Kaikenlaista on matkan aikana sattunut.
Omalla kohdalla teki iso hirvi arviointivirheen ja kääntyi vasemmalta eteen. Se oli loukkaantumisen ja mahdollisesti tilastototeutuman paikka. Sinänsä yllättävä paikka kun oli kaupungin katu ja hirvi tuli kaupungin puistosta. Hirvi loukkaantui kuolettavasti. Minä rikuin loppuiäkseni. Mutta ei se mitään traumaa tuonut ja muutenkin oli syksy niin ei jäänyt ajokautta paljoa käyttämättä. Päivän päästä olin jo uudelleen toisen pyöräni päällä vaikka vähän kivistikin.
http://www.motomatti.fi/2007/09/hirvikolari.htmlOn siis vaikea arvioida ennakolta milloin ja missä onnettomuus sattuu. Tilastojen mukaan moottoripyöräonnettomuus tyypillisesti on suistuminen kaarteessa ulos tieltä. Ihan omatoimisesti. Sitä mielestäni pystyy kyllä ennakoimaan.
Olen useasti kehoittanut epävarman ajotavan omaavia mp-kuljettajia opiskelemaan pyöränsä käsittelyä sekä hitaissa että suurissa nopeuksissa mutta viesti ei taida mennä perille. Kommenttina edelliseen kuulee usein että ajan niin vähän mp:llä enkä koskaan kovaa. Sitten niitä kaatumisia ja kolareita "vaan tulee". Ei vauhti tapa/riko elimistöä vaan äkkipysäys.
Yhden kerran olen ajanut henkilöauton perään joka pysähtyi yllättäen kapealle sillalle. Valokuvaamaan. Minäkin katselin samaa maisemaa ajaessani enkä huomannut ajoissa pysähtymistään. Siinä ei käynyt juuri kuinkaan. Peugeotin takavalo hajosi, jonka korvasin rahalla. Ko auton kuljettaja oli tainnut hieman lomareissulla nauttia alkoholia. Arvelin kuitenkin että on pienemmän riesan tie näin päin eikä kutsua poliisia paikalle koska olen niille itsekin jossain määrin allerginen. Olisivat kuitenkin sakottaneet.
Muita onnettomuuksia itselle on sattunut pari muuta: suistumisia molemmat. Sivutuki oli jäänyt veteraanipyörässä ala-asentoon. Silloin muissa pyörissäni oli itsestään palauttava sivutuki. Tottumus vei ojaan. Se oli vuosituhannen vaihteessa tai niillä main. Sekin teki kipeää mutta luita ei kai katkennut. Poliisitkin tulivat paikalle. Työnsivät pyöräni jontkasta ylös. Eivät yllättäen sakottaneet. Jatkoin viutilolla pyörällä kokoontumiseen ja sieltä vielä kotiinkin. Italo Meeting Jaalassa oli silloin. Lääkärissä ei tullut käytyä vaikka ehkä olisi pitänyt. Jälkeenpäin ajatellen.
Ensimmäinen oli jo aiemmin vuonna -80. Silloin muutoin ehyestä ja suht uudesta pyörästä irtosi etulokasuoja ja jumitti etupyörän vauhdissa. Juuri kallioleikkauksen kohdalla. Sattui päähän kun silloin ei aina käytetty kypärää. Oli leuhkempi ajella kylillä kun tukka hulmusi. Viikko sairaalassa kun epäilivät vaikeampaa vammaa ja muutama kuukausi sairaslomaa. Kerkesin laittamaan pyörän kuntoon vakuutusrahoilla ja sain ajella täydellä palkalla liki koko kesän. Vaan kypärää ei voinut käyttää. Lääkäriltä sain ruinaamalla todistuksen että ei tarvitse käyttää kypärää kun on päässä vamma.
Kaikku muut kymmenet tai sadat kaatumiset ovatkin tapahtuneet joko motocross- tai enduroreiteillä. Ne toisinaan sattuivat vielä enemmän. Nyt ei elimistö varmaankaan sellaisia kestäisi. Siksi rupulikumipyörät ovat saaneet mennä muille innokkaille.
Lumihankeen suistumisia ja jäisellä tiellä kellahtamisia en ole laskenut onnettomuuksiksi. Joskus hiukan jotain kohtaa sellaisten jälkeen kolotti sekä pyöriin tuli vammoja. Ne ovat niitä talviajon toteutuneita riskejä. Mutta hauskaa on ollut senkin edestä.
Kerran oli ihan oikeakin vakava onnettomuus liki kun Centauro syttyi palamaan kesken ajon. Onneksi kohdalla oli iso laskuoja. Lasketin sinne vauhdissa niin että lupiinit pölisivät. Vettä olikin vain puoli metriä joten otti hetken aikaa että palo sammui. Nestepalohan on vaikea sammuttaa. Hommassa tärveltyivät ajokamppeet ja syntyi pieniä palovammoja käsiin ja alavartaloon. Tekstiiliasut eivät ole erityisen palonkestäviä ja hankalia sammuttaa. Tämäkin sattui työmatkalla joten vakuutus korvasi vahingot varusteiden osalta. MotoItalia lähetti samalle päivälle uuden ECUn linja-autorahtina joten saatoin ajaa pyörän kotiin. Mikropiiri oli irronnut jalustastaan. Siksi polttoaine tulvi. Rasia korjattiin ja toimii edelleenkin.
Ettei ihan sattumuksitta ole moottoripyöräily kohdaltani mennyt. Mutta vielä ajelen kuitenkin. Henkilöautolla olen kuitenkin kaatunut useammin kuin moottoripyörällä. Teuvo-meininkiä. Mutta ne jutut ei kuulu tähän.