Kirjoittaja Aihe: TunerPro-kokeilua  (Luettu 153949 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #135 : Toukokuu 11, 2020, 18:06:49 ip »
Viimekesänä tuli touhuttua ecun kanssa (tyhmyydestä taas sakotettiin, siitä ehkä toisaalla joskus toiste), omassa on sama kuin Jackalissa, 15M. Päätin sitten ostaa ammattilaisen aikaa loppukesästä (-19).  Tehtiin ”siihenastisen” päälle.  Omat säätövermeet mukana, penkissä ajo ja muutokset suoraan karttaan, muutettu kartta sisään ja taas uusi ajo.  Suosittelen lämpimästi.

Vaivannut pieni nykiminen ja satunnainen pieni pamaus ilmanputsarin suuntaan silloin kun ajetaan liki olemattomalla kuormalla ja melkein kaasuun koskematta
=> Tämä on ollut käsittääkseni useimmiten (myös omalla kohdalla) = liian laiha seos.

HD:n  TPS:llä
=> Kuten mainitsit, hieman eri arvot vaikka myös Guzzin tps 15M ecun yhteydessä on epälineaarinen. Jos optimoi, kannattaisi mielestäni sitten pysyä tässä tps:ssä aina.  Tai päinvastoin, vain Guzzin tps.

CO-säädössä
=> 15M ecussa on ohjelmallinen CO -säätö. Hieman mutkikasta kaikissa tapauksissa.  Säädön kannalta ikävintä on, että CO -säätö lisää ruiskutusarvoihin "kiinteän luvun" (selvitys tuossa edellisellä sivulla vähän ylempänä) niin että se vaikuttaa sitä enemmän, mitä pienempi ruiskutusarvo on.  Tyhjäkäynnillä paljon, muilla kierroksilla vähemmän. Hifistellessä CO -säätö aina nollaan ja sitten mittauksiin perustuva säätö penkissä.

TPS:ään käännetty "isommalleen"
=> Volttimittarilla oletkin säätänyt, hyvä niin.  GuzziDiag:ia ei saa käyttää tps:n alkuasennon säätöön (epätarkka). Unohtaisin GuzziDiag:in tekstit tältä osin kokonaan.  Vain volttimittarilla.

Kaasuläppä tyhjäkäyntiruuvia vasten 380mV
=> Perusohje on, että kaasuläpän top -ruuvi käännetään ihan auki (täysin irti läpästä) niin, että läppä menee ”kops” kiinni imukanavaan (hankala pieni kuusiokoloruuvi).  Tässä tilassa käännetään tps oikeaan mV -perusasentoon.  Workshop manualin (Cali/15M) ohjearvo on ”150 mV”, Saksan foorumilta olen kirjoittanut muistiin, että 15M ecun softan koodista katsottuna tarkka oikea arvo on 157 mV.  Tps -perusarvo on tärkeä lähtökohta, jonka perusteella tehtaan kartat on tehty.  Kun tps arvo on ”157 mV” top ruuvi auki, läppä täysin kiinni, säädetään sen jälkeen tyhjäkäyntiarvo top -ruuvista läppää kääntäen volttimittarin kanssa niin, että läppä saavuttaa oikean tyhjäkäyntiasennon.  Calin Workshop manual kertoo: 3,2°-3,6°.  Guzzin tps:llä: "asteet =  (mV-150)/105".  Tämän mukaan Guzzin tps:ää käytettäessä 3,2° = 486 mV ja 3,6° = 528 mV.  Tarkoittaa sitä, että kun tps antaa arvoa 486 – 528 mV ulos, moottorinohjausjärjestelmä saa tiedon, että  kaasuläppä on auki 3,2°-3,6° ja moottorinohjausjärjestelmä lähtee sitä, että kaasu on nyt tyhjäkäyntialueella ja katsoo kartasta tuolta alueelta ruiskutusarvon.

Onko tässä jotain tyhjäkäyntikarttaa erikseen, vai meneekö se täysin tuon fuel/ignition mapin mukaan?
=> Ei ole erikseen.  Menee Fuel -mapin ("Fuel map left cylinder base") mukaan.

xbc-tiedostolla mitä käytin, kartat alkavat 3,7 asteen kaasuläpän avauksesta
=> "xbc" on minulle tuntematon, TunerPro:lla katsotut (oikea xdf -tiedosto siinä käytössä) Fuel Map:in asteluvut menevät: 1,0-2,0-4,2-5,2 jne.

GuzziDiagin mukaan tyhjäkäynti on jotain 2 asteen tienoilla
=> Wokshopmanual:in mukaan tyjäkäyntialue 3,2°-3,6° = 486 – 528 mV.  Jos kartta on tehtaan alkuperäisen oloinen tyhjäkäyntialueella, se olettaa, että noilla arvoilla (3,2°-3,6°) ollaan tyhjäkäynnillä.  Oleellista on, että tps alkuarvo on kohdallaan, se on kaiken "a&o".
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2020, 16:19:54 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #136 : Toukokuu 11, 2020, 20:13:21 ip »
xbc-tiedostolla mitä käytin, kartat alkavat 3,7 asteen kaasuläpän avauksesta
=> "xbc" on minulle tuntematon, TunerPro:lla katsotut (oikea xdf -tiedosto siinä käytössä) Fuel Map:in asteluvut menevät: 1,0-2,0-4,2-5,2 jne.
Kas, olin kirjoittanut väsyneenä väärin tuon "maskitiedoston", vai miksi sitä sanotaankaan. Käytin tuota 15M:lle tarkoitettua V2.28. Mutta siellä on kolme muutakin. Old Quota V2.28, Cali 61600.381.00 V2.52, ja EEPROM V1.01. Ehkäpä katson miltä nuo muut näyttävät. Varsinkin tuo Caliin viittaava. Ja laitan vielä tuon kaasuläpän protokollan mukaan, unohtaen mitä Guzzidiag näyttää siinä palkissa missä lukee moottori käy, kaasuläppä tyhjäkäynti ym.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #137 : Toukokuu 12, 2020, 10:56:32 ap »
15M eculle on muutama XDF -tiedosto (se juuri "tulkkaa" näkyviin graafiseen muotoon ecu:n koodista sen, mitä TunerPro:lla nähdään, ymmärrän).  V2.28 on se mitä pitää käyttää.  Muut kolme ovat erikoisjuttuja (Old Quota on vain vanhoille Quota -malleille ja Cali xxxx on vain sille Calin eculle, jossa on nuo numerot).  EEPROM V1.01 on puolestaan pelkstään EEprom -Tool ohjelmalla luetun tiedoston tutkimiseen.  Käytetään jos esim. ostaa toisen 15M ecun ja haluaa siitä identtisen omansa kanssa.  Sillä saa myös suoraan näppäiltyä CO -säätöarvon.
V11 - it defines you.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #138 : Toukokuu 12, 2020, 14:32:12 ip »
15M eculle on muutama XDF -tiedosto (se juuri "tulkkaa" näkyviin graafiseen muotoon ecu:n koodista sen, mitä TunerPro:lla nähdään, ymmärrän).  V2.28 on se mitä pitää käyttää.

Enpä nyt sitten tiedä mitä tästä asteluvusta ajatella. Kokeilin nimittäin tuota Cali-XDF:ää ja sillä kaasunasentopalkki alkaa 3,67:sta. Ohjelman asetuksia en ole muuttanut. Tosin se on tuo TunerPro RT. Se versio ilman kahta kirjainta perässä ei auennut koneellani ollenkaan. Avatessa ohjelmaa se aloitusruutu vain näkyi hetken.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #139 : Toukokuu 12, 2020, 16:16:01 ip »
Lainaus
kaasunasentopalkki alkaa 3,67:sta
GuzziDiag -näyttöön saa valita lukuisan määrän yhtä aikaa näkyviä asioita, myös kaasuläpän asennon millivolteissa ja asteissa.  Molemmat juoksevat kun kaasua kääntää. Se, mistä arvosta näyttö alkaa, eli mitä näytössä lukee kun kaasu on koskematta tyhjäkäyntiasennossa riippuu siitä, miten tps perusasento on säädetty (tps:n hahlot) + mihin avautumiskulmaan tyhjäkäyntiasento on sen jälkeen säädetty (top ruuvi).

a) Pitää muistaa että pienillä arvoilla GuzziDiag -näyttö on epätarkka
b) Volttimittarin millivoltit = faktaa

Tps:ltä lähtevät millivoltit menevät suoraan eculle, ja se mitä tps kertoo = moottorinohjausjärjestelmälle tieto paljonko kaasu on auki.
Viime kesänä hölmöilyjeni johdosta esim. tps:lle syötettävä jännite katosi jokseenkin kokonaan ja GuzziDiag näytti jotain tosi pientä arvoa kaasunasenoksi tai ei mitään.

Nuo ohjelmanimet jäivät mietityttämään, en ehkä ole ihan nyt kärryilllä:

a) TunerPro = tällä katsellaan ja muokataan karttoja, jotka on ensin luettu ecusta erillisellä Reader -ohjelmalla, Reader ja TunerPro:hon tarvittavat xdf -tiedostot ladataan GuzziDiag -sivulta
Ylempi liitekuva: miltä 15M ecun Fuel Map näyttää, kun se on luettu IAW15xReader -ohjelmalla ecusta, ja sen jälkeen avattu TunerPro -ohjelmalla
(johon on sitä ennen asennettu XDF -tiedosto 15M V2.28). Kartalla kaasunasennon avautumiskulmat menevät 1.0-2.0-4.2-5.2 jne.

b) GuzziDiag = tällä katsellaan tps:n arvoja ja tehdään huoltotöitä (GuzziDiag V0.48 sivulta https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/)
Alempi liitekuva: miten kaasuläpän asento (asteet ja voltit) näkyy GuzziDiag -näytössä. Kaasunasennon avautumiskulma juoksee näytössä kun kaasua liikuttaa (tässä esimerkissä "2.84").

V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #140 : Toukokuu 12, 2020, 17:38:28 ip »
Pitääkin säätö- ja huoltotietokoneelle siirtää tämä uusi versio, toki vanhan rinnalle, koska sitä osaan ainakin käyttää.
Huoltotietokone on vanha miniläppäri jossa on jokin vanhempi Windows käyttöjärjestelmänä. Taisin sen saada palkanlisänä jostain säätöhommasta. Akkukin pelaa vielä. Näyttö vain on himmeä eli ulkoilmassa poudalla ei oikein erota.

1100 Brevaan tein lukuisia muutoksia TunerProlla ja syötin muokatut tiedostot pyörän ECUn sulateltaviksi. Kulkua ja taloudellisuutta lisää ja sopivuus näihin viileisiin olosuhteisiin.

1400 Californiaan olen puuttunut aivan hieman, osin 7SM-järjestelmän laajuudesta johtuen, joihinkin taulukkoarvoihin.
Taulukoita kun on useita kymmeniä jo yhdessä ajomoodissa. Rakennepuolen muutoksilla olen saanut polttoaineen kulutusta hillittyä merkittävästi. Sen osaston muokkaaminen on tullut tiensä päähän. Kaikki muutokset ovat kotiasentajan tehtävissä. Lisää blogissani.

Nyt pitäisi ryhdistäytyä 1400:n softapuolen muokkaamiseen. Olen jo asentanut lambda-näytön ja öljyn lämpömittarin ohjaustankoon. Myös öljyn lämpötila on paremmin hallinnassa kuin vakiopyörällä sillä jäädytystä voi nyt säätää. Taidan uhrata piaggio- eli sadeasetuksen tutkimuksen ja testauksen asialle. Kaksi muuta ovat referenssinä ja taulukkojen perusarvojen lähteenä. On siis aina ainakin yksi varmasti toimiva ajomoodi käytössä.

On joutavaa aikaa näin kun sosiaalinen puoli on osin jäissä ja muukin tekeminen tauolla.

Onko muilla ollut projekteja 1400-koneisten kanssa moottorinohjauksen suhteen?

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #141 : Toukokuu 12, 2020, 19:46:27 ip »

Nuo ohjelmanimet jäivät mietityttämään, en ehkä ole ihan nyt kärryilllä:

a) TunerPro = tällä katsellaan ja muokataan karttoja, jotka on ensin luettu ecusta erillisellä Reader -ohjelmalla, Reader ja TunerPro:hon tarvittavat xdf -tiedostot ladataan GuzziDiag -sivulta
Ylempi liitekuva: miltä 15M ecun Fuel Map näyttää, kun se on luettu IAW15xReader -ohjelmalla ecusta, ja sen jälkeen avattu TunerPro -ohjelmalla
(johon on sitä ennen asennettu XDF -tiedosto 15M V2.28). Kartalla kaasunasennon avautumiskulmat menevät 1.0-2.0-4.2-5.2 jne.


Ihan tämän ohjeen mukaan olen toiminut. Ja tietty Guzzidiagilla tarkastellut toimintoja. Jostain syystä kuitenkin ensimmäiset asteet kaasuläpällä alkavat korkeammalta TunerPron kartoissa. Palkkien määrä on ihan sama. Vaan löytyi toisesta ketjusta tällainenkin kirjoittamasi lause:

Lainaus käyttäjältä: Camn
Koska ecussa on oppimistoiminto kaasuläpän astearvolle (tps:n kertoma kaasuläpän kulma voi vaihdella tyhjäkäynnillä – esim. tps:n perussäädöstä johtuen), ei kaasuläpän tyhjäkäyntiasennolle voida antaa kiinteää astearvoa.
En tiedä olisiko sillä jotain tekemistä tuon kartan näkymän kanssa. Siis että latautumisen bin-tiedostona tuolleen jos TPS ei ole ohjearvossa. Mutta tämä oppiminen selittää sen että Guzzidiagin näytössä saattaa lukea tyhjäkäynti, tai sitten kaasuläppä auki, joissain tapauksissa samalla volttiarvolla. Kun kerkeän, teen seuraavanlaisesti: Lataan alkuperäisen kartan takaisin ecuun. TPS ohjearvoon. Ajelen vähän ja katson minkälaista kulmaa Guzzidiag näyttää. Sitten lataan readerilla taas kartan koneelle ja avaan TunerPro RT:ssä (sitä voi muuten käyttää loputtomiin ilmaiseksi mutta pitää odotta 10s laskurin ajan että voi käyttää). Katson sieltä että miltä kartta näyttää. En tiedä onko tuolla mitään tekoa asian kanssa. Ei vaikuta todennäköiseltä. Hämärältä tuntuu.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #142 : Toukokuu 12, 2020, 20:24:44 ip »
https://photos.app.goo.gl/AxfdN8QTVo2v32kZ6
Edit: Kokeilen laittaa linkkinä kun ei nyt jostain syystä näkynyt kuin Macilla ja Iphonella En tiedä näkyykö senkään takaa sitten mitään.
Kuva tuosta näkymästä. Screencapturella toki parempi olisi mutta sattui puhelimessa olemaan puhelinkäyttöä varten.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2020, 23:50:27 ip kirjoittanut Henko »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #143 : Toukokuu 12, 2020, 22:00:53 ip »
Ei näy meikäläisen vermeillä. Paitsi teksti.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #144 : Toukokuu 12, 2020, 23:36:18 ip »
Ei näy meikäläisen vermeillä. Paitsi teksti.
https://photos.app.goo.gl/AxfdN8QTVo2v32kZ6
Näkyykös linkin takaa?
Koetan selvittää mikäs kun ei näy.Itsellä näkyy. Kuva on Google photosissa. Mutta ei kuvassa mitään ole mitä ei yllä ole kerrottuna. Kaasuläpän ensimmäisen aukeaman palkki on jostain syystä 3,7 astetta kun pitäisi olla pienempi. Ja taitaa ne loputkin enemmän tai vähemmän pielessä olla. Palkkeja on 16 niinkuin kuuluukin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #145 : Toukokuu 13, 2020, 06:21:29 ap »
Näkyy linkistä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #146 : Toukokuu 13, 2020, 18:09:21 ip »
Lainaus
Jostain syystä kuitenkin ensimmäiset asteet kaasuläpällä alkavat korkeammalta kartoissa
Sitten "karttapohja" ei ole tehtaan alkuperäinen. Tuota muistan, että on pohdittu: miksi tehtaan kartoissa on alkupäässä niin paljon "jakoa", kun tyhjäkäyntialue alkaa sieltä muutaman asteen tienoilta ja sitten pääasiassa ajellaan siellä 15-30 asteen tienoilla ja vastaavasti kun avataan ratvakkaammin kaasua, tehossa ei enää ole niin hirmuisesti hyppyä.  Jos olen ymmärtänyt tämän oikein, tämä johtuu imukanava/ pyöreä kääntyvä läppä -virtaustekniikasta.  Pienillä läpän avautumiskulmilla ovat ilmamääräerot suuria ja suurilla pieniä.  Tehtaan jäljiltä Fuel Map -asteet menevät: 1.0-2.0-4.2-5.2-6.8-jne.

Mutta tämäpä onkin asia, jonka voi itse muuttaa TunerProlla.  Vasemmalla hakemistopuussa kohdassa (tämä esimerkki 15M ecun taulukoista) "Definiton (Read Only) - Throttle map points fuel" voi syöttää itse, miten Fuel Map -kartan kaasunavautumiskulmat menevät.  Esim. muinoin 15M ja 15RC ecuja tutkinut nimimerkki "Meinolf" sääti omaa pyöräänsä avautumiskulmilla, jotka alkoivat: 2.0-3.3-4.2-5.1-6.8-jne.  Mutta tämä on ymmärtääkseni järkevää vain silloin, kun säätää/(säädättää) itse karttansa.  Jos muuttaa avautumiskulmia, kartassa olevat arvot eivät ole enää "vaihtokelpoisia", siksi en esim. itse ole tähän puuttunut.  Jos kopioi karttoja jonkun toisen tiedostosta, "X ja Y" arvot on oltava identtiset, muuten soluissa olevat arvot eivät ole "vaihtokelpoisia" eri tiedostojen välillä.  Sitten jos ottaa käyttöön koko kartaston kerralla sellaisenaan, asialla ei ole väliä.  Esim. tuota Meinolfin V11 -karttaa on saanut jakaa ja kokeilla.  Aikanaan, kun otin siitä kiihdytyskartan omaan tiedostooni, hänellä oli vielä avautumiskulmajako tehtaan arvoissa.

 Laitan liitteeksi kuvan, jossa näkyy ensin Fuel Map ja sen alla tuo toinen taulukko, missä syötetään kaasunavautumiskulmat.

Lainaus
ecussa on oppimistoiminto kaasuläpän astearvolle
Tuon tekstin asiayhteyttä en enää muista, mutta olettaisin että tuo teksti on koskenut sellaisia ecuja, joiden yhteydessä ei ole säädettävää tps:ää (ei pitkiä hahloja), vaan "tps reset" -toiminto (esim. 5AM).  15M (Jackal, vanhemmat V11 mallit) on muistini mukaan sellainen että kaikki on aina "kiinteää".  Kun ei ole lambdaa, ei ole "itse opittavia arvoja".


V11 - it defines you.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #147 : Toukokuu 13, 2020, 21:12:19 ip »
Lainaus
Jostain syystä kuitenkin ensimmäiset asteet kaasuläpällä alkavat korkeammalta kartoissa
Sitten "karttapohja" ei ole tehtaan alkuperäinen. Tuota muistan, että on pohdittu: miksi tehtaan kartoissa on alkupäässä niin paljon "jakoa", kun tyhjäkäyntialue alkaa sieltä muutaman asteen tienoilta ja sitten pääasiassa ajellaan siellä 15-30 asteen tienoilla ja vastaavasti kun avataan ratvakkaammin kaasua, tehossa ei enää ole niin hirmuisesti hyppyä.  Jos olen ymmärtänyt tämän oikein, tämä johtuu imukanava/ pyöreä kääntyvä läppä -virtaustekniikasta.  Pienillä läpän avautumiskulmilla ovat ilmamääräerot suuria ja suurilla pieniä.  Tehtaan jäljiltä Fuel Map -asteet menevät: 1.0-2.0-4.2-5.2-6.8-jne.

Mietin myös että on täällä joku voinut käydä, mutta en pitänyt sitä varsin todennäköisenä. Olisi hauska tietää mikä kartta on. Ja kokeilla uteliasuuttani myös alkuperäistä. Nythän en voi tietää onko se parempi vai huonompi :D Mutta kyllä tuo omalta osaltaan varmaan selittää että kun kaasua on käännetty niin vähän että TPS:n millivoltit on jotain 600-700 (en nyt muista asteita, tosi vähän kuitenkin) niin voi olla ettei kone oo niin sanotusti ja varsinaisessa merkityksessä kartalla.


Lainaus
Mutta tämäpä onkin asia, jonka voi itse muuttaa TunerProlla.  Vasemmalla hakemistopuussa kohdassa (tämä esimerkki 15M ecun taulukoista) "Definiton (Read Only) - Throttle map points fuel" voi syöttää itse, miten Fuel Map -kartan kaasunavautumiskulmat menevät.  Esim. muinoin 15M ja 15RC ecuja tutkinut nimimerkki "Meinolf" sääti omaa pyöräänsä avautumiskulmilla, jotka alkoivat: 2.0-3.3-4.2-5.1-6.8-jne.  Mutta tämä on ymmärtääkseni järkevää vain silloin, kun säätää/(säädättää) itse karttansa.  Jos muuttaa avautumiskulmia, kartassa olevat arvot eivät ole enää "vaihtokelpoisia", siksi en esim. itse ole tähän puuttunut.  Jos kopioi karttoja jonkun toisen tiedostosta, "X ja Y" arvot on oltava identtiset, muuten soluissa olevat arvot eivät ole "vaihtokelpoisia" eri tiedostojen välillä.  Sitten jos ottaa käyttöön koko kartaston kerralla sellaisenaan, asialla ei ole väliä.  Esim. tuota Meinolfin V11 -karttaa on saanut jakaa ja kokeilla.  Aikanaan, kun otin siitä kiihdytyskartan omaan tiedostooni, hänellä oli vielä avautumiskulmajako tehtaan arvoissa.
Selasin nuo muutettavat kohdat, mutta tämä ei tullut mieleeni kun en ole perehtynyt kuin olemassa olevien karttojen muokkaamiseen Hestecillä, ja siinäkin kaasuläpän aukeaman sijaan muuttuja oli ali/ylipaine. En nyt yhtäkkiä keksi miksi joku haluaisi laittaa noi map pointsit tolleen, 3,7 astetta on aika iso lähtötilanne. Ehkä joku on ajatellut että saa enemmän pisteitä sille alueelle missä kaasuläppä eniten liikkuu kun unohtaa tyhjäkäynnin. Käytännössä vaikeuttaa kaikkia risteyksissä ja liikenneympyröissä ajoa. Ainakin säätöä hankaloittaa/pakottaa isompaan kompromissiin kun kaasu on kiinni. Toisaalta saastekuopat mun käsittääkseni on edelleen tuolla kartassa, joten jos ois jotain suorityskykyä ajatellen oikeesti säädetty niin ei kai nekään siellä ois. Jos muokkaa karttaa tolleen ja lukuarvot suuttimille ja kipinälle jää samaksi, niin sehän vaan siirtää seosta laihemmalle. En kyllä nyt tiedä mitä sille kannattaisi tehdäkään. Tai onko välttämättä tarve tehdä mitään. Menee vähän niinkuin koko homma pian uusiksi.

Lainaus
Lainaus
ecussa on oppimistoiminto kaasuläpän astearvolle
Tuon tekstin asiayhteyttä en enää muista, mutta olettaisin että tuo teksti on koskenut sellaisia ecuja, joiden yhteydessä ei ole säädettävää tps:ää (ei pitkiä hahloja), vaan "tps reset" -toiminto (esim. 5AM).  15M (Jackal, vanhemmat V11 mallit) on muistini mukaan sellainen että kaikki on aina "kiinteää".  Kun ei ole lambdaa, ei ole "itse opittavia arvoja".

Voi olla, ja kuulostaa loogiselta, mutta muistelisin että oli 15M. Muuten en olisi tähän yhteyteen tuota huomannut ottaa, mutta voi olla että oon lukenut vähän liian nopeasti kun oon selannut noita ketjuja tästä aiheesta. Tarkistan jos löydän sen. Mutta se on kuitenkin oma havainto että 15M:ssä kun sen yhdistää Guzzidiagiin niin siinä saattaa moottorin tilassa tosiaan lukea kaasuläppä auki tai tyhjäkäynti, ja jos käännät vähän kaasua ja löysäät takaisin, niin ei välttämättä lue enää tyhjäkäynti. Tilanne vaihtuu jonkin perusteen mukaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #148 : Toukokuu 13, 2020, 22:25:30 ip »
Tämä liittyy välillisesti tähänkin asiaan sillä opettelin aikanaan vuosikymmenent sitten ohjelmoimaan MegaSquirtia. Ensimmäinen oli 8-bittinen. Siispä ruiskutuskartassa ei ollut paljonkaan muuttujia.
Sen sijaan oli tärkeää, juurikin sinne alapäähän, saada herkästi toimivat asetukset eli painotus alakierroskiihdytyksiin.

Tässä teoriaani:
Jos tyhjäkäyntiä kuvaa arvo 1 on heti kolmesataa kierrosta korkeampi arvo 2. Sen jälkeen 1800 kierrosta arvo 3. 3000 kierrosta vastasi arvo 4 ja loput neljä jäljellä olevaa saraketta jakaantuivat edelleen harveten 6000 kierrokseen asti. Loppu meni sitten omia aikojaan.

16-bittisen saavuttua olikin sitten jo juhlaa säätäminen mutta silloin alapään "näytteenottoa" edelleenkin tiuhennettiin. Pääsi eroon "tyhjistä kohdista" ja yläkierroksillekin riitti tarkkuutta.

32-bittinen MS on jo minulle aivan riittävän tarkka. Ainakin pyöreäsylinterinen ahdettu 850-Guzzi tottelee sitä nöyrästi. Myös etanolilla. Tuossa kammarin nurkassa, metrin päässä sohvasta, on täysremontoitu kanttisylinterinen 950cc kone "digitoituna" odottamassa käyttöönottoa. Sopisi hienosti T3 Californian kulmikkaaseen tyyliin.

Riippuu siis paljon siitä mikä on painotus millekin kierrosalueelle. Jotkut haluavat tarkkuutta ja herkkyyttä 4000 - 8000 rpm alueelle. Silloin lähinnä etsitään parasta kiihtyvyyttä kyseisellä alueella. 32-bittisten ja siitä kehittyneempien järjestelmien suhteen säätövaraa riittää sinnekin.

Olisiko aihetta koittaa jakaa alapään alue uudelleen ja taajemmin? Joutuu toki tekemään laskutoimituksia jonkin verran jos alapäässä tihentää "karttaa". Pelkkä tihentäminen taitaisi rikastaa liikaa.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #149 : Toukokuu 13, 2020, 23:46:17 ip »
Olisiko aihetta koittaa jakaa alapään alue uudelleen ja taajemmin? Joutuu toki tekemään laskutoimituksia jonkin verran jos alapäässä tihentää "karttaa". Pelkkä tihentäminen taitaisi rikastaa liikaa.
Vois olla aiheellista. Ja mitä pelkkään tihentämiseen tulee, niin tuolla tyhjäkäyntiasennossahan tää laihalla onkin. Tai ainakin oli. Kävin siis ensimmäisen oman kartan ladattuani vähän ottamassa pakokaasuanalyysiä autokorjaamossa, niin muutaman asteen kun oli kaasua kääntänyt niin oli lambda jotain 0,95. Tyhjäkäynnillä oli 1,3 suunnilleen, ja asettui suoraviivaisesti tuohon 0,95 kun hitaasti kaasua avasi. Kierrokset nyt tietenkin oli missä sattuu kun vapaalla piti mitata. Mutta kertoo se silti jotain. Jos tätä on muokannut joku joka on tiennyt mitä tekee joskus jossain, niin ehkä sitä ei ole kiinnostanut minkälainen on taajama-ajo. Tai on vaikka ollut tarkka kulutuksesta? Toivottavasti jompi kumpi edellämainituista kuin että on vahingossa klikannut jotain tai ettei ole ollut hajuakaan mitä tekee. Jos jollain olisi alkuperäinen bin-tiedosto lähettää niin voisi vertailla.