No: Ruotsissa, Tanskassa ja USAssa on nostettu nopeuksia ja onnettomuudet ovat vähentyneet.
Toisaalta: Virossa alennettiin nopeuksia jättämällä kesänopeudet toista kertaa käyttöön ottamatta ja onnettomuudet ovat vähentyneet.
Siis: onko Suomi Viron kaltainen maa vai noiden muiden kaltainen?
Tämän nopeuden nosto-väittteen olen kuullut ennenkin, mutta onko joku selvittänyt/kertonut mihin tämä "järjenvastainen" päätelmä perustuu?
Jos nopeuksia pelkästään nostetaan, seurauksena ei voi olla vähemmän onnettomuuksia! Tähän väittämään tai tilastointiin täytyy liittyä muutakin, jota ei ymmärrä?
Kimmo
[/quote]
Siihen liittyy perusasia, että nopeuksien lasku ei välttämättä laske onnettomuuksien määrää - se näkyy esim. Suomessa.
Nopeuksien nostamisesta on kyllä tietoakin, ei pelkästään väitteitä ja niitä oli itsellänikin koneessa joskus, mutta koneet vaihtuvat, aikaa on kulunut niin paljon...
USA:n useissa osavaltioissa nostettiin jo 90-luvulla 55 mph:n (88.5 km/h) kattonopeus nopeuteen 65 mph (104.5 km/h) (nykyisin 70 ja 75 mph). Onnettomuuksien määrä aleni, paitsi New Mexicossa. En ole nähnyt "liikenneasiantuntijoiden" kiinnittäneen tähän huomiota.
Samoin Ruotsissa suurin sallittu nopeus nousi 110:stä 120:een jo ajat sitten, 1990-1995 kokeiltiin nopeuksien laskua 110:stä 90:een ja siitä luovuttiin. Tanskassa nostettiin 120:stä 130:een jne...
Nopeuden alentamisen siunauksellisuus perustuu ilmeisesti runsaat parikymmentä vuotta vanhaan ruotsalaiseen tutkimukseen, jonka mukaan 2 km/h:n lasku keskinopeudessa vähentää kuolemankolareita 10 prosentilla. Arkitodellisuudessa elävä ihminen, tutkalla sihtaava poliisikin, ymmärtää, että 2 km/h:n ero hukkuu mittauksen epätarkkuuteen. Ja jos se olisi totta, kaikki formula- ja rallikuskit olisivat kuolleet sukupuuttoon ajat sitten.