Kirjoittaja Aihe: MP:n ajonopeus ja muu liikenne  (Luettu 57536 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #75 : Syyskuu 08, 2014, 08:14:59 ap »
Välittämättä siitä, mitä mieltä muut ovat, niin tuollaisia asennevammaisia pitää rangaista tuntuvasti.
Siis sakkoja niin, että pitkään aikaan ei ole rahaa ajaa uutta ajokorttiakaan, kun vanha on lopullisesti peruttu. Mp-harrastus ei kaipaa yhtäkään tuollaista reikäpäätä. Ei maineen, muiden turvallisuuden eikä vakuutusmaksujenkaan takia. Me kuitenkin kaikki kärsimme yhdestä tuollaisesta k**ipäästä.
Sama juttu rattijuoppojen kanssa; Rangaistukset sellaisiksi, että tuntuu ja kunnolla. Ja moninkertaisille "pakkotyötä". Olen muutaman kerran tullut pii-paa -autolla selvittämään rattiksen jälkiä ja ei ole juurikaan mieltäylentävää.

Vaan kun lainsäätäjätkin ovat ihan pihalla elävästä elämästä; Muistammehan takavuosien "lievä raiskaus" -lain...

Pahoittelen, jos mielipiteeni aiheuttaa ilmavaivoja tai närästystä!

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #76 : Syyskuu 08, 2014, 10:08:41 ap »
No nyt oon Timo EV:n kanssa just samaa mielipuolta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #77 : Syyskuu 08, 2014, 11:42:00 ap »
Noissa hurjastelijoissa vaan taitaa olla iso kasa kortittomia tai autokortilla, ilman ajo-oikeutta ajavia. Siinä ei paljoa tunnu sakkorangaistuksen lisääminen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #78 : Syyskuu 08, 2014, 11:50:36 ap »
Voin kyllä tunnustaa että tuon kaltaisella mutkapätkällä tulee helposti ajettua sporttisella pyörällä puoltatoistasataa ja ehkä kovempaakin. Toki pidän mielessä sen että en aja kovin suurella riskillä. Kiinnijäänti on sitten tuurista kiinni jos yleensä saavat kiinni. Poliiseja kun ei joka paikkaan onneksi riitä ilonpitoa ja jännityksenhakua pilaamaan ja pakettiautolla ei pyörää kiinni saa.
Saatan näin ollen hyvinkin olla TimoEV:n peräänkuuluttama reikäpää. Myönnettäköön että vanhemmiten kaasuranne on löystynyt enkä jaksa enää radallekaan lähteä paineita purkamaan. Pieni piru se kuitenkin istuu olalla ja patistaa kääntämään kahvaa kun mutkapätkä alkaa. Leikkimielistä kisaa kaverin kanssa tai ihan omaksi viihteeksi.

Kortti on ollut poissa silloin tällöin mutta kuten tunnettua ei sillä kortilla ajeta. Asiaa kun ei juurikaan valvota eikä kortitta ajaminen ole kovin rankaistavaa. Tyynesti olen suhtautunut saamiini sakkoihin: koen ne lähinnä tilastotappioiksi. Hetkellinen rahan menetys kyllä kirpaisee mutta viimeistään sen on unohtanut seuraavaan tilipäivään mennessä.

Viimeisestä ylinopeussakosta on aikaa muutama tilinväli ja luulen sen johtuvan sekä vähentyneistä ajokilometreistäni että etenkin liikennevalvonnan puuttumisesta tai nimenomaan sen painopistealueen muuttumisesta: ajonopeuksia kun valvotaan enemmän pikkukaduilla ja koulujen läheisyydessä päiväsaikaan kuin iltaöisellä korpisuoralla. Mikä on hyvä. Lapsilla pitää olla turvallista ja muutenkin valvontaa siellä missä on paljon kaikenlaista toikkaroijaa ja muuta toistaitoista. Kuten itsekin olen kun vaihdan paikkaa baarista toiseen jalankulkemalla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #79 : Syyskuu 08, 2014, 12:39:26 ip »
Se on moottoripyörällä niin helppoa "vahingossa" ajaa muutaman kympin rajoitusta kovempaa. Teho/painosuhde kun on autoa ratkaisevasti edullisempi. En pidä itseäni mitenkään älyttömän hyvänä kuljettajana, mutta mielestäni ajaminen tuollaisilla pikkuylityksillä on vielä Suomen mutkaisilla teillä helppoa. Poikkeuksiakin toki tiestössä löytyy. Itse ajan reilulla marginaalilla turvallisen puolella, ei ole tarvetta näyttää kellekään. Radalla saa sitten ajaa just niin kovaa, kuin tahtoo tahi moposta irtoaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #80 : Syyskuu 08, 2014, 13:01:49 ip »
Pieni piru se kuitenkin istuu olalla ja patistaa kääntämään kahvaa kun mutkapätkä alkaa.
Aika ja paikka. Aamu-/keskipäivällä tai iltasella kauppojen sulkeuduttua, jolloin on vähän muuta liikennettä.
Nelinumeroiset tiet taajamien ulkopuolella, eikä ajoa aivan riskien rajoilla - radat on sitä varten.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #81 : Syyskuu 08, 2014, 13:41:13 ip »
Meidän tilalle mennään juuri tuota tietä. Se 60 kmh laitettiin joku vuosi sitten koko tielle ja syy oli rahan puute. Siis ei ollut nappulaa korjata huonoon kuntoon päässyttä tietä, joka on Etelä-Suomen parhaita, tai oli. Korjaus hoidettiin nopeusrajoitusta laskemalla. Kyllä melkoinen reikäpää täytyy olla, jos siinä yli satasta päästelee oikein missään. Kuoppia, reikiä, tienpuoliskojen välissä syvät urat, mitä nyt pikipaikkaa vähän laitettu ja siihen malliin. Lähistöltä löytyy ihan ajokelpoista mutkapätkää luukutteluunkin, mutta tuo ei enää ole sellainen >:(

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #82 : Syyskuu 08, 2014, 13:52:57 ip »
"Testipätkä" on 35km suuntaansa, muutama risteävä tie (siis isompi, päällystetty) sekä pari "kylää" (koulu, seurojentalo, taloja nipussa), joiden kohdalla hiljaa. Näiden välissä peltoaukeita ja mäkisiä korpia, joissa testiä suoritetaan käyttäen täyttä kierrosaluetta ja kaikkia vaihteita. Ajopätkiä täällä on muitakin, esim. saaristoon menevät pikkutiet, kun siellä on lähinnä kesämökkejä. Kevällä ja syksyllä niillä on arkiviikolla hiljaista (eikä valvontaa). Hiljempaa sinne ja reippaammin sieltä takaisin.
Vaihdoin pienempään pyörään saadakseni nauttia ajosta urku auki. On vaan hauskaa repiä ennemmin pikku koneesta buu..aaaaa... kaikki irti, kuin isolla nyp, nyp ja hrrrrrhrrr jarruttaa moottorilla.
Paljon sitä nykyisin ajelee vain myös rauhallista nautiskelua. Pehmeää vääntöä, aurinkoa ja luonnon tuoksuja...

p.s.Huonoja alkaa tiet olla juu, vähän siellä täällä ja vaikka ajoneuvot paraneekin, niin rajoituksia lasketaan.
60kmh laitetaan usein linja-autojenkin takia, koska silloin muun liikenteen tulee väistää niitä pysäkiltä lähtiessä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2014, 15:09:20 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #83 : Syyskuu 08, 2014, 14:45:42 ip »
Pyörä vaikuttaa ajotapaan. Californialla lipuen maisemateitä rauhallisella vauhdilla nauttien. Brevalla sitten huomattavasti nopeammin. Centaurolla en juuri olekaan ajanut viime aikoina kun sen kahvassa asuu juuri se piru.
Benelli odottaa uutta tulemistaan Kerhon pyörävarastossa, toinen Benelli entisöintiään, Alkoholipyörä uutta ruiskutusyksikköä ja siihen käyttistä ja Jupiter-mopedi sitä sun tätä sekä verstas ja tarvikevarasto siivousta. Osa sen vuoksi että ei ole rahaa kaikkeen, laiskottaa tai ei vain muuten natsaa.
Kaikilla pyörillä en siis aja yli rajoitusten tai yleensä lainkaan
Myös ikääntyminen ja sen myötä tuleva refleksien hidastuminen on hillinnyt vauhteja. Kolareita ei ole tullut kohdalle koskaan isommankaan nopeuden käytön vuoksi. Joskus on tosin joutunut tekemään väistöjä tai jarruttamaan voimakkaasti. Lähinnä muiden arvio- tai havaintovirheiden takia.

Kai teillä pyörissänne on jousitus kunnossa? Ainakin S. Triken ja Brevan alusta tasoittaa montut ja heitot varsin hienosti ja siitä jopa nauttii kun kaarteessa kääntäessä/kallistaessa jousitus nielee pinnan epätasaisuuksia eikä ajolinjaa tarvitse muuttaa. Myös monttujen väistäminen lyhyellä varoitusajalla saa veren virtaamaan. Siihen fiilikseen ei radalla pääse jos ajaa yksin omaa vauhtia. Tai sitten rata on huono. Matkaendurolla isotkin heitot vain naurattavat. Nyt vain ei ole sellaista kun ei jalka enää nouse semmoisen korkean pelin yli. Olisiko liian kireät housut....

Yllätys oli se että S. Triken ominaisuuksilla tulee ajettua mutkapätkää vauhdikkaammin kuin silloin kun se oli vielä soolona. Nyt S. Trike jää talvilomalle ja koteloituu talven ajaksi ja toivottavasti kuoriutunee ensi keväänä toisen näköisenä ja tehokkaampana. Talvi tahtoo vain olla niin lyhyt aika.

Täällä Tampereella ja varmaan muuallakin on tieremontin yhteydessä laitettu suojatie heti linja-autopysäkin jälkeen ja siihen keskikoroke. 60-alueelle ja sen alle. Aiheuttaa sen että linja-auto pysäkillä ollessaan tukkii kaiken takaa tulevan liikenteen ja päästää jalankulkijat turvallisesti edestään keskikorokkeelle asti. Ei tule autolijalla kiusausta ohittaa pysäkillä olevaa bussia kun siitä ei mahdu. Tuskinpa kukaan lähtee ohittamaan keskikorokkeen vasemmalta puolen. Lisäksi uusia linja-autopysäkkejä ei enää eroteta kaistasta levikkeen muodossa vaan linja-auto pysähtyy kaistalle. Toimivaa ja turvallista kevyen liikenteen kannalta sekä ohjaa autoliikenteen valtaväylille kun "kylätiellä" eteneminen on tästä syystä hyvin hidasta ja tökkivää. Mutta moottoripyörällä pääsee ja mahtuu kun on varovainen. Kyllähän siellä välillä torvet soivat....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #84 : Syyskuu 08, 2014, 15:00:13 ip »
Tuosta jousituksesta;
Olen itselleni säätänyt soolona alustan rata-ajoon. Kun sillä ajelee keski-Suomen karkeita teitä, ei lähelläkään rajoitusnopeuksia ole mukava ajaa. Vauhti pehmentää. Säädin sitten vähemmän jousta molempiin päihin, vaimennukseen ei tarvitse koskea. Korkeuden pidin samana. Johan on kyyti pehmeää ja leppoisaa. Nopeampaan ajoon tuolla ei viitsi lähteä. Alusta on aina joko jompi kumpi tai muuten se on kompromissi. Ei ole yhdessäkään pyörässä tullut vastaan alustaa, joka toimisi sekä että.



...paitsi Ekun entinen Bemari, mutta sekään ei samalla asetuksella ollut hyvä molemmissa. Piti ihan napista säätää eri tilanne päälle  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #85 : Syyskuu 08, 2014, 15:02:41 ip »
Kai teillä pyörissänne on jousitus kunnossa?
Nevadassako jousitus ? Mikä jousitus ???
(Taas alkaa sitä Bellagiota lisää himottamaan...  , kun jo muutenkin tuntuu, että mikä tahansa tekosyy riittäisi  ;D )

p.s. Jos tierahat yhä pienenee, niin täytyy ruveta liitekuvan kaltaisia rengasvalintoja tekemään
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #86 : Syyskuu 08, 2014, 15:28:07 ip »
Kuulun kategoriaan "paskat nopeusrajoituksista, paitsi taajamassa".
Tie, olosuhteet ja alla oleva pyörä määrittää nopeuden.
Prätkällä nopeudet vaan nousee ihan eri lukemiin, kuin autolla. En kuitenkaan ole "hurjastelija" vaan semmoinen rivakka liikkuja, joka ottaa riskit huomioon ennen kaasukahvan kääntöä.
Onneksi en hirmu kovasti pääse, kun nykyisessä kyykyssä on 53 hevosvoimaa...
Sakkoja olen saanut moottoripyörällä yhden kerran ja senkin isolla tiellä (80 alueella 108km/, siis kauhea kaahari), kun vesisateen muutin reittisuunnitelmaa pikkuteiltä isolle tielle. Syytän siis vesisadetta... ;).

Suomalainen nopeusrajoituspolitiikka kummaksuttaa kovasti.
Keskellä ei mitään tulee 60-rajoitus ja hetken päästä yksi talo tien varressa, Siihen ei hidasta muut kuin se talossa asuva, joka joutuu käänytään omaan pihaan...
Tämmöiset rajoitukset on ihan käsittämättömiä ja vie tosiaankin pohjan siltä, että nopeusrajoitusten määrittämisessä olisi käytetty järkeä.
Toinen on nopeusrajoituksen merkintä.
Taajama-alueen ulkopuolella on 80km/h, jos sitä ei toisin ilmoiteta. Jos tulee sivutieltä isommalle tielle ja on taajama-alueen ulkopuolella, niin nopeusrajoitus on 80km/h vaikka ennen sitä risteystä olisi mikä tahansa nopeusrajoitusmerkki.
Monesti nämä hämärät 60-alueet keskellä ei mitään on merkitty yhdellä 60-kyltillä ja tietä ajaessa siellä on helposti puolenkymmentä risteystä, joista kääntyjä saa ajaa 80km/h, joten Suomessa on mahdollista, että samalla tiellä on käytössä kaksi nopeusrajoitusta, riippuen siitä mistä kohdasta on tullut alueelle.
Oishan se kallista lätkiä 14 liikennemerkkiä sinne risteyksiin.
Monesti on ihan oikeasti pitänyt miettiä, että mikähän rajoitus tässä oiken on.
Jos käry käy, niin aina kannattaa väittää, että tulin sivutieltä, enkä ole nähnyt mitään 60-kylttiä...


Valvonnasta vielä sen verran, että ajan autolla 35 000km / vuosi ja maantiellä pääsääntöisesti n. 15km/h ylinopeutta. Prätkällä vielä vähän kovempaan. 2000-luvulla olen saanut yhset sakot autolla (tais olla 2002) prätkällä viime kesänä.
90-luvulla oli kortti pois, kun tuli neljä ylinopeussakkoa 12kk aikana.
Ajonopeudet ei ole juuri muuttuneet vuosikymmenien varrella, mutta valvonta vissiin on...

Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #87 : Syyskuu 08, 2014, 16:28:14 ip »
Kuten jo tuolla aiemmin osittain ilmaisin niin nopeusvalvonta on nykyisin sattumanvaraisempaa ja keskittyy sinne missä on paljon liikennettä. Nelinumeroinen mutkatie on melko harvoin mittauskohteena jos se sijaitsee jossain peltojen ja metsien välissä. Eipä siellä konsta viitsi olla hyttysten syöttinä.

Ennen tiesi melkoisella todennäköisyydellä minkä suoran päässä tutka todennäköisesti on. Nyt on tekniikka kehittynyt ja on kaikenlaista aktiivivalvontasysteemiä niissä pakettiautoissa. Ei tarvitse jalkautua.
Baarista/ravintolasta tai sellaisen lähistöltä kun lähtee pe. tai la. iltana ajoneuvolla niin saa olla melko varma että kohta laitetaan pilliä suuhun. Sitä vain ihmettelen että miksi poliisit vaikuttavat pettyneiltä kun lukema on nolla? Olisiko palkkaus siitä kiinni kuinka monta rikollista saa narautettua? Itse käyn kesäiltaisin ajelemassa useinkin eräissa anniskelupaikoissa ihan vain syömässä/kahvilla/ykkösoluella mutta siitä on sitten seuraamuksensa. Varsinaisesti toimenpide ei häiritse niinkään vaan se asenne ja jos vielä joku tuttu näkee että poliisi on pysäyttänyt niin kohtapuoliin kylällä puhutaan tankojuoposta/ylinopeudesta. Eihän poliisi viattomia pysäyttele, eihän? Epäiltyjä vain.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #88 : Syyskuu 08, 2014, 18:12:54 ip »
Eikös tämä ole vähän edesvastuutonta puhella tällaisista asioista näin julkisesti :P ? Kaikki kuitenkin tietävät miltä tuntuu ajella mutkateitä sopivaa vauhtia... Rajoitukset tosiaan, eikös se ole edelleenkin niin, että absoluuttinen ylitys ratkaisee ja lisämausteena ovat olosuhteet. Jos ylinopeus tulkitaan törkeäksi, kortti lähtee aina, ja pitkäksi aikaa.  Alle 30 km/h ja asialliset olosuhteet (hyvä sää vähän liikennettä); tulee kovat sakot mutta kortti jää. Tuo kyllä aina huvittaa ja vähän harmittaakin, miten lehtiä myydään liioittelemalla. Se on heti hirmuista kaahausta ja hurjastelua, jos moottoripyörä tavataan leveällä suoralla, aurinkoisena ilmalla ja tyhjällä tiellä 131 km/h lasissa, kun rajoitus on 100 km/h. Suhteellinen ylitys on pieni.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2015, 23:06:57 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #89 : Syyskuu 08, 2014, 18:57:46 ip »
Camnia rauhoittaakseni voin laittaa tänne keskustelupalstalle tiedoksi niillekin jotka eivät ole kirjautuneet että perjantaina 26. pnä ajan klo. 15. jälkeen Säkylästä Turkuun päin suurella nopeudella. Mukanani epäilyttävällä tapaa alkoholia ja mahdollisesti muitakin nautintoaineita. Vastaavasti sunnuntaina samoihin aikoihin ajelen takaisin samalla seudulla käytettyäni itse em nautintoaineet. Sitä ennen en ajele kovinkaan paljoa juurikaan missään oikein millään.