Jousituksen korkeus on varsin merkittävä seikka kaarreajossa: jos se joustaa pelkästään siitä syystä että kaarteessa vaikuttava painovoima painaa jousitusta kasaan niin kallistusvara pienenee merkittävästi eikä tarvita paljoa kun raudat on maassa ja kohta ollaan pientareella.
Painuuhan se jousitus kaarreajossa kasaan, ihan väkisin kun joutuu kallistamaan. Laskin käteen, niin alkaa hahmottua. Silloin kun pyörä ja kuski ovat 45 astetta kallistuneina kaarteessa, vaikuttaa yhdistelmään
sen painopisteen ja renkaiden kosketuskohdan kautta kulkevalla suoralla painovoima, mikä on neliöjuuri
2 kertaa g.
Eli jos kuski ja pyörä painavat yhdessä vaikkapa 330kg, kaarteessa 45 astetta kallellaan vaikuttaa jousitukseen
462 kg kuorma.
Se paljonko etu- ja takajousitus painuvat riippuu sitten painonjakautumasta tapahtumahetkellä.
Samasta syystä saattaa tulla pyörän ohjautumiseen selviä muutoksia kun g-voima alkaa vaikuttaa.
Samainen g-voima vaikuttaa myös kuskiin ja voi saada tämän ohjaamaan pyörää tiedostamattaan väärin.
Näin käy ainakin minulle mutta ei enää haittaa pahasti kun sen tiedostaa.