheessa uraa alkaa pitää hiljaisesta pakoäänestä. Sehän on  kivaa liikkua kuin aavelaiva, hiukan vaan huminaa ja ajoviiman suhinaa ympäristöön.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #32 : Tammikuu 21, 2015, 20:16:49 ip »
Paljon kanssa kyllä pärjää..  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #33 : Tammikuu 21, 2015, 21:56:13 ip »
Kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Vanha viisaus.
Pieni valintaongelma on melukkuuden suhteen jos asuu kovin lähellä naapureita muutenkin asuintiheällä alueella. Pyrkii tulemaan palautetta. Jopa siitä vakioputkipyörästä.
Mutta nyt, kohta kolme vuotta asuttu samassa osoitteessa, on naapureihin tullut tutustuttua ja jopa käyty toistensa luona kahvilla. On vaikuttanut siten että narina on merkittävästi vähentynyt. Talviaikana ei ole viime aikoina enää valitettu. Mutta ihan varma että viimeistään toukokuussa on jollain taas sanomista. Olen ystävällisesti pyytänyt valittamaan taloyhtiön hallitukselle. Hallituksen puheenjohtaja antaa sitten palautetta. Toistaiseksi enää naureskellen. Menee, nimittäin, välillä muiden meluaminen minun piikkiini. Muita motoristeja ei kovin monta ole ja heillä on rivimoottorisia pyöriä joiden äänet eivät vissiin häiritse.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #34 : Tammikuu 21, 2015, 22:51:26 ip »
Täällä maalla on asiat toisin. Ei naputeta. Taisin tosin joskus siitä kirjoittaa, kun naapuri oli muuttamassa pois kun muutin seudulle. Oli päätellyt ulkoisesta habituksesta Bandidosien vallanneen kulmakunnan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Peejii

  • Viestejä: 27
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #35 : Tammikuu 22, 2015, 17:01:35 ip »
Voihan se olla että tyydyn tuollaisenaan 1100 brevaan , sain hommattua ebaysta käytetyt helibars ohjaustangon nousuvarretkin hiljattain . Käytetyt on mutta melkein uuden veroiset alle puoleen hintaan 150 puntaa oli huutoni. Jarruletkut pitänee jatkaa ,sain kyllä nuo kahvat paikalleen ,mutta jarruletku joutuu liian kireälle kun vetää pyörän seisontatuelle.
Kytkinletku ei haitanne vaikka on aavistuksen piukalla . ???















Peejii

  • Viestejä: 27
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #36 : Tammikuu 22, 2015, 17:57:43 ip »
Kysyisin vielä niiltä jotka ovat kokeilleet tehtaan moottoriohjaus päivitystä ja sen jälkeen niitä muita - onko ero perstuntumalta selkeä? Kyse on siis breva 1100:sta .

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #37 : Tammikuu 22, 2015, 21:49:35 ip »
Kysyisin vielä niiltä jotka ovat kokeilleet tehtaan moottoriohjaus päivitystä ja sen jälkeen niitä muita - onko ero perstuntumalta selkeä? Kyse on siis breva 1100:sta .

Ne ei ne tehtaan päivitykset aina ole oikein toivottuja... Ainakin eräs 8v griso meni viime kesänä merkkiliikkeen päivityksen jälkeen lähes ajokelvottomaksi. Korjaantui kyllä guzzidiagilla ja vanhemmalla ohjelmalla. Eli ero oli perstuntumaltakin selkeä  ;D  

Mitä tulee omiin kokeiluihin 1200 8v sportin kanssa niin ei niissä tehtaan toimivissa "kartoissa" tuntuvia eroja ole. Mutta itse kokeilemalla ja kikkailemalla saa esim. saman ohituskiihtyvyyden kuutosella kun ennen oli nelosella. Eron kyllä tuntee näin kultaperseelläkin. Guzzidiagilla pystyy säätämään uskomattoman paljon pyörän ominaisuuksia, lähtien nopeusmittarin näytöstä. Kannattaa tutustua.


Täytyy tähän väliin laittaa , että Brevassa vm2005 on jo joku tehoputki ja uudempi tehtaan
moottoriohjauksen päivitys .

En oikein paljoa laskisi tuon vaimentimen vaihdon varaan.  Se kokoojapönttö sielä eniten kaipaa vaihtoa, sitten vasta vaimennin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #38 : Tammikuu 23, 2015, 10:24:07 ap »
Noissa -05 -mallisissa on lisäksi muutakin hyvää: vanhan mallin kaksilevyinen kytkin. Seuraavan ajokauden jälkeen, jos se minulla silloin vielä sattuman oikusta olisi, katsoisin ihan uteliaisuudesta minkä verran kytkinpölyä on kertynyt kytkimeen ja miltä siellä yleensä näyttää. Mitään vikaa tai toimintahäiriöitä ei ole ilmennyt. Toimii kuin uutena. Sama kilkatuskin kytkin vedettynä. Seuraava kesä on jo pyörän kymmenes ja puoles. Siitä saisi joku toimivan käyttöpyörän vielä moniksi vuosiksi.

Mitään lisätehoa en ole Brevassa hakenut vaan pehmeää moottorikäyntiä ja hyvää alakierrosvääntöä ilman nykimisiä. Tavoitteeseen olen päässyt. Camn taisi sitä viime suvena testatakin teemalla "miltä tuntuu ajaa sivistyneesti käyttäytyvällä moottoripyörällä". Kyllä Brevaan tehoakin saa mutta se näkyy sitten polttoainelaskussa. Ei pääse enää 400 km tankillisella.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #39 : Tammikuu 23, 2015, 13:12:56 ip »
Taitaa vakio-Brevassa olla enemmänkin tehontunnetta, mitä lisääntynyt kulutus tuo mukanaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #40 : Tammikuu 23, 2015, 14:32:49 ip »
Josko tuohon -05 Breva 1100:een sopii saman aikakauden Grison kartta, niin voin vkl tuota GRiSOGHETTOsta kysellä. Saattaapa löytyä ihan Brevan omakin ja myös vakiota avarammalle vaimentimelle.
Karttafilet käyvät jopa keskustelun liitteinä jaettaviksi ja ylläpito näytti vihreää valoa asialle.
Pyrkimys on pitää foorumi avoimena ja harrastajia palvelevana, eikä tekijäoikeudet loukkaannu.
Näin ainakin periaatteessa, kun on kyse itse kopioiduista ja muokatuista tiedostoista.

Onko tarvike(?)vaimentimen merkki tiedossa? Voisi auttaa karttaa tiedustellessa.
p.s. Käytettyä Guzzi osaa Hollannista  http://www.boonstraparts.com/en/parts/mke=moto+guzzi
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2015, 16:49:41 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #41 : Tammikuu 24, 2015, 14:34:00 ip »
Lainaus
Josko tuohon -05 Breva 1100:een sopii saman aikakauden Grison kartta

Teknisesti ei ole saman moottorinohjausjärjestelmän sisällä mitään estettä siirtää toisen mallin tiedostoja ECUjen välillä. Jos on 5AM moottorinohajus niin kaikkien mallien, venttiilimäärästä tei teknisistä eroista huolimatta, samanlainen ECU kyllä hyväksyy tiedostot.

Esimerkiksi kokeeksi siirsin V11 Sportin 15M ECUn tiedostot California 1100:seen. Cali kulki iloisesti mutta teknisestä epäsopivuudesta ja jonkinlaisesta tehonlisästä johtuen kulutus kasvoi eikä siten toimenpiteestä ollut suoranaista hyötyä. Toki epäsopivankin tiedostokokonaisuuden saa sopivaksi mutta se vaatii paljon säätötyötä.

5AM-ympäristössä saattaa hyvinkin käydä samanlailla jos tiedostoja noin vain siirtelee mallista toiseen eikä ota niiden eroja huomioon. Vaikka moottori näyttää päällepäin samalle niin sisällä voi olla eroja: puristussuhde voi olla eri, nokka-akselin nosto ja ajoitus voi olla eri, venttiilien koko voi vaihdella puhumattakaan ilmansuodatuksen ja pakoputkiston eroista. Myös pyörän käyttötapakin voi olla aivan eri. En ainakaan miellä Brevan käyttötapaa ja luonnetta samanlaiseksi kuin Grison.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #42 : Tammikuu 24, 2015, 17:08:36 ip »
Eiköhän nuo uudemmatkin vastaa mekaanisesti aivan edellisten tavoin mekaaniseen kutitteluun. Eli imu ja pakopuolen helpotuksiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #43 : Tammikuu 25, 2015, 14:55:19 ip »
Eiköhän nuo uudemmatkin vastaa mekaanisesti aivan edellisten tavoin mekaaniseen kutitteluun. Eli imu ja pakopuolen helpotuksiin.
Karttoja "quattrovalvoleen" tekevät sanovat, että vakio imu- ja pakopuoli riittää +140hv saakka, joten muutoksiin niissä ei ole tarvetta. Venttiiliajoitukset ovat sellaiset, että muutoksilla usein vain sotketaan tehtaalla onnistuneesti tehty suunnittelu, joka mahdollistaa sekä laajan teho- ja vääntöalueen, että matalan kulutuksen.
1100/2V sarjan konstruktio on kokonaan "eri maailmasta". Perinteistä työkonetta, johon avarrukset auttavat.
( Ketjun aloittajalla on Mistral alu-oval vaimennin ( https://www.youtube.com/watch?v=vfvhxDkL9W4 ). Made in Mandello del Lario. )
Karttoja kirjoittavan "Beetle"n mukaan kaikki 1-lambdaiset ovat keskenään vaihtokelpoisia tai leikkaa-liitä menetelmällä koottavissa eri mallien kartoista. Onnistuminen sensijaan vaatii useita koeajoja ja niistä mittaus logeja.
p.s.Liitekuvina missä kaikissa 1100 malleissa on sama nokka-akseli ja 1200 Sport vs Griso - eri nokat/puristus ja teho/vääntö.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #44 : Tammikuu 25, 2015, 15:56:12 ip »
Tarkoitan myös putkisto ja ilmanputsarimuutoksia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.