Kirjoittaja Aihe: 1200 8V venttiilinnostimet  (Luettu 107929 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #210 : Elokuu 29, 2017, 19:25:40 ip »
Juu, vapaastihengittävän koneen nokka-akseleiden ajoituksessa on herkästi ns. overlappia reippaanlaisesti ahdetulle moottorille. Sehän käytännössä tarkoittaa sitä, että pakokaasuun alkaa sekoittua aikaisempaa enemmän palamatonta seosta. Pienillä kierroksilla ja pienillä tehoilla, esim. tasaisen satasen vauhdissa asialla ei liene käytännön merkitystä koska sisään virtaavaa seosmäärää kuristetaan ankaralla kädellä, mutta kun pitää päästää kaikki hevoset laitumelta, niin HC -päästöt saattavat hetkellisesti nousta aikamoisiksi. Sattaa katalysaattori sulaa limpiksi jos siellä sellainen sattuu olemaan. Tai sanotaan näin, että kyllä lähtee mutta menee kyllä pensaakin.

Passo Stelvio

  • Viestejä: 120
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #211 : Elokuu 29, 2017, 19:28:38 ip »
Mitenköhä tähän pitäisi suhtautua Stelviolla on ajettu 35.000 kn vm 2008. Eikä mitään ole tehty eikä viimeksi huoltanut sanonut mitään kun pyysin vartavasten katsomaan venttiili koneistoa.
Tonni osista ja työ päälle sehän alkaa olla yksi kolmas osa pyörän hinnasta, noin niinkuin karkeasti. Taidan vaan ajella.
Vai  "pitäiskö olla huolissaan"

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #212 : Elokuu 29, 2017, 20:33:48 ip »
Jos edes vähän pysyy työkalut kädessä, pystyy nostajia ja nokkaa tähyillä, kun irrottaa öljypohjan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #213 : Elokuu 29, 2017, 22:19:46 ip »
Mitenköhä tähän pitäisi suhtautua Stelviolla on ajettu 35.000 kn vm 2008. Eikä mitään ole tehty eikä viimeksi huoltanut sanonut mitään kun pyysin vartavasten katsomaan venttiili koneistoa.
Tonni osista ja työ päälle sehän alkaa olla yksi kolmas osa pyörän hinnasta, noin niinkuin karkeasti. Taidan vaan ajella.
Vai  "pitäiskö olla huolissaan"
Taitaa olla tuohon 08'-malliin lähempänä puoltatoista tonnia se C-setti ja työläämpi vaihtaa kuin uudempiin malleihin  ::)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #214 : Elokuu 29, 2017, 22:30:28 ip »
Mitenköhä tähän pitäisi suhtautua Stelviolla on ajettu 35.000 kn vm 2008. Eikä mitään ole tehty eikä viimeksi huoltanut sanonut mitään kun pyysin vartavasten katsomaan venttiili koneistoa.
Tonni osista ja työ päälle sehän alkaa olla yksi kolmas osa pyörän hinnasta, noin niinkuin karkeasti. Taidan vaan ajella.
Vai  "pitäiskö olla huolissaan"
Taitaa olla tuohon 08'-malliin lähempänä puoltatoista tonnia se C-setti ja työläämpi vaihtaa kuin uudempiin malleihin  ::)

Itse laittaisin viimeistään tässä vaiheessa kitkaa pienentävän lisäaineistuksen öljyn joukkoon. Ei hermo kestäisi olla tekemättä mitään.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #215 : Elokuu 30, 2017, 06:38:28 ap »
Mitenköhä tähän pitäisi suhtautua Stelviolla on ajettu 35.000 kn vm 2008. Eikä mitään ole tehty eikä viimeksi huoltanut sanonut mitään kun pyysin vartavasten katsomaan venttiili koneistoa.
Tonni osista ja työ päälle sehän alkaa olla yksi kolmas osa pyörän hinnasta, noin niinkuin karkeasti. Taidan vaan ajella.
Vai  "pitäiskö olla huolissaan"
Taitaa olla tuohon 08'-malliin lähempänä puoltatoista tonnia se C-setti ja työläämpi vaihtaa kuin uudempiin malleihin  ::)

Joo, venttiilit pitää ottaa irti ja laittaa venttiilijousien alle shimmi-prikat. Samoin A5-moottorissa pitää päivittää kartat, jotka löytyy kyllä multakin ja tarvittavat letkut ja ohjelmat.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #216 : Elokuu 30, 2017, 08:23:10 ap »
Nostimien kuoritumisessa ei taidakaan olla kysymys voitelusta tai sen puutteesta vaan pinnan väsymisestä, eli samasta mekanismista, jolla vierintälaakerit menee käyttöikänsä päähän. Laakerin kestoikä lyhenee suhteessa pintapaineen kolmanteen potenssiin, joten sillä on varmasti merkitystä alkuperäisten nostinten kestoikään miten kovasti konetta käsketään.  Nostimen otsapintaan ei tarvitse tulla isoakaan rokamaa, niin vauriomekanismi pystyy muuttumaan adhesiiviseksi kulumiseksi ja pinnan rikkoutuminen nopeutuu äkisti. Tarkan markan remppa voisi olla, että vaihtaa uudet laahanostimet ja ajaa taas yhdeksän vuotta. Tosin alkuperäisilläkin saattaa olla vielä paljon kilometrejä edessä. Tosin investointi rullanostimiin nostaa pyörän markkina-arvoa, joten se ei ole mitenkään huono idea.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #217 : Lokakuu 01, 2017, 10:26:30 ap »
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=78879.0;
P.Roper:
"Valitettavasti tämä laittaa minut uskomaan, että sen jälkeen mitä olen nähnyt ja tutkinut viime vuoden aikana, kaikki tasonostimilla varustetut moottorit ovat todennäköisesti vaarassa. Varmasti ilmasto ja ajo-olosuhteet yhdessä mahdollisen heikkolaatuisen huollon kanssa ovat vaikuttajia mutta näyttää siltä että ongelma on universaali.  -  Keskivaiheilla 2012 koko tuotanto vaihtui rullanostimiin. Siitä on yli kolme vuotta enkä ole kuullut rullanostimien rikkoutumisesta. Se ei tietysti estä ihmisiä toivomasta pahaa mille tahansa 1980 jälkeen rakennetulle."
Pauldaytona:
"Olin jo kauan sitten sitä mieltä että useimmat rikkoutuvat."
Selvitys 8V moottorin historiasta tämän asian tiimoilta: http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=78664.60
Vaihtotyö: http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=78160.msg1228002#msg1228002


Piti kaivaa tuolta ketjun alusta lainaus topikin mukaisesta kirjoituksesta. Onko siis niin, että 1200 8V koneet kannattaa jättää väliin kokonaan vai onko 2012 jälkeen ko. asia ollut kunnossa.  Asia kiinnostaa sikäli, että tässä pohdin kaluston päivitystä ja millä moottorilla voisi oma "SportGuzzi" olla varustettuna. Ts. Olisiko viisaampaa suunnata katseensa moottoreihin 850cc (75 hp) ja 1100cc (90 hp)  2V ratkaisulla.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2017, 14:31:30 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #218 : Lokakuu 01, 2017, 12:27:50 ip »
Lainaus
Olisiko viisaampaa suunnata katseensa moottoreihin 850cc (75 hp) ja 1100cc (90 hp)  2V ratkaisulla.
Tietyllä tavalla varmempaa mutta myös vanhanaikaisempaa tekniikkaa. Käyttöikä voi tuoda mukanaan remonttitarpeita.
Onpa ainakin yksi 8V malli jossa ei ole ilmennyt merkittäviä vikoja: V10 moottorin omaavat mallit. Samalla saa spine-runkoisen pyörän käyttöönsä. Samaa runkotyyppiä on myös 1100 2V moottorilla.

Tämän tason tekniikka on peräisin 90-luvun loppupuolelta. Eli ikää on kertynyt parinkymmenen vuoden verran.

Lainaus
Onko siis niin, että 1200 8V koneet kannattaa jättää väliin kokonaan vai onko 2012 jälkeen ko. asia ollut kunnossa.
Rullanostinosastolta ei ole kuulunut ihmeempiä valituksia. Siltä osin lienevät kunnossa. Aikani vartoiltuani hankin rullanostinkoneen myös itselleni. 1400-kone on varsin hiljainen käynniltään. Lähinnä jakoketjujen ulina häiritsee päällimmäisenä äänimaailmaa. Kuulostaa japsipyörältä. Kun taas kovilla nostimilla oleva 8V ei kuulosta vaikka rakenteessa erona ovat vain nuo nostimien tyyppi. Sieltä kuuluu iloinen rallatus joka on samatyyppinen kuin työntötankokoneessa mutta voimakkaampi.
Pääosa Guzzin moottorituotannosta on edelleenkin työntötankokoneita. 750 ja 850 cm3 koneita.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #219 : Lokakuu 01, 2017, 16:29:11 ip »
8V malleissa on enemmän löylyä yläkierroksilla. Jos semmoista haluaa, niin 8V koneesta sitä saa. Rullanostimia noihin näköjään asenellaan, joten on kai sellaisia käytettyjen markkinoilla olemassa jos liukunostinmalli ei kiinosta.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #220 : Lokakuu 01, 2017, 16:30:30 ip »
Tutkailin netistä V10tä, mikä tarkoittanee 4V pyöränä Centauroa, näin äkkiseltään tarkasteltuna? Aika harvoin näkee myynnissä näitä.  Tuoreinta 2V sport-tarjontaa lienee V11 Le Mans vm 2006, jonka ajo-asento kuvien perusteella on kumma kyllä enemmän matkasporttia kuin ratapyörää? Sen sijaan 1100 sport vm 97 on ajoasennoltaan lähimpänä ns. kyykkyä. Netissä myytävän, em. pyörän osalta eteneminen odottaa tuonne lokakuun loppupuolelle, kun omistaja on taas suomessa. 1100 Sport näyttää olevan kevein näistä, ei toki isolla erolla. Paperilla 1100 Sportin ja V11 Le Mansin välillä ei näytä tapatuneen isoa kehitystä ainakaan moottoripuolella, 1 hp lisää, korkeammilla kierroksilla, mikä lienee lähinnä ecun kautta säätötekninen kysymys. Molemmat ovat aika vähän ajettuja.

Toinen "tutkintalinja" mikä voisi kiinnostaa ovat 850 ja 1100 Griso. Ne vaatisivat modifiointia, jotta ajo-asento tulisi matalammaksi. Kaiken kaikkiaan radalle tarkoitetut Guzzit näyttävät olevan harvojen herkkua ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #221 : Lokakuu 01, 2017, 17:45:36 ip »
Lainaus
Tutkailin netistä V10tä, mikä tarkoittanee 4V pyöränä Centauroa
Toinen vaihtoehto on liki samanlaisella tai samanlaisella moottorilla oleva Daytona.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #222 : Lokakuu 01, 2017, 19:12:29 ip »
Daytonoita on vielä Centauroakin harvemmin myynnissä. Kumpikaan malli ei minulle aiheuta näppylöitä. Voisin vaikka harkita Calista luopumista homman kumman vuoksi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #223 : Lokakuu 01, 2017, 20:06:13 ip »
Olikos niin, että 1100 i sportissa on suorahampainen vaihdelaatikko? Pienemmillä häviöillä sellaine pyörii, mutta saattaa ottaa takapakkia pitkäaikaiskestävyydessä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #224 : Lokakuu 01, 2017, 21:55:38 ip »
Rajallisessa osassa niitä pyöriä on. On ilmeisesti karanneet suurin osa varaosiksi kilvanajoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.