Kirjoittaja Aihe: 1200 8V venttiilinnostimet  (Luettu 107854 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #225 : Lokakuu 02, 2017, 22:07:30 ip »
Nyt alkoi tulla kokoon jonkilainen järjestys sekä uutta ymmärrystä mm. Guzzin moottoreihin liittyvistä kuvioista. Itseasiassa tulikin kerralla oikea rautaisannos, jolla vaihtoehtoja pystyy punnitsemaan paremmin. Viimeisten päivien aikana on ollut tutkinnan alla V11 Le Mans vm 2006. Omaa käyttöäni ajatellen, ei paha - sopisi kadulle sekä radalle. Takaritsi mahdollistaisi jo pikkuretket kyytiläisen kanssa. Ko. pyörässä on muutettu moottorinohjausta (Rapid Bike, ilmansuodattimet/K&N) + Mistralin äänenvaimentimet. Muutostyö on tehty Moto Italiassa + Dynomittaus. Plussaa lienee myös tuo 6 pykäläinen vaihdelaatikko.  Pian selviää eteneeekö tämä ceissi koeajolle.

Kuten taisinkin aiemmin todeta, ei vanhempaa sport-Guzzia raaskisi radalla liikaa rääkätä. Voisi kuitenkin kunnioittaa Guzzin läsnäololla muutamia ratatapahtumia kesässä ;D. Radalle on tuo Ducati 900 Sport juuri sopiva uhrattavaksi. Kuluneen kesän aikana tuli varsin selväksi, että kehittyminen rata-ajossa ei ole niinkään pyörästä kiinni. Isoin kehityksen kohde ja tarve on äijä itse.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #226 : Lokakuu 02, 2017, 22:22:08 ip »
Tuollainen Le Mans on yksi smootheimmista ajamistani Guzzeista. Voimaa on mukavasti koko ajan ja alusta tukee sitä. Tuntuu jopa modernilta. Laatikko on eurooppalaiseksi varsin sivistynyt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #227 : Lokakuu 03, 2017, 17:32:03 ip »
Lainaus
ilmansuodattimet/K&N
Näkyy olevan ne "avoimet tötsät" eikä K&N elementti vakiokotelon sisällä. Näistä on kaiketi monenlaisia mielipiteitä, eikö nuo hyvin toimi nuokin. V11 himosäätäjä Saksassa totesi taannoin, että hänen mittaustensa perusteella (molemmissa alkukäyrissä laajakaistalambdat, samanaikainen dataloggaus) vakiovehkeet toimivat parhaiten, lambda-arvoista analysoiden ja karttoja (ruiskutus, delta fuel map, sytytys) hienosäätäen.
Lainaus
Moto Italiassa + Dynomittaus
Tuohan on mainiota, "varma tieto ry" takana.
Lainaus
ei vanhempaa sport-Guzzia raaskisi radalla liikaa rääkätä
Tuoreemmasta päästähän tuo... ja kun 8000 rpm kohdalla on rajoitin, termostaatilla varustettu öljynjäähdytin... "no holds barred"?  Sen mitä muutaman kerran olen itse käynyt varovasti kokeilemassa, minkään valtakunnan teknistä ilmiötä ei ole näkynyt ajon jälkeen ongelmana, vaikka öljyä on aina 4L sisällä ja huohotus täysin originaali. Joka kevät on imuilmakotelon pohjalla 10 ml öljyä, ajoi sitten miten hyvänsä. Kärsii kallistaa sen minkä armatuurit periksi antavat (ja ylikin jos on kokemusta puikoissa) - ja kierrättää myös.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2017, 20:11:27 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #228 : Lokakuu 03, 2017, 20:59:20 ip »
Alkuperäinen suodatinkotelo on tallessa ja siihen sopivat uudet k&n suodattimet odottavat asennusta. Ulkoisilla tarvikesuodattimilla on ilmeisesti pyritty välttää tankin irrottamista suodattimen vaihdon takia. Moto Italian dynokäppyrän sain käsiini. Siinä on alkuperäiskäyrä ja uusi. Oleellinen korjaus on tullut 3.500 - 5.000 kierroksen välissä olevaan "monttuun" alkuperäissäädöillä. Huipputeho, 95,5 hp näyttää tulevan n. 7500 rpm:n kohdalla. Toinen käyrä lienee vääntökäyrä, mutta en ihan hahmota asteikkoa 0-20 "jotain." Molemmat uudet käyrät kulkevat selkeästi vanhan yläpuolella koko mittauskäyrän osalta. Tehokäyrässä ero on kierrosten yläpäässäkin selkeämpi. Katsotaan nyt mihin tämä johtaa. Lauantaina käyn koejamassa pyörän ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #229 : Lokakuu 21, 2017, 21:27:28 ip »
Torstaina sain Grison rullanostinrempasta. Pikku mutka vain pihalla ennen kärryyn menoa, siististi tuntuu käyvän. Tarkempia huomioita kunhan pääsee kotioloihin ja jos sattuisi keli hiukan lämpenemään. Mulle oli yllätys että tuo rullaversio käyttää samaa moottorinohjaustiedostoa, jotenkin ymmärsin että tuohon olisi omansa ::) Jos ensi keväänä kokeilis noita griso.orgin maksullisia, onko kokemuksia omakohtaisia kokemuksia näistä?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #230 : Lokakuu 21, 2017, 23:58:47 ip »
Eikös siihen kuulunut joku kevyesti paikattu ohjelma?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #231 : Lokakuu 22, 2017, 12:28:14 ip »
Omaan A5 moottorilla olevaan stelvioon piti päivitys tehdä, uudemmista en osaa sanoa.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #232 : Lokakuu 22, 2017, 13:07:44 ip »
Ne on aika höpöhöpöjä ne tehtaan rullanostimiin liittyvät moottorinohjauspäivitykset. Sporttiinkin laitetaan tappinostin stelvion kartta, vm 2010.... Ja se kun on vieläpä huonoimmasta päästä lähtöjäänkin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #233 : Lokakuu 22, 2017, 16:48:07 ip »
Tuolla aiemmin sitä aprikoitiin, että voisi olla jopa hyötyä korjailla karttaa. Tosin haittaavan tuskin on, vaikka kartta jää ennalleen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #234 : Lokakuu 22, 2017, 16:57:50 ip »
Kuten olen usein maininnut niin jäännöshappimittari näkökenttään ja sen tietojen perusteella rukkaamaan sytytys- ja ruiskutuskarttoja. Ei se ole vaikeaa kunhan hiukan harjoittelee. Ja alkuperäinen moottorinohjaustiedosto muistiin ennen kuin alkaa muuttamaan.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #235 : Lokakuu 22, 2017, 23:10:06 ip »
Lohdutuksen sana 1200 8V kuskeille:
"
While I regret the demise of the 1200/1400 8V I'm going to take great pleasure in seeing how the post rollerisation models hold up. I reckon they'll be more reliable and robust than virtually any of the 2V's but they'll never be given any credit for it and if Guzzi survives they'll be a footnote in the company's history. I find that truly tragic. They were, and remain, a bold attempt to drag Guzzi into the twentieth century. Unfortunately the market was either senile or stupidly shallow. Such is life......
"
P.Roper
V11 - it defines you.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #236 : Marraskuu 12, 2017, 22:59:27 ip »
No niin, eilen tuli vielä käytyä Grisolla pikku lenkki, lieköhän jo syksyn viimeinen.. :-\
Rullanostinrempan jälkeen käy sievästi. En revitellyt kun on sisäänajossa vielä ja tietkin olivat märkiä mutta on kyllä tosi hiljainen verrattuna aikaisempaan. Mikä kummastuttaa ja mietityttää että voiko olla mahdollista kun jopa pakoäänet tuntuvat hiljaisemmilta kuin aikaisemmin? Avoin tarvikeputki eikä softaan ole koskettu rempan yhteydessä. Jotenkin aikaisemmin komotti hieman kypärässä ja nyt tuntui paljon pehmeämmältä kuin aikaisemmin. Eikös tuossa konversiossa vaihdu nokka samalla? Voiko olla että se on jotenkin erilainen kuin tuo orkkis?

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #237 : Marraskuu 13, 2017, 08:48:20 ap »
Hienoa että käy hyvin! Mulla äänet olivat muutostyön jälkeen samanoloiset kuin aiemmin, ja venttiilit alkoivat ääntämään nopeasti vielä enemmän. Kolmen tuhannen km:n sisään venttiilejä jouduttiin säätämään kahdesti. Kesällä sitten alkoi olla ajoittain todella raakaa nakutusta, jolloin kausi loppui sitten siihen. Syynä lienee öljynpaineiden hävikki.

Menee taas tutkittavaksi talven aikana, kunhan ehdin toimittaa laitoksen peräkärrissä Piikkiöön. Sitä edellinen kausi keskeytyi puolestaan nostimien täystuhoon.  
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2017, 12:19:16 ip kirjoittanut Pekka Karjalainen »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #238 : Marraskuu 13, 2017, 09:00:12 ap »
No niin, eilen tuli vielä käytyä Grisolla pikku lenkki, lieköhän jo syksyn viimeinen.. :-\
Rullanostinrempan jälkeen käy sievästi. En revitellyt kun on sisäänajossa vielä ja tietkin olivat märkiä mutta on kyllä tosi hiljainen verrattuna aikaisempaan. Mikä kummastuttaa ja mietityttää että voiko olla mahdollista kun jopa pakoäänet tuntuvat hiljaisemmilta kuin aikaisemmin? Avoin tarvikeputki eikä softaan ole koskettu rempan yhteydessä. Jotenkin aikaisemmin komotti hieman kypärässä ja nyt tuntui paljon pehmeämmältä kuin aikaisemmin. Eikös tuossa konversiossa vaihdu nokka samalla? Voiko olla että se on jotenkin erilainen kuin tuo orkkis?




Jos nokan overlappia tai nostoa on muutettu, niin muuttuu äänikin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #239 : Marraskuu 13, 2017, 10:05:05 ap »
Jos nokan overlappia tai nostoa on muutettu, niin muuttuu äänikin.
No tuota juuri mietinkin että onko tuo uusi rullanokka jotenkin erilainen kuin orkkis?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012