Kirjoittaja Aihe: Mp-katsastuspakko vireillä  (Luettu 47404 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #45 : Heinäkuu 03, 2013, 16:34:59 ip »
Onko pyörillä sama raja kuin autoilla tuossa vaimentamattomuudessa? Muistelen että hot rod miehet puhuvat 30-luvusta suorien putkien suhteen.

Mitä tulee noihin suorilla putkilla ajaviin; asun polveilevan, pienemmän asflattitien varrella,  joka on motoristien suosiossa. Näin hyvillä keleillä tuosta ajaa pyörä tai muutama illassa ilman vaimennusta. Ääni on todella typerän kuuloinen. 99% näistä lutkuttimista on amerikkalaisia,  loput niiden japsiklooneja. Sellainen raastava rökä, joka niistä lähtee, ei kuulosta hyvältä pyörän päällä, eikä vierestä kuunneltuna. Kuulostaa vain ja ainoastaan laiskalta ja rikkinäiseltä. Annas olla jos olet kävellen tuolla tien reunassa, jostain syystä kaasua on pakko lypsää kohdalla.. Mänttejä löytyy toki muidenkin merkkien kuskeista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #46 : Heinäkuu 03, 2013, 16:37:33 ip »
Lainaus
kukapa katsastukseen tieten tahtoen sellaisella varustuksella menisi, jonka tietää hylkäykseen johtavan

Aivan. Osuit naulan kantaan. Tuskin tietoisesti yritetään viedä katsastukseen epäkelpoa kulkinetta.
Ongelmana tulevatkin olemaan nämä viranomaisten, kuten jo tuolla aiemmin esitin, hiljaisella hyväksynnällä liikenteeseen päästämät ajoneuvot. Ja voin kertoa että niitä on paljon.
Sitten on ryhmä "hyvässä uskossa" hankitut ajoneuvot. Monessa niissä voi piillä veropetos tai muu, tekninen, laittomuus josta nykyinen omistaja joutuu hirteen tai jopa maksumieheksi vain siksi että viranomainen on katsonut aiemmin läpi sormien kun suuri maahantuoja on tehnyt taikojansa. Näitäkin on liikenteessä varsin runsaasti.

Yksi merkittävä, mutta hallinnassa oleva moottoripyöräryhmä, on takaisinkutsuttujen suuri määrä. Jos ei ole katsastuksessa tai tievarsitarkastuksessa osoittaa että takaisinkutsua on noudatettu tai Trafi ei ole merkinnyt takaisinkutsun päättyneeksi, ts homma ei ole hoidettu, voi olla vaikeaa jatkaa liikenteessä. Lisäksi on ryhmä rinnakkaistuotuja joille ei Trafilla ja maahantuojilla ei ole velvollisuutta edes ilmoittaa takaisinkutsusta jolloin homma on yksinomaan ajoneuvon haltijan niskoilla.

Katsokaahan oman kulkineenne kohdalta mitä toimenpiteitä on suorittamatta. http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Moottoripy%C3%B6r%C3%A4&mark=&model=

Jos homma on hoidossa niin mainitusta toimenpiteestä on merkintä kutsujen päättymisestä. Aina ei ole.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2013, 13:19:44 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #47 : Heinäkuu 03, 2013, 16:49:02 ip »
Lainaus
Onko pyörillä sama raja kuin autoilla tuossa vaimentamattomuudessa?

Moottoripyörät ovat kulkeneet hieman eri "polkuja" lainsäädännön suhteen kuin muut ajoneuvot.

Tässä taulukko josta selviää milloin mitäkin: http://www.mmaf.fi/documents/asetus-rakennevaruste-20080101-liite1.pdf

Koitan löytää vielä jostain kansalliset määräykset ennen YK:n aikaisia.

Kansalliset vanhat määräykset olivat jossain vaiheessa netissä nähtävissä mutta nyt ko osoite johtaa vain Trafin sivulle:http://www.trafi.fi/tieliikenne/pdf/MPjaL5ver1_2.xls.

Josko joku näppärämpi löytäisi kyseisen taulukon vielä jostain webin syövereistä.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #49 : Heinäkuu 03, 2013, 18:04:20 ip »
Noiden mopojen suhteen onkin oltu vähän takaperin menossa. Ilmeisesti ongelmaa ei nähdä euroopassa, siellä kun mopo ei ole juuri mitään päättäjien silmissä. Niiden valvonta keskeisessä euroopassa suurpiirteisempää, kuin jopa täällä. Englannissa taasen ilmeisesti kiinnostaa muitakin kuin itse mopoilijoita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #50 : Heinäkuu 03, 2013, 19:09:02 ip »

<snip>
Äänenvaimentajat ovat yleinen asia, jos löytyy valmis TÜV -paperi mallikohtaisesta hyväksynnästä, OK.  Jos ei, pitää hyväksyttää ajoneuvokohtaisesti, mikä maksaa. Monet tekevät näin ja jos on näyttää vaikka kaverin vastaava hyväksyntä identtisessä tapauksessa se helpottaa.
<snip>

Noista kaikista luetelluista muista asioista en tiedä mitään, mutta äänenvaimentajia näytetään kyllä kauppaavan tiettyihin malleihin ja niille löytyy TÜV-hyväksyntä. Mitään yleismallista äänenvaimentajaa en ole nähnyt kaupattavan.

Ja saksalaiset lehdet innokkaasti testaavatkin juuri äänenvaimentajia ja nykypyörien suhteen tilanne näyttää olevan se, että mikäli äänenvaimentaja ei laske tehoa kovin paljon se on hyvä, kalliskaan merkkituote ei juuri tehoa lisää. Miksi halutaan vaihtaa, jää arvoitukseksi.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #51 : Heinäkuu 03, 2013, 19:28:48 ip »
Markkinoilla on lukuisasti luokittelemattomia tarvikevaimentimia ja kauppa käy.
Tässä yksi edullisimmista: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lisavarusteet/Pakokaasu/Slip-on-aanenvaimennin-82718/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #52 : Heinäkuu 03, 2013, 19:33:03 ip »
Tuo mallikohtaisilla E-hyväksytyillä putkilla pelotteleminen on typerää. Loppuu aika pian vaihtoehdot esim Guzziin. Ei ole Caliin saatavilla mieleistäni piippua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #53 : Heinäkuu 03, 2013, 19:45:50 ip »
Markkinoilla on lukuisasti luokittelemattomia tarvikevaimentimia ja kauppa käy.
Tässä yksi edullisimmista: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lisavarusteet/Pakokaasu/Slip-on-aanenvaimennin-82718/

Ilmeisesti siis halutaan vähentää tehoa ja lisätä ääntä?

Kun otetaan huomioon, että 1) EU-parlamentin äänestystulos oli tiukka ja että 2) tietämättömien kanta ratkaisi, kuinkahan paljon saamme kiittää Harrikka-Möykkä-porukkaa siitä, että näin kävi.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #54 : Heinäkuu 03, 2013, 20:15:23 ip »
Lainaus
kuinkahan paljon saamme kiittää Harrikka-Möykkä-porukkaa siitä, että näin kävi.

Vaikka näin olisi käynytkin niin syyllistämällä emme saa mitään aikaan. Loppujen lopuksi kaikilla on samat tavoitteet ja ainoa tapa on lähteä koko motoristirintamalla ajamaan asiaa toivottavampaan suuntaan.

Asiassa on myös muita seikkoja: Samassa äänestyksessä meni myöskin henkilöautojen kevytperävaunut katsastuksen piiriin. Mopot hieman myöhemmin.

Tässä kolme sivua H-D-ja wannabe-miesten keskustelua aiheesta, jos kiinnostaa: http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=2&t=50483

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #55 : Heinäkuu 03, 2013, 21:43:18 ip »
Olihan siellä yksi järkevä kommentti, eli kun pahin kohu edellisestä päätöksestä on ohi, yritetään uudelleen. Niinhän siinä kävi.  ;D
Ja me kun luultiin, että on 3 vuotta aikaa vaikuttaa...

No, asia ei ole ihan yksioikoinen. Voisi vilkaista, mitä on Saksassa, jossa on katsastusta ollut ties kuinka kauan: moottoripyöräily elää ja voi hyvin ja rakenteluakin harrastetaan - mutta Biltema ei myy yleisvaimentimia.

Ainoa selvä asia on: motoristeja rahastetaan.
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #56 : Heinäkuu 04, 2013, 09:48:58 ap »
Lainaus
moottoripyöräily elää ja voi hyvin ja rakenteluakin harrastetaan - mutta Biltema ei myy yleisvaimentimia
Sen käsityksen olen saanut, että harrastajan elämä on paljon mutkikkaampaa kun aina päällimmäisenä on että miten tämä asia menee katsastajalla läpi? Ja kuten jo oli puhetta, vaihtoehtoja on paljon vähemmän. Kun kyseessä on tällainen marginaalimerkki se vielä vähentää vaihtoehtojen määrää.

(PS.Wildgoose Chase -Guzzipalstan tekniikkagugu Pete Roper kerran kirjoitti (toisella palstalla) teemaan sopivasti varashälyttimiin liittyen: "Its a Moto Guzzi. Nobody steals Moto Guzzis! How many are there in Denmark? Twelve? Leave the keys in it and a sign on the clocks saying "I dare you!" Any normal thief will shit himself and run away.")

Mutta sitä ihmettelen että miksi valmistajat ovat mukana kannattamassa katsastusta? Nythän on jo ollut puhetta siitä että määrät pienenevät kun asiat mutkistuvat. Kun koko ketju mopo-kevari-rajoitetun tehon pyörät-rajoittamatomat pyörät tulee paljon kalliimmaksi (ajokortti, ostohinta, vakuutukset, katsastukset) käyttäjät ja ostajakunta ilmeisesti pienenee (pappa betalar, mamma opponerar). Moottoripyöriä myydään Euroopassa vähemmän.
V11 - it defines you.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #57 : Heinäkuu 04, 2013, 10:20:16 ap »
Kansalliset vanhat määräykset olivat jossain vaiheessa netissä nähtävissä mutta nyt ko osoite johtaa vain Trafin sivulle:http://www.trafi.fi/tieliikenne/pdf/MPjaL5ver1_2.xls.

Josko joku näppärämpi löytäisi kyseisen taulukon vielä jostain webin syövereistä.

Tällainen löytyi. Ei tietoa/takuuta oikeellisuudesta.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #58 : Heinäkuu 04, 2013, 11:00:21 ap »
Lainaus
poliisilla on jo nyt keinot mitata pyörän äänenpainetaso paikanpäällä ja tarvittaessa määrätä uusintakatsastus.

Tämähän koskee tietysti meitä kaikkia, jos on syytä epäillä...

Tuolla H-D-osastolla osalle suoraputkisista vain yksinkertaisesti laki sallii suorilla putkilla ajon. Pitäisikö siltä osin saada taannehtiva lainsäädäntö?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #59 : Heinäkuu 04, 2013, 11:03:58 ap »
Camnille; siksi valmistajat ovat innoissaan,  kun varaosiksi on tarkoitus sallia vain merkkiosat. Tarvikeosiahan on yritetty"diskriminoida" jo pitkään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.