Kun saan soittoja/sähköpostia/henkilökohtaista yhteydenottoa siitä kun pyörä ei toimi on ensimmäinen esitys että ECU taitaa olla rikki. Hyvin harvoin on rikki on kokemuspohjainen tieto. Kun on "näkymättömiä" ongelmia pyörässä kannattaa pitää mielessä että tavallisimmat viat ovat edelleenkin ne tavallisimmat viat eli sähkön kulku komponenteille, polttoaineen puute/rajoittunut saatavuus, akussa liian vähän virtaa tai kuljettajan tekemä virhe. Tappokatkaisimen päällä olo tai sivuseisontatuen ala-asento on hyvin yleinen "ongelma" kun ei käynnisty.
Pitää lähteä siitä että moottori vaatii vain neljää perusasiaa käydäkseen: polttoaine, ilma, kipinä ja puristus. Kun nämä asiat ovat kohdallaan on melko varmaa että moottori käy.
Nykypyörissäkin pitää katsoa vianetsintää alettaessa onko tankissa polttoainetta (nimenomaan kyseiseen moottoriin tarkoitettua laatua) ja virtaako se suuttimille asti paineellisena ja onko akussa virtaa että käynnistys ja sytytys olisi mahdollista.
Itse pyörässä voi kuitenkin olla vikasietotiloja kuten uudemmissa ECUissa päälle menevä "Limp Home"-toiminto. Sen lisäksi jo aiemmin selittämäni paine-erolla osittain aukeava polttoainehana joka sallii hitaan ajamisen. Jos pyörä nykii voimakkaasti tai tuntuun "väsyvän" kun yritetään ajaa kovempaa on syytä olettaa että jokin vika vaivaa ja mahdollinen suojatoiminto on kytkeytynyt päälle. Yrittäminen ajaa väkisin joko pahentaa vikaa tai tuhoaa jonkin komponentin. Hiljalleen voi ajaa jos moottori käy edes jotenkin.
Vianetsinnälle ominaista on tuntea kyseisen laitteen rakenteet ja toiminnot ja loogisen ajattelun perusteella paikantaa vika. Joskus viat vain kummittelevat kuten polttoanejärjestemän vika voi tuntuakin sytytysvialta. Se tekee vianetsinnästä astetta haastavamman. Silloin kannattaa edelleenkin lähteä siitä olettamuksesta että vika on yksinkertainen ja tarkistaa yksinkertaiset helposti tarkistettavat asiat ensin pois alta. Sulakkeet ja niiden kytkennät, releiden toiminta ja kytkennät ja johdinliittimet ovat helppoja tutkia ja eliminoida niissä ilmenevät häiriöt ja viat. Samoin kuin polttoaineenkin perille meno.
On hyvin epätodennäköistä että esimerkikisi kaksi samanlaista relettä ovat yhtä aikaa rikki. Jos epäilee että vika on releessä niin voi korvata sen samassa relepaneelissa olevalla samanlaisella releellä ja siten todeta alkoiko järjestemä toimimaan. Jos ei alkanut toimimaan niin vikaa pitää etsiä muualta.
Jos taas sulake on palanut niin pitää etsiä syytä siihen miksi sulake on palanut. Sulake kun kertoo palamisellaan että sen suojaamassa järjestelmässä on vika tai on ollut vika. Alkuperäisen sulakkeen korvaaminen isommalla on helposti syynä isompaan ongelmaan.
Jos vika ilmenee omatoimisen huollon, korjauksen tai pesun jälkeen on syytä miettiä mitähän tuli tehtyä ja mennä takautuvassa järjestyksessä takaisinpäin omia jälkiään.
Tyypillisiä tielle jättäviä vikoja ovat vaijeriviat. Esimerkiksi kaasuvaijeri on katkennut. Sen voi korjata paikan päällä jos on varavaijeri tai korjaussarja mukana. Jos ei itse osaa eikä ole edes työvälineitä niin joku muu voi osata ja omata apuvälineitä. Rengasrikkoonkin voi varautua paukkupullolla niin voi päästä pois tieltä ainakin levikkeelle tai jopa korjaamolle asti.