Kirjoittaja Aihe: Mp-katsastuspakko vireillä  (Luettu 47346 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #90 : Heinäkuu 08, 2013, 11:37:56 ap »
Kiitos,TTT, ideasta!
Sääksjärvi Triken muutososien kanssa taiteillessani niistä riittävän keveitä ettei 460 kg:n kokonaispaino matkustajan kanssa ylity niin laittamalla jonkin muun äänenvaimennuksen kuin alkuperäisen saatan saada noin viisi kiloa lisää pelivaraa. Joka tapauksessa siitä tulee katsastuskunnossa hieman rujo koska ei voi tehdä siistiä takaosan katetta eikä asentaa sähköistä peruutusvaihdetta. Malmia pitänee louhia pois ottamalla alkuperäinen etulokasuoja ja toinen etujarru pois, pieni akku ja pieni starttimoottori korvaamaan alkuperäisiä, jne. Onneksi pyörä on -89 -vuosimallia joten siltä osin siihen ei ole kovin suuria vaatimuksia jos ei katsastushenkilö keksi omiaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #91 : Heinäkuu 08, 2013, 11:55:37 ap »
Noista etujarruista saa painoa myös vaihtamalla tuoreemman malliset levyt ja satulat. Esim yksi 320mm Brembo ja joku hyvä satula. Samalla jarrutehon voi odottaa jopa paranevan, verrattuna Cali kolmosen hidastimiin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #92 : Heinäkuu 08, 2013, 12:21:48 ip »
Ei ne Cali Kolmosen jarrut ihan surkeatkaan ole. Edellisestä projektista viisastuneena teen alipainetehosteiset jarrut. (Tehostin hankittu ja rakenteet kiinnitystä vaille valmiit. En ole vielä päättänyt jätänkö etujarrukahvan pois kokonaan rakenteesta ja jarrutuksen vain polkimella. Trikessä kun painonjakauma suosii takajarruja.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #93 : Heinäkuu 09, 2013, 23:27:00 ip »
Kävinpä piruuttani puntaroimassa Calin rännit. Välipönttö tasan 3 kiloa ja vaimentimet 3,6kg/sikari. Eli 10,2kiloa yhteensä. Aika paljon siis parannettavaa kun hävittää/korvaa alkuperäiset.

Oho. Alkuperäisistä kyse?

Itse kaadoin pyöräni vauhdissa asvalttiin ja molemmilta puolilta sain putket päreiksi. Siinä niitä putkenraatoja pääsin nostelemaan, ja muistikuvani oli ihan hiton paljon enemmän kuin "kolme ja puoli kiloa per sikari", mutta en laittanut vaakaan.

Oleellisempaa on kuitenkin ehkä se, että alkuperäiset maksavat prinsessan ja puoli valtakuntaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #94 : Heinäkuu 09, 2013, 23:39:21 ip »
Tässä taas yksi katsastusmaan Guzzistin ihan tuore tarina:
"
Maksoin yli 60€. Ja mitä katsastaja teki? Ei mitään, millä olisi tekemistä ajoturvallisuuden kanssa. Koko katsastus ei kestänyt edes kymmentä minuuttia. Edes koeajo ei enää kuulunut mukaan. Aikaisemmin tarkastettiin vähintään ohjauslaakeri. Nyt ei mitään ! Jarrut tarkastettiin työntämällä pyörää ja vetämällä jarrukahva samalla täsin pohjaan. Tyhjäkäynti, kytkinkahvan rajakatkaisin jne. - ei tarkistettu. Ennenmuinoin katsastajat sentään kävivät kunnolla hermoille puuttuessaan mitättömyyksiin. Mutta nykyisin !  En tarvitse mitään byrokraattisia viranomais-pakkotoimenpiteitä muutettujen rakenteiden vuoksi - nykyisin nämä asiat menevätkin jo paremmin. Mutta ajoturvallisuuteen liittyvät seikat tulisi sentään tarkistaa...60€... ja kymmenestä minuutista, siitä tulee tosiaan erittäin hyvä tuntihinta...
"


Toisaalta Saksassa kansalaiset joutuvat ottamaan nämä asiat vakavasti huomioon. Siellä kuulemma vakuutusyhtiöt ja onnettomuustapauksissa vastapuolen asianajajat tutkivat suurennuslasilla, oliko esim. etupyörän jarrulevy tosiaankin varmasti tähän pyörämalliin hyväksytty (riippumatta toki siitä, oliko se toiminnallisesti vaikka parempi kuin hyväksytty malli) ja ei liikaa kulunut, ja vääntävät asiat omaksi eduksi tällä tapaa. Vaikka onnettomuuden syynä olisi sitten ollut se että autoilija vaihtoi liikenneympyrässä kaistaa moottoripyöräilijän päälle...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2013, 09:51:01 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #95 : Heinäkuu 10, 2013, 08:16:38 ap »
tänä aamun oli juttu mp katsastuksesta turun sanomissa, mielenkiintoinen luku ruotsista, viime vuonna katsastettiin 113000 pyörää joista 14 pantiin ajokieltoon, voiko olla noin vähän pyöriä ruottissa vai eikö ne aja niillä tai ajaa katsastamatta, onkohan siellä kevyemmät sanktiot kun täällä,

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #96 : Heinäkuu 10, 2013, 09:16:49 ap »
tänä aamun oli juttu mp katsastuksesta turun sanomissa, mielenkiintoinen luku ruotsista, viime vuonna katsastettiin 113000 pyörää joista 14 pantiin ajokieltoon, voiko olla noin vähän pyöriä ruottissa vai eikö ne aja niillä tai ajaa katsastamatta, onkohan siellä kevyemmät sanktiot kun täällä,

Luin saman jutun ja sama asia kiinnitti huomiota.  ???

Toisaalta onhan Suomessakin liikenteessä katsastamattomia autoja aika paljon eikä sitäkään asiaa pystytä millään hoitamaan - varmaan tulee paljon katsastamattomia moottoripyöriä liikenteeseen.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #97 : Heinäkuu 10, 2013, 09:47:08 ap »
Tietämäni mukaan Ruotsissa ei katsasteta pyöriä joka vuosi. Siksi pieni lukema. Paikalliset ehkä korjaavat jos muistini pettää....

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #98 : Heinäkuu 10, 2013, 13:40:22 ip »
Tietämäni mukaan Ruotsissa ei katsasteta pyöriä joka vuosi. Siksi pieni lukema. Paikalliset ehkä korjaavat jos muistini pettää....

joo tietysti, se selittää asiaa

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #99 : Heinäkuu 10, 2013, 16:40:58 ip »
Lainaus
Ruotsissa ei katsasteta pyöriä joka vuosi

Saksalainen meppi, Kerstin Westphal kirjoittaa blogissaan:
"
Moottoripyörät katsastetaan vain n. joka toisessa EU –maassa säännöllisesti. Moottoripyörän tekniset viat ovat onnettomuuden syynä 8 % tapauksista. Toivotan erittäin lämpimästi tervetulleeksi EU parlamentin aikeen yleiseksi moottoripyörien katsastuspakoksi. Euroopanlaajuisesti tullaan myös katsastamaan säännöllisesti, kuten Saksassa. Pidän vaarallisena, että esim. Ranskassa ja Belgiassa ei ole katsastusvelvollisuutta. Sosiaalidemokraattisena kannanoton kirjoittajana olen aina ollut selkeästi sitä mieltä, että katsastusajankohtien on oltava 4-2-2 vuosivälein.  Katsastus siis kahden vuoden välein, riippumatta ajoneuvon iästä tai ajetuista kilometreistä. Kuluttajien ei tule kantaa tätä n. 100€ lisäkustannusta vuosittain.
"
V11 - it defines you.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #100 : Heinäkuu 10, 2013, 19:25:41 ip »
Kyllä on katsastusta kannattavat lobbarit tehneet hyvät tilastot, jos ovat saaneet teknisten vikojen aiheuttamien onnettomuuksien määrän kahdeksaan prosenttiin...


motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #101 : Heinäkuu 10, 2013, 19:38:53 ip »
Lainaus
"Luotettavat tutkimustulokset osoittavat, että tekniset puutteet ovat syynä tai osasyynä kahdeksaan prosenttiin onnettomuuksista, joissa on osallisena moottoripyörä"
Tällä katsastuslobbarien laatimalla lauseella perusteltiin Parlamentille katsastuksen tarpeellisuus. Toivottavasti on kuitenkin kyseessä kääntäjän lipsahdus tai sitten alkuperäistekstissä on todella paha moka. Minun nähdäkseni tuossa suomenkielisessä lauseessa ei puhuta mitään moottoripyörien vioista. Toki hyvällä tahdolla tai asenteella voi niin haluta ymmärtää.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #102 : Heinäkuu 10, 2013, 19:46:48 ip »
Suomessa osataan ajaa ralliautoja ja moottoripyöriä.
Teknisia vikoja on ollut ainoastaan 1,13 % Suomessa - Trafin tutkimusraportin 10 vuoden moottorip.-onnettomuuksien aiheuttajista, sanoi Erik Asplund, Trafi,sta ; luen Vasabladet-lehdestä 6.7.2013.
Ja tämä ilman mp-katsastuksia - kirjoita vastaus Kerstinille!

Terv. Guzzr

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #103 : Heinäkuu 10, 2013, 21:42:34 ip »
Jos kirjoittasin saksanmepille en usko että sanani painaa gramman vertaa. Meitä tosiaan on vain 1% EU porukasta hän asenteellisella naisenlogiikallaan lokeroisi minut niihin "vaarallisiin", jotka tulevat katsastamattomalla moottoripyörällään asettamaan hänen maanmiehiään hengenvaaraan. Ainoastaan mp -alan kattojärjestöllä ja sen meppeihin ja EU:n suuntaan tekemällä faktapohjaisella valistustyöllä on mielestäni merkitystä.

Tässä vielä pari kauhutarinaa lisää, ehkä tähän on syytä nyt jo lopettaa...
"
Minun on oikeasti myönnettävä että pelkäsin moponi puolesta kun herra katsastaja asettui istuimelle, laittoi ykkösen päälle moottorin käydessä, sivujalan ollessa ulkona. Se, joka ajattelee että kyseessä oli osa katsastusta pettyy nyt: katsastaja kysyi minulta menestyksettömän käynnistysyrityksen jälkeen ”onks tähän joku jippo…”.

9.7.2013: katsastaja tulee ja sanoo että hänellä on kiire eteenpäin. Tarkistaa jarrupalojen kunnon edessä ja täyttää paperinsa. Ei tietenkään moitteita. Tutkimustodistuksessa lukee tyhjäkäyntikierrosluku 700-2100 r/min, 3,7 Vol%. Hän ei edes ottanut mittalaitetta ulos suojapussistaan.  60€, 5 minuuttia.
"

Moottoripyöräilijät eivät katsastuspaikalla eivätkä julkisesti nosta meteliä, koska kun kerran on pakko, tällainen "katsastus" on mieleisempi kun vanhan tyylin katsastus, jolloin mitattiin takakurasuojan pituutta millimetrin tarkkuudella.
V11 - it defines you.

Jallu

  • Viestejä: 124
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #104 : Heinäkuu 13, 2013, 20:01:11 ip »
Nyt kun suurimmat laineet ovat tasoittuneet voitaneen aloittaa keskustelu tulevan katsastuksen käytännöistä. (Niin, kyllä se tulee, haluamme tai emme. BIG money talks.) On jo väläytelty autopuolella että katsastuksen voisi suorittaa korjaamolla, niinkuin ameriikassa jo nyt, ilman K1/A Katsastus siirtomaaherraylivaltaa. Sama kun toteutettaisiin motskapuolella niin ei eihän tässä mitään hätää olisi. Kun viet pyörän huoltoon niin samalla verstaan pojat suorittaisivat katsastuksen ja avot, leima proopuskaan ja eikun menoksi. Huollettu ja katsastettu menopeli alla. Toki on niitä jotka huoltavat pyöränsä itse, mutta olisihan se kuitenkin mukavampi viedä pyörä esim. Piikkiöön tarkastukseen kuin jollekin inssintorvellolle A1 katsurille joka ei tajuaa pyörän päälle mitään. Saisi siinä pyöräverstaatkin lisää toimintaa ja liikevaihtoa. Kyllä minä ainakin mieluummin sen rahan sinne Piikkiöön maksan kuin katsastusfirmoille. Nyt vaan täytyy piiskata Smotoa ja muita edunvalvojia että vievät viestiä eteenpäin päättäjille, ja näytetään pitkää nenää katsastusfirmojen lobbareille jotka luulevat saavansa meiltä 16 miljoonaa tosta vaan tulonsiirtona. (200 000 pyörää a' 80 e = 16 000 000) Toki verojakin tuossa on osa mutta suuntaa antava kuitenkin, nippelimiehet laskekoot tarkemmin. Tulen muuten Guzziralliin "laittomalla" pelillä jos katsastuspakko toteutuu. Kaljat tarjoan ensimmäiselle joka kertoo miksi pyöräni on "laiton".