Kirjoittaja Aihe: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.  (Luettu 50073 kertaa)

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #60 : Huhtikuu 18, 2015, 21:11:33 ip »
Onko tuo kampuran tiiviste noin tarkka laitettava? Että siis vaatii mittatarkan kaunis.

Koita, => on.

-KG-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #61 : Huhtikuu 18, 2015, 21:51:33 ip »
Saako sen siis vinoon, vai onko sen korkeus oltava tulkilla asetettu tms?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #62 : Huhtikuu 18, 2015, 23:26:25 ip »
Lainaus
Otin muutaman kuvan jos niistä vaikka näkyisi joku virhe:

Enpä kuvista mitää virhettä löytänyt.
Virhe lie tapahtunut kootessa.

Onko kykimen painelevyn jousten upotukset samassa linjassa jousten kanssa ja jouset niin että varmuudella kaikki osuvat upotuksiinsa? Painelevyn kun saa useisiin vääriin asentoihin jos ei ole tarkka.

Onko käytössä pultti jolla nippu laitetaan kasaan ennen kuin kytkimen kansi asennetaan? Ilman sitä on hieman hankalaa saada kaikki linjaan.

JuhaV

  • Vieras
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #63 : Huhtikuu 19, 2015, 07:43:16 ap »
Sori, kysymykseni voi olla aiheeton mutta kuvissa ei näy sitä kytkimen keskiöön tulevaa kuppia johon tanko painaa. Onhan se kunnossa ?

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #64 : Huhtikuu 19, 2015, 10:53:18 ap »
Saako sen siis vinoon, vai onko sen korkeus oltava tulkilla asetettu tms?

Sitä ei tahdo saada ollenkaan lähtemään reikäänsä jos on vähänkin vinossa. Jos on tarvista vaihtaa , kysy Ekulta apulaitetta lainaan.

-KG-

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #65 : Huhtikuu 19, 2015, 15:58:27 ip »
Pientä edistystä tapahtui kun vaihdoin jousien kiristämiseen käytetyn pultti+prikka yhdistelmän tee-se-itse kustomi malliseen joka mahtuu keskittämiseen käytetyn vaihteiston rattaan sisään.



Vaihteiston sai paikalleen oikeanpuoleisellakin mutta keskiökuppi ei ilmeisesti ihan osunut rattaan reikään vaan jäi kantamaan kun loodan pultit kiristi.

Nyt kytkin "toimii" joskin tuntuu vaativan vahvat sormet ja säätöruuvin kiristämisen niin ettei lukitusmutteria saa enää paikalleen. Pois koloistaan olevat jouset vois selittää jäykkyyden mutta säätövaran loppumiseen nekään ei vaikuta?

Kuvia:




Vähän syvemmällehän säätöruuvin pitääkin uusilla levyillä mennä mutta toi ei tunnu oikeen normaalilta. Aika ikävä homma kokeilla kun pitäis koota koko pyörä..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #66 : Huhtikuu 19, 2015, 20:24:47 ip »
Eihän nyt vain ole niin että painelaakerin alla oleva prikka/prikat on jäänyt pesuvadin pohjalle?

Viimeisessä kuvassa ristikko lerpottaa ilman kardaania niin kootessa pitää huomioida että kardaanin "ajoitus" menee oikein. Ristikkojen haarukoiden asento pitää olla molemissä päissä akselia sama.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #67 : Huhtikuu 19, 2015, 21:14:58 ip »
Saako sen siis vinoon, vai onko sen korkeus oltava tulkilla asetettu tms?

Sitä ei tahdo saada ollenkaan lähtemään reikäänsä jos on vähänkin vinossa. Jos on tarvista vaihtaa , kysy Ekulta apulaitetta lainaan.

-KG-

Kiitti tiedosta! Tämä oli todellakin uutta, aina oppii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #68 : Huhtikuu 19, 2015, 22:22:55 ip »
Eihän nyt vain ole niin että painelaakerin alla oleva prikka/prikat on jäänyt pesuvadin pohjalle?

Viimeisessä kuvassa ristikko lerpottaa ilman kardaania niin kootessa pitää huomioida että kardaanin "ajoitus" menee oikein. Ristikkojen haarukoiden asento pitää olla molemissä päissä akselia sama.

Ei pitäis prikkoja puuttua, laitoin uuden painelaakerin jossa oli molemmilla puolilla prikat laakerirullien peittona. Eikös ton pysty tarkistamaan laatikko paikallaankin kun irrottaa kytkin vivun ja nykäsee O-rengas palikan irti?

Kardaaniin tein muistaakseni oikein merkin joka on kootessa tarkoitus tähdätä rasvanipan kanssa samaan linjaan, silloin ristikot on entisissä asennoissaan, onko ne silloin oikein onkin sitten ihan toinen juttu..

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #69 : Huhtikuu 20, 2015, 06:51:56 ap »
Moro! Motomatti on oikeassa.Olen itte kerran ollut lähes hermorauniona kasatessa kytkimen  useampaan kertaan.Ne kiinnityspultit kampiakseliin menevät
       vastakappaleen koloihin ,kun kytkin on auki ja sovite on tarkka!!!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #70 : Huhtikuu 20, 2015, 11:00:39 ap »
Lainaus
prikat laakerirullien peittona. Eikös ton pysty tarkistamaan laatikko paikallaankin kun irrottaa kytkinvivun ja nykäsee O-rengas palikan irti?
Kyllä voi.

Joka tapauksessa jotain outoa kokoonpanossasi on johon viittaa tuon säädön riittämättömyys.

Aika monta Guzzin kytkintä tullut niputettua. Ensimmäinen vuonna 1989 ja sen jälkeen useampikin vuodessa eikä säätöruuvin kanssa ole ollut ongelmia.
Kuvissasi näytti olevan kokolailla oikea asento kytkinvivullakin eli noin 75mm vaihdelaatikon kannesta mitattuna vaijerin kohdalla.

Lainaus
merkin joka on kootessa tarkoitus tähdätä rasvanipan kanssa samaan linjaan
Kuten jo mainitsin niin ristikot samaan asentoon molemmissa päissä.
Tarkista myös että ristikoiden kiinnityksessä vaihdelaatikon akseliin tai perän akseliin ei ole lainkaan välystä. Välystä ei saa olla. Jos sitä on niin se vaatii toimenpiteitä. Kiristys ei välttämättä auta. Kiinniyspulteissa on kova lukitusliima. Kyseessä on suunnitteljan sunnitteluvirhe joka on korjattavissa.

Sama juttu perävaihteen laakeroinnin suhteen taka-akseliin. Suunnittelu on ollut heikkoa.

Sivuan asiaa blokikirjoitukseni loppupuolella: http://www.motomatti.fi/2014/04/peravaihteiden-eroja.html


TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #71 : Huhtikuu 20, 2015, 22:58:00 ip »

Joka tapauksessa jotain outoa kokoonpanossasi on johon viittaa tuon säädön riittämättömyys.

Aika monta Guzzin kytkintä tullut niputettua. Ensimmäinen vuonna 1989 ja sen jälkeen useampikin vuodessa eikä säätöruuvin kanssa ole ollut ongelmia.
Kuvissasi näytti olevan kokolailla oikea asento kytkinvivullakin eli noin 75mm vaihdelaatikon kannesta mitattuna vaijerin kohdalla.


Otin kuitenkin vielä laatikon pois, kaikki näyttää edelleen olevan ihan kunnossa.

Vauhtipyörän ja lohkon päädyn irrotin aikaisemmin mutta niitä ei kyllä pysty väärin asentamaan. Kaikki kytkimen tangon osat on paikoillaan ja kuppikin näyttää ehjältä. Tanko ei ole vääntynyt ja jäljistä päätellen tangon molemmat päät uppoaa koloihinsa entiseen syvyyteen.
Levyt näyttää olevan vauhtipyörän sisässä ihan järkevästi, eivätkä ne taida väärinpäin sinne sopiakkaan?
Taas lisää kuvia:





Parissa viimeisessä näkyy painelaakeri jonka toisella puolella on kiinteä prikka ja toisen puolen irtonainenkin oli paikoillaan.
Näyttääkö vivun säätötappi normaalilta? Ei siinä mitään työstöjälkiä tms. näy mutta kuitenkin.

Jos säätötapin lukitusmutterin halusi saada paikoilleen ja kytkimen irroittamaan kunnolla asettui vipu seuraavien kuvien mukaisest:


Aikaisemmissa kuvissa näkyi uusien ja vanhojen levyjen paksuuden ero. 

Alkaa pikkuhiljaa taas vähän ahdistaa. Tänään duunissa selailin jo nettimotoakin kaikenlaisia kerettiläisiä ajatuksia mielessäni..

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #72 : Huhtikuu 21, 2015, 06:40:19 ap »
Vaihdoit ilmeisesti painelaakerin uuteen ja erityyppiseen? Onko kaksiosainen painelaakeri
saman paksuinen kuin kolmeosainen?  Painelaakerin ja painintangon väliin tulevaa "tattia"
näyttää myös olevan ainakin kahta eri varaosanumeroa.
Näiden mitoissa ei tarvitse olla paljonkaan eroa kun tulee ongelmia.
Omaan muistiini ei ole luottamista mutta kaikissa kuvissa mitä on tullut vastaan, painelaakerin kohdalla
on kolme osaa. Positio 9 kuvassa. Sinun kuvissa osia on mielestäni vain kaksi, jotain siitä taitaa puuttua?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2015, 07:48:37 ap kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #73 : Huhtikuu 21, 2015, 07:09:03 ap »
Sinne keskiöön tulee se osa,johon kytkin tappi painaa,ja sen osan koneen puolelle on työstetty kampiakselin päässä olevien pulttien kannat,jotta kalvo pääsee painumaan
riittävän syvään.Mulle kävi juuri noin.Ja se koneistus on tarkka.Piti insinöörin tulla ihmettelemään ennen kuin homman tajusin.Sen jälkeen toimi kun junan vessa.

JuhaV

  • Vieras
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #74 : Huhtikuu 21, 2015, 07:12:02 ap »
Uudet ja vanhat levyt:


Tuossa kuvassa näyttää uusien ja vanhojen levyjen välillä olevan huomattava paksuusero. Onko tuo peräti useita millimetrejä ?

Vaikutushan tuolla on sama kuin että painintanko olisi liian "lyhyt" koska paksut levyt painavat kytkinjousia enemmän lyttyyn ja samalla se paininkuppi siirtyy alemmas kohti vauhtipyörää. Ja lähemmäs niitä vauhtipyörän pultinkantoja.

Jos vanhojen levyjen kitkapinnat eivät olleet erityisen kuluneet niin tuo levyjen paksuusero vaikuttaa vähän liian suurelta ?

- JuhaV