Kirjoittaja Aihe: MP:n ajonopeus ja muu liikenne  (Luettu 57463 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #105 : Syyskuu 10, 2014, 02:17:09 ap »
...Suomessa liikennenturvallisuuden kannalta erittäin suuri ongelma on asennevamma, ...mitä liikennesääntöjä noudatetaan ja mitä ei.
Niin tilastot, kuin kokemuskin osoittavat, että juuri Suomessa tämä ei ole mikään ongelma.
Vaihtuvissa olosuhteissa osataan liikkua turvallisesti ja taitavasti, kun ollaan selvin päin.

Kun Guzzi Clubin säännöissä sanotaan, että tehtävänä on edistää Italialaisen moottoripyöräkulttuurin tunnettuutta, niin:
" Ohje moottoripyöräilystä Italiassa:
…Älä oleta, että liikenne stop merkillä oikeasti pysähtyisi! Stop merkkiä pidetään Italiassa ainoastaan suosituksena hidastaa. Stop merkin takaa tulevat antavat vain toisten mennä ensin, mutta siinä kaikki. …Italiassa, ilmoitettuja nopeusrajoituksia pidetään ”suosituksina” paikallisväestössä, mutta viime vuosina monet kylät ja kaupungit ovat asentaneet nopeusansoja kerätäkseen rahaa. ( lifeinitaly.com )
Moottoripyöräkulttuuri:
Italialaiset ja moottoripyörät kulkevat käsi kädessä… Minne vain menemme Italiassa, näemme valtaosan valinneen kulkuvälineeksi kaupungissa ja lähiympäristöissä skootterin tai moottoripyörän. Italialaiset ovat hulluina moottoripyöriin, koska niin monet kadut ovat yksi-suuntaisia tai pylväin katkaistuja, autoilla ei saa niistä mennä, mutta koska sääntöjä usein kierretään eteläisessä Euroopassa, niin ihmiset moottoripyörillä voivat helposti mennä niiden läpi ja toivoa, ettei poliisi ota heitä kiinni. Kuten he Italiassa sanovat motorino on tapa elää… ( onestep4ward.com )
Alla onnettomuudet 1-5/2011 syineen sekä yksi näkemys tehokkaista täsmäkeinoista.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #106 : Syyskuu 10, 2014, 02:49:44 ap »
Matti tarkoittaa vain fysiikan faktoja mitä vauhtiin/sen äkkiä pysäyttämiseen tulee.
Suomessa on tosiaan aika huonoksi mennyt ajokulttuuri yleisesti, liika stressi näkyy kärsimättömyytenä teillä.
Pääteillä lähinnä ja kaupungeissa.
Tämä nykyinen suorittamisen maailmankuva johtaa monenlaiseen onnettomuuteen.
Ongelma haihtuu melkein olemattomaksi jos kurvaillaan muutenkin pyöräilyyn sopivampia pikkuteitä.
Matkasta voi tulla pidempi, mutta voihan sitä siirtyä vaikka Bendoliinolla turvallisesti ja mukavasti jos suoranaisesta etäisyydestä on kyse.
Maaseudullakin on omat vaaransa, varsinkin meidän ikääntynyt väestö autoilioissa.
Mistä hyvänsä pihasta/puskasta saattaa tulla kulkuneuvo eteen yllättäen.
Aistit hereillä aina pyöräillessä on kai selvyys. Harjoitella nopeita väistöjä/hidastuksia saattaa osaltaan pelastaa joutumasta vakaviin onnettomuuksiin.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #107 : Syyskuu 10, 2014, 07:47:05 ap »
Juha V: >> Sen sijaan kannatan ääliömäisen käytöksen vähentämista liikenteessä.<<
Juha on oikeassa - Tästähän on kysymys!

Lentokoneita putoaa, laivoja uppoaa, tulipaloja syttyy jne. Onnettomuustutkinnan sivuilta kun lukee raportteja, niin on selvää, että kaikista toimenpiteistä huolimatta "shit happens".
Samasta paikasta tulee ilmi myös inhimillisen toiminnan osuus. Ts. moni onnettomuus olisi ollut vältettävissä tekemällä tai ajattelemalla asioita toisin.
Olen ollut kapiaisena ja ampunut / räjäytellyt paljonkin. Suurin pyssy oli 305 mm rannikkokanuuna. Koskaan ei ole tullut mitään vahinkoa. Ase on absoluuttisesti vaarallinen, mutta oikein toimittuna vaaraton.

Ymmärrän hyvin, että mutkan takana saattaa olla puimuri juuri samalla hetkellä poikittain ja saatan osua siihen kaikesta huolimatta. Sitä en ymmärrä, että joku ajaa nopeudella, jolla ei pysty havaitsemaan ja ehkäisemään ( jarrutus / väistö ) pahkiajoa.

Vaan mitäpä näistä... Kukin tietenkin ajaa tyylillään. Oikein taitavat miten haluavat. Koen itse niin taitamattomaksi, että en uskalla ajaa juurikaan ylinopeutta. Vaikka onhan ne kamerat joskus potretin ottaneet. Kehä III:lla rikesakon verran ja autolla.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #108 : Syyskuu 10, 2014, 10:49:34 ap »
<snip>
Alla onnettomuudet 1-5/2011 syineen sekä yksi näkemys tehokkaista täsmäkeinoista.

Samanlaisia tuloksia on saatu englantilaisissa tutkimuksissa: ylinopeus on onnettomuuden syynä hyvin harvoin.
Täsmäkeinot ovat valitettavasti aina samat - ja aina kun uusi liikenneministeri ryhtyy hommiin, ensimmäinen ulostulo on promillerajan laskeminen.
Kotitapaturmissa kuolee (muistaakseni) noin 1500 ihmistä per vuosi, ehkä siihenkin auttaisi nopeusrajoituksen laskeminen?  ;D
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #109 : Syyskuu 10, 2014, 11:18:42 ap »
Laitkin ovat vain ihmisten säätämiä vaikka niitä joskus muuksi väitetään. Lakeja voi muuttaa (Olen itse ollut muuttamassa muutaman kerran.)
Lait, tai sellaisiksi väitettävät normit, perustuvat uskomukseen tai kansanosan tai kansakunnan tai pienemmäkin yhteisön sisällä käytettäviin tapoihin ja perinteisiin tai jopa aivan hetkelliseen tarpeeseen niitä voi tehdä jos niin hyväksi nähdään. Usein myös valloittaja tuo lakinsa mukanaan.

Lait eivät siis ole mitään kiveen hakattuja määräyksiä vaan yksi tapa toimia jos niiden mukaan haluaa toimia. Jos ei toimi niin on myös hyväksyttävä tai välteltävä siitä aiheutuvaa riskiä.

Laki kohdistuu eri kansanosiin myös eri tavoilla. Myös rikosten tekotavalla on vaikutusta tuomioon. On aivan eri asia tappaa puukolla kuin ajaa autolla joku hengiltä.

Viisas mies Olaus Petri sanoi 1500-luvulla tuomarinohjeissaan:  "Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei voi olla lakikaan."
Huomatkaa että oikeus ei ole sama asia kuin laki. On siis olemassa oikeus toimia toisinkin.....



egon

  • Viestejä: 973
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #110 : Syyskuu 10, 2014, 11:44:31 ap »
Juu, voihan näistä asioista keskustella vaikkapa täällä. En silti usko, että monikaan silti tarkistaa ajotottumuksiaan lukemansa perusteella. Mitä itse tunnen motoristeja, joiden kanssa joskus on käyty reissussakin, niin käytännöllisesti kaikki lataa menemään lievää ylinopeutta varsinkin kun olosuhteet on hyvät. Suomessa on paljon teitä, jotka menee lähes asumattomien korpien halki ja liikenne on todella vähäistä. Kahdeksan kympin rajoitusalueella neula pysähtyy usein 110...120 tienoille kun alkaa tulla kortin kuivattaminen mahdolliseksi jos sattuu nopeusvalvonta kohdalle. Myös eläinkolarin vaara tietenkin tekee varovaiseksi. Sama havainto pätee moniin autoilijoihin. Ohitustilanteessa nopeus nousee helposti hetkellisesti 150:iin enkä ole huomannut siitä tulevan isoja tunnon tuskia itselle tai kanssamatkustajille. Jos kaverit on lähdössä reissuun sillä tuumin, että ajellaan muutama päivä tarkasti nopeusrajoituksia kunnioittaen, niin tuskin kuulun siihen porukkaan. Taajamakaahailu on sitten asia erikseen, mutta sekin taitaa kumuloitua muutamien reikäpäiden huviksi. Kukaan järkevä ei siihen ryhdy.

Tasainen 100 km/h nappaa tehoa jotain runsaat 10 heppaa. Teho kuluu pääasiassa ilmanvastuksen voittamiseen, joten pyörän painolla ei ole ratkaisevaa merkitystä. Tuulenpaineelle altistuvalla pinta-alalla ja pyörän + kuljettajan ilmanvastuskertoimella sen sijaan on iso vaikutus. Tuossa nopeudessa on tuhatkuutioisen moottorin kaasuläpät ihan pikkasen raollaan ja todellinen moottorin puristuspaine on vain muutamia bareja. Matalalla puristuspaineella ajaminen menee huonolla hyötysuhteella, joten iso moottori/pieni nopeus on välttämättä bensiinin tuhlausta. Samassa nopeudessa 100 kuutionen moottori saa huutaa 3/4 osaa täysillä jolloin puristuspaine on korkea ja moottorin hyötysuhde hyvä, jonka seurauksena tankillinen riittää paljon pidemmälle.  Iso teho tuntuu hyvältä kun pitää mennä lujaa tai kun haluaa uhoilla kavereiden kanssa suorituskyvyistä. Tavallisessa liikenteessä sen antama hyöty on pieni.  

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #111 : Syyskuu 10, 2014, 12:16:50 ip »
Olen huomannut, pitkän ajan kuluessa, että noin 60 hv takarenkaalta riittää kaksi päällä matkailuun matkatavarat mukana oikein hyvin. Esimerkiksi BMW R80 ja Cagiva Alazzurra ovat riittäneet normaaliin vauhdinpitoon (rajoitus + 10, noin) oikein hyvin pitkilläkin matkoilla kaksi päällä ja kulutus on ollut hyvin kohtuullista. Guzzin California-sarjasta vasta aivan loppupään mallit pääsevät lähes tuohon tehoon. Ajettavuudessa ja kantavuudessa Calit ovatkin sitten varsin hyviä. Nykyisessä Brevassa on taasen ylitetty tuo 60 hummaa ja matkanteko sillä sujuu vaikka kantavuus onkin alkuperäisvarustuksella rajallinen. Jousitusta piti laittaa uusiksi että tuli tyydyttävä. Mutta bensaa kuluu hiukan enemmän kuin edellämainituilla. Johtunee ehkä tuosta reservistä. Toisaalta Euroopan ylitys sujui kohtuullisen rivakasti. Vaan nopeimmiten se sujui Quotalla. Omistamistani pyöristä, siis. 850 GT:lläkin ajelin pari kertaa etelään mutta yksin. Siitä jäi muistona se että Italiassa piti lisätä öljyä ja uudestaan taas kotona. Ei paljon mutta viivanväli molemilla kertaa. Rauhallisemmassa ajossa ei syönyt voiteluainetta noin huomattavia määriä.

Mitään ranteista repivää kiihtyvyyttä en nykyisellään pyöriini kaipaa mutta huippunopeutta saa kyllä olla reilusti.

En omassa motoristituttavapiirissä tunne ketään joka ajaisi jatkuvasti rajoitusten mukaan. Kerhon säännöissä, siis se kerho johon olen kuulunut -80-luvulta asti, tosin sanotaan että lain rikkominen aiheuttaa erottamisen Kerhosta määräajaksi tai lopullisesti. Siihen ei kuulu ylinopeus mutta esimerkiksi tankojuoppous kyllä. Lakia siis tulkitaan oikeustoimikelpoisen yhdistyksen sisällä eri tavalla kuin esimerkiksi lakituvassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #112 : Syyskuu 10, 2014, 13:26:42 ip »

Ja asian vierestä: Kyllä osaavat tehdä kauniistakin pyöristä koko kesäksi rumia varustelemalla ne auton levyisiksi laukun palleroilla!
tai laitamalla pään korkeudelle pallero takalukun..
Menisivätköhän kyseiset urheilu Palleropyörät kaupaksi kun ne myytäisiin ja esiteltäisiin sen näköisinä kuin minkälaisiksi porukka ne raiskaa?



Samaa mieltä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #113 : Syyskuu 10, 2014, 18:15:35 ip »

Lait ovat tosiaankin vain ihmisten säätämiä, mutta ei se nyt ihan yksinään riitä perusteeksi niiden noudattelemiseen ihan oman mielen mukaan. Nykypäivän Suomessa näyttää melkolailla yleistyneen tuollainen "rusinat pullasta " -ajattelu. Niitä säännöksiä, jotka suovat itselle oikeuksia ja etuja katsotaan kanssaihmiset ja viranomaiset velvollisiksi noudattamaan tarkoin ja niitä säännöksiä, jotka asettavat itselle jotain velvoitteita voidaan sitten noudattaa miten sattuu tai olla vallan noudattamatta. Tässä ajattelussa vain tuppaa unohtumaan se, että toisen velvoitteen kääntöpuolella onkin usein jonkun toisen oikeus. Niinpä rikkoessamme tietoisesti liikennesääntöjä loukkaamme useimmiten muiden tielläliikkujien oikeutta mahdollisimman turvalliseen liikenneympäristöön. Myös se oma tapa rikkoa sääntöjä tuntuu aina jotenkin erityisen oikeutetulta. Entäpä jos onkin niin, että moninkertaiset rattijuopotkaan eivät tietoisesti ole ketään telomassa, he vaan nyt eivät viitsi kävellä kapakasta kotiin, pitävät promillerajoja turhana holhouksena ja uskovat vilpittömästi hallitsevansa ajoneuvonsa kun kerran ei aiemminkaan ole mitään sattunut. Minua ei kannata ruveta nimittelemään rattijuoppojen "hyysääjäksi" tai puolustajaksi, koetan tuolla esimerkillä vain peräänkuuluttaa jonkilaista logiikkaa tähän keskusteluun.

Liikenneturvallisuus on sellainen keskustelunaihe, jossa jokainen, jolla on jonkinlainen ajokortti, on mielestään asiantuntija ja sen jälkeen tutkimustiedon ja asiantuntijoiden lausumat asiassa voikin hyvin mielin sivuuttaa. Myös lakien sisältö ja tieviranomaisten toimenpiteiden asianmukaisuus on tapana kyseenalaistaa.

Tällä foorumilla on eräissä toisissa yhteyksissä oltu huolestuneita siitä, että moottoripyöräharrastukseen kohdistettaisiin uusia lainsäädännöllisiä velvoitteita (verotusta, katsastuspakkoa ym.). Kannattaisi varmaan miettiä sitäkin, että jollain lailla valtiovalta on oikeutettu ja velvollinen tätäkin hommaa suitsimaan, jos harrastajakunta ei itse ymmärrä käyttäytyä vastuullisesti. Kuten Mamba-yhtye eräässä laulussaan osuvasti toteeaa "sitä saa mitä tilaa....".

Keskustelua hieman vinouttaa se, että näillä foorumeilla ei kuulu hiippakuntaa urheilullisesti ajamalla vaihtaneiden ja leikissä neliraajahalvaantuneiden ääni ja kokemukset. Jotain käsitystä aiheesta voi saada lukemalla esimerkiksi Autoliiton Moottori-lehdestä lyhyitä tiivistelmiä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien raporteista (ko. lautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet Suomessa).

 

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #114 : Syyskuu 10, 2014, 18:28:19 ip »
Varmaan pitä lopettaa moottoripyöräily ja hakea sitten kiksit jostain muualta. Nyt lähden kuitenkin ajelemaan kun on mukava säätila.

Jallu

  • Viestejä: 124
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #115 : Syyskuu 10, 2014, 19:26:02 ip »
"Keskustelua hieman vinouttaa se, että näillä foorumeilla ei kuulu hiippakuntaa urheilullisesti ajamalla vaihtaneiden ja leikissä neliraajahalvaantuneiden ääni ja kokemukset. Jotain käsitystä aiheesta voi saada lukemalla esimerkiksi Autoliiton Moottori-lehdestä lyhyitä tiivistelmiä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien raporteista (ko. lautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet Suomessa)."

Niistä lautakunnan suosituksista voi lukea minkä tasoista porukkaa siellä oikein säätää  En viitsi nyt lähteä ruotimaan sitä pidemmän kaavan mukaan mutta esimerkkinä voi kertoa että kun  keski-ikäinen Guzzisti kaatui urapaikkaukseen ( niitä liukkaita perkeleitä ) ja menetti henkensä niin ainoat suositukset lautakunnalta oli että motoristien koulutusta lisättävä ( autokoulu), moottoripyörät katsastettava, moottorin tehoja rajoitettava ( Guzzi ???) , rajoittimet pyöriin etc, etc. Sanallakaan ei sanottu tielaitoksen paikkaukksista joissa useampi motoristi on lipannut sen liukkaudesta johtuen. Ja sitten jotkut ikävä kyllä uskovat näitä raportteja. Tosin sama koskee myös esim. koraania ja raamattuakin  ;)

Targa 2

  • Viestejä: 108
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #116 : Syyskuu 10, 2014, 20:06:08 ip »
En halua laittaa lusikkaani tähän soppaan sen enempää, kuin todetakseni nimimerkki Junkersin olevan terveillä ja pitkää motoristiuraa lupailevilla linjoilla. Jos Gruppo joskus perustaisi liikennekomitean olisi hänessä hyvä ehdokas jäseneksi.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #117 : Syyskuu 10, 2014, 20:20:01 ip »
Turvallisuus on hyvä ja tärkeä asia, mutta jos sillä yrittäisi ruveta moottoripyöriä jossakin myymään, niin aika pian joutuisi siirtymään tuonne "MP-kauppa sukeltaa" ketjuun.

Moottoripyörän hankinnan 5 yleisintä perustetta ( engl.web.sivulta)
1) Moottoripyörä antaa vapauden tunteen. Autot ovat kuin häkkejä.
2) Moottoripyöräily pitää sinut nuorena, kun voi reissata vähin varustein.
3) Pelkkä adrenaliiniruiske on sen arvoista ja voiman ääni on seksikäs.
4) Moottoripyörällä pääsee lähemmäs luontoa ja se auttaa pitämään jalat maassa.
5) Se on hieno tapa tavata uusia ihmisiä
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #118 : Syyskuu 10, 2014, 20:55:16 ip »
Kuten Mamba-yhtye eräässä laulussaan osuvasti toteeaa "sitä saa mitä tilaa....".

Väärin. Se on Yölinnun biisi.
Tämäkin vielä! ! !

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #119 : Syyskuu 10, 2014, 20:55:49 ip »
Mitään  max. kW-rajoituksia emme sentään haluaa (ali mainitsi jo). Riittää näitä jo olemassa olevia ja erilaisia korttiluokkia.
Ehkä emme viitti puhua energiakulutuksesta (- jos pysyy kotona nukkumassa kulutus on vähin.)

Eilen illalla sanoin suoraan mp-porukan torikeskustelussa ,kun oli kyse onnettomuuksesta missä oli hypersportti-mp:  Ei se ollut mp,n
vika vaan kuljettajan ja olosuhteiden .

 Illalla kun ajoimme kotiin metsien kautta sateisella  säällä ja mär. tiellä ja sumuakin (ja eläinvaara ) ,klo 20.30 - 21.45 ,oli kyllä hyvää säätää mp,n vauhti sinne  70
 km/tuntivauhtiin. On turvallisempi ajaa päivän aikana kun silmät näkee enemmän.

Toisin sanoin : Mp,n nopeus/vauhti olosuhteiden mukaan on turvallisempi.