Kirjoittaja Aihe: Moottorirata  (Luettu 100992 kertaa)

JuhaV

  • Vieras
Vs: Moottorirata
« Vastaus #30 : Marraskuu 08, 2014, 20:18:05 ip »
PS.Guzzin osalta asian voinee unohtaa: Miguel Galluzzi: "Moto Guzzi is not racing, its cruising... its for fun".[/size]

Pelko pois, Guzzien tekniikka säilynee lankapuhelintasolla vielä ainakin parikymmentä vuotta  ::)

v2Tre maaliskuu 2004 : http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/ecuandnokia.JPG

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Moottorirata
« Vastaus #31 : Marraskuu 08, 2014, 20:52:56 ip »
Se oli vissiin sitä MY16-aikaa?

Mistä sitten johtuu että pienvalmistajan, kuten Guzzi, laitteisiin rakennetaan kaikenlaista speciaalia ja tehdään pitkälle menevää säätötoimintaa kotikoneilla, jne rakentelua. Luulisi että johonkin suurvalmistajan merkkiin olisi paljon suurempi kiinnostus moottorionhjauksen muokkaamiseen tai merkkien levinneisyyden suhteen muokkaajia olisi joka kylässä? Eikös itämaisten tai amerikkalaisten pyörien elektroniikka ole yhtälailla ihmisten tekemiä? Vai onko ne niin hyviä että ei ole tarvetta lainkaan puuttua?

Camn

  • Viestejä: 2 567
Vs: Moottorirata
« Vastaus #32 : Marraskuu 08, 2014, 22:18:00 ip »
Lainaus
tarvitaanko tuota pyörää vielä ajamaan kuitenkin joku kuljettajakin
HeSa 8.11: ”Elektroniikka pitää kuljettajan hengissä”. Lorenzo unohti pyörän lähtöjärjestelmän päälle ja seuraavassa mutkassa lähti pyöränsä selästä kuin tykin suusta. Moto GP pyörä tunnistaa lähes kaikki liikkeet, järjestelmä ohjelmoidaan ennakkoon eri parametrien mukaan mutta jos suunnitelmasta poiketaan… Onhan se ongelmallista jos kuski tuumii että varikolle ja softa että tässä kohtaa aukeaa se pääsuora…

Lainaus
Guzzien tekniikka säilynee lankapuhelintasolla
Siihen nähden on tosiaan yllättävää jos moottorinohjaus on sitten ollut Guzzilla yleisesti ottaen modernia?  Nytkin Calissa sama Marellin 7SM ecu kun uudessa RSV4 RR:ssä (201hv/115Nm/180kg), arvelen.

Lainaus
pienvalmistajan, kuten Guzzi, laitteisiin rakennetaan kaikenlaista speciaalia
Sport 1100i=16M,PF3C. Johtuisiko siitä että Guzzeilla ajavia  - varsinkin jos mallinimessä on sana Sport -  ns. "viittovaa" sopivasti päästä ?  Siitä joukosta sitten saattaa löytyä muitakin päähänpinttymiä, kuten mittaus- ja säätötekniikan ja ohjelmoinnin harrastajia, moottoripyöriin liittyvien blogien pitäjiä ja sen sellaisia henkilöitä jotka ovat voineet jatkaa harrastustaan kansalaisluottamusta menettämättä lukemattomien Guzzistien iloksi ilman että kumitaksi on tullut ja hakenut pois.
V11 - it defines you.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Moottorirata
« Vastaus #33 : Marraskuu 09, 2014, 09:58:36 ap »
Se oli vissiin sitä MY16-aikaa?

Mistä sitten johtuu että pienvalmistajan, kuten Guzzi, laitteisiin rakennetaan kaikenlaista speciaalia ja tehdään pitkälle menevää säätötoimintaa kotikoneilla, jne rakentelua. Luulisi että johonkin suurvalmistajan merkkiin olisi paljon suurempi kiinnostus moottorionhjauksen muokkaamiseen tai merkkien levinneisyyden suhteen muokkaajia olisi joka kylässä? Eikös itämaisten tai amerikkalaisten pyörien elektroniikka ole yhtälailla ihmisten tekemiä? Vai onko ne niin hyviä että ei ole tarvetta lainkaan puuttua?

Tämä lienee nyt jonkinasteinen virhekäsitys että vain Guzzien roplaaminen vaikkapa noiden ohjelmien osalta olisi jotenkin erityisen pitkälle vietyä ? Kannattaa vilkaista vaikka tänne : http://ecuhacking.activeboard.com/

Tuolla siis siis ohjelmoidaan kevyemmällä ja raskaammalla kädellä esim. Suzukeja. Ja kyllä on pakko todeta että niiden ohjelmat ja kartastot ovat kyllä jo tehtaalta lähtöisin todella hyviä mutta jos pyöriä muokataan esimerkiksi huippunopeuskisoja (Hayabusat) varten niin ohjelmointia luonnollisesti tarvitaan. Ehkä guzzeissa on tehtaan jäljiltä vähän enemmän hiottavaa kuin noissa ja siksi motivaatiota on useammilla omistajilla keskimäärin kuin noiden muiden merkkien kohdalla  ?

Tässä ropeloidaan 2009 Suzuki Hayabusan koneella varustettua B-Kingiä : http://v2tre.wordpress.com/2009/10/13/b-king-ecu-luiettu-kohta-flashataan/

Tuosta ECU:sta todettakoon että siellä oli sytty-polttoaine-lambda target-rajoitetut/rajoittamat kartat joka vaihteelle ja lisäksi moottorinohjaus siirtyili sujuvasti edestakaisin ns. ilmamäärämittausperusteisesta säädöstä rpm x kaasunasento-perusteiseen säätöön aina tilanteen mukaan. Lisäksi ohjainyksiköstä löytyi itsestään valmius quickshifterille sekä luistonestoille. Loota ohjaa myös imukanavien ja pakokanavien läppiä yms. Eli aika kehittynyt boksi mielestäni tuollaisessa peruspyörässä !

Tuon Suzukin säätelykokemus yhden kesän perusteella oli että lopulta palattiin vakiosäätöihin, koska ne olivat ajettavuudeltaan paras kompromissi normaalikäyttöön. Lisäsäädöillä ja rajoitusten poistoilla tuli kyllä lisää tehoa mutta sitä oli sitten varsinkin pienillä vaihteilla jo liikaakin. 1-2-3 vaihteilla tehon rajoittaminen/hidastaminen oli ihan asiaa ( http://v2tre.wordpress.com/2009/07/26/ahvenisto-22-07-2009-3-2009/ ).

Näissä ECU-hommissa on ainakin allekirjoittaneelle kiinnostavaa se, että vaikka ei olisi hakemassa lisätehoa, niin kartastoilla voi vaikuttaa todella paljon pyörän ajettavuuteen ja luonteeseen juurikin siellä käyttökierroksilla. Kaasutinmoottoreissa tämä on paljon haastavampaa ja esimerkiksi erilaiset sytytyskartat eri vaihteille aika vaikeita toteuttaa.

Tää Pekan laittama oli kyllä hauska video : https://www.youtube.com/watch?v=tcgwiKxO4ok

Hyvää Isänpäivää kaikille !










kvlm

  • Viestejä: 371
Vs: Moottorirata
« Vastaus #34 : Marraskuu 09, 2014, 11:42:35 ap »
Tuon Suzukin säätelykokemus yhden kesän perusteella oli että lopulta palattiin vakiosäätöihin, koska ne olivat ajettavuudeltaan paras kompromissi normaalikäyttöön. Lisäsäädöillä ja rajoitusten poistoilla tuli kyllä lisää tehoa mutta sitä oli sitten varsinkin pienillä vaihteilla jo liikaakin. 1-2-3 vaihteilla tehon rajoittaminen/hidastaminen oli ihan asiaa ( http://v2tre.wordpress.com/2009/07/26/ahvenisto-22-07-2009-3-2009/ )


..niin ,- ne ovat jo hiottu tehtaalla sellaisiksi etteivät houkuta osaavaa harrastajaa kun jää roplaamisen antama tyydytys saavuttamatta  ;)

T:-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Moottorirata
« Vastaus #35 : Marraskuu 09, 2014, 12:22:55 ip »
Lainaus
https://www.youtube.com/watch?v=tcgwiKxO4ok

Meillä paikallisen kerhon pihamaalla/parkkialueella pidetään vuosittain osakilpailu noilla videon kaltaisilla minimotoilla oikein radalla eikä ajeta vain ympyrää. Viimekertaisesta kisasta lähti vain kaksi sairaalaan: molemmilla katkennut solisluu sekä lisäksi kylkiluu keuhkossa toisella. Kisan voitti muistaakseni 12v pikkukaveri.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Moottorirata
« Vastaus #36 : Marraskuu 09, 2014, 21:35:49 ip »
Kaatuahan voi vaikka rappusissa.

Mutta tuosta Suzukin boksista. Tuollaisen monikarttaisen aivon parantaminen vaatii käytännössä jarrupenkkiä ja rutkasti aikaa sekä mielikuvitusta. Yksikarttaista voi jollakin menestyksellä säätää persdynolla. Paras siitäkin tulisi oikeiden mittalaitteiden kanssa suoritetulla säätölaitteistolla.

Tuo gps-ohjaus kun ottaisi huomioon sääolot,  niin sittenhän olisi paketti amatöörille. Ikäänkuin Playstationin peli kaikilla tietokoneavusteilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Moottorirata
« Vastaus #37 : Marraskuu 09, 2014, 22:25:48 ip »
Taidan kääntyä Ikkalan kannalle: vanha kaasutin-California ja kohti auringonlaskua.


Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Moottorirata
« Vastaus #39 : Maaliskuu 13, 2015, 12:09:37 ip »
Hyvä Kouvola!

(MotoGP tulee KymiRing:lle?)

no, kunhan nyt tulis edes WorldSBK...

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Moottorirata
« Vastaus #40 : Maaliskuu 13, 2015, 13:02:10 ip »
Kunhan tulisi ensin se rata.

Camn

  • Viestejä: 2 567
Vs: Moottorirata
« Vastaus #41 : Kesäkuu 29, 2015, 22:42:58 ip »
Aika mestari tämä Niklas Ajo. Ja englanti taittuu vauhdilla... tuollaisista suomalaisista on helppo olla ylpeä. Meni vuoden paras sijoitus (8.) mutta tulipa vältettyä kaatuminen :).
https://www.youtube.com/watch?v=m_bIaupAeSE

Tässä Fenati kiroilee, hakkaa ja potkii Ajoa ja lopulta nappaa jotain irti niin että Ajon peli sammuu siihen...
https://www.youtube.com/watch?v=x7fep8y0X2w


V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 036
Vs: Moottorirata
« Vastaus #42 : Kesäkuu 30, 2015, 13:41:31 ip »
Hieno tilanteen pelastus.
Tulee mieleen rallihuumori, jossa 6-7kyt luvun taitteen urheilutoimittaja kirjoittaa:
" Volvo Amazon laskeutui hyppyristä hiukka sivuttain, perä kävi ojan pohjalla ja mentiin tien toiselle puolelle ylös tukkipinon päälle. Alas sieltä tultiin vielä vauhdilla, mutta pian tämän jälkeen kertoi kuljettaja menettäneensä ajoneuvon hallinnan. "
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Pekka

  • Viestejä: 2 106
Vs: Moottorirata
« Vastaus #43 : Elokuu 27, 2015, 00:48:58 ap »
Snip>>>Lainaus: Camn tuolla toisessa säikeessä
Jospa pääsis selkävaivojen puolesta radalle vielä ajelemaan
Tätä se on vaikea toteuttaa... Kylläpä olisi mukava tehdä Guzzi-isku johonkin. Pekka (saa tulla Buellilla), TunturiTT, Motomatti, Ikkala, Isa-Masa ja minä joukon jatkoksi. Muut eivät ole julkisesti tunnustaneet radalla käyneensä? V11 Nero- ja Rosso-Corsat mukaan ehdottomasti kun ovat niin näyttäviä ja kaikki ne jotka ovat aina haaveilleet mutta eivät ole koskaan tohtineet ryhtyä toimeen. Marko näyttäisi puolestaan mitä ketjuveto tarkoittaa ja ainahan yksi R4 mukaan mahtuu... Motoparkissa näyttää olevan vapaa viikonloppu max 96,9 dB(A). La sataa, su 14C ja pilvistä tällä tiedolla. Motomatin lämpötilaraja alittuu.<<<Snip

Olisiko tänne  joku oikeasti lähdössä? Minulla olisi noissa "race-renkaissa" vasemmalla puolella vielä kumia ainakin yhden ratasetin verran. Sen puolesta voisi ensi sunnuntaina Motoparkisa käydä, jos keli pysyy siedettävän kuivana. Oikealle ei parane enää paljon kurvata :P
Sohc van Helmi.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Moottorirata
« Vastaus #44 : Elokuu 27, 2015, 18:15:20 ip »
Itte olen innostunut ratailusta. Aloitin viime kesänä ja jäin heti koukkuun.
Tänä kesänä BB1 on nähnyt Botniaringin, Alastaron ja Motoparkin. Viimeksi sunnuntaina motoparkissa. On muuten hauskaa touhua :)