Kirjoittaja Aihe: käyntiongelmaa kiihdytyksessä  (Luettu 20985 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #15 : Elokuu 25, 2014, 20:33:19 ip »
Yksi mainitsematon ja melko huomaamaton erikoisia vaivoja aiheuttava vika löytyy sähköisestä bensiinihanasta. Vaikka se ei sähköisesti aukeaisi jaksaa polttoainepumppu tuottaa paine-eroa sen verran että tankissa oleva ilmanpaine jaksaa hieman avata bensiinihanaa ja pumppu saa bensaa mutta ei tee tarpeeksi painetta. Jotkin pumput alkavat pitämään melua itsestään sirisemällä tai jopa ulvomalla ääneen. Olen noita polttoainehanoja korjaillut puolen tusinaa viime vuosina. Yhden viikko sitten. Tosin omistaja oli jo ehtinyt ostamaan ja asentamaan uuden Bosch-pumpun (n. 150€) alkuperäisen tilalle jolla luuli vian korjaantuneen. Vaan ei ollut. Tankin reunan alla on punaisella merkitty kaksinapainen liitin. Sen napoihin toisen maadoittamalla ja syöttämällä toiseen akkujännitteen voi tutkia vetääkö sen käämi. Käämi/karaosa on irrotettavissa ilman että hanan yläosaa irrottaa. Karassa on pieni O-rengas. Se irtoaa ja hukkuu helposti. Uusi hana maksaa noin 100€. Uusiksi menee jos käämi on rikki mutta jos on johtimet poikki niin voi olla korjattavissa. Tankki kannattaa tyhjentää ennen hanan purkuoperaatiota.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #16 : Elokuu 27, 2014, 12:34:14 ip »
Kun saan soittoja/sähköpostia/henkilökohtaista yhteydenottoa siitä kun pyörä ei toimi on ensimmäinen esitys että ECU taitaa olla rikki. Hyvin harvoin on rikki on kokemuspohjainen tieto. Kun on "näkymättömiä" ongelmia pyörässä kannattaa pitää mielessä että tavallisimmat viat ovat edelleenkin ne tavallisimmat viat eli sähkön kulku komponenteille, polttoaineen puute/rajoittunut saatavuus, akussa liian vähän virtaa tai kuljettajan tekemä virhe. Tappokatkaisimen päällä olo tai sivuseisontatuen ala-asento on hyvin yleinen "ongelma" kun ei käynnisty.

Pitää lähteä siitä että moottori vaatii vain neljää perusasiaa käydäkseen: polttoaine, ilma, kipinä ja puristus. Kun nämä asiat ovat kohdallaan on melko varmaa että moottori käy.

Nykypyörissäkin pitää katsoa vianetsintää alettaessa onko tankissa polttoainetta (nimenomaan kyseiseen moottoriin tarkoitettua laatua) ja virtaako se suuttimille asti paineellisena ja onko akussa virtaa että käynnistys ja sytytys olisi mahdollista.

Itse pyörässä voi kuitenkin olla vikasietotiloja kuten uudemmissa ECUissa päälle menevä "Limp Home"-toiminto. Sen lisäksi jo aiemmin selittämäni paine-erolla osittain aukeava polttoainehana joka sallii hitaan ajamisen. Jos pyörä nykii voimakkaasti tai tuntuun "väsyvän" kun yritetään ajaa kovempaa on syytä olettaa että jokin vika vaivaa ja mahdollinen suojatoiminto on kytkeytynyt päälle. Yrittäminen ajaa väkisin joko pahentaa vikaa tai tuhoaa jonkin komponentin. Hiljalleen voi ajaa jos moottori käy edes jotenkin.

Vianetsinnälle ominaista on tuntea kyseisen laitteen rakenteet ja toiminnot ja loogisen ajattelun perusteella paikantaa vika. Joskus viat vain kummittelevat kuten polttoanejärjestemän vika voi tuntuakin sytytysvialta. Se tekee vianetsinnästä astetta haastavamman. Silloin kannattaa edelleenkin lähteä siitä olettamuksesta että vika on yksinkertainen ja tarkistaa yksinkertaiset helposti tarkistettavat asiat ensin pois alta. Sulakkeet ja niiden kytkennät, releiden toiminta ja kytkennät ja johdinliittimet ovat helppoja tutkia ja eliminoida niissä ilmenevät häiriöt ja viat. Samoin kuin polttoaineenkin perille meno.

On hyvin epätodennäköistä että esimerkikisi kaksi samanlaista relettä ovat yhtä aikaa rikki. Jos epäilee että vika on releessä niin voi korvata sen samassa relepaneelissa olevalla samanlaisella releellä ja siten todeta alkoiko järjestemä toimimaan. Jos ei alkanut toimimaan niin vikaa pitää etsiä muualta.

Jos taas sulake on palanut niin pitää etsiä syytä siihen miksi sulake on palanut. Sulake kun kertoo palamisellaan että sen suojaamassa järjestelmässä on vika tai on ollut vika. Alkuperäisen sulakkeen korvaaminen isommalla on helposti syynä isompaan ongelmaan.

Jos vika ilmenee omatoimisen huollon, korjauksen tai pesun jälkeen on syytä miettiä mitähän tuli tehtyä ja mennä takautuvassa järjestyksessä takaisinpäin omia jälkiään.

Tyypillisiä tielle jättäviä vikoja ovat vaijeriviat. Esimerkiksi kaasuvaijeri on katkennut. Sen voi korjata paikan päällä jos on varavaijeri tai korjaussarja mukana. Jos ei itse osaa eikä ole edes työvälineitä niin joku muu voi osata ja omata apuvälineitä. Rengasrikkoonkin voi varautua paukkupullolla niin voi päästä pois tieltä ainakin levikkeelle tai jopa korjaamolle asti.


ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #17 : Elokuu 27, 2014, 15:43:33 ip »
Nykyisin (uudella pa-suodattimella sekä gates uppoletkulla) Nevadani pa-säiliöstä kuuluu pumpun kiljaisu kylmänä aamun ensikäynnistyksellä. Ei kuulunut aiemmin, eikä kuulu toista kertaa saman päivän aikana. Mikähän kukko sinne on pesinyt ? Kaikki toimii normaalisti ja olen alkanut pitää sitä vain uutena ominaisuutena. Tässä ei tietääkseni ole ko. bensahanaa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #18 : Elokuu 27, 2014, 23:44:43 ip »
Tankin sisäisen pa-pumpun omaavissa kulkimissa ei ole erikseen pa-hanaa. Ilma aiheuttaa kummallisia ääniä kun paine nousee. Yleensä tankin sisäpuoliset komponentit ovat olleet hyvinkin hiljaisia. Pitkän seisonnan jälkeen voi olla hyväksi naksauttaa pari kertaa tappokatkaisimella tai virta-avaimella virrat pois ja päälle että järjestelmä saavuttaa käyttöpaineensa ja ilmaantuu.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #19 : Elokuu 27, 2014, 23:56:36 ip »
Näin minäkin teen, kun talven aikana käynnistän talven aikana muutamia kertoja ruiskun pumppua silloin tällöin .
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #20 : Elokuu 29, 2014, 19:40:02 ip »
Tankin ulkopuolisen bensapumpun korvaaja on numeroltaan: Bosch 0 580 464 070
Virran kulutus vain 6,5A. Saa myös Walbro-merkillä. Biltemaltakin saa. Itse olen laittanut jälkimmäisiä hyvin kokemuksin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Ilmapolttoaine/Polttoainepumppu/Polttoainepumppu-52250/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #21 : Elokuu 29, 2014, 20:01:09 ip »
Serkun 300+heppaisessa autossa oli noita biltemalaisia pari vierekkäin. Hyvin toimi, myös viinalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #22 : Elokuu 29, 2014, 20:08:41 ip »
Tuossa biltemalaisessa on myös yksi ominaisuus jota Boschissa on vähemmän: melkomoinen virtasyöppö. Mutta ei se haittaa jos on sähkövoimaa...

Targa 2

  • Viestejä: 108
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #23 : Elokuu 29, 2014, 22:04:34 ip »
Noihin motomatin peräänkuuluttamiin yksinkertaisiin vianetsintä juttuihin voisi sähkötoimisen polttoainehanan osalta todeta että riittänee että irrottaa polttoaineletkun hanasta ja laittaa virran päälle (tappokytkin ON asennossa) jolloin polttoaineen pitäisi juosta. Tietysti sähkömiehet tekevät asiat toisin. On tuota tullut tahattomastikin kokeiltua ;)

akx

  • Viestejä: 83
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #24 : Syyskuu 04, 2014, 20:44:40 ip »
Vähäpätöisiä murheita.... mutta jatkanpahan aloittamaani ketjua. Palasin pyörän kimppuun, kun englesmannin tällä kertaa oikean mallinen pumppu lopultakin saapui. Tein samalla MM:n ehdottaman testin - ilman tulosta. Epäilin maalisia surrilankojani ja huonoa kosketusta. Koetin toistakin eli "maallikon vahinkotestiä" - ei pisaraakaan. Hieman siinä asettelin hanan johtoja - ja toinen napsahti irti. Varmaan kuoren varassa viime ajat. Alkaako selvitä!? Johdon korjaamisen tutkiminen jäi toiseen kertaan, koska tankki on liki täysi ja sopivia astioita ei ole tarpeeksi. Pitää kai lisäkannujen ohella varata uusi liitin vastakappaleineen ja liitostyökaluineen, esim. motonetistä. Vai joko vaihtaisi mekaaniseen (SD:llä 17€), josta lueskelin kokemuksia maailmalta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #25 : Syyskuu 04, 2014, 20:59:09 ip »
Käsikäyttöisessä hanassa on vaaransa: pumppu pyörähtää helposti kuivana ja vetää mahdollisesti letkut lyttyyn jos unohtaa hanan avata. Jos haluat ajaa liki välittömästi niin ota hanan alaosa irti yläosastaan ja tilki avoin reikä siksi aikaa sormella kun irrotat hanan karan päässä olevan O-renkaan. Älä hukkaa sitä. Voi olla vaikea löytää samanlaista. Operaation lopuksi laita hanan alaosa takaisin paikalleen. Kun O-rengas on poissa niin hana on koko ajan auki ja ajaminen sujuu taas.
Näin on tultu joskus reissusta kotiin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #26 : Syyskuu 04, 2014, 21:37:04 ip »
Lainaus
mekaaniseen (SD:llä 17€)
Tuon ikäisen Calin tankissa on kai joku pikkuruuvi pohjaroppuna alapinnassa, josta tankin voi tyhjentää (itse aikanaan koetin täyttökorkin kautta - ei saa ihan tyhjäksi). Minulla on tuo S-D:n mekaaninen hana V11 tankissa (oli mekaaninen myös alun perin). On selvästi "halpatuote", jengat, toimivuus, pyrkii ruostumaan. Ehkä ei kannata halvinta ostaa...
V11 - it defines you.

akx

  • Viestejä: 83
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #27 : Syyskuu 04, 2014, 21:58:16 ip »
Pohjalle jää aina jotakin. Viimeksi keväällä oli samassa tilanteessa, kun puolitäysi tankki kyljellään kasteli alleen - ja paikallistin alapinnalta kaksikin vuotokohtaa. Suoralta pelliltä! Pakkeloin Paddiingilla, mitä varten tankki piti saada "täysin" tyhjäksi. Vuoto lakkasi. Palaten aiheeseen, vaihtoehtoisen mekaanisen hankkimiseen pitäisi tietää tarkasti jengat. Ja ulkomaan keskusteluissa tuntuivat pitävän jatkuvasti auki. Herää kysymys: miksi sähköinen? 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #28 : Syyskuu 05, 2014, 07:22:55 ap »
Kait sen hanan muistaisi avata. Jos ei muuten, niin laittaa muistilapun mittariin:"Muista hanat!"


..joka toki on vanha sananmuunnos
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: käyntiongelmaa kiihdytyksessä
« Vastaus #29 : Syyskuu 05, 2014, 09:39:19 ap »
Tilasin Heinon kautta mekaanisen hanan siltä varalta, että sähköinen menee korjauskelvottomaan kuntoon. Jos joudun ottamaan sen käyttöön, avaan sen keväällä ja suljen syksyllä. Ruiskusysteemissä ei ole uimurin neulaa, jonka kautta bensa pääsisi valumaan, kun hana unohtuu aukiasentoon.
Forza Moto Guzzi!