Kirjoittaja Aihe: MP:n ajonopeus ja muu liikenne  (Luettu 57459 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #45 : Elokuu 20, 2013, 21:52:28 ip »
Moi!
Aika mielenkiintoinen irtiotto tämä tienopeuksien korotushalu!
Mnä olen hyvinkin tyytyväinen nykyisiin nopeuksiin!
Ainoastaan hyväkuntoislla kantateillä on turhan usein 80km/h vaikka siellä voisi olla 100km/h (kesällä).

Moottoriteille 120km/h on ihan passeli. Huvittavin veruke nopeuden nostolle 130km/h oli, että "nehän ajavat jo sitä siellä".
Valitettava seuraus sille olisi, että kohta siellä ajettaisiin 140km/h.
Pelkään, että nopeuden noston jälkeen moottoriteillä tulisi liian suuria nopeuseroja eri liikenneryhmille. Vrt. rekat, kuorma-autot, asuntovanut, pakut ja asuntoauto + muut käröttelijät vst. "muu liikenne ja hurjastelijat".
Valitettavasti en usko siitä seuraavan mitään hyvää!

Toki noilla teillä, missä on elektroniset nopeusmerkit, voitaisiin harkita "hyvän kelin / vähäisen liikentten" nopeuksia.  Kuulin kerra aivan käsittämättömän selityksen nopeuksien noston tarpeelle: "yleinen liikenneturvallisuuden kohottaminen". Olisi aika hauska kuulla mihin tämäkin TV:ssä kuultu lausahdus perustuu?

Saako tästä aiheesta edes "puoliasiallista" keskustelua aikaiseksi?
Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #46 : Elokuu 20, 2013, 22:11:16 ip »
Veikkaan, että tuosta vaan puhutaan ja tutkitaan, mutta nostotoimenpiteisiin ei mitään kiirettä pidetä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #47 : Elokuu 21, 2013, 09:39:24 ap »
<snip>
Toki noilla teillä, missä on elektroniset nopeusmerkit, voitaisiin harkita "hyvän kelin / vähäisen liikentten" nopeuksia.  Kuulin kerra aivan käsittämättömän selityksen nopeuksien noston tarpeelle: "yleinen liikenneturvallisuuden kohottaminen". Olisi aika hauska kuulla mihin tämäkin TV:ssä kuultu lausahdus perustuu?

Saako tästä aiheesta edes "puoliasiallista" keskustelua aikaiseksi?
Kimmo

No: Ruotsissa, Tanskassa ja USAssa on nostettu nopeuksia ja onnettomuudet ovat vähentyneet.
Toisaalta: Virossa alennettiin nopeuksia jättämällä kesänopeudet toista kertaa käyttöön ottamatta ja onnettomuudet ovat vähentyneet.

Siis: onko Suomi Viron kaltainen maa vai noiden muiden kaltainen?
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #48 : Elokuu 21, 2013, 11:24:19 ap »
Korkeasta verotuksesta johtuen paremman luokan auto täällä omaa tietyn statuksen ja sillä on ajettava kovempaa että kaikki varmasti huomaa että rahamies asialla vaikka olisikin velkavetoista menoa.

Noilla moottoriteillä ja hyväkuntoisilla valtateiden osilla voisi rajoitukset ollakin korkeampia. Eihän se silti edellytä ajamaan sitä nopeutta mitä kyltissä lukee.

Verotuksesta johtuen meillä on Euroopan vanhin autokalusto keskimääräisesti ja siten hyvin eritasoista kalustoa liikenteessä. Tämä asia pitäisi ensin korjata niin liikenneturvallisuuskin paranisi.

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #49 : Elokuu 21, 2013, 12:03:21 ip »
Verotuksesta johtuen meillä on Euroopan vanhin autokalusto keskimääräisesti ja siten hyvin eritasoista kalustoa liikenteessä. Tämä asia pitäisi ensin korjata niin liikenneturvallisuuskin paranisi.

Niinpä, siksi alla -92 "nokivasara" sakuista. Mulle tuo nopeuden nosto ei vaukuta autoiluun, mutta mopolla vois  päästellä vähän rennommin vitosvaihteella. Olis kierroksetkin sopivammat koneelle.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #50 : Elokuu 21, 2013, 12:05:58 ip »
No: Ruotsissa, Tanskassa ja USAssa on nostettu nopeuksia ja onnettomuudet ovat vähentyneet.
Toisaalta: Virossa alennettiin nopeuksia jättämällä kesänopeudet toista kertaa käyttöön ottamatta ja onnettomuudet ovat vähentyneet.

Siis: onko Suomi Viron kaltainen maa vai noiden muiden kaltainen?
[/quote]

Tämän nopeuden nosto- väittteen olen kuullut ennenkin, mutta onko joku selvittänyt/kertonut mihin tämä "järjenvastainen" päätelmä perustuu?
Jos nopeuksia pelkästään nostetaan, seurauksena ei voi olla vähemmän onnettomuuksia! Tähän väittämään tai tilastointiin täytyy liittyä muutakin, jota ei ymmärrä?
Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #51 : Elokuu 21, 2013, 12:28:06 ip »
Pari asiaa, jotka lienee syytä muistaa nopeusrajoituksien nostamiskeskustelussa:
- teiden kunto noin yleisesti ottaen menee aina vain surkeampaan suuntaan määrärahojen puutteesta johtuen. Eli ainakaan tämä seikka ei puolla nykyistä suurempia nopeuksia, päinvastoin. Taisi olla viime keväänä monillakin tieosuuksilla aikamoista "extriimiä" väistellä monttuja, uria, etc. >:(
- eikös muinoin 70-luvun alun öljykriisin seurauksena maassamme ollut "yleinen" 80 km:n nopeusrajoitus voimassa vuoden verran ja perusteena oli polttoaineen säästö. Epäilempä, että jos tosiaan "vakavasti" ruvetaan esittämään nykyistä suurempia nopeusrajoituksia, niin aivan varmasti suurempien nopeuksien aiheuttama polttoaineiden kulutuksen kasvu nousee otsikoihin.

mosa, joka ei halua olla ilonpilaaja ;)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #53 : Elokuu 21, 2013, 13:23:42 ip »
Kuten tuolla edellä jo mainittiinkin niin nopeuden hillitty nosto ei välttämättä merkitse polttoaineen kulutuksen (päästöjen) kasvua. Autoista en niin kovin paljon tiedä mutta monissa moottoripyörissä taloudellinen ajonopeus on harvoin niin alhainen kuin on vallitseva korkein rajoitusnopeus. Ehkäpä kalusto onkin liian isoa.
Koskee varmaankin myös bensiinikäyttöisiä autoja.

Jos ei pysty kunnolla käyttämään pisintä välitystä eli suurinta vaihdetta matka-ajossa tulee siitä väkisinkin enemmän polttoainekustannuksia.
80 km/h nopeus on siinä rajoilla voiko kunnolla käyttää esimerkiksi tietyillä California-malleilla viitosvaihdetta. Koskee ymmärtääkseni muitakin pyörämerkkejä ja -malleja.

Oma kokemus on että Breva 1100:lla taloudellinen matkanopeus on siinä 140 km/h tietämillä. Breva kulkee kyllä kahdeksaakymppiäkin kuutosvaihteella mutta meno ei ole niin kovin pirteää ja kulutus ei siitä alene.

Jos sillä tehoalueella (6-vaihde, 80 km/h) säätäisi kulutusta vielä pienemmälle niin joutuisi vaihdettakin pienentämään ja sehän taas lisää kulutusta.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #54 : Elokuu 21, 2013, 13:41:29 ip »
No: Ruotsissa, Tanskassa ja USAssa on nostettu nopeuksia ja onnettomuudet ovat vähentyneet.
Toisaalta: Virossa alennettiin nopeuksia jättämällä kesänopeudet toista kertaa käyttöön ottamatta ja onnettomuudet ovat vähentyneet.

Siis: onko Suomi Viron kaltainen maa vai noiden muiden kaltainen?

Tämän nopeuden nosto-väittteen olen kuullut ennenkin, mutta onko joku selvittänyt/kertonut mihin tämä "järjenvastainen" päätelmä perustuu?
Jos nopeuksia pelkästään nostetaan, seurauksena ei voi olla vähemmän onnettomuuksia! Tähän väittämään tai tilastointiin täytyy liittyä muutakin, jota ei ymmärrä?
Kimmo
[/quote]

Siihen liittyy perusasia, että nopeuksien lasku ei välttämättä laske onnettomuuksien määrää - se näkyy esim. Suomessa.
Nopeuksien nostamisesta on kyllä tietoakin, ei pelkästään väitteitä ja niitä oli itsellänikin koneessa joskus, mutta koneet vaihtuvat, aikaa on kulunut niin paljon...

USA:n useissa osavaltioissa nostettiin jo 90-luvulla 55 mph:n (88.5 km/h) kattonopeus nopeuteen 65 mph (104.5 km/h) (nykyisin 70 ja 75 mph). Onnettomuuksien määrä aleni, paitsi New Mexicossa. En ole nähnyt "liikenneasiantuntijoiden" kiinnittäneen tähän huomiota.

Samoin Ruotsissa suurin sallittu nopeus nousi 110:stä 120:een jo ajat sitten, 1990-1995 kokeiltiin nopeuksien laskua 110:stä 90:een ja siitä luovuttiin. Tanskassa nostettiin 120:stä 130:een jne...

Nopeuden alentamisen siunauksellisuus perustuu ilmeisesti runsaat parikymmentä vuotta vanhaan ruotsalaiseen tutkimukseen, jonka mukaan 2 km/h:n lasku keskinopeudessa vähentää kuolemankolareita 10 prosentilla. Arkitodellisuudessa elävä ihminen, tutkalla sihtaava poliisikin, ymmärtää, että 2 km/h:n ero hukkuu mittauksen epätarkkuuteen. Ja jos se olisi totta, kaikki formula- ja rallikuskit olisivat kuolleet sukupuuttoon ajat sitten.
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #55 : Elokuu 21, 2013, 13:43:37 ip »
Tanskassa onnettomuudet vähenivät?

http://yle.fi/uutiset/liikennevirasto_rajoitusten_nostamisesta_ei_akkiseltaan_keksi_mitaan_positiivista/6786351

t. Kimmo


Siis Liikennevirasto ei näe mitään positiivista. Eipä tietenkään.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #56 : Elokuu 21, 2013, 15:04:37 ip »
Tuo teiden kunnon lasku on hyvin nähtävissä; asun kepoisesti liikennöidyn asfalttitien varrella. Tiellä on ollut reilun kymmenen vuotta 60:n rajoitus, aiemmin 80. Tielle ei sen koommin ole pikipaikkausten lisäksi juiri muuta tehty. On suht kurjassa kunnossa, halkeamissa kasvaa jopa sammalta. Nopeuden nostolle tällä tiellä ei ole toivoa, ellei sitä kunnosteta perusteellisesti. Saattaa olla, että ottavat koko assun pois ja jättävät soralle. Tämä kun kuulostaa olevan nouseva trendi täällä päin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #57 : Elokuu 21, 2013, 15:26:34 ip »
Noita teiden "korjauksia" kun katsoo, niin välillä tuntuu siltä ettei edes haluta / viitsitä tehdä asioita hyvin. Kuitenkin on aina aikaa ja rahaa tehdä ne pari-kolme kertaa uudestaan. Ja tuota puuhastelua johtaa oikein diplomi-insinööri.
Paikkaus tehdään lapioimalla reikään asfalttimassaa auton lavalta ja astumalla siihen, "jyrätään" se kylmä massa. Ja seuraava reikä... Kuitenkin ( ilmeisesti ) tiedetään miten ne kuopat ja reiät pitäisi korjata. Vaan kun ei oiken viitsi...iltapäiväkin jo...ja väsyttää...Ja neljäksi kotiin, eihän sieltä nyt saa myöhästyä.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #58 : Elokuu 21, 2013, 18:38:19 ip »
Outs, että on oiken jyrätty paikkauksia ja tehty lämpimällä??? massalla? Poroholmasta kotiin tultiin kolme ja nelinumeroisia teitä ja sellä oli yhdellä osuudella muutaman merin, ehkä alle 10 mertin pätkiä, joihin oli kärrätty jotain mustaa möhnäistä jotain, joka tuntui pyörän alla merkillisen pehmeältä, oliko ollut lakristaa....siinä oli ajouria jo edellisten kulkijoiden jäljiltä. Enduromallista kai tässä on vähitelle etsittävä hännän alle....

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #59 : Elokuu 22, 2013, 09:26:26 ap »