Kirjoittaja Aihe: TunerPro-kokeilua  (Luettu 153951 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #90 : Elokuu 04, 2015, 21:39:10 ip »
Tässä on lähtökohtana se että kun on summarahoilla huippuammattilaisella teetetyt kartat (HTMoto)... en saata ilman mittalaitteita alkaa isommin muuttamaan. Toisaalta tuntuu että pelistä tuli "lussu" tälle kesälle... Meinolf Saksasta väittää tiukasti että Delta Fuelilla saa V11 moottorin värinöitä vähemmäksi ja sillä on hyvä Accel Enrichment Map.. Kokeilin hänen himosäädettyä tiedostoa täydellisnä eikä keulinut... Nyt vaan tuli tuo "haaleana" ihan pienellä kaasulla pätkiminen; kun yleensä lähden suoraan liikkeelle ei asia vaivaa. Mutta kun kaupungista starttasin parin tunnin tauon jälkeen, huomasin että kengurumeininki kunnes lämpeni vajaan kilsan aikana. Musta savu... ainakin vaimentimien päät on aina nokiset ja tyhjäkäynnillä käry käy tällaisen hienohelman kurkkuun.

Toinen asia mikä kiinnostaisi alkaa optimoimaan olisi se hemmetinmoisen on/off pisteen vähentäminen jouheammaksi. Tökkää kun seinään kun kaasun hellää... mutta se ei ole nyt prioriteeteissa vielä kovin korkealla. Mutta selvästi on ajanvietettä tiedossa ajan oloon. Ehkä siinä on jouhea peli sitten kun en enää päälle itse kykene... saa nuori herra käydä sitten vaikka Gentlemans Ridessä...

Ja se on tehty nimenomaan sinun pyörälle tuolla uudella nokalla? Ilmeisesti oikein penkissä... kaasu selällään... muun ajettavuuden saa unohtaa...

" Tökkää kun seinään kun kaasun hellää.."  tuota on/offia saa helposti pehmeemmäksi kun vähän kokeilee ja jaksaa "harrastaa".  
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #91 : Elokuu 04, 2015, 21:55:48 ip »
Bensa jarrupenkissä oli 98E:tä ellei peräti VPoweria. Paikallinen dynottaja kertoi että VPower on siitä huono juttu kun sitä kuluu niin vähän asemien säiliöistä. On usein vanhentunutta. Olivat koettaneet jotain kisapyörää säätää huonoin tuloksin. Tuoreella Nesteen 98E:llä alkoi heti lyyti kirjoittaa.

Tälle pyörälle tällä nokalla. Kun vertaan TunerPron automaattitoiminnolla, muutoksia on vain tps look up table –kohdalla (kartat identtisiä). GuzziDiag koodaaja sanoi että ihan eri planeetalta kun missään muussa kartassa, käyttää eri muistipaikkoja tai jotain. Tps:n perusasento tyhjäkäynnillä on nyt 97mV alempana, sekin vähän "laihentaa" mutta vain rahtusen, tahdon uskoa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2015, 18:13:32 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #92 : Elokuu 05, 2015, 07:49:52 ap »
Tuota moottorijarrulle siirtymisen tökkimistä voi pehmentää lisäämällä korkeille kierroksille ja 0-5% kaasunavaukselle lisää soppaa. Elikkä paluukaasuun. Todennäköisesti on aika pienellään. Sinne voi huoletta laitella menemään ainetta, kun ei sitä aluetta hirveästi käytellä, eli kokonaistaloudellisuus ei kärsi. Kunhan on tasaisesti jotain poltettavaa, niin ei pauku ja töki.
Oma tuuppaa jonkin verran mustaa avatessa, mutta huomaa sen kulussakin. Kaasun vaste on hyvä, vetää aina kun avataan. Itsellä on Powercommanderin kiihdytyspumppu käytössä ja Jackalin karttaan rakennettu lisärikastus. Tuossa Calissa on siis ohjelmassa oma pumppu, joka lähtee päälle vasta hetken kuluttua, kun kaasu on pidempään auki. Commanderin säätö lähtee heti nopeasta avaamisesta ja sitä voi säätää 0-X moottorin kierrosta avauksesta.
Penkittäjä sääti siihen perustason ja ohjeisti:" Lisäät sitä niin pitkälle kun se auttaa, kun alkaa puuroutua, pari naksua takaisin." Paluukaasu on säädetty kevyesti pehmeälle, auttaa rata-ajossa kun ei tökkää moottorijarrulla. Oikeat kilpatallit säätävät siten, että moottorijarrulla lepattaa ketunhäntä putkesta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #93 : Elokuu 05, 2015, 08:48:10 ap »
Tuota moottorijarrulle siirtymisen tökkimistä voi pehmentää lisäämällä korkeille kierroksille ja 0-5% kaasunavaukselle lisää soppaa. Elikkä paluukaasuun. Todennäköisesti on aika pienellään. Sinne voi huoletta laitella menemään ainetta, kun ei sitä aluetta hirveästi käytellä, eli kokonaistaloudellisuus ei kärsi. Kunhan on tasaisesti jotain poltettavaa, niin ei pauku ja töki.

Juurkin näin, lisää vaan bensaa noille alueille. Ja myös sinne pienemmille kierroksille 0 kaasulle. Tulee mukavampi ajettava kyläajoon kun ei ole niin on/off kaasu. Monta saksmannien ja muiden "virikarttaa" tullut vastaan joissa moottorijarrulla ei anneta bensaa yhtään tai sitten vain hyvin pieniä määriä. Kamalia ajaa...

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #94 : Elokuu 05, 2015, 09:03:06 ap »
No on varmasti! Kone rupeaa rytkämään kun ei saa soppaa. Eli laihalle menee ja paukkuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #95 : Elokuu 05, 2015, 10:54:14 ap »
Lainaus
tullut vastaan joissa moottorijarrulla ei anneta bensaa yhtään
Tieten tahtoen moni haluaa "paukkumisen" pois putkista. Tässä kaksi esimerkkiä ja käyttäjät ovat tyytyväisiä. Kyselin että miten se "kaasupois -nyky" mutta en muista että olisin ymmärrettävää selitystä saanut. 5AM on Breva 1200 kartta ja toinen '95 Calin (eprom hommia). Kolmas on '99 Calin "ei kaasupois -nykyä" -kartta.
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #96 : Elokuu 05, 2015, 10:57:02 ap »
Täälläkö siis lisää syöttöä? Yleisimmin kierrokset ovat 3000-4000 välillä mutta eniten "töks" haittaa ihan pienillä kierroksilla vaikka kaupungilla.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #97 : Elokuu 05, 2015, 11:08:26 ap »
Ehkä tuohon 2700 kierrosta ylöspäin alueelle. Siinä on silmään vähän porrasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #98 : Elokuu 05, 2015, 11:49:34 ap »
Tai 2200 ylöspäin. Ihan mikä tuntuu hyvältä kun kokeelee. Ei kumminkaan tuonne tyhjäkäyntialueelle, paitti tietty jos sitä haluaa rikastaa niin sitten sinnekkin.

Ei ne paukuta moottorijarrulla putkessa jos sielä on "sopivasti" tavaraa tarjolla, kokeilemalla tuo selviää. Nää on niin makuasioita ja onneksi näistä voi nykyään tehdä semmosen kun itte kukin haluaa. Nuo nollakartat on kyllä vähän että siitä mennään mistä helepoommalla pääsee... En minä ainakaan tuommosilla jaksa ajaa ja kytkimen kanssa mennä joka kadunkulmaan tai ympyrään.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #99 : Elokuu 05, 2015, 12:50:46 ip »
Lainaus
kytkimen kanssa mennä joka kadunkulmaan tai ympyrään
Onko tehtaan jäljiltä sellasta Guzzia olemassa jonka kanssa näin ei tarvise tehdä?  Itselle ei ole koskaan sellasta sattunut...

Lainaus
Tai 2200 ylöspäin. Ihan mikä tuntuu hyvältä kun kokeelee
Millä opilla teit, esim kerroin 1,1 tietylle alueelle, paljonko kannattaa kerralla suurentaa?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2015, 15:21:09 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #100 : Elokuu 05, 2015, 15:58:13 ip »
paljonko kannattaa kerralla suurentaa?

Hyvä kysymys ;D Emminä tiiä, jos menee liikaa niin sitten otetaan vähän pois. 10% tuntuu kertamuutokseksi vähän paljolta, ehkä ennemmin 1-5%. Kyllä ne rajat ja luvut sieltä löytyy kun vaan rohkeesti kokeilee. Mutta kyllä sä sen seosmittarin nyt tarvisit ihan oikeesti.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #101 : Elokuu 05, 2015, 19:16:11 ip »
Lainaus
kytkimen kanssa mennä joka kadunkulmaan tai ympyrään
Guzzia olemassa jonka kanssa näin ei tarvise tehdä?
Taisit mennävuonna alkukesästä pätkän matkaa sellaisella koeajoa tehdä.....

Se miten ECU lukee tuota karttaa "lukee" on kiihdytettäessä kaasuläpänasentovetoinen tapahtuma ja moottorijarrutettaessa kierroslukuvetoinen.
Tarkoittaa että kaasua pyydettäessä tuossa kartalla mittapiste vilistää ensin varsin vaakasuoraan oikealle ja sitten alaviistoon kun alkaa tapahtumaan ja kaasu pois käännettynä vastaavasti vaakasuoraan vasemmalle ja sitten jyrkästi ylös joutokäynnille päin. Tämä siis tapahtumana: kaasu auki ja kun on saavutettu maksimi niin kaasu kiinni. Sen alueen ulkopuoliset numerot ovat lähinnä kuriositeettejä mutta niilläkin on tehtävä: järjestelmä laskee mukaan myös lähimpien ruutujen arvot eli painottaa laajempaa aluetta kuin mitä numerot suoraan näyttävät ja lisäksi laskenta ottaa huomioon myös ruutujen väliarvot vaikka ne eivät näykään.

Kun aloittelin 8-bittisellä järjestelmällä moottorin säätöä niin ihmettelin että kahden ruudun välillä voi olla useampi tuhat kierrosta mutta silti käynti on nättiä. Johtuu juuri tästä "välilaskennasta" joka ulottuu myös lähimpien ruutujen yli.

Tämä merkitsee että 32- tai 64-bittisellä järjestelmällä ei kannata tehdä kovin äkkijyrkkiä muutoksia yhteen ruutuun, sarakkeeseen tai riviin.

En myöskään ymmärrä noita "nollakarttoja". Katalysaattorikin voi jäähtyä tarpeettomasti pitkässä moottorijarrutuksessa kun ei tule yhtään lämpöä rööriin.


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #102 : Elokuu 05, 2015, 20:15:42 ip »
Siteeraan itseäni kun edellisestä tekstistäni jäi pääpointti vajaaksi.
Lainaus
Tämä merkitsee että 32- tai 64-bittisellä järjestelmällä ei kannata tehdä kovin äkkijyrkkiä muutoksia yhteen ruutuun, sarakkeeseen tai riviin.
Nuo "nollakarttojen" nollat eivät siis ole käytännössä nollia eikä niitä voi tietääkseni sellaiseksi pakottaa koska ECUn "laskentatoimi" laskee niillekin arvoja vaikkakin jyrkästi laskevalla trendillä. Jyrkkä muutos ei siis välttämättä olekaan jyrkkä vaan ympäröivien arvojen yhdistelmä. Iso ja pieni arvo rinnakkain "syövät" toisiaan ja lopputulos on jotain muuta. Laskentakaavaa en tunne mutta porukan matemaatikot ehkä kertovat millainen tämänkaltainen laskentatapa on nimeltään?

Laitan esimerkkinä, tosin sytytyskartan, jossa joka ruudussa on arvo vaikka ei tarvittaisikaan. Huomatkaa varsin karkea jako.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #103 : Elokuu 05, 2015, 22:00:36 ip »
Lainaus
Taisit mennävuonna alkukesästä pätkän matkaa sellaisella
Hyväst kulki. Siksi kirjailin huolella lauseeseen kohdan ”tehtaan jäljiltä”. Kell onni on, se onnen muille Guzzisteille jakakoon…
Lainaus
ensin varsin vaakasuoraan oikealle ja sitten alaviistoon / kaasu pois käännettynä vastaavasti vaakasuoraan vasemmalle ja sitten jyrkästi ylös
Tuo olikin hyvä muistutus, en ollut tullut ajatelleeksi. Johdattaa muuttamaan arvoja oikeisiin kohtiin. Jos asia ei selviä, saattaa koordinaatisto olla käännetty: Tunerpro:ssa ->Tools->Preferences->Reverse Rows, Reverse Columns (ruksi näihin).
Lainaus
En myöskään ymmärrä noita "nollakarttoja”
Lienevät katittomia tai lambda off tilassa nämä joissa nollakarttoja käyttävät. Kukin tulee uskossaan autuaaksi.
Lainaus
nollat eivät siis ole käytännössä nollia eikä niitä voi tietääkseni sellaiseksi pakottaa
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Mutta nollan kirjoittaminen on enintä mitä voi tehdä ja tuo halutun tuloksen jos minimoida halutaan. Mitä enemmän esim. Meinolf tutkii vanhaa primitiivistä 15M ecua, sen enemmän sieltä löytyy toimintoja (M.Nurmi kertoi että Marelli ei ole koskaan kertonut ecujensa tarkkaa sielunelämää asiakkailleen ja siksi myös italialaiset valmistajat ovat välillä käyttäneet muita toimittajia). Tällä hetkellä Meinolf on lähellä toteamusta että kahvakulman muutosnopeus vaikuttaa myös ruiskutusaikaan (ei "pelkkä" kiihdytyskartta). Matematiikasta taisit itse joskus kirjoittaa että kyseessä on interpolointi, netti kertoo siitä = "jonkin suureen taulukoitujen arvojen välissä olevien arvojen laskeminen".
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2015, 18:09:37 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #104 : Elokuu 06, 2015, 10:14:57 ap »
Lainaus
kyseessä on interpolointi
Tätä termiä metsästin loivista aivopoimuistani. Onneksi vatsa toimii hyvin.....

Lainaus
kahvakulman muutosnopeus vaikuttaa myös ruiskutusaikaan
Itse asiassa ei yllätä yhtään. Paljon käyttämässäni MegaSquirt moottorinohjausjärjestelmässä kahvakulman (Alfa-kulma) muutosnopeuden painottaminen sitä koskevassa taulukossa (millisekuntia per aste) eliminoi lähes tai kokonaan kiihdytysrikastuksen. Itse asiassa esimerkiksi nelisylinterinen moottoripyörän moottori ei kaipaa lainkaan kiihdytystoimintoa.

Lainaus
saattaa koordinaatisto olla käännetty
Tuo liitteeksi laittamani sytytyskartta on vanhasta Ignitech-sytkästä jossa on käännetty asteikot juuri tuohon asentoon. Itselle siitä on tullut "standardi" ja TunerPro-karttojen katselemiseen pitää nyrjäyttää aivot.....