Kirjoittaja Aihe: käyntiongelmaa kiihdytyksessä  (Luettu 20988 kertaa)

akx

  • Viestejä: 83
käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« : Elokuu 04, 2014, 09:17:27 ap »
Stone -01, ajettu n. 66tkm, bensapumppu tankin ulkopuolella, pciii + kartat (h-putki + k&n), iridium-tulpat, tps vaihdettu (M. Nurmi) talvisäilön yhteydessä.

Tps:n vaihto (+säädöt?) vaikutti kauteen siten, että tasakaasun nypytys (riittävällä vedolla) oli historiaa. Se siis ensivaikutelma. Sitten pian tuli esiin siinä vedon ja moottorijarrutuksen rajapinnassa ajoittaista katkomista. Palstaan lukeneena päättelen sen olevan enemmän ja vähemmän tavallista vaikkakin omassani uutta.

Eilen sitten päätin vähentää melun lähteitä ja vaihdoin Stucchin h-putken alkuperäispönttöön. Ajolenkkin (Lhj-Hanko-Lhj) oli katketa alkuunsa, koska kiihdytyksissä korkeammilla kierroksilla veto katkesi täysin. Tuskin liittyy putkistomuutokseen muuten kuin ajallisesti. Fiilis oli kuin toinen pytty olisi tipahtanut pois pelistä ellei jopa katkonaisesti molemmat. Vain kiihdytettäessä, koska asettui heti kun himmasin. Kuulostelin tasaista vetoa muutenkin ja epäluuloissani iski ajatus, että pc on saanut siipeensä. Siispä, ajoin sivuun pc irti sivukopan alta, ja vot - ei enää katkomista kiihdytyksissä. Satunnainen "poksahtelu" pintakaasulla jäi kuitenkin.

Tähän väliin, että Guzzidiagiin en ole vielä perehtynyt (piuhat on kyllä hankittu, mutta työpaikan vaihduttua jäivät camnin ohjeistamat ladokset entiseen läppäriin, joten...) eli mahdolliset vikakoodit ovat selvittämättä.

Ehdotuksia/ajatuksia viisaammilta/kohtalotovereilta?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #1 : Elokuu 04, 2014, 09:24:40 ap »
Mulla on muutaman tonnin yli 70 ajettu. Alkuperäinen tps. Samoin välillä pientä nyksäilyä. Veikkaan omassa syyksi tps:ää ja läppärungon väljää akselinreikää. Ton väljyyden saa helposti todettua,  kun antaa käydä tyhjäkäyntiä ja samalla peukalolla härnää läppäakselin päätä. Jos käynti aaltoilee,  niin on väljyyttä.
Mutta onkos sulla tulpanjohdot missä kuosissa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

akx

  • Viestejä: 83
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2014, 09:48:30 ap »
Tepsin pitäis olla kunnossa, mutta tulpanjohdon lienevät alkuperäiset (siis -01, itselläni -07 saakka). Ovatko ne Calissa eriksensä vaihdettavat? Ex-Yammussani olivat nimittäin melko kiinteästi yhtä puuta puolien kanssa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #3 : Elokuu 04, 2014, 10:04:26 ap »
Lainaus
päättelen sen olevan enemmän ja vähemmän tavallista
Pitäisi olla erityisesti kattivehkeiden juttu mutta kyllä kai niitä päästökuoppia on tehty jo ennen vuotta 2003?

Lainaus
pc irti sivukopan alta, ja vot - ei enää katkomista kiihdytyksissä
Merkillistä että Power Commander III Usb ei kestä Guzzeissa jatkuvassa normiajossa. PC:n maahantuoja mainitsi asiasta minulle aikanaan. Omani päätyi Reimalle viime suvena ja hajosi sitten myös (ja tämäkin oli tullut takuuna edelliselle omistajalle alkuperäisen hajottua).

Lainaus
Satunnainen "poksahtelu" pintakaasulla jäi kuitenkin
Kun TPS on uusi ja voidaan luottaa että sen perussäätö on tehty oikein, oisko nyt niin että korjatuilla kartoilla olisi mukava kokeilla? Viisainta olisi tietty koettaa siirtää ne dynossa säädetyt PC:n kartat suoraan ecun karttoihin. Tästä olikin jo pari mainintaa, luin että ei ole helppoa kun sarakkeissa on eri jako ja puhutaan eri asioista mutta TTT oli sitä mieltä että onnistuu. Jos sattuu iskemään inspiraatio, ehkä Excel -taitajana voisit joskus kurkata itse asiaa?

Lainaus
Guzzidiagiin en ole vielä perehtynyt
Vikakoodit voi aina katsoa mutta epäilen että siellä ei ehkä ole suoraa vastausta, ellei ole kertakaikkiaan vaikka sytytyspuola rikki. Kyl maar ne johdot on ihan irrotettavat, tankin alla Marellin puolat ja niistä johto tulppiin.

Lisäksi maailmalta voi löytyä valmiita 15M karttoja Caliin, ja joku asioista enemmin perillä oleva taho voisi tehdä pikakorjauksia, jos saa kartat sähköpostilla.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2014, 16:28:30 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

akx

  • Viestejä: 83
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #4 : Elokuu 04, 2014, 11:10:49 ap »
Tutkittavaa riittää.... Jospa aloitan helpoimmasta ja hankin uuden johtimet, ehkä Italia Moto Ricambista tai muualta, mistä?

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2014, 11:32:43 ap »
"Merkillstä että Power Commander III Usb ei kestä Guzzeissa jatkuvassa normiajossa." sanoi Camn. Jep, näin se menee.
Aikanaan kun käpäiltiin vastaavaa palikkaa meikäläisen Vintageen niin Nurmen Make Piikkiöstä puhui samasta jutusta. PC:n maahantuoja oli valitellut, että puolet takuuna vaihtoon tulevista on kotoisin Guzzeista. Laitettiin rabbitti ja hyvin on laulanut vuodesta 2007 lähtien.

Itselläni temppuili V11 viime syksynä samaan malliin, että kovilla kierroksilla kone putosi kokonaan pelistä pois. Siinä oli tähtihetki ohituksessa jossain rekan kupeella. Homma korjaantui pelkällä releiden ylösnostolla ja takaisinlaitolla (kun ei oikein muuta osaa). Tässä lienee nyt kuitenkin kyse jostain hienommasta viasta mistä en ymmärrä mitään. Oma osaaminen kun pysähtyi sille aikakaudelle kun Guzzeja tosiaankin korjattiin sveitsiläislinkkarilla ja sätkäpaperilla. Tien päällä. Monasti kuitenkin on tullut omalla kohdalla karvaasti koettua, että olisi kannattanut lähteä mahdollisimman yksinkertaisesta syystä liikkeelle ja muistaa sekin, että voi olla myös pari pientä syytä päälekkäin, mikä tekee jo isot oireet.

akx

  • Viestejä: 83
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #6 : Elokuu 04, 2014, 12:44:40 ip »
Jep, koneen "lamaannus" oli juuri tuon tyyppinen, ja kylmää ajatus että osuisi kohdalle mamman kanssa reissussa. Täydellä lastilla, tosin, ohitukset ovat tuiki harvinaisia. Tuo relekikka onkin koettelematta, osaisinko sitäkään tällä teknillisellä ymmärryksellä. Anyways, tilanne on jokseenkin se, että jos pc on poks, saapi jäädäkin. Aikanaan sen hankin filsua ja putkia varten, mutta jäljellä on enää se filsu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2014, 13:12:13 ip »
Jos tuo häiriö on aina samalla kierrosluvulla voi vika olla Commanderissa tai boksin omassa softassa, mutta jos se on epämääräisempi, niin ensin kokeilisin tulpanjohdot ja hatut yms.
Vikakohtia ei kuitenkaan ole kovin montaa. Joku moottorin pyörimistä haisteleva anturi voisi olla myös viallinen tai likainen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #8 : Elokuu 04, 2014, 16:18:10 ip »
Tuli muuten yksi vika mieleen, mikä voi tuota kanssa tehdä. Seisontatuen kytkin. Aikani etsin omasta mystistä ja erittäin satunnaista katkosta. Jotenkin sitten vahingossa huomasin sen liittyvän tuohon kytkimeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

akx

  • Viestejä: 83
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #9 : Elokuu 04, 2014, 17:06:46 ip »
Kyllä kuolio tais olla aika lailla samoilla kierroksilla, joten tukee esim. pc-vikaa. Koettelemus (n. 10-15 km maantietä) oli sen verran lyhytkestoinen, mutta riittävä, ennen kuin ajoin sivuun ja purin pois. Se toimi. Tulpanjohdot (hatut ja tulpatkin) menevät lisäksi vaihtoon.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #10 : Elokuu 04, 2014, 19:01:13 ip »
Sarjassamme sähkömaallikon joutavia höpinöitä Arhippa kx:lle:

Rele 50 ”Injection” antaa virtaa ”käyntivehkeille” (puolat, suuttimet, pa-pumppu) = "A". Rele 52 ”ecu” antaa eculle luvan ”saa käydä” ja nähdäkseni releelle 50 luvan vetää, jos ecu niin käskee = "B". Tämän releen ohjausvirta kiertää tappokytkimen kautta ja releen 36 ”sicurezza” kärkien ja virtalukon kautta. Sivujalan kytkin ohjaa relettä 36 “sicurezza”. Virtalukko, tappokytin, sivujalka, rele 36, rele 50 ja rele 52 ovat avainasemassa että moottori voi käydä ajossa.

Jos relepuolella haluaa varmistella nuo kolme relettä voisi vaihtaa. Kaksi viimeistä tuossa kuvassa ja joku kolmas, jonka sijaintia en tiedä. Eivät maksa paljoa, ellei tilaa Boscheja. Jos diodilla varustetut Boschit käy, minulta saa 5 uutta relettä ::).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2014, 23:50:04 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

akx

  • Viestejä: 83
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #11 : Elokuu 05, 2014, 06:13:54 ap »
Kiitos kuvallisesta ohjeesta, edistää tehokkaasti tällaisen sähköuunon ymmärrystä. Asiallisesti, hyvä selitys "releketjun" toiminnasta. Jos releet ovat ns. tarpeettomia, palataan asiaan eemelitse.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #12 : Elokuu 05, 2014, 15:50:17 ip »
Olen jo pitkään ihmetellyt tuota rele&sulakerimaa. Moottoripyörässä, veden ja kuran saavutettavissa ja ihan tavallinen kuivan tilan komponentti. Ilmeisesti on halvin, mitä on ollut myynnissä...
Kannattaa tarkistaa ja "huoltaa" tuo aina öljynvaihdon yhteydessä: Valumisen aikana kerran-pari jokainen rele&sulake irti ja pruuttaus kontaktispraylla. Eipä tarvitse sitten lauantai-iltana Perä-Metsälän kylän laidalla...
Ja samalla kannattaa tarkistaa sivujalan kytkimen kunto. Se haitarikumi saattaa olla rikki. Itsevulk. teipillä hartaasti rullaten uusi päällys.



Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #13 : Elokuu 05, 2014, 20:56:42 ip »
Lainaus
Joku moottorin pyörimistä haisteleva anturi
Sotken nyt selvää (?) asiaa lisää. Kun yleisellä tasolla oman lehmän paimentamiseksi tutkailen lataussäätimen (jännite, sulakkeiden & releiden ylimenovastus) asioita tuli vastaan yksi tarina missä jännitteen lasku (lataussäädin) johti siihen että ruiskusuuttimet antoivat vähemmän tavaraa läpi kun oli tarpeen. Marellin 15M ecu ei osaa tätä kompensoida, niin kuin jotkut toiset, oltiin mieltä. Mikä on jännite kun on kierroksia ja kaikki normaali kulutus (valot) päällä? Ducati -säätimen pitäisi pukata yli 14V, alle 15.

Toisena tuli mieleen se nokka-akselilla olevia hampaita laskeva anturi, joka kertoo asioita eculle (kampiakselin tarkka asento, kierrosluku yms.), siinä vasemman sylinterin juurella, öljynpaineanturin lähellä. Puhtaus, välimatka hammaspyörään? Tämä on se anturi, joka pyrkii mieluusti vuotamaan öljyä kuumana. On oltava ensin O-rengas (moottorin urassa), sitten sovitelevyt ja varmuudeksi hitusen tiivisteainetta joka välissä. Paikka, josta Motomatti sanoi yhdellä katseella minulle Italossa että ”sulla on O-rengas väärässä välissä” (vuoto). Ja niin oli. Työntömitan avulla voi mittailla että välys on oikeilla haminoilla (kuva) kun kaikki on paikallaan. Ei kai se yleensä itsestään muutu mutta puhdistaa voi ja tarkistaa (oliko niin että metallipölyä voi kertyä siihen päähän). Lainaan lisää Motomattia: ”nuo asentoanturit vanhetessaan huononevat ja hammaslukutaito niiltä heikkenee. Välys triggeripyörään on oltava annetuissa rajoissa tai tulee epämääräistä käyntiä.”
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2014, 21:56:57 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

akx

  • Viestejä: 83
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #14 : Elokuu 25, 2014, 18:39:32 ip »
Asia on vähän kerrallaan edennyt ja vaihtuneita ovat:
- tulpanjohdot
- tulpanhatut
- tulpat
- polttoaineletkua (muutama väli)
- parit releet
- pumppuakin (inhottavasti sirisevä) yritin vaihtaa, kunnes totesin vanha ja uusi käsissäni, että oli englesmanni toimittanut väärin (siitä lisää toisella kertaa...)
=> ilman vaikutusta
Joten, tarkistin lopulta sen seisontatuen kytkimen:
- kumisessa suojakuoressa oli reikä (sopivasti sen muovisen koristesuojan piilottamana)
- liittimet sinisiksi hapettuneet
- puhdistus, suojakuoren paikkateippaus - ja ensilenkin jälkeen häiriö (ajoittainen katkonta) oli jokseenkin hävinnyt. Pari kertaa yskäisi, mutta saattoi olla muista syistä. Hyvältä vaikuttaa, ja taidanpa vielä joku päivä koettaa oliko se pc sittenkään rikki.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2014, 21:39:01 ip kirjoittanut akx »