Vähemmän palaneita osia jne.
Tuotapa ei ole tullut vastaan Ei nykymoottori jossa on lambda-takaisinkytkentä toiminassa päästä kovinkaan herkästi turmaa tapahtumaan. Kuten sanoin lambdamittari tangossa on kotisäätäjän varotoimenpide siitä että ei mennä seosalueen laidoille.
Yleensäkin nuo seoksesta johtuvat vauriot asettuvat sinne huippukierrosluvun suuntaan. Normi liikenteessä ajo ei sinne kierroksia edes vie. Siellä saa olla ne tehtaan alkuperäissäädöt kaikessa rauhassa siltä varalta että joskus sinne kierrokset kirmauttaa.
Normaali moottoripyörällä ajo tapahtuu alle 15/90 asteen kaasuläpän avautumilla ja matka-ajo alle 10/90 asteen avautumilla. Niillä alueilla on jo moottorinohjausta ja sen rakenteita suunniteltaessa tehty herkemmin reagoiva alue. Mm TPS on herkempi ja karttojen taulukot on usein painotettu alakierroksille. Kokemukseni mukaan näillä alueilla on kuitenkin eniten valituksia moottorin käytöksestä ja luonteesta. Ilmenevät useinkin juuri kaupunkiajossa jolloin ympäristön tarkkailu on tärkeämpää kuin keskittyminen pyörän toimintaan.
Jo aikanaan NSU:n insinöörit saivat selville että moottoripyörän maksimitehoksi riittää 16 hevosvoimaa (DIN).
Sillä he saavuttivat 200 km/h nopeuden. Tosin katetulla pyörällä. Kun verrataan mitä on kuusitoista hevosvoimaa 100 hevosvoiman rinnalla niin ei hääviltä vaikuta. Ja vaikka nykypyörä ei olisikaan virtaviivainen niin on melko todennäköistä että normaalia 100 km/h vauhtia ajava motoristi käyttää nykyaikaisessa pyörässään tehoa alle tuon maagisen 16 hv.
Noilla tienoilla on ne ongelmat joista useimmiten valitetaan laihalle laitettujen nykypyörien toiminnassa.
Tulevat ajosuoritukseen perustuvat päästötestit kun keskittyvät juuri tuonne alapään tehoasetuksiin.
Vielä mennään kuitenkin pääasiassa Euro3-testin parissa joka ei ole erityisen kireä normi.
Vuodesta 2016 lähtien Euro 4 ja Euro 5 astuvat voimaan ja Euro 6 vuonna 2020 moottoripyörille
Lisätietoa normien voimaantulosta:
http://transportpolicy.net/index.php?title=EU:_Motorcycles:_EmissionsHelposti voi uskoa että kaikilla valmistajilla ei sarjatuotantomallit välttämätt käy kunnolla tulevien normien alla. Säätämiseen voi olla tarvetta eikä se välttämättä johda päästötasojen nousuun. Myös kansalliset polttainelaatujen erot voivat aiheuttaa säätötarvetta. Ja väitänpä edelleen että ongelmat painottuvat juurikin tuonne alakierrosalueelle kuten tähänkin asti.