Viimekesänä tuli touhuttua ecun kanssa (tyhmyydestä taas sakotettiin, siitä ehkä toisaalla joskus toiste), omassa on sama kuin Jackalissa, 15M. Päätin sitten ostaa ammattilaisen aikaa loppukesästä (-19). Tehtiin ”siihenastisen” päälle. Omat säätövermeet mukana, penkissä ajo ja muutokset suoraan karttaan, muutettu kartta sisään ja taas uusi ajo. Suosittelen lämpimästi.
Vaivannut pieni nykiminen ja satunnainen pieni pamaus ilmanputsarin suuntaan silloin kun ajetaan liki olemattomalla kuormalla ja melkein kaasuun koskematta
=> Tämä on ollut käsittääkseni useimmiten (myös omalla kohdalla) = liian laiha seos.
HD:n TPS:llä
=> Kuten mainitsit, hieman eri arvot vaikka myös Guzzin tps 15M ecun yhteydessä on epälineaarinen. Jos optimoi, kannattaisi mielestäni sitten pysyä tässä tps:ssä aina. Tai päinvastoin, vain Guzzin tps.
CO-säädössä
=> 15M ecussa on ohjelmallinen CO -säätö. Hieman mutkikasta kaikissa tapauksissa. Säädön kannalta ikävintä on, että CO -säätö lisää ruiskutusarvoihin "kiinteän luvun" (selvitys tuossa edellisellä sivulla vähän ylempänä) niin että se vaikuttaa sitä enemmän, mitä pienempi ruiskutusarvo on. Tyhjäkäynnillä paljon, muilla kierroksilla vähemmän. Hifistellessä CO -säätö aina nollaan ja sitten mittauksiin perustuva säätö penkissä.
TPS:ään käännetty "isommalleen"
=> Volttimittarilla oletkin säätänyt, hyvä niin. GuzziDiag:ia ei saa käyttää tps:n alkuasennon säätöön (epätarkka). Unohtaisin GuzziDiag:in tekstit tältä osin kokonaan. Vain volttimittarilla.
Kaasuläppä tyhjäkäyntiruuvia vasten 380mV
=> Perusohje on, että kaasuläpän top -ruuvi käännetään ihan auki (täysin irti läpästä) niin, että läppä menee ”kops” kiinni imukanavaan (hankala pieni kuusiokoloruuvi). Tässä tilassa käännetään tps oikeaan mV -perusasentoon. Workshop manualin (Cali/15M) ohjearvo on ”150 mV”, Saksan foorumilta olen kirjoittanut muistiin, että 15M ecun softan koodista katsottuna tarkka oikea arvo on 157 mV. Tps -perusarvo on tärkeä lähtökohta, jonka perusteella tehtaan kartat on tehty. Kun tps arvo on ”157 mV” top ruuvi auki, läppä täysin kiinni, säädetään sen jälkeen tyhjäkäyntiarvo top -ruuvista läppää kääntäen volttimittarin kanssa niin, että läppä saavuttaa oikean tyhjäkäyntiasennon. Calin Workshop manual kertoo: 3,2°-3,6°. Guzzin tps:llä: "asteet = (mV-150)/105". Tämän mukaan Guzzin tps:ää käytettäessä 3,2° = 486 mV ja 3,6° = 528 mV. Tarkoittaa sitä, että kun tps antaa arvoa 486 – 528 mV ulos, moottorinohjausjärjestelmä saa tiedon, että kaasuläppä on auki 3,2°-3,6° ja moottorinohjausjärjestelmä lähtee sitä, että kaasu on nyt tyhjäkäyntialueella ja katsoo kartasta tuolta alueelta ruiskutusarvon.
Onko tässä jotain tyhjäkäyntikarttaa erikseen, vai meneekö se täysin tuon fuel/ignition mapin mukaan?
=> Ei ole erikseen. Menee Fuel -mapin ("Fuel map left cylinder base") mukaan.
xbc-tiedostolla mitä käytin, kartat alkavat 3,7 asteen kaasuläpän avauksesta
=> "xbc" on minulle tuntematon, TunerPro:lla katsotut (oikea xdf -tiedosto siinä käytössä) Fuel Map:in asteluvut menevät: 1,0-2,0-4,2-5,2 jne.
GuzziDiagin mukaan tyhjäkäynti on jotain 2 asteen tienoilla
=> Wokshopmanual:in mukaan tyjäkäyntialue 3,2°-3,6° = 486 – 528 mV. Jos kartta on tehtaan alkuperäisen oloinen tyhjäkäyntialueella, se olettaa, että noilla arvoilla (3,2°-3,6°) ollaan tyhjäkäynnillä. Oleellista on, että tps alkuarvo on kohdallaan, se on kaiken "a&o".