- ei vikoja vikamuistissa (koskaan en ole mitään merkittävää täältä löytänytkään)
En ole minäkään täältä mitään koskaan löytänyt, vaikka selvä vika on ollut päällä (siis 15RC ecu).
Johtoliittimiä en tosin ole käyvästä koneesta availlut, että josko jotain ilmestyisi.
- kierrosluku/asentoanturin tiivistin ja puhdistin jo keväämmällä (tämän voisi vielä vaihtaa...)
Tästä luin, että jollei ole puhdas ja kunnolla asettunut pohjalle paikalleen, niin voi aiheyttaa mystisiä ja epämääräisiä käyntihäiriöitä. Olen sen kahdesti tarkistanut - ok. Luulisi jäävän vikamuistiin, jos signaali olisi vain ajoittainen.
Joidenkin lähteiden mukaan lyhyt vikamuisti (New faults) tyhjenee (15 srj ecu) jos koneen sammuttaa.
Tallennetut viat (Stored faults) vaatinee ?? vian esiintymisen useamman kerran ??
Nevadani siis nykii edelleen ruiskusuuttimen vaihdon jälkeenkin. Käynti kyllä parani

- taas, mutta...
TunerPro:lla kerroin tylysti bensakartan 1.1:llä. Se vaikutti myönteisesti kylmä- ja lämmityskäyntiin (käynti pehmeni ja "tummeni"). Kuumana lambda hoitaa ja niin sen haluan ollakin.
GuzziDiag:sta ei ollut apua, koska ajossa työkalu-läppärin kovalevyn tärähdys-suoja esti loggaamisen.
Lasten tabletilla ScanM16 loggaus onnistuu ja sillä saatu lambdakäyrä (liitekuva) kertoo, että zig-zaggia putkesta tulee.
Mikä mielenkiintoista, niin tuolla pätkällä ruiskupulssit, sytkäennakko ja kahvakulma-arvojen muutokset ovat hyvin pieniä. Tarkkuudesta tuli muuten mieleen, että ruiskusuuttimien oem toleranssi on +/- 3% (race +/- 1%).
Logien tutkailun jälkeen vaihdoin sytytyspuolat keskenään ja koneen käynti muuttui. Ajoon lähtiessä jopa poksautteli vähän putkessa, kunnes lambdasäätö teki taas omia korjauksiaan. Nyt on tilattu alkuperäisen malliset (induktio) sytkäpuolat (
linkki) tarvikeosana. Katsotaan korjautuuko niillä käyntiongelma. Ilman oskilloskooppia en voi kipinävirtaa tutkia, mutta lambda-siksakista päätelisin, että sieltä joku joka 10. tai 20. kerta jää paukku antamatta.
Vikaantuminen on hiljaa hiipinyt ja "opittujen arvojen nollaaminen" nosti sen vaivaksi. (Vai olisiko puola viottunut pitkästä virrat päällä olemisesta kone pysähdyksissä ?) Pienikin imukurkkujen epätasapaino (kahvatärinän lisääntymisen kanssa) saa kuuman koneen tyhjäkäynnin ontumaan pahasti.
p.s. Siisti pa-painemittari. Sellaista olen suunnitellut itsekin plug-and-play tyyppisenä ruiskusuuttimen päältä haaroittamalla. Tarkoitukseen sopisi kaasulle muuntamiseen tarkoitettu väliliitin (
linkki). Liitekuvassa haaroitus ja koroke suutinhatun kiinnitykselle.
p.p.s. Lokia kirjoittaa 128 merkintää minuutissa. Yläviiva on RPM ja alaviiva lambda. 75 piikkiä kahdessa minuutissa tuntuu ajossa, kuin hidasta valssia vietäisiin, väkisin ja pyytämättä. Ressaa ja rassaa, ei rentouta, enkä nauti.