Kirjoittaja Aihe: TunerPro-kokeilua  (Luettu 153957 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #105 : Elokuu 06, 2015, 10:46:39 ap »
Noita kaasun kiihtyvyyskertoimia on kehittyneemmissä järjestelmissä useita päällekkäin. Boksi arpoo niistä parhaiten tilanteeseen sopivan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #106 : Elokuu 06, 2015, 11:12:21 ap »
Lainaus
TunerPro-karttojen katselemiseen pitää nyrjäyttää aivot
Oletko kokeillut noita rukseja ? Ehkä myös TunerProssa saat taulukot tuttuun moodiin?

Lainaus
kehittyneemmissä järjestelmissä useita päällekkäin
Nyt kun oli puhe 15M ecusta, sehän on myös Jackalissa. Ainakin omassa parempi kiihdytyskartta tuo toivottavaa muutosta ajoon.Toki, jos peli on optimoitu ei liene paljoa lisäoptimointiin varaa. 15M tuli kai käyttöön siinä 1999, eli kehitetty 20 vuotta sitten...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2015, 18:34:48 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #107 : Elokuu 06, 2015, 12:05:46 ip »
Kyllä. Enkä epäile yhtään, vaikka tuossa olisi tasan yksi kiihtyvyyskerroin/kartta. Eli ei niin tarvetta moottoripyöräkäytössä. Matkasohvat voivat olla asia erikseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #108 : Elokuu 10, 2015, 22:35:12 ip »
Lainaus
Onko mekaniikka varmasti kunnossa
Perustarkistuksia jotta voi jatkaa TunerPro -kokeiluja:
- tulppien puhdistus, uudet tulpanjohdot, tarkistus GuzziDiag -testillä, kipinää iskevät (iridium selvästi isompi leiskaus)
- ilmansuodattimen (yllättäen siellä olikin se k&n vielä) puhdistus ja imukurkkujen kumiyhteiden tiiveystarkistus
- uusi tps (kiinni ollut oli uitettu monet kerrat pesussa)
- perussäädöt (tps), balanssit, liian pitkä paikallaankäyttö => bensa alkoi kiehumaan pumpussa (siinä moottorin keskellä V:n päällä),
  pumppu vinkui käydessään tankki kohisi kun peli oli seis (ei käynyt enää tuossa tilassa millään kartalla, ei edes tehtaan vakiolla)
- kierrosluku/asentoanturin tiivistin ja puhdistin jo keväämmällä (tämän voisi vielä vaihtaa...)
- ei vikoja vikamuistissa (koskaan en ole mitään merkittävää täältä löytänytkään)
Tunnin jäähdytys varjossa, >20 km lenkit vieraalla peruskartalla ja sitten siitä tehdyllä versiolla, johon siirsin "oman" kartan sytytys- ja ruiskutusosiot. Hyväst käi molemmilla.
Tänään painemittaus kylmänä:
- pa-paineen tarkistus virta päälle (3,25 bar)
- pa-paineen tarkistus kone käy (3,25 bar)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2015, 19:57:18 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #109 : Elokuu 11, 2015, 12:30:03 ip »
- ei vikoja vikamuistissa (koskaan en ole mitään merkittävää täältä löytänytkään)
En ole minäkään täältä mitään koskaan löytänyt, vaikka selvä vika on ollut päällä (siis 15RC ecu).
Johtoliittimiä en tosin ole käyvästä koneesta availlut, että josko jotain ilmestyisi.
- kierrosluku/asentoanturin tiivistin ja puhdistin jo keväämmällä (tämän voisi vielä vaihtaa...)
Tästä luin, että jollei ole puhdas ja kunnolla asettunut pohjalle paikalleen, niin voi aiheyttaa mystisiä ja epämääräisiä käyntihäiriöitä. Olen sen kahdesti tarkistanut - ok. Luulisi jäävän vikamuistiin, jos signaali olisi vain ajoittainen.
Joidenkin lähteiden mukaan lyhyt vikamuisti (New faults) tyhjenee (15 srj ecu) jos koneen sammuttaa.
Tallennetut viat (Stored faults) vaatinee ?? vian esiintymisen useamman kerran ??

Nevadani siis nykii edelleen ruiskusuuttimen vaihdon jälkeenkin. Käynti kyllä parani  :P - taas, mutta...
TunerPro:lla kerroin tylysti bensakartan 1.1:llä. Se vaikutti myönteisesti kylmä- ja lämmityskäyntiin (käynti pehmeni ja "tummeni"). Kuumana lambda hoitaa ja niin sen haluan ollakin.
GuzziDiag:sta ei ollut apua, koska ajossa työkalu-läppärin kovalevyn tärähdys-suoja esti loggaamisen.
Lasten tabletilla ScanM16 loggaus onnistuu ja sillä saatu lambdakäyrä (liitekuva) kertoo, että zig-zaggia putkesta tulee.
Mikä mielenkiintoista, niin tuolla pätkällä ruiskupulssit, sytkäennakko ja kahvakulma-arvojen muutokset ovat hyvin pieniä. Tarkkuudesta tuli muuten mieleen, että ruiskusuuttimien oem toleranssi on +/- 3% (race +/- 1%).

Logien tutkailun jälkeen vaihdoin sytytyspuolat keskenään ja koneen käynti muuttui. Ajoon lähtiessä jopa poksautteli vähän putkessa, kunnes lambdasäätö teki taas omia korjauksiaan. Nyt on tilattu alkuperäisen malliset (induktio) sytkäpuolat (linkki) tarvikeosana. Katsotaan korjautuuko niillä käyntiongelma. Ilman oskilloskooppia en voi kipinävirtaa tutkia, mutta lambda-siksakista päätelisin, että sieltä joku joka 10. tai 20. kerta jää paukku antamatta.
Vikaantuminen on hiljaa hiipinyt ja "opittujen arvojen nollaaminen" nosti sen vaivaksi. (Vai olisiko puola viottunut pitkästä virrat päällä olemisesta kone pysähdyksissä ?) Pienikin imukurkkujen epätasapaino (kahvatärinän lisääntymisen kanssa) saa kuuman koneen tyhjäkäynnin ontumaan pahasti.

p.s. Siisti pa-painemittari. Sellaista olen suunnitellut itsekin plug-and-play tyyppisenä ruiskusuuttimen päältä haaroittamalla. Tarkoitukseen sopisi kaasulle muuntamiseen tarkoitettu väliliitin (linkki). Liitekuvassa haaroitus ja koroke suutinhatun kiinnitykselle.
p.p.s. Lokia kirjoittaa 128 merkintää minuutissa. Yläviiva on RPM ja alaviiva lambda. 75 piikkiä kahdessa minuutissa tuntuu ajossa, kuin hidasta valssia vietäisiin, väkisin ja pyytämättä. Ressaa ja rassaa, ei rentouta, enkä nauti.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2015, 22:02:56 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #110 : Elokuu 12, 2015, 12:06:12 ip »
Lainaus
(Vai olisiko puola viottunut pitkästä virrat päällä olemisesta kone pysähdyksissä ?)
Tätä ei tarvitse pelätä kuin vanhemmissa järjestelmissä joissa on analoginen moottorinohjaus kuten katkojan kärjet.
Puolat vain joskus "salaperäisesti" hajoilevat. Vika on hankala jos se esiintyy vain ajoittain.
Loggauksessasi näkyvä käyntihäirö voi syntyä myös TPS-anturin tuottamana mutta sekin selvinnee kun vaihdat puolat.
Polttoaineen painevaihtelu ei juurikaan käynnin aikana näy. Ehkä pienenä vibraationa mittarin viisarissa mutta sekin saattaa johtua "alustan" tärinästä.

Tietokoneista: ajon aikana ei "pyörivät" muistit oikein pelaa. Käyttökelpoinen on juurikin "lasten" tietokoneissa käytetty flash-muisti joka on muistipiiri ilman liikkuvia komponentteja. Niitä saa kaupasta myös sellaisiin tietsikoihin joissa on levymuisti vakiona. Koneen voi siis muuttaa tärähdyksenkestäväksi.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #111 : Elokuu 12, 2015, 12:21:57 ip »
Vika on hankala jos se esiintyy vain ajoittain.
Loggauksessasi näkyvä käyntihäirö voi syntyä myös TPS-anturin tuottamana...
Haasteellinen on, mutta jäljillä ilmeisesti ollaan, sillä TPS on jo uusittu. Kulutusosia, eikä siksi harmitakkaan.
Usb kytkentää tukeva kännykkä on toivelistalla, mutta WOT (Wide Open Throttle) eli huutavat kurkut on itselle epäedullisessa asennossa. Liitekuvan mukaisissa nuorekkaissa ja trendikkäissä tarpeissa.
Saisinpa TeenagerPro ohjelman, jolla tehdä kulutusta pienentäviä karttamuokkauksia.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #112 : Elokuu 12, 2015, 12:32:47 ip »
Lainaus
kierrosluku-/asentoanturi puhdas ja kunnolla asettunut pohjalle paikalleen, niin voi aiheyttaa mystisiä ja epämääräisiä käyntihäiriöitä
Workshop Manualissa on annettu mittaväli mihin se pitäisi "shimmata" paikalleen. Olen mittaillut ja puhdistellut. Mutta johdon eristettä olen joutunut korjaamaan. Juuri yksi V11 kuski (v11sport.de) kiitteli vuolaasti neuvojiaan, kun oli ollut noita nykimishäiriöitä. Kaikki virtavehkeet ja tulpat oli katsonut kuntoon ja vaihtanut osia. Vika loppui vasta kun vaihtoi tuon mainitun anturin.
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #113 : Elokuu 12, 2015, 13:09:27 ip »
Sen verran kokemusta rikkaampana tässä jo ollaan, että karttojen vaihto ja pikku muokkaukset TunerProlla on huomattu helpoksi, turvalliseksi ja joutuisaksi tehdä. Käyttökelpoisen E85 kartan teen tuohon vaivatta, kun saan vian pois kiusaamasta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #114 : Elokuu 12, 2015, 13:20:59 ip »
Tuo asentoanturi on itsessään ilmeisen kestävä. Mutta sen johtimen liitos anturin tekniikkaan on osoittautunut herkäksi kohteeksi. Siihen tulee helposti lievä katkio joka aiheuttaa pätkimistä mutta ilmiö on silloin on/off -tyyppinen: joko käy hyvin mutta meno katkeaa yllättäen ja kohta taas jatkuu kuin mitään ei olisikaan. Näitä on vastaan tullut kahta mallia: johdin lähtee suoraan ylöspäin anturin päästä tai sitten 90 asteen kulmassa. Jälkimmäinen malli tuntuu olevan herkkä vioille. Johdin heiluu ja ajan kanssa katkeaa.

Lainaus
TPS on jo uusittu
Sitten asiassa on jo menty yksi askel eteenpäin. Jos jotenkin lohduttaa niin läheisesti tuntemassani mp-korjaamossa makaa useinkin varsin pitkäänkin pyöriä joissa on vastaavanlaisia oireita: ei näy mittalaitteilla ja toisinaan tulee osavaihdolla näennäisesti kuntoon mutta samana päivänä kyydilla pajalle takaisin. Eikä kysymys ole italianpyöräkorjaamosta. Eikä amerikkalaisista. Komponentteja vain vaihdetaan eikä valmista meinaa tulla. Mutta hintaa tulee.

E85-kartan teossa on hieman erilainen tarkastelupohja: Ei riitä että bensakartan kertoo noin 1,3:lla. Etanoli käyttäytyy eri lailla kuin bensiini eri tilanteissa mutta loggaamalla ja lambdaa (mielellään laajakaista) uskomalla pääsee kohtuuvauhtia tuloksiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #115 : Elokuu 12, 2015, 13:56:10 ip »
Onko tämä nyt se sama nokka-anturi, joka kerää itseensä magneettisen mujun?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #116 : Elokuu 12, 2015, 14:16:36 ip »
Lainaus
sama nokka-anturi, joka kerää itseensä magneettisen mujun?

Jep. Onneksi siinä suunnassa on melko vähän kierroksessa rautajauhoa mutta pitkän ajan kuluessa sitä voi lievästi magneettiseen anturin pieneen kärkeen kerääntyä hännäksi. Tämä häntä sitten heikentää moottorin käyntiä kun se tekee epäselväksi triggeripyörän luennan. Signaali syntyy kuitenkin mutta pikkiriikkisen väärään aikaan.

Vanhemmissa malleissa, kuten Quota 1000, oli anturi vauhtipyörän kehällä ja samalla kehällä oli myös käynnistinmoottori ja hammaskehä. Siitä irtosi aika-ajoin oikein kunnon häntä. Kuukausittainen tarkistus/puhdistuskohde.
Käynti muuttuu pehmeäksi kun ajoitukset myöhästyvät. Varsinaista toimitahäiriötä ilmiö ei tuota. Vain aivan lievää mutta havaittavaa tehottomuutta.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #117 : Elokuu 13, 2015, 11:01:40 ap »
Tuplatulppakansissa (yhtäaikainen sytytys eli kaksoispuola) on palotapahtuman etenemisessä eroa ja hyötyä isommilla kierroksilla. Ala- ja keskikierroksilla on tuplatulppaisuudesta lähinnä se hyöty että ehkä laihakin seos saadaan jotenkin palamaan mutta jos seos on se mikä pitääkin niin asiasta ei paljonkaan apua ole. Ahdetut laitteet ovat sitten erikseen.

Kaksoispuola antaa aina samalla hetkellä kipinän molemmille tulpille samassa sylinterissä. Kehittyneempi rakenne käyttää sylinteriä kohden kahta puolaa ja niiden käyttämien tulppien kipinäajoitus voi vaihdella kuormitustilanteen mukaan. Säästetään polttoainetta ja saastetta. Tuplatulppa-asioissa on siis eroa.

Edelleen huomautan että kotimaan "bensa" lienee laihempaa tavaraa kuin mannermaalla käytössä oleva. Kokeile nostaa kartan origoa vaikka 1,05 kertoimella eli käytännössä "maalataan" kartan kaikki pisteet ja kerrotaan eli tulos on 5% korkeampi joka pisteellä. Tämän kaltainen säätö on helppo purkaa jakamalla se 1,05 arvolla. Jokohan tuprauttaa mustat savut lähdettäessä!

Uskoisin itsekin että kaasunavausviive ja "rykäisy" johtuu siitä että nolla-arvolla ei juuri mitään tapahdu ja kohta tuleekin gasoa suuttimen täydeltä. Kannattaisiko laittaa jotkin arvot tälle 0-alueelle ja kokeilla?

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #118 : Elokuu 13, 2015, 13:08:08 ip »
Lainaus
Kaksoispuola antaa aina samalla hetkellä kipinän molemmille tulpille samassa sylinterissä. Kehittyneempi rakenne käyttää sylinteriä kohden kahta puolaa ja niiden käyttämien tulppien kipinäajoitus voi vaihdella kuormitustilanteen mukaan.
Tämä liittyy toisaalla keskusteluun tuplatulppauksesta. AF1 palstalta muistelen lukeneeni että vaikka esim. 1.sukupolven Aprilia RSV:ssä (1999-03) on joka tulpalle omat puolansa, kipinä tulee kuitenkin aina yhtä aikaa. Cali1400 on sitten ymmärtääkseni jo tosi monimutkainen myös sytytyksen osalta tulppakohtaisesti.
Lainaus
Kokeile nostaa kartan origoa vaikka 1,05 kertoimella
Täyty kokeilla. Ei olisi tarvetta rikastuttaa seosta kuin tietyillä lämpötila-alueilla <3000 rpm. Lämpötilaa varten on oma temperature trim -karttansa mutta se ei riipu kierroksista. Ja erityisesti vain kylmänä ja haaleana, ei kuumalla moottorilla? No niin no, nythän mä hokaan: kuumallahan laihennetaan seosta muutenkin => engine temperature trim kartalla... Tämähän onkin loogista… Siis engine temperture trim ja start enrichment työn alle.
Lainaus
Kannattaisiko laittaa jotkin arvot tälle 0-alueelle ja kokeilla?
Eilen värkkäsin acceleration mapin jo tältä osin, otin toisen kartan solun arvot nolla-arvojen kohdalle ja katsoin muutenkin että missään solussa ei ole miinusta alkuperäiseen karttaan nähden. Vaikka järki sanoo että teho ei lisäänny rajattomasti pelkästään syöttöä lisäämällä, sydän tahtoo uskoa niin ;D.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2015, 20:24:27 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #119 : Elokuu 13, 2015, 19:26:02 ip »
Lainaus
Vaikka järki sanoo että teho ei lisäänny rajattomasti pelkästään syöttöä lisäämällä, sydän tahtoo uskoa niin
Niin kauan kuin syötön (seoksen rikastaminen) lisääminen tuo lisätehoa on se ihan suotavaa. Asiassa on kuitenkin kääntöpuolensa: kulutus lisääntyy loppuvaiheessa runsaasti ja palamattoman polttoaineen määrä kasvaa. Siihen tilanteeseen kun pääsee koko kartan alueella niin voi tulla hieman takaisinpäin laihemmalle jolloin kulutus ja teho ovat tasapainossa paremmin. Väliaikaisesti rikkaalla seoksella ajaminen ei ole koneelle niin haitallista kuin hyvin laihalla ajaminen.

Nuuka säätäjä miettii että voisi olla hyvä että on jokin alue jolla ajetaan laihemmalla (tavallinen matka-ajo, 3000 - 4500 kierr/min) ja siitä kun kierroksia nostaa (vaihtaa pienemmälle pykälän, kaksi) niin onkin kaikki teho käytössä.