Kysäisen
Nyt tuli vastaus. Tällainen tiedosto on saatavilla.
"
https://1drv.ms/u/s!ArkujZsemOkOkO0KicDMBDRauaDL5A?e=FQOOlfCalifornia mallit, joissa 15M ecu ja PF3C TPS (Aluminium, EV, Jackal, Special, Special Sport, Stone).
Käyttölupa:
Karttoja saa käyttää, ainut mitä tekijä pyytää, on palaute.
Ohjeita:
Yksittäisten karttojen kopioimista näistä kartoista omiin ei suositella, koska *.BIN -tiedoston kartat niveltyvät toisiinsa "kuin vaihteiston rattaat".
Varustuksesta säätöpyörässä (Jackal):
Busso -äänenvaimentimet, muuten täysin alkuperäisvarustus. BIN -tiedoston pitäisi siis sopia kaikkiin vastaaviin California -malleihin muutoksitta.
Säädöt tätä *.BIN -tiedostoa käytettäessä:
- CO -säätö = 0.
- TPS perusasetus 156 mV.
- Ilmaruuvit täysin kiinni. *)
- Tyhjäkäynnin synkronointi molempien läppien top -ruuveilla. *)
- Moottorin lämpötila-anturissa hyvä kontakti (tippa lämmönjohtopastaa päässä).
Mitatuista tuloksista:
Lambda-arvot molemmilla sylintereillä identtiset; kaikilla moottorin- ja ilmanlämpötiloilla ja kaikilla korkeussijainneilla.
Mitä muutettu alkuperäisin tehtaan karttoihin nähden:
- korjatut TPS -lookup -taulukot
- polttoaineensyöttö (Fuel-) ja sytytyskartoissa (Ignition) muutetut taulukot (kierrosluku/tps -arvo) 1)
- ilmanpainetaulukon rakenteen muutos, korjatut taulukkoarvot 2)
- muutetut polttoaineen trim -taulukot (Fuel Trim) moottorin lämpötilalle 3)
- ilmanlämpötilataulukot vasen/oikea -sylinteri identtiset 4)
- korjattu trim -taulukot ilmanlämpötilalle (seos muuttuu lineaarisesti)
- sytytyksen ajoitus V11 -taulukoista (merkittävästi aikaisemmalla kuin California -taulukoissa)
- polttoaineensyötön katkaisu mukaan lukien sytytyksen ajoituksen sovitus suuntaan ”aikaisemmalle” kyseisellä alueella (ei paukuta putkeen)
- kierrosluvun rajoitus hieman alkuperäistä korkeammalla
1)
Peruste taulukon rakenteen muutoksille oli imukanavien poikkipinnan avautuminen (läpät) suhteessa kaasukahvan kääntämiseen (korreloi ilmamassan kanssa)
2)
Taulukon rakenne jakautuu nyt sellaisille korkeusarvoille, joilla tosiasiallisesti on olemassa ajettavia maanteitä.
3)
Taulukko toimii nyt alueella 5 – 125 astetta niin, että seos muuttuu lineaarisesti.
4)
Tehtaan jäljiltä ei identtiset. Oletus: johtuu siitä että Marellin taulukot pohjautuivat alun perin Ducatin taulukkoihin.
*)
Kääntäjän huomautus: kunnioitettavaa hifistelyä. Jos haluaa menetellä perinteisellä tavalla ja käyttää myös ilmaruuveja tyhjäkäynnin säätöön, se tuskin maailmaa kaataa. Kyseessä on on kartantekijän lähtökohta siitä, että kaikki tehdään niin hyvin ja tarkasti kuin käytettävissä oleva tekniikka sallii. Ilmaruuvit säätävät pelkkää ilmamäärää => läpistä säätäminen säätää sekä ilmamäärää että ruiskutusta (tyhjäkäynti optimaalista tämän kartan säädöillä).
Ajotuntuma ei muistuta alkuperäistä enää juuri ollenkaan. Käynnistyy ilman kierrosluvun muutoksia, käy sen jälkeen 900 rpm tyhjäkäyntiä. Kun lämpötila on stabiili, 1000-1050 rpm. Kulutus, pääosin 2 -päällä reippaalla ajotavalla, n. 5L/100 km. Ei paukutusta kun sulkee kaasun, ei nykimistä tasakaasulla, ei nakutusta.
"