Kirjoittaja Aihe: Moottorirata  (Luettu 188271 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Moottorirata
« Vastaus #60 : Elokuu 31, 2015, 18:09:55 ip »
Jokohan sen Messukylän hengiltäkaatujan pyörä on sinne asti kulkeutunut?
Tarinan (Shellin baarin tietäjien) mukaan uhri ohitti pyörällään mopoautoa mutkassa eikä saanut palattua omalle kaistalleen vaan tömäytti bussin nokkaan. Pyörä oli Moto Guzzi mutta tietäjät eivät tienneet mallia. Kuljettaja oli noin 20v.

Tuo AVK:n Jackal ei ole kovin kovia kokenut ja näyttää keikahtaneen vain kyljelleen alhaisesta vauhdista. Ei siis ole ylläolevan uutisen kolaripyörä ilmeisestikään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #61 : Elokuu 31, 2015, 18:27:58 ip »
Camnille;  jos sait pohjattua kallistamalla, on sun ajoasennossa korjattavaa. Persaus irti penkistä ja yläkroppa sisäkurviin. Saat vietyä pyörää pystymmässä kaarteen läpi. Sportti on kuitenkin varustettu aika reiluilla kallistusvaroilla. Jackalia on turha kallistaa liikaa, piirtää asfalttiin alumiinia aika helposti. Roikkumisella saanut aika hyvin kuriin. Ja töppösen kärkeä tulee käytettyä feelerinä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Moottorirata
« Vastaus #62 : Elokuu 31, 2015, 19:52:38 ip »
Missä mutkassa tapahtui? Siellähän on pari reikää keskellä mutkaa, jotka voi myös aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita. Ittellä kan BB1:llä ajaessa kuluu ajosaappaat ja jalkatapit, mutta muut osat eivät ole vielä osuneet tonttiin. Pitäisi siirtää jalat taaemmas ja ylemmäs, sekä asentaa cliponit.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Moottorirata
« Vastaus #63 : Elokuu 31, 2015, 20:06:42 ip »
Mikä oli tuo vipuvarsi - oliko se vieläkin sivujalka vaikka olit rälläköinyt?
Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Moottorirata
« Vastaus #64 : Elokuu 31, 2015, 20:17:51 ip »
Centaurossa alkuperäisasemassaan olleilla jalkatapeilla ajaessa otti tapit asfalttiin useimmissa kurveissa. Siksi siirsin tapit ylemmäs ja taemmas niin saappaan kärjet ulkosivuistaan alkoivat kulumaan mutta vauhti parani huomattavasti. Sittemmin muutin pyörän ulkonäköä ja muunmuassa istumakohtaa. Se ei tehnyt hyvää muulle kuin ajoasennolle ja kenties ulkonäölle mutta paino etupyörällä ei ole enää sama kuin alkuperäisrakenteessa vaikka takapyörän sijainti runkoon nähden on alempana. Ero ei ole iso mutta sen huomaa kaarteeseen mennessä. Mutta mikään ei tunnu enää raapivan asfalttiin niillä kallistuksilla kuin joskus 15 vuotta sitten olin sillä viimeksi radalla kanttaamassa. Silloinkin Motoparkissa oli monttuja jotka piti tietää.

Jousituksen korkeus on varsin merkittävä seikka kaarreajossa: jos se joustaa pelkästään siitä syystä että kaarteessa vaikuttava painovoima painaa jousitusta kasaan niin kallistusvara pienenee merkittävästi eikä tarvita paljoa kun raudat on maassa ja kohta ollaan pientareella.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #65 : Elokuu 31, 2015, 21:02:35 ip »
Lainaus
Missä mutkassa tapahtui
Tällä ei mielestäni ole merkitystä. Vauhti oli niin hiljainen, kunhan nyt vaan kallistin siinä uskossa että mikään ei voi ottaa kiinni.
Lainaus
Mikä oli tuo vipuvarsi
Se jalka. Sen olen saanut raapaisemaan joka kerta kun olen radalla ollut. Konsensus taisi olla että itse asiassa se etupää jalasta, joka on öljypohjassa kiinni, nappasi ratkaisevasti rataan.
Lainaus
Jousituksen korkeus on varsin merkittävä seikka kaarreajossa
Täällä on myös paljon itseaiheutettua. Kun ohje on ollut etupään keveyteen: ”painoa eteen”, on etuiskarit läpi niin paljon kuin teknisesti on mahdollista. Lisäksi jousien esijännitys niin että ollaan hieman alhaalla, jouset alkuperäisiä jäykemmät. Takapää puolestaan hieman normaalia ylempänä. Hieman on etupää rauhoittunut, normiajossa mutkateillä on mennyt mukavasti. Myöskin sisäänjousto on normiajon mukavuuteen säädetty, toisaalta niin jäykkä kuin mahdollista ilman että lyö käsille. Mutta se ei kai vaikuta mutkassa, kun painevoima kertyy tasaisesti, ei ”iskien” kuten röykyissä. Pakkohan sen jousituksen on painua kasaan kun voimat ovat niin suuret, pyörä >200 kg ja ukko kamppeineen 100 kg.

Kuvassa koetan muinoin opetella toisella kankulla istumista ettei tarvitse kallistaa niin paljon (silloin oli vielä pappatanko) ja raapaisukohta merkittynä.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2015, 20:31:05 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Moottorirata
« Vastaus #66 : Elokuu 31, 2015, 21:07:01 ip »
Jousituksen korkeus on varsin merkittävä seikka kaarreajossa: jos se joustaa pelkästään siitä syystä että kaarteessa vaikuttava painovoima painaa jousitusta kasaan niin kallistusvara pienenee merkittävästi eikä tarvita paljoa kun raudat on maassa ja kohta ollaan pientareella.

Painuuhan se jousitus kaarreajossa kasaan, ihan väkisin kun joutuu kallistamaan. Laskin käteen, niin alkaa hahmottua. Silloin kun pyörä ja kuski ovat 45 astetta kallistuneina kaarteessa, vaikuttaa yhdistelmään
sen painopisteen ja renkaiden kosketuskohdan kautta kulkevalla suoralla painovoima, mikä on neliöjuuri
 2 kertaa g.
Eli jos kuski ja pyörä painavat yhdessä vaikkapa 330kg, kaarteessa 45 astetta kallellaan vaikuttaa jousitukseen
462 kg kuorma.
Se paljonko etu- ja takajousitus painuvat riippuu sitten painonjakautumasta tapahtumahetkellä.
Samasta syystä saattaa tulla pyörän ohjautumiseen selviä muutoksia kun g-voima alkaa vaikuttaa.
Samainen g-voima vaikuttaa myös kuskiin ja voi saada tämän ohjaamaan pyörää tiedostamattaan väärin.
Näin käy ainakin minulle mutta ei enää haittaa pahasti kun sen tiedostaa.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Moottorirata
« Vastaus #67 : Elokuu 31, 2015, 21:15:43 ip »
Mitä pystymmässä pyörä menee kaarteessa sitä vähemmän jouset painuvat g-voiman vaikutuksesta. Kuljettaja voi pelata painuman suhteen siirtymällä sisäkaarteen puolelle. Myös pyörän ja kuljettajan keskinäsellä kokonaispainopisteen sijainnilla ja korkeudella on merkitystä siihen paljonko pitää kallistaa.

Ratasäätöinen jousitus ei ole useinkaan kovin ystävällisen tuntuinen kuljettajan mukavuuden kannalta. Pääasia on vain pitää renkaat kiinni asfaltissa eikä helliä kuljettajan ahteria.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Moottorirata
« Vastaus #68 : Elokuu 31, 2015, 21:37:22 ip »
Tuossa kuvassa missä näkyy ajoasento, näkyy myös ongelma. Yläkroppa kiertynyt ulos kaarteesta. Enemmän päätä ja yläroppaa sisäkurviin. Silloin ei tarvi kantata läheskään niin paljoa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #69 : Elokuu 31, 2015, 21:39:50 ip »
Mitä tuohon Centauron jalkatappiasiaan tulee, ei tarvitse ajaa kovaa tai kallistaa paljoa. Vakiona todella lähellä kustomin maavaraa tappeineen. Myös ajoasento on kustomimainen. Kyllä silläkin radalla kovaa voisi ajaa. Ajoasento toki näyttää lähes yhtä pöljältä, kuin omassani. Ja ihan oikeasti tuon Calin kanssa sai painia hikeen asti, ennen kuin  kaikki loksahteli paikalleen. Nyt siihen on jo tottunut, nii  ajaminen on  aika helppoa. Ratapäivinä, kun on heti perään koettanut muita pyöriä, on sitten taas ollut ajaminen hukassa..
Tutustuminen ajokalustoon ja toistoja. Sillä se menee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #70 : Elokuu 31, 2015, 21:41:09 ip »
Lainaus
näkyy myös ongelma
Yhtään en tiedä miten lienen mennyt, tuo kuva on 4v vanha ja tarkoitus oli näyttää se jalan kohta. Nyt on alkuperäiset clip-on tangot ja olen istunut visusti keskellä. Mutta ajotaidoista ja säädöistä kaikki on kiinni, se on selvää.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #71 : Elokuu 31, 2015, 21:43:21 ip »
Tuossa kuvassa lienee Alan Cathcartilta apinoitu ajoasento. Hänen tapansa ottaa lehtikuva on tuo. Pyörä äärimmäisen kallellaan ja ukko jäpittää väärään suuntaan. Asento on todella perseestä. Tuolla konstin pääsee asfalttiin, kun nopeutta nostaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Moottorirata
« Vastaus #72 : Elokuu 31, 2015, 22:02:43 ip »
Lainaus
näkyy myös ongelma
Yhtään en tiedä miten lienen mennyt, tuo kuva on 4v vanha ja tarkoitus oli näyttää se jalan kohta. Nyt on alkuperäiset clip-on tangot ja olen istunut visusti keskellä. Mutta ajotaidoista ja säädöistä kaikki on kiinni, se on selvää.

Samaa ongelmaa oli minullakin, mutta sain orgin koulutuksessa hyvää(suoraa) palautetta. Ajoasento väärä, liian pysty, paino käsillä, painopiste liian vähän sisäkurvissa, liian paljon liikuin penkissä turhaan jne. Siitä sitten kouluttajan opastuksella opettelemaan ja olihan vaikeeta! Miten opettelet 30v. ajan väärin ajetun ajoasennon pois. Sitä joutuu harjoittelee joka päivä ja koko ajan, eikä vieläkään pysy koko aikaa kunnossa. Mutta sitten kun oppii, niin ne turhat rautojen raapimiset jää pois ja kaarrenopeus nousee huomattavasti. Itsellä on yksi tuttu mutkapätkä, jota ajan satoja kertoja vuodessa ja tuon ajoasento-opetuksen ansiosta olen kyennyt nostamaan kaarrenopeutta lähes 20kmh. Suosittelen näitä koulutuksia kaikille, jälkikäteen on tuntunut hölmöltä miten on voinut tehdä ihan perus virheitä ja paljon.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Moottorirata
« Vastaus #73 : Elokuu 31, 2015, 22:09:13 ip »
Täytyy vielä tarkentaa, että en kuvittele olevani hyvä kuski, kaukana siitä. Noi koulutukset vaan avaa silmät näkemään ja ymmärtämään ajotekniikkaa.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Moottorirata
« Vastaus #74 : Elokuu 31, 2015, 22:30:05 ip »


Kuvassa Guzzi, Buell, Aprilia, Triumph - ei ihan yleisimpiä merkkejä:


Oli muuten japanilaiset vähemmistöä, paikalla oli lisäksi MV mikä liputettiin melun takia pois. Sekä Bemu
mikä piirsi hienosti mustaa radan pintaan kun lähdettiin mutkasta. Käviköhän Ducati lainkaan radalla? Paikalla oli myös joukko KTM Cup kilpureita, vaikuttivat mielenkiintoisilta.
Pyörämerkkien valintaan liittyen oli päivän paras kommentti että, eihän täällä nyt kehtaa japsilla ajaa lainkaan ;D.
Pitänee laittaa renkaat tilaten, jos vaikka käytäisiin vielä koittamassa uudestaan, vähän paremmalla ajatuksella.
Sohc van Helmi.