Emme suinkaan ole hakoteillä vaan tässähän ollaan koko porukka rautateillä

Päädymme eri johtopäätöksiin koska meillä on tuossa keskenään erilaiset esimerkit !
Minun käyttämässäni esimerkissä junan koostumus pysyy siis koko ajan samana eli siinä on koko ajan sama määrä vaunuja ja kaksi veturia. Nyt sen toisen veturin rooli kohdissa i)-iv) muuttuu siis peruuttavasta/jarruttavasta puhtaan kuormavaunun kautta lopulta tasaveroiseksi vetäjäveturiksi joka yhdessä toisen veturin kanssa vetää koko letkaa.
Pitäydyn siten tomerasti edelleen siinä väitteessä että jos tuon ”laiskan” veturin teho alkaa nousta ylöspäin nollasta niin kaikki tuo teho alkaa helpottamaan sen ”tomeran” veturin työtä. Tämä pätisi aivan samoin minkä tahansa junavaunun kohdalla. Eli jos akseleille aletaan työntää tehoa niin kaikki se teho helpottaa osaltaan veturien työtä ja ko. vaunun muodostama "efektiivinen" kuorma pienenee. Myös siinä (melko teoreettisessa) tapauksessa että se teho olisi niin pieni että se ei pystyisi yksin liikuttamaan ko. vaunua. Asiaa voi ajatella esim. metrojunan sähkömoottoritelien kautta.
Oletko Urpo ja Turpo tuosta siis eri mieltä ?
Urpon ja Turpon esimerkissä taasen junan koostumusta muutetaan kesken tarkastelun ja samalla halutaan lisäksi ylläpitää alkuperäinen vakionopeus. Tämä on vähän niinkuin että juna törmää johonkin raiteilla olevaan ja haluaa säilyttää alkuperäisen nopeutensa. No tehoa tarvitaan silloin lisää, ei siinä ole mitään epäselvää. Elikkäs jos pikajuna kohtaa takaapäin hitaamman veturin niin tällöin hitaammin kulkeva veturi tulee mukaan junaan lisäkuormaksi ja jos alkuperäinen 70 km/h halutaan säilyttää niin toisen veturin pitää tehdä vastaavasti lisää työtä (eli jousi veturien välissä litistyy). Jos tämän ”uuden” junan nopeus valittaisiinkin olemaan 65 km/h niin silloin tuo hitaampi veturi ”juoksee” mukana ja alkuperäisen veturin kuorma ei muutu (jousi ei litisty eikä veny). Mutta jo uusi junan nopeus olisikin 60 km/h niin samoilla veturitehoilla tuo edessä oleva veturi alkaa osallistua koko junan vetämiseen (jousi venyy).
En ole siis ole Urpo ja Turpo tuosta eri mieltä. Mutta esimerkkisi on vaan erilainen kuin minun tuossa aikaisemmin edellä.
Eli tarkoitin itse siis kuormalla tuossa junassa yksittäisten vaunujen (tai nollatehoisen veturin) massaa jota vetävä veturi kiskoo. Jarruttamisella tarkoitan sitä että vaunu/veturi aktiivisesti jarruttaa jarruilla tai moottorilla siten että sen vetäminen vaatii voimaa enemmän kuin sen pelkkä massa edellyttäisi. Eli minun kielenkäytössäni esim. auton peräkärry ei vedettäessä jarruta vaan se on vedettävää kuormaa.
Tämä alkuperäinen tarkastelu lähti siis siitä että jos kahden toisiinsa kytketyn höyrykoneen (veturin)nopeutta ei saa samaksi niin toinen aina jarruttaa. Nämä olivat siis samassa junassa kiinni ja siten kulkevat keskenään väkisinkin samaa nopeutta. Lienee nyt jo selvää että molemmat höyrykoneet voivat tuottaa yhdessä voimaa junan vetämiseen eikä tuon tehon tarvitse jakautua tasan koneiden kesken. Eli mitään suurta säätöongelmaa ei ole.
[quote author=Urpo ja Turpo link=topic=4364.msg44160#msg44160 date=1429103701
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö vetureita voisi säätää vaikka niin, että toisen vetoteho on esim.
1000hv ja toisen 900hv ja kokonaisvetoteho 1900hv. Tai moottoripyörän sylintereiden
teho 50hv ja 45hv ja kokonaisteho 95hv.
[/quote]
Tästä olen siis täysin samaa mieltä.