Se oli vissiin sitä MY16-aikaa?
Mistä sitten johtuu että pienvalmistajan, kuten Guzzi, laitteisiin rakennetaan kaikenlaista speciaalia ja tehdään pitkälle menevää säätötoimintaa kotikoneilla, jne rakentelua. Luulisi että johonkin suurvalmistajan merkkiin olisi paljon suurempi kiinnostus moottorionhjauksen muokkaamiseen tai merkkien levinneisyyden suhteen muokkaajia olisi joka kylässä? Eikös itämaisten tai amerikkalaisten pyörien elektroniikka ole yhtälailla ihmisten tekemiä? Vai onko ne niin hyviä että ei ole tarvetta lainkaan puuttua?
Tämä lienee nyt jonkinasteinen virhekäsitys että vain Guzzien roplaaminen vaikkapa noiden ohjelmien osalta olisi jotenkin erityisen pitkälle vietyä ? Kannattaa vilkaista vaikka tänne :
http://ecuhacking.activeboard.com/Tuolla siis siis ohjelmoidaan kevyemmällä ja raskaammalla kädellä esim. Suzukeja. Ja kyllä on pakko todeta että niiden ohjelmat ja kartastot ovat kyllä jo tehtaalta lähtöisin todella hyviä mutta jos pyöriä muokataan esimerkiksi huippunopeuskisoja (Hayabusat) varten niin ohjelmointia luonnollisesti tarvitaan. Ehkä guzzeissa on tehtaan jäljiltä vähän enemmän hiottavaa kuin noissa ja siksi motivaatiota on useammilla omistajilla keskimäärin kuin noiden muiden merkkien kohdalla ?
Tässä ropeloidaan 2009 Suzuki Hayabusan koneella varustettua B-Kingiä :
http://v2tre.wordpress.com/2009/10/13/b-king-ecu-luiettu-kohta-flashataan/ Tuosta ECU:sta todettakoon että siellä oli sytty-polttoaine-lambda target-rajoitetut/rajoittamat kartat joka vaihteelle ja lisäksi moottorinohjaus siirtyili sujuvasti edestakaisin ns. ilmamäärämittausperusteisesta säädöstä rpm x kaasunasento-perusteiseen säätöön aina tilanteen mukaan. Lisäksi ohjainyksiköstä löytyi itsestään valmius quickshifterille sekä luistonestoille. Loota ohjaa myös imukanavien ja pakokanavien läppiä yms. Eli aika kehittynyt boksi mielestäni tuollaisessa peruspyörässä !
Tuon Suzukin säätelykokemus yhden kesän perusteella oli että lopulta palattiin vakiosäätöihin, koska ne olivat ajettavuudeltaan paras kompromissi normaalikäyttöön. Lisäsäädöillä ja rajoitusten poistoilla tuli kyllä lisää tehoa mutta sitä oli sitten varsinkin pienillä vaihteilla jo liikaakin. 1-2-3 vaihteilla tehon rajoittaminen/hidastaminen oli ihan asiaa (
http://v2tre.wordpress.com/2009/07/26/ahvenisto-22-07-2009-3-2009/ ).
Näissä ECU-hommissa on ainakin allekirjoittaneelle kiinnostavaa se, että vaikka ei olisi hakemassa lisätehoa, niin kartastoilla voi vaikuttaa todella paljon pyörän ajettavuuteen ja luonteeseen juurikin siellä käyttökierroksilla. Kaasutinmoottoreissa tämä on paljon haastavampaa ja esimerkiksi erilaiset sytytyskartat eri vaihteille aika vaikeita toteuttaa.
Tää Pekan laittama oli kyllä hauska video :
https://www.youtube.com/watch?v=tcgwiKxO4okHyvää Isänpäivää kaikille !