Kirjoittaja Aihe: Mp-katsastuspakko vireillä  (Luettu 47349 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #60 : Heinäkuu 04, 2013, 11:06:09 ap »
Lainaus
* MPjaL5ver1_2.zip

Tuli täällä kesämökkikoneella ongelma kun ei zipit aukea eikä ole edes laskentataulukkoohjelmaa. Laittaisko joku taulukon näytille vaikka valokuvamoodissa (jpg) jos se vain on mahdollista tai sitten pdf-muodossa? Kiitos!

McStadey

  • Viestejä: 77
  • Breva V750 IE -05
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #61 : Heinäkuu 04, 2013, 11:21:17 ap »
Lainaus
* MPjaL5ver1_2.zip

Tuli täällä kesämökkikoneella ongelma kun ei zipit aukea eikä ole edes laskentataulukkoohjelmaa. Laittaisko joku taulukon näytille vaikka valokuvamoodissa (jpg) jos se vain on mahdollista tai sitten pdf-muodossa? Kiitos!
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #62 : Heinäkuu 04, 2013, 11:42:02 ap »
Kiitos!
Tämäkään taulukko ei ollut aivan se jota hain mutta tuosta selviää merkittävä määrä asioita joita pitää 2000-luvun alussa valmistetun moottoripyörän valmistajan, huoltajan ja käyttäjän noudattaa. Myöhemmin määräykset ovat muuttuneet ja osin huomattavasti tiukentuneet.

Nopein tapa käyttää taulukkoa on kopioda kyseinen lainkohta ja siirtää se google-hakuun tai suoraan EUR-Lexiin. Silloin aukeaa ko direktiivi pdf-muodossa.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #63 : Heinäkuu 04, 2013, 12:18:54 ip »
Maassamme tuli voimaan melko myöhään melurajoitukset. Lähde: Katsastajan käsikirja 2008.

8.2 PAKOPUTKISTO, MELUN RAJ. D2
AJONEUVOLUOKAT: KAIKKI
01.12.1957
oli voimassa määräys, jonka mukaan
- pakoputken pää ei saa olla suunnattu tien pintaa vasten eikä oikealle
- kokonaismassaltaan yli 9.5 tonnin kuorma- ja erikoisautossa pakoputki suunnattava ylös

- palavan nesteen kuljetukseen käytettävän auton pakoputki suunnattava vasemmalle ja
varustettava kipinäverkolla.
- suurin äänenvoimakkuus henkilö- ja pakettiautolla 85 ja muulla autolla 90 fonia. (DIN 5045)
MaA Tpp 5 §
- äänen voimakkuus 75 fonia moottoripolkupyörällä ja enintään 50 kg painavalla
moottoripyörällä, 82 fonia muulla kaksitahtis
ella moottoripyörällä ja 84 fonia muulla
nelitahtisella moottoripyörällä.

- äänenvaimennin varustettu tyyppikatsastu
ksessa määrätyllä h
yväksymismerkinnällä.
MaA Tpp 34 §.
Traktorin ja moottorityökoneen melu enintään
90 fonia asutustaajamissa, muualla riittävän
tehokas vaimennus.
Katsastusmiehellä oikeus arvostella melua kuulohavainnon perusteella.

Tuo viimeinen lisäys on saanut ilmeisesti elää läpi vuosikymmenten...

Lain mukaan 1.12.57 jälkeen rekisteröidyn ison nelitahtisen tuli alittaa 84 fonia. Sitä edeltävää rajoitusta en ole vielä löytänyt josko sitten onkaan.

Pieni hyppy: 2003 alusta tuli voimaan jonkinlainen määrä uusia määräyksiä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250

Tähän väliin (2003 - 2013) mahtuu hyvin suuri osa liikenteessä olevista moottoripyöristä. Pitää huomioida kuitenkin että lähes joka vuosi em pykäliin on tullut kiristyksiä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #64 : Heinäkuu 04, 2013, 13:12:16 ip »
Lainaus
H-D-osastolla osalle suoraputkisista vain yksinkertaisesti laki sallii suorilla putkilla ajon. Pitäisikö siltä osin saada taannehtiva lainsäädäntö
Tietenkään ei, taannehtivaa lakia ei kai ole Suomen historiassa ollut käytössä muulloin kuin ns. sotarikosoikeudenkäynneissä *), tunnetusta ulkoisesta paineesta johtuen. H-D osastosta arvaan, että lienee prosenteissa ne kappaleet, joissa on alkuperäiset putket kiinni ja promilleissa ne kappaleet, joissa on laillisesti "suorat putket"? Kuvittelen edelleen niin, että jos otetaan kaikki pyörät, joissa on todella kovat äänet, niistä on yllättävän suuri osa melko uusia, tyyppihyväksyttyjä pyöriä. Kuten toisaalla taannoin viittasin ("...kauppa sukeltaa -teema"), tämän 300.000 kappaletta vuodessa valmistavan tehtaan suorastaan kateutta aiheuttavan menestyksellisen liikkeenjohdon pitkän aikavälin markkinointitoimet johtavat juuri tähän. "Tapa, tyyli ja muoti" tärkeässä osassa...

Edit 6.7: kiitos huomautuksesta, korjaus - sotasyyllisyysoikeudenkäynneissä (säätytalolla, Ylioppilaskunnan laulajat esittivät kannanottonsa tapahtuvaan samalla laulamalla. Palokunta oli kutsuttu poliisin avuksi, suihkuttamaan vettä ylioppilaiden niskaan...)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2013, 00:02:18 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #65 : Heinäkuu 04, 2013, 14:30:43 ip »
Sen verran toki itsekin tunnen Hd:n moottoreita, että ne mäntit, jotka tästä ohi kolistelevat suorin piipuin, ovat yleensä liikkeellä shoveleilla tai uudemmilla. Eli joka tapauksessa myöhemmin kuin -57 valmistettu..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #66 : Heinäkuu 04, 2013, 15:08:35 ip »
Suomessa ei mennä valmistuspäivän/viikon/kk:n/vuoden mukaan vaan sen mukaan mikä on ollut ensirekisteröintipäivä. Siksi on sellaisia pyöriä joista on esittää ensirekisteröintipäivä huomattavasti aikaisemmaksi kuin on ollut saman pyörän valmistuspäivä....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #67 : Heinäkuu 04, 2013, 15:31:01 ip »
Tuossa Shovelin tapauksessa huono mennä venyttämään, kun ko konetta on alettu valmistaa vasta -57..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #68 : Heinäkuu 04, 2013, 17:39:39 ip »
Jos ketä kiinnostaa niin tässä yhteenvetoa meppiemme ja mepittärien äänestyskäyttäytymisestä: http://www.bajahill.net/2013/07/katsastusasian-aanestykset.html

Sisältää myös muutamia selittelyjä aiheen piiristä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #69 : Heinäkuu 06, 2013, 15:43:37 ip »
Äskettäin katsastuksessa Saksassa:

Hän: …olette sitten vaihtaneet taakse 190 renkaan…
Guzzimies: kyllä
…seuraa pitkä keskustelu toimen laillisuusperusteista…
Hän: nyt mittaamme takapään ripustuksen pystysuuntaisen välyksen
Guzzimies: olkaa hyvä
Hän: olkaa hyvä asettakaa pyörä seisontatuelleen
Guzzimies:se on seisontatuellaan, tässä ei ole kuin sivuseisontatuki
Hän: mitäs nyt tehdään
Guzzimies: en osaa sanoa mitä aiotte, minä en kuitenkaan voi tehdä enempää
Hän: sitten käännämme takapyörää ilmaan sivuseisontatuen varassa
Guzzimies: pyörä voi kaatua koska kyse on epätarkoituksenmukaisesta pyörän rakenneosan käytöstä...
Hän: sitten minun on pyydettävä kolleegaani apuun
Guzzimies:ei käy !
Hän: se tekee sitten 62,50€ *)

Odotettavissa lienee vuosittainen katsastuskulu n.62,50€. Keskustelu kuvaa myös keskinäistä asennetta katsastuksessa. Olen saanut sen käsityksen että kumpikaan osapuoli ei ole toiselleen yleensä avulias.

*) Edit 7.7. Itävällassa 25€/katsastus ja ei katsastuasemalla, vaan auktorisoidulla korjaamolla.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2013, 10:59:09 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #70 : Heinäkuu 06, 2013, 16:27:04 ip »

Ja saksalaiset lehdet innokkaasti testaavatkin juuri äänenvaimentajia ja nykypyörien suhteen tilanne näyttää olevan se, että mikäli äänenvaimentaja ei laske tehoa kovin paljon se on hyvä, kalliskaan merkkituote ei juuri tehoa lisää. Miksi halutaan vaihtaa, jää arvoitukseksi.


oletko tietoinen mitä guzzin alkuperäisvaimentajat maksavat? tai painavat? verrattuna mihin tahansa muuhun?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #71 : Heinäkuu 06, 2013, 17:07:15 ip »
Täytyy huomenna puntaroida Calin putket ja välipönttö. Uusi paikallaan oleva tuskin painaa kolmea kiloa enempää väliputkineen..
Veikkaan jotain 10-15 kilon väliin?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #72 : Heinäkuu 06, 2013, 17:22:33 ip »
Lainaus
Pitäisikö siltä osin saada taannehtiva lainsäädäntö
Tietenkään ei, taannehtivaa lakia ei kai ole Suomen historiassa ollut käytössä muulloin kuin ns. sotarikosoikeudenkäynneissä, tunnetusta ulkoisesta paineesta johtuen.

Täytyy nyt hieman korjata. Taannetivaa lainkäyttöä säädetään silloin tällöin, varsinkin veroasioissa, jolloin laki saattaa astua voimaan esim. vuoden alusta, vaikka vuosi on alkanut. Sotasyyllisyysoikeudenkäyntilait (ei sotarikos!) säädettiin muuttamalla rikoslakia. Keskeinen ongelma siinä oli, että teko jota sen tekemishetkellä ei ollut säädetty rangaistavaksi säädettiin rangaistavaksi. Tai jotain.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #73 : Heinäkuu 06, 2013, 21:29:22 ip »
<snip<
Mutta sitä ihmettelen että miksi valmistajat ovat mukana kannattamassa katsastusta? Nythän on jo ollut puhetta siitä että määrät pienenevät kun asiat mutkistuvat. Kun koko ketju mopo-kevari-rajoitetun tehon pyörät-rajoittamatomat pyörät tulee paljon kalliimmaksi (ajokortti, ostohinta, vakuutukset, katsastukset) käyttäjät ja ostajakunta ilmeisesti pienenee (pappa betalar, mamma opponerar). Moottoripyöriä myydään Euroopassa vähemmän.

Valmistajat ilmeisesti kuvittelevat myyvänsä enemmän osia - mutta ei se ihan niin mene.

Kuten todettua, tyyppihyväksyttyjä osia saa laittaa ja esim. äänenvaimentimia on Saksassa saatavana monenlaisia - ja niin edelleen.
Ja typpihyväksyntä on tietysti (?) voimassa koko EU:ssa niin että prosessi ei ole ylivoimainen - siis suuremmille valmistajille. Ja yksittäiskappaleen hyväksyttäminen on jatkossakin mahdollista, mutta maksaa tietysti.

Saksa taitaapi kuitenkin olla suht.koht. järkevä maa, eräältä Englannin foorumilta luin että kaikki muutokset pitää siellä ilmoittaa vakuutusyhtiölle, jos haluaa että vakuutus on voimassa - ja eräs kaveri asensi pyöräänsä sivulaukut, takalaukun ja uuden pleksin, ilmoitti ne vakuutusyhtiölle ja vakuutusyhtiö ilmoitti, että pyörää on niin paljon modifioitu, että vakuutusta ei voida myöntää! Ja ilman vakuutusta ei saa ajaa. No, onneksi löytyi toinen vakuutusyhtiö - mutta aika huolestuttava juttu tämäkin.
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #74 : Heinäkuu 07, 2013, 11:13:39 ap »
Lainaus
Saksa taitaapi kuitenkin olla suht.koht. järkevä maa

Mutta laineet lyövät välillä korkealle :D.

…enkä kaipaa teille mitään roinaa, joka syöksyy mutkassa kuljettajineen päälleni teknisestä viasta johtuen. Lisäksi jotkut ns. tee se itse mekaanikot osoitettaneen oikealle polulle. Olen nähnyt uskomattomia asioita, pyöriä ja kuskeja nurin. Miksi siis taistella parempaa turvallisuutta vastaan?

…jaa minä menisin pidemmälle, jotta saavutettaisiin todellista turvallisuutta. Ei riitä, että vain moottoripyörä katsastetaan vuosittain. Paljon vaarallisempia ovat toki sunnuntaimoottoripyöräilijät kuten sinä. Siksi vaatimus: jokaisen moottoripyöräkortin haltijan on vuosittain läpäistävä lääketieteellinen ja psykologinen tutkimus, ellei voi osoittaa osallistuneensa useampipäiväiseen kiertomatkaan (vähintään 600 km 3 päivän kuluessa) ja kuljettaneensa lisäksi vähintään 50hv tehoista moottoripyörää, vähintään 10.000km vuoden aikana.
V11 - it defines you.