Kirjoittaja Aihe: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.  (Luettu 50013 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« : Tammikuu 14, 2015, 00:00:24 ap »
Potilas on -97 mallinen 1100i josta oon kytkimeen liittymättömistä syistä jo irrottanu takarungon ja takaswingin jousineen ja nyt tuli mieleen että samalla olis hyvä tilaisuus selvittää syy kytkimen jatkuvasti lisääntyneeseen kolinaan. Aluksi (noin 15000km sitten) kytkin oli keskiverto guzzin kytkintä äänekkäämpi vaan kytkinkahvaa puristettaessa mutta nykyään kolina kasvaa hiljalleen myös vapaalla käydessä ja häviää hetkeksi kun nykäisee vähän kytkinkahvasta.
Varsinainen kysymys kuuluu onko vaihteiston ja kytkimen irrotuksessa jotain erikoista huomioitavaa? Ja tarvitaanko jotain erikoisavaimia tai muita epänormaaleja työkaluja?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2015, 01:24:59 ap »
Pakko vastata kun illan vastaavan kytkimen kanssa tuli ähvättyä... ;D

Onkohan sielä ihan se vakio kytkin vai onko jossain välissä vaihdetu joku "parempi"?  Vaikea sanoa kun ei ole ääntä kuullut mutta kaikkihan nämä kolkottaa enempi ja vähempi ja silti toimii ja kestää. Ei se ääni välttämättä tarkoita että jotain on hajalla.

Tuon satsin jos vaihdat niin pitäisi ylimääräset äänet kadota. Siinä kun tulee lähes kaikki uutta: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/New-Version/Clutch-Kit-new-version-big-Model::790.html    lisäksi vaan jouset jos siltä tuntuu: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/New-Version/Clutch-Spring-1-Piece::408.html     Tuokin ehkä mutta tuskin tuon kuluma ääntä tekee: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/Old-version/Cup::3735.html

Kytkinremppa onnistuu kyllä ihan normi kaluilla. Ainut jos vaihtaa sen kytkinakselin rattaan (clutch gear) , tarvii tuon näköisen avaimen: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Tools/Spezialwerkzeug/Key::8023.html   Sen mutterin kanssa kyllä pärjää soveltaen ilman tuotakin. Ja näitä avaimia on kerholaisilla varmaan lainatakkin.

Ota nyt kuitenkin ensin se laatikko irti niin näet miltä sielä näyttää.



HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2015, 10:09:15 ap »
Jos kerran noin pitkällä homma on niin kannattaa ainakin se kytkin siivota pölystä ja katsoa onko hammastuksissa kulumaa. Joidenkin kytkinlevymallien keskiöt ovat murtumaherkkiä joten sekin kannattaa tutkia.
Tuskinpa työntötanko, keskiökuppi tai jouset ole menneet miksikään. Työntötangon tiivisteet sen sijaan on syytä vaihtaa kun kerran vehje on avattu. Painelaakerin tarkistus myös.

Kaksilevyisen kytkimen kokoonpano vaatii työkalun (pultin ja paininlevyn) jolla jouset, etummainen teräslevy ja kitkalevyt välilevyineen sovitetaan ilman väkivaltaa vauhtipyörän kehälle sekä keskitys- ja suuntaustyökalun.

Juttua aiheesta: http://www.motomatti.fi/2013/05/guzzin-isolohkoisen-kaksilevyisen.html
Ja lisää: http://www.motomatti.fi/2013/02/isolohkon-kytkimen-kokoonpano.html

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #3 : Tammikuu 14, 2015, 12:27:45 ip »
Kiitoksia molemmille, ei vaikuta kovin pahalta hommalta. En tiedä onko paikallaan vakio vai joku parempi, mutta koska pyörällä on nyt ajettu noin 50000km ei kytkin varmaan vielä varsinaisesti loppuun kulunut ole. Aiemmin mainitsemani uuden kolinan lisäksi tuntuma oli varsinkin viimekaudella aika epämääräinen, eikä vapaa löytynyt aina kovin helpolla, vaijerin säätämisestä huolimatta.
Jos päädyn vaihtamaan kytkimen niin laitanko Ikkalan linkittämän ilmeisesti vakiota vastaavan paketin vai onko tarjolla jotain parempaakin? Mulle on sopivasti jonkun virhe tilauksen yhteydessä tullu tommonen clutch gear avainkin.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2015, 13:18:06 ip »
Ei paha homma mutta hieman työläs, sanoisin.

Itsellä laitettiin Centauroon heti uutuuden nuo Ikkalan linkissä olevat levyt mutta jos nykyiset ovat kunnossa: ei ole kuluneet kovasti, niittaukset ja liimaukset kunnossa eikä murtumia niin takaisin vain puhdistuksen jälkeen.

Oireista päätellen, vaikka ajokilometrejä on vähän, on kytkimessä joko paljon kytkinpölyä jumittamassa tai sitten kitkalevyjen välissä oleva metallilevy on taipunut kuumuudesta mutkille tai kuppimaiseksi.

Jos taas on pitänyt säätää usein ja kohta taas uudelleen niin voi epäillä painelaakerin kuntoa. Siellä vaihteiston perässä. Kytkimen toimintaa säädetään sieltä vaihteiston takaa kun taas vaijerin säätöä ei juurikaan tarvita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2015, 13:30:55 ip »
Aina kun puhutaan kytkimestä, tulee mieleen että pitäisi omakin traktori katkaista ihan oman mielenrauhan vuoksi. Ei vaan jaksais.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2015, 15:01:04 ip »
Aina kun puhutaan kytkimestä, tulee mieleen että pitäisi omakin traktori katkaista ihan oman mielenrauhan vuoksi. Ei vaan jaksais.

Don't fix it, if it works  ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2015, 15:32:01 ip »
Mutta kun ei osaa olla. Pitää tietää millä sitä oikeen ajelee  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #8 : Tammikuu 14, 2015, 19:39:06 ip »
Lainaus
onko tarjolla jotain parempaakin
http://www.hmb-guzzi.de/shop/product_info.php?info=p2396_clutch-disc--sinter-racing-kit.html
Näitä ovat useammat Saksassa asentaneet ja hyvänä pitävät (V11 palstalla ainakin näistä on mainintoja). Tyhjäkäynnillä alkuperäisiä äänekkäämmät.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2015, 00:34:34 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #9 : Tammikuu 14, 2015, 22:32:30 ip »
Työntötangon tiivisteet sen sijaan on syytä vaihtaa kun kerran vehje on avattu.

Kannatetaan. Nuo tiivisteet oli tuossa mun rojektimopossa oikein kivettynyttä mallia. Samaten liitekuvan O-renkaat 4 ja 6. Kytkin luisti sen verran ettei oikein sataakaan pystynyt ajamaan.... Ei ihme kun vaihteistoöljyt tuli suoraan levyille.


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #10 : Tammikuu 15, 2015, 12:08:13 ip »
Jos tuon kytkinkeskiön irrottaa O-renkaiden vaihtamisen vuoksi niin sitten menee uusiksi myös keskiön huulitiivistekin. Se on standarditiiviste niin kuin suurin osa Guzzien tiivisteistä. Vain keskiössä oleva tiivistepinta pitää käsitellä noin tonnisella hiomapaperilla/kankaalla niin että tiivistettä vasten tuleva pinta on tasaisen harmaa. Siinä kiiltävässä kohtaa kun ei huulitiiviste pidä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #11 : Tammikuu 15, 2015, 18:09:08 ip »
Tuli vielä tämä kuva vastaan (V11). Kiva olisi jos olisi tuollaiset kytkinlevyt, vaan järki sanoo että "älä nyt hulluja mieti". Ja eikös kuvassa näy myös se asetustyökalu.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2015, 19:20:50 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #12 : Tammikuu 15, 2015, 18:22:23 ip »
Kelpais mulle tuommonen sintterilevy. Saattaisi napakan asetelman kanssa sietää vähän voimaakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #13 : Tammikuu 15, 2015, 19:13:29 ip »
Siviilikäytössä lienee liioittelua mutta radalla varmaan paikallaan. Todennäköisesti huoltotarve on yleisempää kuin tavan levyillä. Välilevy on näköjään myös lämpökompensoitu.

Itsellä on Surflexin levyt olleet lähes uudesta asti ja ajettu on lähes vakiomoottoritehoilla (max n. 90 hv) 100.000 km ja sen jälkeen 20.000 km isommalla teholla ja väännöllä ahdetulla koneella. Kaksi kertaa olen puhdistanut kytkimen kyseisellä kokonaismatkalla. Ekan kerran 60.000 km kohdalla ja toisen kerran kun laitettiin ahdin. Ei lipsu ja käyttö on ollut loogista. Vaihteet menevät päälle molempiin suuntiin varsin liukkaasti poiketen muista Guzzeistani. Edes Brevassa ei toimi vaihteet niin hyvin kuin Centaurossa.

Umpinaisessa levyssä on se ongelma että kytkinpöly ei pääse pois vauhtipyörän sisäpuolisesta hammastuksesta senkään vertaa kuin avoimempien levyjen takaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #14 : Tammikuu 15, 2015, 19:16:59 ip »
Myyjien kaupallista kehumista sinter -levyistä:
- n. 40% korkeampi vääntömomentin kesto
- merkittävästi pidempi käyttöikä
- ei arka kuumille lämpötiloille
- kalkattaa tyhjäkäynnillä hieman enemmän

Mutta paino ei taida juuri pudota. Tällaisia olen jostain merkannut muistiin:
1-levyinen: 4,6 kg
V11: 5,5 kg (voi keventää 5,1 kg:aan)
„Tonti“: 8,5 kg
"Cali": 11,5 kg

Jos paketti tosiaan painaa yli 10 kg... hyvä isä kuitennii...
Lämpökompensoitu: niin nuoko reiät ja niistä lähtevä "ura" ?  Välilevyn kupruilu lie erityisesti ratamiesten harmina?
V11 - it defines you.