Kirjoittaja Aihe: 1200 8V venttiilinnostimet  (Luettu 107906 kertaa)

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #180 : Elokuu 23, 2017, 21:18:12 ip »
Nyt on A-setti Grisoon tilattu Hollannista TLM:ltä. Tonnin laaki ja asennus tietty päälle mutta saapahan rauhan eikä tartte arvokasta ajoaikaa remonttiin hukata.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #181 : Elokuu 23, 2017, 21:37:18 ip »
Kuuluuko tuohon kaikki kamat? Tiivisteet ynnä muut?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #182 : Elokuu 23, 2017, 22:03:01 ip »
Kuuluuko tuohon kaikki kamat? Tiivisteet ynnä muut?

Piikkiöstä Nurmen Make sanoi että pitäisi olla täydellinen setti sisältäen kaiken konversioon tarvittavan.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #183 : Elokuu 25, 2017, 13:26:56 ip »
Kuuluuko tuohon kaikki kamat? Tiivisteet ynnä muut?

Mulle tuli ainakin kaikki tarvittavat, kannentiivisteitäkin kolmet eri paksuiset.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #184 : Elokuu 26, 2017, 00:54:07 ap »
Sittenhän tuo on varsin sopuisa hinta. Onhan toki nieltävää tuossakin, mutta ihan alueella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #185 : Elokuu 26, 2017, 23:06:34 ip »
Kertonet kuinka kilkkeiden vaihto meni. Ja ensitunnelmat.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #186 : Elokuu 27, 2017, 17:22:35 ip »
Ehdottomasti. Vien Grison lokakuun lopulla Nurmen Makelle Piikkiöön laittoon. Toivottavasti on vielä sen verran kelejä että pääsen ottamaan tyypit.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #187 : Elokuu 28, 2017, 06:30:32 ap »
Lainaus
Noin 3000 km tähän mennessä. Se ihmetyttää, että vaatii jo toista venttiilinsäätöä rempan jälkeen. Kalkattaa taas iloisesti.
Henkilökohtaista kokemusta ei ole 1200 8v -mallista mutta 1400 -mallista kyllä. Sitä en muista kalkattiko kone uutena ennen 1500 km huoltoa joka suoritettiin Heinolla laajennettuna. Huolto kuului pyörä hankintahintaan.
Mutta sen jälkeen ainakin kalkatti ja paheni kunnes 10.000 km huollossa, jonka tein itse, säädin venttiilit. Välykset olivat yli kaksinkertaiset ohjearvoihin nähden. Kone hiljeni huomattavasti. Toki nytkin kuuluu venttiilien rapina päällimmäisenä ja houkuttaisi katsoa mikä on tilanne nyt.
En ole erityisen huolissani tilanteesta. Pyörässä on takuutakin vielä jäljellä. Osat hakevat sisäänajovaiheessa paikkaansa. Edeltävän neliventtiilimallini osalta, joka toki on vanhempaa tekniikkaa, on sisäänajomuutos kestänyt noin 50.000 km jonka jälkeen säätämistarve ja öljyn kulutus ovat minimoituneet. Ja pysyneetkin sittemmin kurissa.

Voisivatko tietävämmät valaista, miksi moottoripyörän venttiilit tuntuvat olevan vikaherkkiä verrattuna auton venttiileihin. Ainakin säätämistä tarvitaan tuhka tiheään. Minulla on ollut omia autoja vuodesta 1976 lähtien. Joillakin oli ajettu satoja tuhansia kilometrejä. Yhdenkään kotteron venttiileihin en ole tehnyt säätöjä tai remonttia.

Muuten omalla Cali 1400:lla on ajettu noin 27 000 km. Tämän ketjun herättämänä kuuntelin tarkemmin ja kyllä, kyllä mielestäni jonkimmoista helinää kuuluu pytyistä. Ainakin äänimaailma on erilainen kuin uutena. Täytynee seuraavassa huollossa pyytää asiantuntijan arviota.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #188 : Elokuu 28, 2017, 11:49:00 ap »
Muuten omalla Cali 1400:lla on ajettu noin 27 000 km. Tämän ketjun herättämänä kuuntelin tarkemmin ja kyllä, kyllä mielestäni jonkimmoista helinää kuuluu pytyistä. Ainakin äänimaailma on erilainen kuin uutena. Täytynee seuraavassa huollossa pyytää asiantuntijan arviota.

Venttiilien säätötarvetta vaikuttaa moottoripyörän moottoreissa olevan merkistä ja valmistusmaasta riippumatta.
Yksi merkittävä syys tähän on se että venttiileiden käyntiääni ylipäätään kuuluu kuten autoissa ei koska moottori on omassa eristetyssä tilassaan. Sinne ropinaa kyllä mahtuu. Harva vain kuuntelee aktiivisesti auton moottoritilan ääniä kun ajetaan 100 km/h vauhtia. Moottoripyörässä tämä asia on kuultavissa ja nähtävissä. Samoin kuin öljyvuodot. Katsokaapa parkkipaikoilla autoruutuja kun niissä on kaikissa öljyläikkä. Siitä vain ei välitetä. Moottoripyörässä öljyvuoto on liki katastrofi.

Venttiilikoneiston kilinä ja vinkuna (California 1400 + 8V CARC) kuuluu asiaan. Se on normaali tekninen seikka että asianmukaiset välykset pitävät ääntä ja mekaniikka omaa lauluaan.

Poikkeavan välyksen äänen havaitsee selvästi. Korva tottuu siihenkin sillä välys muodostuu hitaasti. Nopeampaan muutokseen reagoi herkemmin.

Erityistä vikaherkkyyttä en moottoripyörien venttiileissä ole havainnut. Huoltamattomuudesta ja vääristä säädöistä johtuvia venttiili- ja konevikoja kylläkin. Itselläni on, ja on ollut, yli 100.000 km ajettuja moottoreita joita ei ole avattu lainkaan ja käynti on oikein nättiä. Venttiilit rallattavat kivasti eikä kuulu kolketta tai muuta epäilyttävää.

Oman kokemukseni mukaan Guzzin isolohkokone on sisäänajettu 50.000 - 70.000 kohdalla. Silloin käynti on nättiä, veto parhaimmillaan ja kulutus vähimmillään. Siitä eteenpäin alkaa syntyä säätötarvetta hiljalleen aina enemmän kunnes, ennen kuin mitään vikaa ilmenee, on aika tehdä kansiremontti ja vaihtaa myös männänrenkaat. Siihen ei montaa satasta hupene ja homman voi tehdä itsekin. Mutta silloin on ajettu jo noin 130.000 - 160.000 km. Monet ajavat yli 200.000 km ilman remontteja. Mutta ehkäisevänä hoitona on ennakoitu pikkuremontti parempi kuin täysremontti silloin kun kone on jo ajettu loppuun.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #189 : Elokuu 28, 2017, 12:44:53 ip »
Tätä olen ihmetellyt itsekin. Omat autoni eivät merkkaa paikkaansa. Edellinen toki teki sitä arpomalla, kun öljynpaineanturi korkkasi ja ruilautti silloin tällöin öljyä.
Kuitenkin Prisman parkkipaikalla käytännössä jokainen ruutu on merkattu.


Katsokaapa parkkipaikoilla autoruutuja kun niissä on kaikissa öljyläikkä. Siitä vain ei välitetä. Moottoripyörässä öljyvuoto on liki katastrofi.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 28, 2017, 14:37:12 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #190 : Elokuu 28, 2017, 14:10:47 ip »
Siihen aikaan kun ei ollut vielä moottoreissa huulitiivisteitä vaan kiristettävä tai muutoin säädettävä huopatiiviste tai punottu tiiviste oli terveen tiivisteen merkki se että sen ympäristössä oli kosteutta koska se toimiakseen tarvitsee voitelua. Vasta -70 luvulla alettiin suuressa mitassa suosimaan huulitiivisteitä ulostyöntyvillä moottorin akseleilla. Tiiveys parani ja tiputtelu väheni. Samoin aikoihin ryhdyttiin kierrättämään huohotushöyryt palotilan kautta ja tiivistynyt öljy palautettiin takaisin kiertoon. Asia ei sittemmin ole muuttunut. Niin autoissa kuin myös moottoripyörissä.

Sellaisissa autoissa ja moottoripyörissä joissa on hihnoja jakopäässä ei sallita minkäänlaista vuotoa hihnojen akseleilla. Ja hyvin harvoin sitä näkee. Hihnallisia jakopäitä on Guzzilla, Hondalla ja tunnetusti Ducatilla. Ehkä muillakin merkeillä.

Autoissa läikän jättäminen voi olla väliaikaista: öljyn lisääjä on holvannut öljyä ohi täyttöaukon. Sieltä se valuu alas moottorin alle. Katsastuksessa voi tulla hylkäys alaosan öljyisyyden vuoksi mutta silloin on kysymys yleensä kunnon vuodosta. Jos öljyä menee ohi niin kannattaa ruilauttaa liuotinta perään. Moottoripesu on myös tehtävä aika-ajoin sillä puhtaasta moottorista viat ja vuodot on helpompi havaita. Ja asentajan paljon mukavampi työskennellä.

Sama moottoripyörän moottorin suhteen. Useimmilla meistä asia on kunnossa mutta toisinaan törmää hyvinkin saastaisiin koneisiin. Erityisesti niissä kohteissa johon silmä ei suoraan näe saattaa olla törkykerrostumia. Guzzin tapauksessa sylinterien välissä, vaihteiston päällä, takana ja alla. Joskus kaasuttimet ovat varsin piintyneitä päältäpäin. Säännöllinen laajennettu liuotinpesu, vaikka kerran vuoteen, riittää kyseisiin kohteisiin. Toimintavarmuus paranee, mahdollinen vianetsintä helpottuu ja ulkonäkö pysyy pidempään hyvänä.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #191 : Elokuu 28, 2017, 19:07:06 ip »
<snip>
Katsokaapa parkkipaikoilla autoruutuja kun niissä on kaikissa öljyläikkä. Siitä vain ei välitetä.
<snip>

Useimmiten se on nykyään ilmastointilaitteen kondenssivettä. Siitä ei tarvitse välittää.  ;)
Emeritus-guzzisti

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #192 : Elokuu 28, 2017, 19:58:41 ip »
Niin kuin aina juttu siirtyy venttiileistä öljyvuotoon, no samaa asiaahan se...
Oikea öljy ja riittävä voitelu vähentävät säätötarvetta. Ei siitä ole öljyläikkänä parkkiruudussa hyötyä.
En tiedä miksi moottoripyörän venttiileitä pitäisi säätää tiuhemmin kuin henkilöauton.
Ehkä siksi kun autoissa välyksen säätö lienee nykyään automaattista.
Ei oikein ole kokemusta silleen kummastakaan, kuorma-autoissa säädetään lyhyimmillään 100000-150000km:n
välein, eli n. kerran vuodessa niissäkin.
Eivät ainakaan japanilaisissa moottoripyörissä venttiilivälykset juuri muutu ja tarkastusvälitkin
taitavat olla jo melko pitkiä.
Guzzin ohv-rakenteessa sekä "hi cam" moottoreissa on kuluvaa osaa enemmän kuin modernimmissa moottoreissa, eivätkä
jostain kumman syystä ole saaneet/halunneet automaagista säätöä toimimaan.
Toisaalta moottoripyörän moottorinsuunnittelija insinöörin ohjeistuksena, ei ehkä ole ollut rakentaa
moottoria millä ajetaan 100000km?
On omassa tallissa sellainenkin moottoripyörä, millä on ajettu 130000km, eikä venttiilejä ole tarvinnut säätää.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #193 : Elokuu 28, 2017, 20:53:40 ip »
Mullakin on käytössä pyörä, jossa venttiilejä ei ole säädetty n.50 tuhannen taipaleella. Pakoventtiili on kyllä lukittu kiinni..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #194 : Elokuu 28, 2017, 22:29:40 ip »
Lainaus
Niin kuin aina juttu siirtyy venttiileistä öljyvuotoon, no samaa asiaahan se...
:D
Tuossa aikaisemmin kun oli puhetta rullanostimien tapauksessa venttiilien ajoituksesta (nokkien muodot ja siitä johtuvat asiat); mitenkä se on (myös "vanhassa" OHV moottorissa) - kuinka paljon venttiilien välys vaikuttaa sitä kautta, että venttiilien "ajoitus" muuttuu samalla kun välys muuttuu/sitä muutetaan.  Jos nyt vaikka imu on manuskan mukaan 0,10 ja pako 0,15 ja sitten käytetään (jostain syystä) hyväksi havaittua 5 sadasosaa suurempaa välystä (0,15/0,20).  Ja siinä säätäessä, eikö tuo tarkkuus ole jossain 0,025 huituvilla normaalivälineillä ja -käsillä... Raksutus lie korreloi välyksen kanssa mutta sellaisenkin mielipiteen luin että suurempi välys olisi eduksi siksi että venttiili kerkeää olemaan kiinni pidempään, jäähtyy paremmin. Mutta nostohan siitä vähenee ja hengitys kaiketi kierroslukualueen yläpäässä heikkenee...
V11 - it defines you.