Kirjoittaja Aihe: Mp-katsastuspakko vireillä  (Luettu 47397 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #75 : Heinäkuu 07, 2013, 12:25:40 ip »
Samanlailla näkyy menevän teutooneillakin asian vierestä, tietämättömyydestä ja mututuntumasta johtuen arvelut ja syytteet niin kuin täälläkin menee: http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=59220&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=c873f7fb3b389fd89efe9a0f3641b819

Vain harva näkee kokonaisuuden. Osaksi tietenkin että EU on iso alue ja eri maissa moottoripyörä omaa erilaisen aseman yhteiskunnassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #76 : Heinäkuu 07, 2013, 13:46:45 ip »
Kai tuohon katsastustoimeen lisätään myös ajovarustekatsastus. Eihän autostakaan tarkastella pelkkää teknistä toimivuutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #77 : Heinäkuu 07, 2013, 14:16:36 ip »
Noin viisitoista vuotta sitten Suomessa ajettiin voimalla ajovarustepakkoa. Ajoasun piti olla vähimmäisarvot täyttävä kokopuku + saappat + hansikkaat + kypärä.

Kypärähän oli silloin jo määritetty. Itse olin ajamassa tätä hanketta nurin. Hanketta ajoi mm MP69 voimallisesti mutta "vesittämisen" jälkeen tuli esitys että vakuutusyhtiöt edellyttäisivät kaskovakuutuksen yhteydessä käytettävän minimiturvan antavaa suojaa. Asia kuivui silloin kokoon kun vain jotkut vakuutusyhtiöt olivat asiasta kiinnostuneita. Kyseessä olisi siis ollut "vapaaehtoinen" pakko.

Jos katsastuksessa jotain varustetta katsottaisiin (nykyisen lainsäädännön puitteissa) niin se olisi vain kypärä ja mahdollisesti kuljettajan ajokunto jos sitä on syytä epäillä. Katsastuksessahan ei taasen katsota onko kuljettajalla edes ajokortti saati lupaa ko ajoneuvon käyttöön.

On lukuisia muita varusteita joita haluttaisiin motoristien fysiikan suojaksi joita on jo pyritty lainsäädäntöehdotuksilla ajamaan pakollisiksi kuten ilmatyynypuku, heijastinasu, niskatuki, selkäpanssari, rintapanssari, säärisuojat, teräspohja-ajojalkineet, jne. Yhdessä ja erikseen. Toistaiseksi pyrkimykset eivät ole ottaneet tuulta alleen mutta herää ajatus jos katsastus tulee niin sen jälkeen samassa hypessä tehtäisiin moottoripyöräilystä kertaheitolla "turvallista".
Noiden edellämainittujen varusteiden, ja monien muidenkin, käyttö on nykyisin melko yleistä. Hieman riippuen pyörän käyttötarkoituksesta. Mielestäni vapaaehtoisuus ja varusteiden kohtuuhintaisuus tässä asiassa on paras ohjaustapa varusteiden käyttöön. Toisaalta pitää olla mahdollisuus ajaa vaikka shortsit jalassa jos siltä tuntuu.

Tuossa toisessa keskustelussa sivutaan FEMA:n kyselyssä näitäkin asioita.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #78 : Heinäkuu 07, 2013, 14:52:47 ip »
Ei auennut tällä androidilla tuo kysely. Täytyy kokeilla myöhemmin tietokoneella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #79 : Heinäkuu 07, 2013, 17:04:03 ip »
"Ajovarustekatsastus - pitää olla mahdollisuus ajaa vaikka shortsit jalassa jos siltä tuntuu"

Eikös tämä ole kuitenkin samassa sektorissa teknisen katsastuksen kanssa (Saksassa oli äskettäin ollut sananvaihtoa katsastajan kanssa kun tämä oli sitä mieltä että ei mene läpi kun kaukovalon merkkivalo palaa jatkuvasti - kuljettaja siihen että tämähän on italialainen pyörä, tiedättehän, sateen jälkeen nuo valot välillä palavat omineen mutta minkä kastelee sen kuivaakin...kyllä se taas kohta on ok...selitys hyväksyttiin sillä kertaa...).

Toisaalta, jos katsastus maksaa, kyllä mieluusti otan palautetta kaikesta mikä turvallisuuteeni vaikuttaa. Esim. autoon olen vaihtanut jarruosia katsastajan ennakkovinkin perusteella usein (letkuja, levyjä).

Jos varusteita ei ole, loukkaantuu kuljettaja todennäköisesti liikenneonnettomuudessa enemmän. Tästä taas seuraa suurempia kustannuksia yhteiskunnalle. Ehkei se käy kaikille, että jotkut tieten tahtoen asettuvat alttiiksi keskimääräistä enemmän vaaroille, minkä aiheuttamat kustannukset sitten yhteisesti korvataan. Varsinkaan niille, joiden mielestä moottoripyörällä ajo on pääsääntöisesti täysin tarpeetonta häiriön aiheuttamista ja ympäristön saastuttamista (mikä lienee pääsääntöisesti totta...). Muistelen että paikallinen ajokokeita vastaanottava isnööri sanoi että hän ei hyväksy suoritetuksi ajokoketta, jos kuljettajalla ei ole asianmukaisia varusteita päällään, liekö tämä määräys? Mielestäni kuitenkin oikein. Asian on hoiduttava myös varusteissa.
V11 - it defines you.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #80 : Heinäkuu 07, 2013, 19:58:14 ip »
Erosin aikanaan MP69:stä juuri tämän turvapukutouhun takia. Ei oo mun seurakuntani semmonen joka ajaa turvapukupakkoa. Ajaisin välillä ilman kypärääkin jos se ei ois pakollinen. Kyllä oli hieno ajella 60- 70-luvulla pitkät enkelinkutrit hulmuten BSA:lla, Arielilla, Triumphilla ym. silloin oikeilla moottoripyörillä. No nyt ei oo pahemmin kyllä niitä enkelinkutrejakaan.
 
Nimimerkillä: 10 vuotta ajoin moottoripyörällä ilman kypärää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #81 : Heinäkuu 07, 2013, 20:12:30 ip »

Ja saksalaiset lehdet innokkaasti testaavatkin juuri äänenvaimentajia ja nykypyörien suhteen tilanne näyttää olevan se, että mikäli äänenvaimentaja ei laske tehoa kovin paljon se on hyvä, kalliskaan merkkituote ei juuri tehoa lisää. Miksi halutaan vaihtaa, jää arvoitukseksi.


oletko tietoinen mitä guzzin alkuperäisvaimentajat maksavat? tai painavat? verrattuna mihin tahansa muuhun?

Kävinpä piruuttani puntaroimassa Calin rännit. Välipönttö tasan 3 kiloa ja vaimentimet 3,6kg/sikari. Eli 10,2kiloa yhteensä. Aika paljon siis parannettavaa kun hävittää/korvaa alkuperäiset.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #82 : Heinäkuu 07, 2013, 20:53:27 ip »
Kai tuohon katsastustoimeen lisätään myös ajovarustekatsastus. Eihän autostakaan tarkastella pelkkää teknistä toimivuutta.

Jaa, mitäs autosta muuta katsastetaan? Enpä ole huomannut...
Ja muutenkin vois luoda silmäyksen sinne autopuolelle, tuskin moottoripyörien katsastus tulee siitä merkillisemmäksi.  ::)
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #83 : Heinäkuu 07, 2013, 21:41:11 ip »
Autosta tarkastetaan myös turvavarusteet. Eli karkeasti voisi verrata samaan,  mitä motoristi pukee ylleen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #84 : Heinäkuu 08, 2013, 08:50:49 ap »
Autosta tarkastetaan myös turvavarusteet. Eli karkeasti voisi verrata samaan,  mitä motoristi pukee ylleen.

No ei multa ole vaatetusta koskaan katsastaja tarkastanut.
Autosta tarkastetaan ns. katsastusvarusteet - sama tullee olemaan moottoripyörissä.
Emeritus-guzzisti

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vastaus suoraan Brysselistä
« Vastaus #85 : Heinäkuu 08, 2013, 09:53:29 ap »
Kysyin äänestyskäyttäytymisestä suoraan Pietikäiseltä. Alla vastaus:

**************************************************************
PIETIKÄINEN Sirpa <sirpa.pietikainen@europarl.europa.eu>
   
5. heinäkuuta (3 päivää sitten)
      
-> minä
Hei Timo,
 
Kiitos viestistäsi koskien moottoripyörien katsastusta. Äänestimme kaikki suomalaiset mepit EPP-ryhmässämme moottoripyörien katsastusta koskevan kohdan poistamisen puolesta, mutta tällä kertaa hävisimme kuten demokratiassa aina välillä käy. En kuitenkaan nähnyt koko raporttia tämän takia hylättäväksi, siksi äänestin sen puolesta, sillä alkuperäinen komission esitys oli huomattavasti tiukempi tässä suhteessa.
 
Jäsenmaat syystäkin vastustavat pääsääntöisesti näitä katsastusvaatimuksia ja sen takia uskonkin lopullisen kannan muotoutuvan kuitenkin lievemmäksi, mitä parlamentti nyt äänesti.
 
Hyvää kesän jatkoa,

************************************************

Joten kaikki painostamaan suoraan sekä MEPpejä, että suomalaisia puolueita.

* * * * *

Ja kommentti R80/7 :lle

>> Ajaisin välillä ilman kypärääkin jos se ei ois pakollinen. <<

Niinpä! Minulla omasta onnettomuudesta on viimeinen muistikuva tai oikeastaan ajatus: "Onneksi on hyvä kypärä!"
Ja sitten pimeni!

Epikriisissä maininta: "Asiallinen ajoasu"

Ilman kypärää... ?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #86 : Heinäkuu 08, 2013, 10:29:17 ap »
Lainaus
kaikki painostamaan suoraan sekä MEPpejä, että suomalaisia puolueita
Mutta kun meitä on 5 miljoonaa (n. 1% EU jäsenistä) ja vaikutusvalta sen mukainen EU -asioissa...ei taida meillä olla paljoa tässä (edustuksellinen demokratia) vaikutusvaltaa, kun ne aikaisemmin mainitut edunvalvontaryhmät päättävät puolestamme "edustamiensa ihmisten henkilökohtaisen edun mukaisesti".

Lainaus
Epikriisissä maininta:asiallinen ajoasu
Ja vauhtihan oli hyvin alhainen (tiellä olleesta öljystä johtuneessa) kaadossa, jos oikein muistan? Kohta yksi perhenjäsenistämme osallistuu edesmenneen ystävänsä muistotilasuuteen. Onnettomuustutkintalautakunta tulee kirjoittamaan raporttiinsa mm. "kypärä löydettäessä takaa halki". En usko että harrastaja olisi käyttänyt heikkolaatuista, mutta aina ei sekään suojele hengenlähdöltä. Aluksi tuntui mopon kanssa kypärän käyttö oudolta mutta nykyisin jos lainaan tyttären Vespaa kauppareissulle tulee kevyempi avokypärä päähän automaattisesti.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2013, 08:05:16 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #87 : Heinäkuu 08, 2013, 10:47:32 ap »
Ruotsin katsastusasemalta: Kaverini kävi katsastamassa iso HD jubileumsmodell:

Kats.mies (m-pyöräilijä hänkin) sanoi äänimittauksesta: Näyttää reilusti 105 db - mutta eikös nää m-pyörät pitää kuulua , että
 
Hyväksytään.

Kaveri san.  : Tack och hej .

----------------

Ruotsissa on ensimmäinen kats. tehtävä viim. 4 v.  m-pyörän käytönoton jälkeen. Sen jälkeen kahden vuoden välein.
Maksaa  n.30 eur + pakokaasumittaus. ( melkein samma kuin autonkats.)
- bilprovningen.se 

-----------
Itse mietin tämmösia asioita :  Jos suomessa on n. 250 000 m-pyöriä - paljonko km.jä näillä oikein ajetaan vuosittain/ m-pyörä?. Ehkä monella on vähän samaa kuin meidän usa-autolla, että viimeiset vuodet ajettu pari
matkaa ja yks tai kaks näistä katsastusasemalle.
Jos ja kun katsastuspakko tulee - koskeeko se kaikki rekisteröidyt moottoripyörät ja mopot? Tuskin joutuu katsastamaan jos ei ajaa ajoneuvolla. Mitä tapahtuu jos ei ole katsastettu - esim. poliisitarkastuksessa tiellä?

On esim. kivaa nähdä tulevaisuudessa kun tämä perhe lähtee katsastusasemalle ja traktorin perävaunulla on esim. 6 moottoripyörää . Jos ajaa moottoripyörällä asemalle - aika
siihen menee jo muutama työpäivää ja reilusti sekä bensaa että euroja. Toinen vaihtoehto on tietysti : vaihtaa pois nyk. omistettuja m-p,iä ja ostaa uudet tilalle niin ei joudu katsastusasemalle lainkaan pyörien kanssa - mutta sekin
vaatii euroja tietysti.  (Ehkä uusmyynti nousee maassa?

Museorekisteröityjä ja katsastus ? Luulen muissa maissa  säännöt katsastuksesta olevat erilaiset kuin ei mus.-rekisterissä koskevat m-pyörien kats.säännöt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #88 : Heinäkuu 08, 2013, 11:15:51 ap »

Ja saksalaiset lehdet innokkaasti testaavatkin juuri äänenvaimentajia ja nykypyörien suhteen tilanne näyttää olevan se, että mikäli äänenvaimentaja ei laske tehoa kovin paljon se on hyvä, kalliskaan merkkituote ei juuri tehoa lisää. Miksi halutaan vaihtaa, jää arvoitukseksi.


oletko tietoinen mitä guzzin alkuperäisvaimentajat maksavat? tai painavat? verrattuna mihin tahansa muuhun?

Kävinpä piruuttani puntaroimassa Calin rännit. Välipönttö tasan 3 kiloa ja vaimentimet 3,6kg/sikari. Eli 10,2kiloa yhteensä. Aika paljon siis parannettavaa kun hävittää/korvaa alkuperäiset.


Vakio calin paino ajokunnossa varmasti yli 250 kg. Oletetaan että 10 kiloa painavat osat korvataan 5 kiloa painavilla. Suhteellinen painon säästö...5/250 = 2%.

Kyllä se kokonaispainossa on paljon. Omani on aika paljon vakiota köykäisempi. Se putkista saatava hyöty on vaan todella helppo konsti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #89 : Heinäkuu 08, 2013, 11:28:40 ap »
>> Ja vauhtihan oli hyvin alhainen (tiellä olleesta öljystä johtuneessa) kaadossa, jos oikein muistan? <<
Kyllä, mutta olisi sitä päähän kuitenkin sattunut ja lujasti, jos olisi ollut avopäin.

>> Onnettomuustutkintalautakunta tulee kirjoittamaan raporttiinsa mm. "kypärä löydettäessä takaa halki". <<
Onhan tietenkin selvää, että mikään turvaväline ei auta, jos on riittävän paha onnettomuus. Mutta  ei silti kannata jättää kypärää yms. käyttämättä.