Kirjoittaja Aihe: Päivän GUZZI  (Luettu 22674 kertaa)

GMies

  • Viestejä: 310
Päivän GUZZI
« : Elokuu 12, 2014, 20:56:45 ip »
Kuvan laatu vaatimaton, mutta idea selviää?




.
2002 Atlantic 500
2004 B750

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #1 : Elokuu 13, 2014, 07:47:28 ap »
Kuvatus ei auennut.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #2 : Elokuu 13, 2014, 10:40:04 ap »
Vaari siinä katselee josko tuommoisen rollaatorin hommais  :)

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2014, 07:53:59 ap »
Sohvaguzzi.  ;)


.
2002 Atlantic 500
2004 B750

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #4 : Syyskuu 08, 2014, 17:32:39 ip »
"Burning Party"
2002 Atlantic 500
2004 B750

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #5 : Syyskuu 08, 2014, 18:16:17 ip »
Juu, tuo on Mandellosta 2006.
Titaniumin kuski

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #6 : Marraskuu 22, 2014, 12:21:44 ip »
Mandellosta tuokin.
2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #7 : Marraskuu 22, 2014, 13:07:36 ip »
Tuo V8-kuvassakin esiintyvä "leading fork" etuhaarukkaratkaisu on mielestäni jäänyt nykyään vähälle käytölle. Rakenne on yksinkertainen ja jousituksen säätökään ei tuottane suurta tuskaa. Onko sitten niin että sitä ei pidetä tarpeeksi kauniina vai onko siinä jokin ominaisuus joka tekee siitä huonomman kuin esimerkiksi teleskooppikeula on.

Iskunvaimennin ja jousi voi olla ulkopuolella tai keulaputkien sisällä kuten liitekuvassa. Nykyään näitä näkee vain skoottereissa ja sivuvaunupyörissä. Joissa tosin ratkaisu on melkoisen raskas. Periaatteessa jousittamaton massa jää kuitenkin hyvin alhaiseksi. Liitekuvassa Guzzi 250 -49 keula.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #8 : Marraskuu 22, 2014, 15:27:07 ip »
Jousittamaton massa ehkä joo, mutta tuossa on enemmän kuluva osia,  kuin telessä. Veikkaampa, että samoilla säädöillä ja ominaisuuksilla kuin vastavastaava teleskooppi, tulisi rakenteesta liian painava.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #9 : Marraskuu 22, 2014, 18:35:29 ip »
Jäi mainitsematta että leading fork-ratkaisussa on yksi hyvä puoli jota teleskooppiin on vaikea saada: ei nyökkää jarrutuksen aikana sekä joustavuus epätasaisuuksissa sen vuoksi säilyy. Jokainen on varmaan kokenut joskus miltä tuntuu jarruttaa teleskooppikeulaisella pyörällä kuoppaisella alustalla. Ei hääviä ole se. Toinen ongelma teleskoopilla on että jarrutuksen aikana ohjauskulma muuttuu levottomaksi, erityisesti urheilullisessa pyörässä ja sen vuoksi jousitus on tehty aina ylijäykäksi eli kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden välillä.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #10 : Marraskuu 22, 2014, 18:37:22 ip »
Keinuvipuetuhaarukkaan on suuren vääntöjäykkyyden hakemisessa hiukan vähät keinot. Etupyörän takaa kiertävä U saa olla aika tukevaa tavaraa ettei systeemistä tule letru. Sitten on myös miettimistä jarrun reaktiovivun kanssa, koska jos sen kytkee tuohon keinuvipuun, niin etupää pökkää ylöspäin jarruttaessa, mikä ilmiönä voi jarrutustehon kannalta olla pelkästään eduksi. Reaktiotankoa ei käy oiken kiinnittäminen jousi-iskari -pakettiinkaan, joten se pitäisi laittaa liukujohteella kiinni varsinaiseen etuhaarukkaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #11 : Marraskuu 22, 2014, 19:05:41 ip »
Lainaus
Keinuvipuetuhaarukkaan on suuren vääntöjäykkyyden hakemisessa hiukan vähät keinot.
Aivan totta. Sen verran trike- ja sivuvaunukeuloihin, sattuneesta syystä perehtyneenä, pitää tavallisen etuakselin sijasta laittaa paksuhko, päistään spooreilla varustettu akseliputki. Että sikäli jäykkyyden ja kiertymän hallitsemiseksi ei paljoakaan tarvitse tehdä. Takaa kiertävää, yleensä rumaa rautaa, ei välttämättä tarvita. Toki osat ovat kieltämättä arvokkaammat. Jarrun tuenta on toinen asia: se pitää olla kytkettynä itse jousitukseen siten että sen vaikutus jarrutuksen aikana on neutraali tai hieman keulaa alas painava että painopisteen siirtyminen eteen hieman tehostuu heti jarrutuksen aloittamisesta alkaen.
Toki tämän tyyppinenkin keula on edullinen kompromissi verrattuna napaohjauksiseen tukivarret vaaka-asennossa olevaan keulaan verrattuna mutta se on huomattavasti hankalampi tehdä ja yleensä niitä on ollut yleensä vain hinnakkaissa pyörissä.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #12 : Marraskuu 22, 2014, 19:52:10 ip »
Tanakka spooriakseli edessä tekee systeemiin vääntöjäykkyyden, joka saattaa hyvinkin riittää soolopyörään, mutta jatsaaminen eli viukurointi, joka saattaa kaarreajossa saada herätteen tien epätasaisuudesta, voi tulla vastaan pienemmillä taajuuksilla kuin jos tuo ruma U-kaari laitetaan kiertämään pyörän taitse. Vaunun vedossa etupyörään tulee niin paljon poikittaista rasitusta, että pidän U -kaarta varsin hyvänä ratkaisuna spooriakselin lisäksi. Jos etuakselin pystyy tekemään suuriläpimittaiseksi, niin siitä tulee jäykkyyttä lisää nopeasti. Putki on tarkoitukseen hyvä aines, koskapa umpiakselin sisus ei juurikaan osallistu likaiseen työhön, eli voimien kantamiseen. Teleskooppihaarukassa poikittaistaivutus menee taivutuskuormaksi etuhaarukan putkiin, jolloin pelissä on materiaalin kimmokerroin täysimääräisenä. Keinuhaarukassa vääntöjäykkyys sivuttaiskuormia vastaan menee vääntökuormaksi akseliin ja U-rautaan, jolloin jäykkyydestä huolehtii rakenneaineen leikkausmoduli, joka on teräksellä noin 40% kimmomodulista, mikä on omiaan vähentämään systeemin jäykkyttä.

Kilpapyöristä löytyy pääsääntöisesti hyvin toimivia ratkaisuja myös siviiliin. Moottoriurheilun puolestapuhujat ovat ihan oikeassa, ainakin pyörien osalta siinä, että kilpakoneiden kehitys lisää yleisesti ottaen myös siviiliturvallisuutta niin kauan kun kilpa pysyy suljetuilla radoilla. Meitä olisi nykyään huomattavasti vähemmän juoksentelemassa jos pyörät olisivat edelleen samanlaisia rungottomia tykkejä kuin joskus 70-luvun alkupuolella.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #13 : Marraskuu 22, 2014, 21:47:54 ip »
Muistaakseni V8:lla kellotettiin Belgian GP:ssa 272 km/h vuonna 1956, enkä muista mistään lukeneeni, että pyörässä olisi ollut huonot ajo-ominaisuudet, että ei tuo etupää ihan mikään kelvoton ole. Myönnän, että 60-80 vuoden aikana jotain kehitystä etupäähän on ollut.

Edit: 1957 Ranskan testiradalla 301 km/h.
2002 Atlantic 500
2004 B750

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Päivän GUZZI
« Vastaus #14 : Marraskuu 22, 2014, 21:52:27 ip »
Oma kokemus sensijaan tuosta halvemmasta versiosta, Galletosta, jossa nopeus on kyllä hieman alhaisempi kuin V8:ssa. Kuten Motomatti kertoikin, niin kuoppaisella alustalla tulee hymy kasvoille. :D
2002 Atlantic 500
2004 B750