Kirjoittaja Aihe: TunerPro-kokeilua  (Luettu 153939 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #150 : Toukokuu 14, 2020, 11:23:10 ap »
Katselin muistiinpanojani 8/2019 ja omassa (15M ecu / V11 Guzzi) on tyhjäkäynnillä läpät olleet tuolloin 3,21 astetta auki (GuzziDiag näytöllä)
CO -säätö = 0.  Fuel Map, siellä 3 asteen ympärillä arvot soluissa = 55-87.
PS.
Nimimerkki "Meinolf" on himosäätänyt 15M eculla varustetulle Jackalille ja V11 -mallille omat optimaaliset karttansa (lambda tavoite 0,88 = 12,936 AFR). Jos "koko tiedoston" heittää ecuun, sittenhän siinä menee kaikki nuo astejaot ja kaikki samalla. Voi siis kokeilla.
Muinoin tarjosi paikallisella foorumilla karttojaan kokeiltavaksi.  Nyt en nähnyt enää linkkiä mutta voin kysäistä jos haluat kokeilla?
V11 - it defines you.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #151 : Toukokuu 14, 2020, 14:09:30 ip »
Katselin muistiinpanojani 8/2019 ja omassa (15M ecu / V11 Guzzi) on tyhjäkäynnillä läpät olleet tuolloin 3,21 astetta auki (GuzziDiag näytöllä)
CO -säätö = 0.  Fuel Map, siellä 3 asteen ympärillä arvot soluissa = 55-87.
PS.
Nimimerkki "Meinolf" on himosäätänyt 15M eculla varustetulle Jackalille ja V11 -mallille omat optimaaliset karttansa (lambda tavoite 0,88 = 12,936 AFR). Jos "koko tiedoston" heittää ecuun, sittenhän siinä menee kaikki nuo astejaot ja kaikki samalla. Voi siis kokeilla.
Muinoin tarjosi paikallisella foorumilla karttojaan kokeiltavaksi.  Nyt en nähnyt enää linkkiä mutta voin kysäistä jos haluat kokeilla?


Kyllähän tuo kiinnostaisi, tosin mulla on se HD:n TPS, että menisi sitten keskellä vähän rikkaammalle, mutta laskemalla siitäkin selviäisi. Jos en sitten jostain löytäisi halvalla Guzzin omaa osaa. Hinnan takia tuohon HD:n osaan päädyin. Ja kiitos vinkeistä ja vaivannäöstä, Motomatille samoin. Kyllä tässä hyvin asioita selvisi.

Edit: Varmistin muuten tuon lainauksen, ja se oli siis myös tuon Meinolfin kynästä ilmeisesti, Guzzidiag - suomen kielellä-ketjusta sivulta 38.
Lainaus
Nimimerkki "Meinolf" on taas kunnostautunut:
"
15M ecun tyhjäkäynnin sytytyskartan ($B5C7) toiminto on nyt varmistettu. Tämän taulukon arvoja käytetään vain silloin, kun ecu tunnistaa TPS:n olevan asennossa ”tyhjäkäynti” (Idle).  Koskee koko kierroslukualuetta maksimikierroslukuun asti.  Sytytyshetki pysyy taulukossa annetussa arvossa myös silloin kun kierrosluku on alle pienimmän taulukkoarvon – interpolaatiota ei siis tapahdu.
Koska ecussa on oppimistoiminto kaasuläpän astearvolle (tps:n kertoma kaasuläpän kulma voi vaihdella tyhjäkäynnillä – esim. tps:n perussäädöstä johtuen), ei kaasuläpän tyhjäkäyntiasennolle voida antaa kiinteää astearvoa.
Tyhjäkäynnin stabiloimista ajatellen ainoastaan pienillä kierroslukuarvoilla on merkitystä.  Jos joku säätää ruiskutuskarttaansa ”vetonykyä” ajatellen (pienempi nykäisy kun kaasua suljetaan), voi putkessa paukkumista vähentää säätämällä tyhjäkäynnin sytytyshetkeä. Yleensä ennakkoa lisää, koska laiha seos syttyy heikommin.

Tällä tuossa aiemmin siis tarkoitin myös, että 15M ei siis opi TPS:n nollakohtaa, vaan ECU vain päättelee jotain vähän muuta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2020, 15:11:21 ip kirjoittanut Henko »

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #152 : Toukokuu 16, 2020, 18:05:41 ip »
No niin, askartelin tänään tuon TPS:n ja kaasuläpät tehtaan asetuksiin. Läppä kiinni 156mV, sitten ruuvilla läppää nostaen 500mV. tauluun. Tuosta edellisen sivun ohjetta noudattaen. Guzzidiagilla tarkastus ja kaasuläppä on 3,2 astetta auki. Kuten kuuluukin. Tyhjäkäynti on vähän ylhäällä. Synkat varuiksi kohdilleen, mulla on semmonen aika tarkka ja kalibroitava nestetoiminen SyncPro tms. Latasin vielä uteliaisuuttani sen kartan takaisin mikä tässä alunperin olikin, tyhjäkäynti on siellä 1200rpm korvilla. Käytin pyörän lämpöiseksi ja laitoin CO:n nollaan. ei vaikuta tyhjäkäyntiin. Paljoahan noita kaasuläppiä ei tarvitsisi pienemmälle laittaa, jos tyhjäkäynnin haluaisi vaikka 1100rpm, mikä taitaa olla tehtaan asetus. Mutta silloin ei ole enää tehtaan rajoissa 3,2-3,6. Olisin lähtenyt koeajolle mutta alkoikin sataa.
Tosiaan pitää koeajaa ja katsoa asettuuko tyhjäkäynti, mutta jos haluaa pitää mekaaniset osat tehtaan asetuksissa niin en nyt yhtäkkiä osaa sanoa miten karttoja muokkaamalla kannattaa toimia. Sellainen juttu vielä noissa kartoissa, että kun mulla on se kaasuläpän pienin aukeama 3,7 ast. niin pienimmät pierrokset on 900rpm. Tuossa Camnin laittamassa kuvassa oli kierroksillakin vähän eri jako, 700, 900, 1300 jne. Mulla tais olla sit noilla pienimmillä kierroksilla tiheämpi kartta.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #153 : Toukokuu 16, 2020, 21:08:01 ip »
Lainaus
Kyllähän tuo kiinnostaisi
Kysäisen.
Lainaus
Jos en sitten jostain löytäisi halvalla Guzzin omaa osaa
Löytyy täältä keskusteluketjuista, USA:ssa oli paikka ja sitten Saksasta sai myös - nämä halvempia kuin varaosana mutta huomattavan kalliita kuitenkin.
Lainaus
Varmistin muuten tuon lainauksen
Juu tästä ei enää mitään muistikuvaa. Suoraan olen kääntänyt Meinfolfin tekstiä itse liikoja ymmärtämättä, arvelen.
Lainaus
1100rpm, mikä taitaa olla tehtaan asetus. Mutta silloin ei ole enää tehtaan rajoissa 3,2-3,6
Tästä olen ymmärtänyt niin, että kun tekee järjestyksessä: a) tps perusasetus läppä kiinni (mV), b) läpän kääntö tehdasarvo-tyhjäkäyntiasentoon (mV), sen jälkeen ei tarvitse stressata, mikä on läpän kulma tyhjäkäynnillä.  Vaikka GuzziDiag näyttää hieman poikkeavaa suositukseen nähden.  Säätää niin että tyhjäkäynti on mieleinen.  Itse säätelen tyhjäkäynnin välitanko irti ja ilmaruuvit kiinni tps -läpästä ja sitten aina toinen läppä tarkasti synkkaan.  Sitten kun kaikki on niin hyvin kuin mahdollista ja välitanko kiinni, loppuhienosäätö ilmaruuveista (taas tarkasti synkkaan mittareilla).  Ja vot, tikkaa kun singeri... ainakin sen aikaa että joku säätö on taas muuttunut... (preferoin nykyisin tyhjäkäytiä suositusarvon ylärajaan V11 kytkimen kalkatuksen vuoksi).
Lainaus
miten karttoja muokkaamalla kannattaa toimia
Varmuudella tulee hyvä jos olisi koko ajan lambda -arvo tiedossa.  Läpistä ilma ja kartoista syöttö.  Oma (vähäinen) kokemus osoittaa että "mutu" -perusteella olen ollut metsässä...
Niin ja sellainen tuli mieleen (varmaan taas jostain lukenut) että aikanaan kun 15M ecuilla varustettujen pyörien ohjeita tehtiin, ei voitu kuvitella että jonain päivänä voi loppukäyttäjä itse säätää polttoaneensyöttöä.  Siksi ilmaruuvit ja CO -säätö, näillä piti auktorisoidun korjaamonkin saada peli arvoihinsa (esim. Saksan katsastusta varten)  - oletuksena että tps perussäätö ja tyhjäkäyntisäätö oli tehty ohjeen mukaan.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2020, 11:02:49 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #154 : Toukokuu 17, 2020, 19:27:38 ip »
Varmuudella tulee hyvä jos olisi koko ajan lambda -arvo tiedossa.  Läpistä ilma ja kartoista syöttö.  Oma (vähäinen) kokemus osoittaa että "mutu" -perusteella olen ollut metsässä...
Juu ei mulla oo tarkoitus alkaa ainakaan toistaiseksi sen enempää kuin tuota pintakaasualuetta, eikä sillekään kai mitään enää tarvi tehdä. Tiputin ruuveista vähän tyhjäkäyntiä, Guzzidiag näytti noin 2,5 astetta. Moottorijarrutusta ei hirveesti tapahtunut kun läpät oli 3,2. Muutin tyhjäkäyntipään karttapisteitä siten että ensimmäinen palkki on 3 astetta, ja paria seuraavaa siten että jako on jotenkin looginen. Jostain tuolta 6 tai 7 asteesta eteenpäin ne olivatkin omien havaintojeni perusteella tehdasasetuksilla. Siis tuo läppien aukeama. Nostelin 3 ast. aukeaman syöttöä tuonne 50 pintaan, ja paria ensimmäistä pystypalkkia samansuuntaisesti ja nyt on hyvä ajaa. Laihallahan se on ollut taajama-ajossa. Sillain että jos ajattelee että jos Guzzilla ei pitäisi ajaa alle 3000rpm niin ei se esim. kakkosvaihteella aiemmin tuntunut ollenkaan luontevalta ja hyvältä noilla kierroksilla. Kun oli laihalla.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #155 : Toukokuu 18, 2020, 11:01:25 ap »
Lainaus
Laihallahan se on ollut taajama-ajossa
Kiva että sait säädettyä. Tuo se on just tosi ilkeää: liikenneympyrässä kun koetat mennä jonossa nätisti pienillä kierroksilla pintakaasulla ja nykii ja pätkii... ja samoin risteyksistä lähdöt.  Miten on mukavaa kun vetää sitten nätisti vaikka kaupungissa olisi alle 3000 tilapäisesti (mutta Jackalissahan joutuu ajamaan korvakuulolla kun ei ole kierroslukumittaria, omaa kokemusta on vastaavasta Stonesta).
V11 - it defines you.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #156 : Toukokuu 18, 2020, 20:53:39 ip »
Lainaus
Laihallahan se on ollut taajama-ajossa
Kiva että sait säädettyä. Tuo se on just tosi ilkeää: liikenneympyrässä kun koetat mennä jonossa nätisti pienillä kierroksilla pintakaasulla ja nykii ja pätkii... ja samoin risteyksistä lähdöt.  Miten on mukavaa kun vetää sitten nätisti vaikka kaupungissa olisi alle 3000 tilapäisesti (mutta Jackalissahan joutuu ajamaan korvakuulolla kun ei ole kierroslukumittaria, omaa kokemusta on vastaavasta Stonesta).
Kierroslukumittarin suhteen käytin sitä laskuria mihin syötetään välitykset ja rengas.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #157 : Toukokuu 24, 2020, 13:24:18 ip »
Lainaus
Kysäisen
Nyt tuli vastaus.  Tällainen tiedosto on saatavilla.

"
https://1drv.ms/u/s!ArkujZsemOkOkO0KicDMBDRauaDL5A?e=FQOOlf

California mallit, joissa 15M ecu ja PF3C TPS (Aluminium, EV, Jackal, Special, Special Sport, Stone).

Käyttölupa:
Karttoja saa käyttää, ainut mitä tekijä pyytää, on palaute.

Ohjeita:
Yksittäisten karttojen kopioimista näistä kartoista omiin ei suositella, koska *.BIN -tiedoston kartat niveltyvät toisiinsa "kuin vaihteiston rattaat".

Varustuksesta säätöpyörässä (Jackal):
Busso -äänenvaimentimet, muuten täysin alkuperäisvarustus.  BIN -tiedoston pitäisi siis sopia kaikkiin vastaaviin California -malleihin muutoksitta.

Säädöt tätä *.BIN -tiedostoa käytettäessä:
- CO -säätö = 0.
- TPS perusasetus 156 mV.
- Ilmaruuvit täysin kiinni. *)
- Tyhjäkäynnin synkronointi molempien läppien top -ruuveilla. *)
- Moottorin lämpötila-anturissa hyvä kontakti (tippa lämmönjohtopastaa päässä).

Mitatuista tuloksista:
Lambda-arvot molemmilla sylintereillä identtiset; kaikilla moottorin- ja ilmanlämpötiloilla ja kaikilla korkeussijainneilla.

Mitä muutettu alkuperäisin tehtaan karttoihin nähden:
-   korjatut TPS -lookup -taulukot
-   polttoaineensyöttö (Fuel-) ja sytytyskartoissa (Ignition) muutetut taulukot (kierrosluku/tps -arvo) 1)
-   ilmanpainetaulukon rakenteen muutos, korjatut taulukkoarvot 2)
-   muutetut polttoaineen trim -taulukot (Fuel Trim) moottorin lämpötilalle 3)
-   ilmanlämpötilataulukot vasen/oikea -sylinteri identtiset 4)
-   korjattu trim -taulukot ilmanlämpötilalle (seos muuttuu lineaarisesti)
-   sytytyksen ajoitus V11 -taulukoista (merkittävästi aikaisemmalla kuin California -taulukoissa)
-   polttoaineensyötön katkaisu mukaan lukien sytytyksen ajoituksen sovitus suuntaan ”aikaisemmalle” kyseisellä alueella (ei paukuta putkeen)
-   kierrosluvun rajoitus hieman alkuperäistä korkeammalla

1)
Peruste taulukon rakenteen muutoksille oli imukanavien poikkipinnan avautuminen (läpät) suhteessa kaasukahvan kääntämiseen (korreloi ilmamassan kanssa)
2)
Taulukon rakenne jakautuu nyt sellaisille korkeusarvoille, joilla tosiasiallisesti on olemassa ajettavia maanteitä.
3)
Taulukko toimii nyt alueella 5 – 125 astetta niin, että seos muuttuu lineaarisesti.
4)
Tehtaan jäljiltä ei identtiset.  Oletus: johtuu siitä että Marellin taulukot pohjautuivat alun perin Ducatin taulukkoihin.
*)
Kääntäjän huomautus: kunnioitettavaa hifistelyä. Jos haluaa menetellä perinteisellä tavalla ja käyttää myös ilmaruuveja tyhjäkäynnin säätöön, se tuskin maailmaa kaataa. Kyseessä on on kartantekijän lähtökohta siitä, että kaikki tehdään niin hyvin ja tarkasti kuin käytettävissä oleva tekniikka sallii.  Ilmaruuvit säätävät pelkkää ilmamäärää => läpistä säätäminen säätää sekä ilmamäärää että ruiskutusta (tyhjäkäynti optimaalista tämän kartan säädöillä).


Ajotuntuma ei muistuta alkuperäistä enää juuri ollenkaan. Käynnistyy ilman kierrosluvun muutoksia, käy sen jälkeen 900 rpm tyhjäkäyntiä.  Kun lämpötila on stabiili, 1000-1050 rpm.  Kulutus, pääosin 2 -päällä reippaalla ajotavalla, n. 5L/100 km.  Ei paukutusta kun sulkee kaasun, ei nykimistä tasakaasulla, ei nakutusta.
"
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 25, 2020, 09:47:05 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #158 : Toukokuu 26, 2020, 21:42:42 ip »
^Kokeilin äsken tuota yllämainittua karttaa. Ei erityisen hyvin toiminut omassa Jackalissa. Kaasuun reagointi sinänsä ihan hyvä, ja kulkupuoli, mutta melkoisen paljon tuli backfireä ja nykäisyä risteyksiin tullessa ja pintakaasulla. Vaan eipä ole täysin samat asetuksetkaan. En tiedä miten ilmaruuvit ovat. Tyhjäkäynti oli kyllä siinä mikä tuolla mainittiinkin. Ja TPS ei ole sama, vaan on PF4C. En osaa sanoa voisiko vaikuttaa. Vaan mistäs tiedän muutenkaan onko kone miten alkuperäisessä kunnossa. Ja bensanpainetta ja suuttimia en ole mitannut/testannut.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #159 : Kesäkuu 02, 2020, 15:11:44 ip »
Laitoin tuon palautteen kartantekijälle, vastaus: "Kiitos palautteesta.  PF4C tps:llä ei voi toimia, koska sen käyrä poikkeaa alkuperäisestä."

PS.
Yhtään en osaa itse arvailla kuinka merkittävät nuo erot ovat.


V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #160 : Kesäkuu 02, 2020, 23:03:45 ip »
Jos viitsii vaivaa nähdä niin taulukon kuin taulukon saa muutettua kumman tahansa TPS:n käyrän mukaiseksi. Itse en ole matemaatikko mutta joku asiassa kätevämpi voi tehdä laskentakaavan käyrien erotuksen perusteella.

Toinen tapa on Harrison-Stetson-menetelmä jossa arvioidaan käyrien erotusarvot vain tarpeellisimmalta alueelta. Ensin pienempää arvoa ja kierrosten noustessa leikkauspisteen ohi isompaa syöttöä.

Tässä olisi laajakaistalambda otollisimmillaan vaan onnistuisi kyllä kapeakaistaisellakin kunhan ymmärtää sen taipumuksen rikkaalla seoksella yllättäen näyttää laihaa. Johtuu kyseisen lambdatyypin ominaisuudesta. Lämmitettävä kapeakaistainen on hieman parempi asiassa. Laajakaistoja ei taida ollakaan kuin lämmitettäviä.

Kapeakaistainen maksaa noin 20% laajakaistaisen hintaan verrattuna. Pääosan omista mittauksistani olen tehnyt kapeakaistaisella mutta ostin myöhemmin laajakaistaisen mutta sillä on ollut lainaajia vähän siellä sun täällä eikä se ole osannut enää kotitalliin.

Tämmöinen on kadoksissa: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/innovate-mittarit/mittarit/innovate-mtx-l-plus-laajakaistalambdamittari-09m-kaapelilla/

Lähteekö Henko kimppaostokseen?

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #161 : Kesäkuu 03, 2020, 11:43:38 ap »
Lainaus
Harrison-Stetson-menetelmä
:D
Viittaako kaupunkeihin Liverpool (Beatles) & Nashville (Country&Western) tuo menetelmä?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #162 : Kesäkuu 03, 2020, 11:54:23 ap »
Vai perstuntuman (Harrison -satulamerkki) ja ajatuksen (Stetsonin lätsät) kanssa tekemistä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #163 : Kesäkuu 03, 2020, 13:03:09 ip »
TTT tai osua lähimmäksi. Puhutaan siis perstuntumalta ja hatun alta arvaamalla. Eli parhaat tunnevälineet käytössä. Yleensä osuu melko liki.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #164 : Kesäkuu 03, 2020, 15:50:28 ip »
Laitoin tuon palautteen kartantekijälle, vastaus: "Kiitos palautteesta.  PF4C tps:llä ei voi toimia, koska sen käyrä poikkeaa alkuperäisestä."

PS.
Yhtään en osaa itse arvailla kuinka merkittävät nuo erot ovat.


Juu mää oletin näin, mutta kokeilin huvikseni kun ei maksa mitään. Tuo volttikäyrähän lähtee nousemaan PF4C:ssä nopeammin kuin PF3C:ssä, joten sen pitäisi olla pintakaasulla vähän rikkaammalla. Sitä en osaa sanoa mitä liian aikainen sytytys tässä tapauksessa tekee. En itsekään osaa sanoa miten merkittävä ero on.

Jos viitsii vaivaa nähdä niin taulukon kuin taulukon saa muutettua kumman tahansa TPS:n käyrän mukaiseksi. Itse en ole matemaatikko mutta joku asiassa kätevämpi voi tehdä laskentakaavan käyrien erotuksen perusteella.

Toinen tapa on Harrison-Stetson-menetelmä jossa arvioidaan käyrien erotusarvot vain tarpeellisimmalta alueelta. Ensin pienempää arvoa ja kierrosten noustessa leikkauspisteen ohi isompaa syöttöä.

Koetin löytää netistä jotain mitta-arvoja, mutta lähinnä tuo Camnin yllä laittama kuva tuli vastaan. Ei siis mitään tarkkoja voltteja, en viitsinyt alkaa karkealla arviolla muuttamaan TunerProlla sitä lookup-tablea. Löysin myös muilta palstoilta ketjuja missä nimimerkki Meinolf oli kysellyt tuon PF4C:n voltti/kulma-arvoja, mutta ei löytynyt, ja hän oli päätynyt niiden mukaan käyttämään PF1C:tä, sille ilmeisesti löytyi mittaustulokset, ja on myös halpa TPS.

Lainaus käyttäjältä: motomatti
Tässä olisi laajakaistalambda otollisimmillaan vaan onnistuisi kyllä kapeakaistaisellakin kunhan ymmärtää sen taipumuksen rikkaalla seoksella yllättäen näyttää laihaa. Johtuu kyseisen lambdatyypin ominaisuudesta. Lämmitettävä kapeakaistainen on hieman parempi asiassa. Laajakaistoja ei taida ollakaan kuin lämmitettäviä.

Kapeakaistainen maksaa noin 20% laajakaistaisen hintaan verrattuna. Pääosan omista mittauksistani olen tehnyt kapeakaistaisella mutta ostin myöhemmin laajakaistaisen mutta sillä on ollut lainaajia vähän siellä sun täällä eikä se ole osannut enää kotitalliin.

Tämmöinen on kadoksissa: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/innovate-mittarit/mittarit/innovate-mtx-l-plus-laajakaistalambdamittari-09m-kaapelilla/

Lähteekö Henko kimppaostokseen?
Luulen että tänä kesänä en hitsauta pakosarjaan lambdaa, mutta uteliaisuuttani tai harrastusmielessä saatan sen joskus tehdä. Harkitaan. Backfiren pintakaasulla sain ohjelmoitua pois ja siinä oli ensimmäinen tavoite. Kukahan sen lambdan hitsaisi hitsaisi jos sille tielle lähdetään, nuohan taisi olla ruostumatonta?