Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 288739 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #465 : Tammikuu 17, 2017, 09:31:08 ap »
Minun pitää ottaa aikalisä ja perehtyä tarkemmin MIUG3:seen ja sen rakenteeseen.
Koska "hyppäävä" lukema on luettu ECUn kautta niin minkä nimenomaisen komponentin lukemaa ECU lukee? Tuskin tuon kaasuläpän anturia sillä sehän kääntyy moottorin avittamana eikä ole kaasuvaijerin kanssa missään tekemisissä. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #466 : Tammikuu 17, 2017, 09:47:09 ap »
Kai kuitenkin vertailutietoa otetaan käsikaasun ja läpän väliltä? Tällöin tuo voisi kuitenkin lukea läppää. ECU siis päättelisi itse parhaimman kaasunavauksen ja lukisi ruiskutuksen ohjaustiedon kuitenkin läpältä. Noin se olisi realistinen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #467 : Tammikuu 17, 2017, 17:12:56 ip »
Lainaus
minkä nimenomaisen komponentin lukemaa ECU lukee
Nähdäkseni sen "tiitulan", johon oli linkki aiemmin = osa, joka tunnistelee kaasukahvan liikkeitä.

Tuolla oli aikanaan MIUG3 toimintalogiikasta: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5818.0
Uutta on MAP -sensor, joka mittaa todellista painetilannetta imuilmakotelossa, kompensoi likaantuvan ilmansuodattimen vaikutusta ja toimii yhdessä pakoputkien lambda-antureiden kanssa (ruiskutusaika ja -hetki).

Tämä löytyy "trouble shooting" osiosta:
"
The TPS signal is self-acquired by the ECU. If the throttle valve is not in the position set in the factory, the new calibration will compromise ECU functionality.
"
Sähkökuvassa ei näy missään erillistä TPS:ää.  On siis todellakin integroitu niin, että ei näy edes sähkökuvissa.  Oliko se niin että sinne menee vaan kaasukahvalta vaijerit ja siinä kaikki (pitäisi kurkata workshop manualista).  Kahva kääntää jotain "osaa", jonka liikettä tuo aikaisemmin mainittu komponentti MLX90316 tunnistelee. Kun siellä on tuota toiminnallisuutta paljon lisää, tulee tietty vikamahdollisuuksiakin paljon lisää... No, maailma pelastuu ja kehitys on kestävää.


V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #468 : Tammikuu 17, 2017, 19:38:27 ip »
Tänään pidin toimistopäivän ja ajattelin että perehdyn tähän aiheeseen. Mutta enpä ehtinyt. Aika meni viihteellisesti lukiessa mp-verolakilausuntoja. Mutta palaan asiaan ja tutustun mahdollisiin räjäytyskuviin ja toiminnankuvauksiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #469 : Tammikuu 17, 2017, 20:22:54 ip »
Eikös tuo nyt ole ihan "tavallinen" ride by wire. Kuski heittää toiveita kahvalla, äly tulkitsee ne, tekee sen perusteella omat päätöksensä ja availee läppää makunsa mukaan. Ecu perustaa ruiskutuskarttavalintansa sen läpän mukaan, ei kahvan. Kun kaikki on integroitu, vaihdettaneen koko murikka. Tuon hypyn etsintä vaatinee läppärungon ottamisen kouraan, kytkettynä pyörään ja kahvan kääntelyä. Samalla verrataan kuviteltua avauskulmaa Guzzidiagilla ja visuaalisesti läpästä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #470 : Helmikuu 07, 2017, 23:12:03 ip »
"TPS itse antaa lineaariset arvot ilman hyppyjä.  Ne arvot, mitkä GuzziDiag saa eculta näytettäväkseen, niiden on oltava sitten laskettuja arvoja".
 ???
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #471 : Helmikuu 08, 2017, 10:15:59 ap »
Pääasiallinen ongelma, ulkopuolisen tarkastelijan kannalta, on se että ei pääse käsiksi yksittäisen komponentin toimintaa (esim. tps) katsomaan esimerkiksi yleismittarilla joka ennen oli säätämisen kannalta normaali toimi. Tilannetta pystyy lukemaan enää vain OBD-väylää myöden ja siinä on signaalin seassa mukana mahdollisesti useita muuttujia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #472 : Helmikuu 08, 2017, 10:20:54 ap »
Kai tuohonkin on leivottu tps:n tarkistussignaali OBD:hen? On se varmaan oltava muutenkin eristettävissä signaalista, sehän muutoin poistaisi käyttäjän mahdollisuuden ohjailusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #473 : Helmikuu 08, 2017, 11:03:07 ap »
Kai tuohonkin on leivottu tps:n tarkistussignaali OBD:hen? On se varmaan oltava muutenkin eristettävissä signaalista, sehän muutoin poistaisi käyttäjän mahdollisuuden ohjailusta.
Olen koittanut houkutella kyseisen aparaatin sisältävän moottoripyörän omistajia että saisin vilkaista mitä laite sisältää ja mahdollisesti myös taltioimaan moottorinohjaustiedoston. Mutta ei ole käynyt tuuri siinä suhteessa. Epäluuloisia ovat.

Epäluulo, tässä tapauksessa, ei edistä tiedettä....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #474 : Helmikuu 08, 2017, 11:24:30 ap »
Kesällä sopiva mopo koeajoon Heinolta ja GD kiinni  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #475 : Helmikuu 08, 2017, 20:46:12 ip »
Ahkeraan kun kävisi niin saisi kaikki viimeisetkin päivitykset....
Pitäisikö tehdä ryhmätyötä? Toinen iskuryhmä Espoossa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #476 : Helmikuu 08, 2017, 21:26:27 ip »
Tuo ei sinällään olisi edes kovin luvatonta. Sehän on vain tarkastelua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #477 : Helmikuu 08, 2017, 21:32:28 ip »
Tietääkseni siitä ei jää edes digitaalista sormenjälkeä. Camn voi tietää paremmin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #478 : Helmikuu 08, 2017, 21:51:25 ip »
Lainaus
ei pääse käsiksi yksittäisen komponentin toimintaa
Ymmärsin niin että juuri tuo on voitu todentaa: itse tps antaa oikeat arvot. Mutta ecun softassa on joitain muuttujia jotka tarttuvat toimeen niin että moottorinohjaukselle päätyvät arvot eivät olekaan suoraan sitä mitä ecu toimittaa?  Pölynimuri ei kuulemma ollut riittävä imulähde sen testaamiseen, mitä imualipaine vaikuttaa arvoihin... :D
Lainaus
Camn voi tietää paremmin
Ei tiedä mutta arvelee että ehkäpä ei jää jälkiä - GuzziDiag vaan kyselee ja ecu vastailee...
Lainaus
Kesällä sopiva mopo koeajoon ja GD kiinni / ahkeraan kun kävisi niin saisi kaikki viimeisetkin päivitykset
Kerrassaan ihastuttavaa anarkiaa 8).  Eikös käytettyjen autojen kohdalla joskus ole tehty tätä: joku katsoo todelliset kilometrit koeajossa olevasta autosta...
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #479 : Helmikuu 08, 2017, 22:42:29 ip »
Itse pystyn katsomaan Opeleista oikeita arvoja auton eri purkeista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.